Dla uczniów p. Doroty Zawady – lekcja nr 5

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810

 LEKCJA 5      KLASA IV cyklu sześcioletniego

 20 – 24  kwietnia 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie po świętach 🙂
Dziękuję tym z Was, którzy pracują i nadsyłają odpowiedzi na zadawane przeze mnie pytania. Pozostałych proszę – dołączcie do nas! Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Przed nami  kolejna  lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie               w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:   Fryderyk Chopin .
 Omawianie  polskich tańców narodowych  będziemy kontynuować, ale dzisiaj  zatrzymamy się przy BARDZO WAŻNYM POLSKIM KOMPOZYTORZE – Fryderyku Chopinie.  Obejrzycie film  i posłuchacie kilku pięknych utworów.  Słuchajcie uważnie – waszym zadaniem jest odpowiedzieć na kilkanaście pytań. Jak zawsze – wpiszcie  do zeszytu temat i odpowiedzi na moje pytania.  NIE PRZEPISUJCIE DO ZESZYTU PYTAŃ – piszcie tylko numer pytania i odpowiedź.

  • https://www.facebook.com/2016katowice/videos/3082345295129442/

1. Jak  rodzina i przyjaciele w dzieciństwie nazywali Fryderyka Chopina?   ……………………………………..
2. W którym roku i gdzie urodził się F. Chopin? Która rocznica jego urodzin przypada  w 2020 roku?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
3.  Z jakiego kraju pochodził ojciec Chopina Mikołaj? Jakiego przedmiotu uczył pracując jako nauczyciel w Żelazowej Woli, a potem w Warszawie? ………………………………………………………………..   …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
4. Wymień rodzeństwo Chopina podając imiona. ………………………………………………………………………
5. Ile lat miał Fryderyk, kiedy jego mama Justyna zaczęła go uczyć gry na fortepianie? …………………..
6. Kto był następnym (po mamie) nauczycielem muzyki małego Fryderyka? Z muzyką jakich wielkich  kompozytorów go zapoznawał?  ……………………………………………………………………………………………..  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
7. W jakim wieku Chopin skomponował swój pierwszy utwór? Podaj jego tytuł.  …………………………..  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
8. Ile lat miał F.Ch. gdy zaczął występować w Warszawie dając koncerty jako „cudowne dziecko”? Co oznacza to określenie? ………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
9. Jakie inne uzdolnienia miał F.Ch. w latach szkolnych? Wymień 3.  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………
10. Gdzie kompozytor najczęściej spędzał wakacje (w górach, nad morzem, nad jeziorem czy na wsi)?  Co szczególnie zachwycało go w czasie pobytów w Szafarni?   ……………………………………………………..  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
11. Jak nazywają się utwory Ch., w których wykorzystał  polskie tańce – mazura, oberka i kujawiaka?  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
12. Jak Fryderyk nazwał gazetkę, w której opisywał swoje wrażenia z pobytu na wakacjach w Szafarni? ………………………………………………………………………………………………………………………………..
13. Ile lat miał Ch.  kiedy  wyjechał z Polski, by dalej się rozwijać i robić karierę za granicą? Do jakiego  kraju wyjechał?  ……………………………………………………………………………………………………………………..
14. Jaką bardzo znaną melodię kompozytor wykorzystał w Scherzu h-moll? (kiedy pisał ten utwór ,    po raz pierwszy spędzał  święta Bożego Narodzenia poza domem, z dala od swojej rodziny)  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
 
Odpowiedzi   należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810

 LEKCJA 5      KLASA V cyklu sześcioletniego

20 – 24  kwietnia 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie po świętach 🙂
Dziękuję tym z Was, którzy pracują i nadsyłają odpowiedzi na zadawane przeze mnie pytania. Pozostałych proszę – dołączcie do nas! Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Przed nami  kolejna  lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie               w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:   Fryderyk Chopin .
 Omawianie  muzyki w kolejnych epokach   będziemy kontynuować, ale dzisiaj  zatrzymamy się przy BARDZO WAŻNYM POLSKIM KOMPOZYTORZE – Fryderyku Chopinie.  Obejrzycie film  i posłuchacie kilku pięknych utworów.  Słuchajcie uważnie – waszym zadaniem jest odpowiedzieć na kilkanaście pytań. Jak zawsze – wpiszcie  do zeszytu temat i odpowiedzi na moje pytania.  NIE PRZEPISUJCIE DO ZESZYTU PYTAŃ – piszcie tylko numer pytania i odpowiedź.

  • https://www.facebook.com/2016katowice/videos/3082345295129442/

1. Jak  rodzina i przyjaciele w dzieciństwie nazywali Fryderyka Chopina?   ……………………………………..
2. W którym roku i gdzie urodził się F. Chopin? Która rocznica jego urodzin przypada  w 2020 roku?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
3.  Z jakiego kraju pochodził ojciec Chopina Mikołaj? Jakiego przedmiotu uczył pracując jako nauczyciel w Żelazowej Woli, a potem w Warszawie? ………………………………………………………………..   …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
4. Wymień rodzeństwo Chopina podając imiona. ………………………………………………………………………
5. Ile lat miał Fryderyk, kiedy jego mama Justyna zaczęła go uczyć gry na fortepianie? …………………..
6. Kto był następnym (po mamie) nauczycielem muzyki małego Fryderyka? Z muzyką jakich wielkich  kompozytorów go zapoznawał?  ……………………………………………………………………………………………..  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
7. W jakim wieku Chopin skomponował swój pierwszy utwór? Podaj jego tytuł.  …………………………..  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
8. Ile lat miał F.Ch. gdy zaczął występować w Warszawie dając koncerty jako „cudowne dziecko”? Co oznacza to określenie? ………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
9. Jakie inne uzdolnienia miał F.Ch. w latach szkolnych? Wymień 3.  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………
10. Gdzie kompozytor najczęściej spędzał wakacje (w górach, nad morzem, nad jeziorem czy na wsi)?  Co szczególnie zachwycało go w czasie pobytów w Szafarni?   ……………………………………………………..  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
11. Jak nazywają się utwory Ch., w których wykorzystał  polskie tańce – mazura, oberka i kujawiaka?  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
12. Jak Fryderyk nazwał gazetkę, w której opisywał swoje wrażenia z pobytu na wakacjach w Szafarni? ………………………………………………………………………………………………………………………………..
13. Ile lat miał Ch.  kiedy  wyjechał z Polski, by dalej się rozwijać i robić karierę za granicą? Do jakiego  kraju wyjechał?  ……………………………………………………………………………………………………………………..
14. Jaką bardzo znaną melodię kompozytor wykorzystał w Scherzu h-moll? (kiedy pisał ten utwór ,    po raz pierwszy spędzał  święta Bożego Narodzenia poza domem, z dala od swojej rodziny)  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
 
Odpowiedzi   należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

 

 

 

 

 

 

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810

 LEKCJA 5      KLASA VI cyklu sześcioletniego

 20 – 24  kwietnia 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie po świętach 🙂
Dziękuję tym z Was, którzy pracują i nadsyłają odpowiedzi na zadawane przeze mnie pytania. Pozostałych proszę – dołączcie do nas! Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Przed nami  kolejna  lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie               w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:   Fryderyk Chopin .
 Omawianie  kolejnych kompozytorów będziemy kontynuować, ale dzisiaj  proponuję powtórzenie/ utrwalenie wiedzy o   Fryderyku Chopinie.  Obejrzycie film  i posłuchacie kilku pięknych utworów.  Słuchajcie uważnie – waszym zadaniem jest odpowiedzieć na kilkanaście pytań. Jak zawsze – wpiszcie  do zeszytu temat i odpowiedzi na moje pytania.  NIE PRZEPISUJCIE DO ZESZYTU PYTAŃ – piszcie tylko numer pytania i odpowiedź.

  • https://www.facebook.com/2016katowice/videos/3082345295129442/

1. Jak  rodzina i przyjaciele w dzieciństwie nazywali Fryderyka Chopina?   ……………………………………..
2. Z jakiego śląskiego miasta pochodzi pianista wykonujący w filmie utwory Chopina Tymoteusz Bies?
W jakim konkursie planuje on wziąć udział w jesieni tego roku?   miasto ……………………………………….
konkurs: ………………………………………………………………………………………………………………………………..
3. W którym roku i gdzie urodził się F. Chopin? Która rocznica jego urodzin przypada  w 2020 roku?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
4.  Z jakiego kraju pochodził ojciec Chopina Mikołaj? Jakiego przedmiotu uczył pracując jako nauczyciel w Żelazowej Woli, a potem w Warszawie? ………………………………………………………………..   …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
5. Wymień rodzeństwo Chopina podając imiona. ………………………………………………………………………
6. Ile lat miał Fryderyk, kiedy jego mama Justyna zaczęła go uczyć gry na fortepianie? …………………..
7. Kto był następnym (po mamie) nauczycielem muzyki małego Fryderyka? Z muzyką jakich wielkich  kompozytorów go zapoznawał?  ……………………………………………………………………………………………..  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
8. W jakim wieku Chopin skomponował swój pierwszy utwór? Podaj jego tytuł.  …………………………..  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
9. Ile lat miał F.Ch. gdy zaczął występować w Warszawie dając koncerty jako „cudowne dziecko”? Co oznacza to określenie? ………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
10. Ile lat miał F.Ch., kiedy po latach nauki w domu zaczął uczęszczać do Liceum Warszawskiego?  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
11. Jakie inne uzdolnienia miał F.Ch. w latach szkolnych? Wymień 3.  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………
12. Gdzie kompozytor najczęściej spędzał wakacje (w górach, nad morzem, nad jeziorem czy na wsi)?  Co szczególnie zachwycało go w czasie pobytów w Szafarni?   ……………………………………………………..  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
13. Jak nazywają się utwory Ch., w których wykorzystał  polskie tańce – mazura, oberka i kujawiaka?  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
14. Jak Fryderyk nazwał gazetkę, w której opisywał swoje wrażenia z pobytu na wakacjach w Szafarni? ………………………………………………………………………………………………………………………………..
15. Jak nazywał się nauczyciel Chopina w Szkole Głównej Muzyki, gdzie kompozytor studiował?  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
16. Jaki utwór Ch. powstał w czasie jego studiów pod wpływem miłości kompozytora do  Konstancji Gładkowskiej?  ……………………………………………………………………………………………………………………….
17. Ile lat miał Ch.  kiedy  wyjechał z Polski, by dalej się rozwijać i robić karierę za granicą? Do jakiego  kraju wyjechał?  ……………………………………………………………………………………………………………………..
18. Jaką bardzo znaną melodię kompozytor wykorzystał w Scherzu h-moll? (kiedy pisał ten utwór ,    po raz pierwszy spędzał  święta Bożego Narodzenia poza domem, z dala od swojej rodziny)  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Odpowiedzi   należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810

 LEKCJA 5      KLASA II cyklu czteroletniego  , 20 – 24  kwietnia 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie po świętach 🙂
Dziękuję tym z Was, którzy pracują i nadsyłają odpowiedzi na zadawane przeze mnie pytania. Pozostałych proszę – dołączcie do nas! Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Przed nami  kolejna  lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie               w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:   Fryderyk Chopin .
 Omawianie polskich tańców narodowych będziemy kontynuować, ale dzisiaj  zatrzymamy się przy BARDZO WAŻNYM POLSKIM KOMPOZYTORZE – Fryderyku Chopinie.  Obejrzycie film  i posłuchacie kilku pięknych utworów.  Słuchajcie uważnie – waszym zadaniem jest odpowiedzieć na kilkanaście pytań. Jak zawsze – wpiszcie  do zeszytu temat i odpowiedzi na moje pytania.  NIE PRZEPISUJCIE DO ZESZYTU PYTAŃ – piszcie tylko numer pytania i odpowiedź.

  • https://www.facebook.com/2016katowice/videos/3082345295129442/

1. Jak  rodzina i przyjaciele w dzieciństwie nazywali Fryderyka Chopina?   ……………………………………..
2. Z jakiego śląskiego miasta pochodzi pianista wykonujący w filmie utwory Chopina Tymoteusz Bies?
W jakim konkursie planuje on wziąć udział w jesieni tego roku?   miasto ……………………………………….
konkurs: ………………………………………………………………………………………………………………………………..
3. W którym roku i gdzie urodził się F. Chopin? Która rocznica jego urodzin przypada  w 2020 roku?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
4.  Z jakiego kraju pochodził ojciec Chopina Mikołaj? Jakiego przedmiotu uczył pracując jako nauczyciel w Żelazowej Woli, a potem w Warszawie? ………………………………………………………………..   …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
5. Wymień rodzeństwo Chopina podając imiona. ………………………………………………………………………
6. Ile lat miał Fryderyk, kiedy jego mama Justyna zaczęła go uczyć gry na fortepianie? …………………..
7. Kto był następnym (po mamie) nauczycielem muzyki małego Fryderyka? Z muzyką jakich wielkich  kompozytorów go zapoznawał?  ……………………………………………………………………………………………..  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
8. W jakim wieku Chopin skomponował swój pierwszy utwór? Podaj jego tytuł.  …………………………..  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
9. Ile lat miał F.Ch. gdy zaczął występować w Warszawie dając koncerty jako „cudowne dziecko”? Co oznacza to określenie? ………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
10. Ile lat miał F.Ch., kiedy po latach nauki w domu zaczął uczęszczać do Liceum Warszawskiego?  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
11. Jakie inne uzdolnienia miał F.Ch. w latach szkolnych? Wymień 3.  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………
12. Gdzie kompozytor najczęściej spędzał wakacje (w górach, nad morzem, nad jeziorem czy na wsi)?  Co szczególnie zachwycało go w czasie pobytów w Szafarni?   ……………………………………………………..  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
13. Jak nazywają się utwory Ch., w których wykorzystał  polskie tańce – mazura, oberka i kujawiaka?  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
14. Jak Fryderyk nazwał gazetkę, w której opisywał swoje wrażenia z pobytu na wakacjach w Szafarni? ………………………………………………………………………………………………………………………………..
15. Jak nazywał się nauczyciel Chopina w Szkole Głównej Muzyki, gdzie kompozytor studiował?  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
16. Jaki utwór Ch. powstał w czasie jego studiów pod wpływem miłości kompozytora do  Konstancji Gładkowskiej?  ……………………………………………………………………………………………………………………….
17. Ile lat miał Ch.  kiedy  wyjechał z Polski, by dalej się rozwijać i robić karierę za granicą? Do jakiego  kraju wyjechał?  ……………………………………………………………………………………………………………………..
18. Jaką bardzo znaną melodię kompozytor wykorzystał w Scherzu h-moll? (kiedy pisał ten utwór ,    po raz pierwszy spędzał  święta Bożego Narodzenia poza domem, z dala od swojej rodziny)  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
 
 
Odpowiedzi   należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810

 LEKCJA 5      KLASA II cyklu czteroletniego

20 – 24  kwietnia 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie po świętach 🙂
Dziękuję tym z Was, którzy pracują i nadsyłają odpowiedzi na zadawane przeze mnie pytania. Pozostałych proszę – dołączcie do nas! Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Przed nami  kolejna  lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie               w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:   Fryderyk Chopin .
 Omawianie polskich tańców narodowych będziemy kontynuować, ale dzisiaj  zatrzymamy się przy BARDZO WAŻNYM POLSKIM KOMPOZYTORZE – Fryderyku Chopinie.  Obejrzycie film  i posłuchacie kilku pięknych utworów.  Słuchajcie uważnie – waszym zadaniem jest odpowiedzieć na kilkanaście pytań. Jak zawsze – wpiszcie  do zeszytu temat i odpowiedzi na moje pytania.  NIE PRZEPISUJCIE DO ZESZYTU PYTAŃ – piszcie tylko numer pytania i odpowiedź.

  • https://www.facebook.com/2016katowice/videos/3082345295129442/

1. Jak  rodzina i przyjaciele w dzieciństwie nazywali Fryderyka Chopina?   ……………………………………..
2. Z jakiego śląskiego miasta pochodzi pianista wykonujący w filmie utwory Chopina Tymoteusz Bies?
W jakim konkursie planuje on wziąć udział w jesieni tego roku?   miasto ……………………………………….
konkurs: ………………………………………………………………………………………………………………………………..
3. W którym roku i gdzie urodził się F. Chopin? Która rocznica jego urodzin przypada  w 2020 roku?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
4.  Z jakiego kraju pochodził ojciec Chopina Mikołaj? Jakiego przedmiotu uczył pracując jako nauczyciel w Żelazowej Woli, a potem w Warszawie? ………………………………………………………………..   …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
5. Wymień rodzeństwo Chopina podając imiona. ………………………………………………………………………
6. Ile lat miał Fryderyk, kiedy jego mama Justyna zaczęła go uczyć gry na fortepianie? …………………..
7. Kto był następnym (po mamie) nauczycielem muzyki małego Fryderyka? Z muzyką jakich wielkich  kompozytorów go zapoznawał?  ……………………………………………………………………………………………..  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
8. W jakim wieku Chopin skomponował swój pierwszy utwór? Podaj jego tytuł.  …………………………..  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
9. Ile lat miał F.Ch. gdy zaczął występować w Warszawie dając koncerty jako „cudowne dziecko”? Co oznacza to określenie? ………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
10. Ile lat miał F.Ch., kiedy po latach nauki w domu zaczął uczęszczać do Liceum Warszawskiego?  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
11. Jakie inne uzdolnienia miał F.Ch. w latach szkolnych? Wymień 3.  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………
12. Gdzie kompozytor najczęściej spędzał wakacje (w górach, nad morzem, nad jeziorem czy na wsi)?  Co szczególnie zachwycało go w czasie pobytów w Szafarni?   ……………………………………………………..  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
13. Jak nazywają się utwory Ch., w których wykorzystał  polskie tańce – mazura, oberka i kujawiaka?  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
14. Jak Fryderyk nazwał gazetkę, w której opisywał swoje wrażenia z pobytu na wakacjach w Szafarni? ………………………………………………………………………………………………………………………………..
15. Jak nazywał się nauczyciel Chopina w Szkole Głównej Muzyki, gdzie kompozytor studiował?  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
16. Jaki utwór Ch. powstał w czasie jego studiów pod wpływem miłości kompozytora do  Konstancji Gładkowskiej?  ……………………………………………………………………………………………………………………….
17. Ile lat miał Ch.  kiedy  wyjechał z Polski, by dalej się rozwijać i robić karierę za granicą? Do jakiego  kraju wyjechał?  ……………………………………………………………………………………………………………………..
18. Jaką bardzo znaną melodię kompozytor wykorzystał w Scherzu h-moll? (kiedy pisał ten utwór ,    po raz pierwszy spędzał  święta Bożego Narodzenia poza domem, z dala od swojej rodziny)  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Odpowiedzi   należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810

 LEKCJA 5      KLASA II cyklu czteroletniego

20 – 24  kwietnia 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie po świętach 🙂
Dziękuję tym z Was, którzy pracują i nadsyłają odpowiedzi na zadawane przeze mnie pytania. Pozostałych proszę – dołączcie do nas! Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Przed nami  kolejna  lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie               w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:   Fryderyk Chopin .
 Omawianie polskich tańców narodowych będziemy kontynuować, ale dzisiaj  zatrzymamy się przy BARDZO WAŻNYM POLSKIM KOMPOZYTORZE – Fryderyku Chopinie.  Obejrzycie film  i posłuchacie kilku pięknych utworów.  Słuchajcie uważnie – waszym zadaniem jest odpowiedzieć na kilkanaście pytań. Jak zawsze – wpiszcie  do zeszytu temat i odpowiedzi na moje pytania.  NIE PRZEPISUJCIE DO ZESZYTU PYTAŃ – piszcie tylko numer pytania i odpowiedź.

  • https://www.facebook.com/2016katowice/videos/3082345295129442/

1. Jak  rodzina i przyjaciele w dzieciństwie nazywali Fryderyka Chopina?   ……………………………………..
2. Z jakiego śląskiego miasta pochodzi pianista wykonujący w filmie utwory Chopina Tymoteusz Bies?
W jakim konkursie planuje on wziąć udział w jesieni tego roku?   miasto ……………………………………….
konkurs: ………………………………………………………………………………………………………………………………..
3. W którym roku i gdzie urodził się F. Chopin? Która rocznica jego urodzin przypada  w 2020 roku?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
4.  Z jakiego kraju pochodził ojciec Chopina Mikołaj? Jakiego przedmiotu uczył pracując jako nauczyciel w Żelazowej Woli, a potem w Warszawie? ………………………………………………………………..   …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
5. Wymień rodzeństwo Chopina podając imiona. ………………………………………………………………………
6. Ile lat miał Fryderyk, kiedy jego mama Justyna zaczęła go uczyć gry na fortepianie? …………………..
7. Kto był następnym (po mamie) nauczycielem muzyki małego Fryderyka? Z muzyką jakich wielkich  kompozytorów go zapoznawał?  ……………………………………………………………………………………………..  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
8. W jakim wieku Chopin skomponował swój pierwszy utwór? Podaj jego tytuł.  …………………………..  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
9. Ile lat miał F.Ch. gdy zaczął występować w Warszawie dając koncerty jako „cudowne dziecko”? Co oznacza to określenie? ………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
10. Ile lat miał F.Ch., kiedy po latach nauki w domu zaczął uczęszczać do Liceum Warszawskiego?  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
11. Jakie inne uzdolnienia miał F.Ch. w latach szkolnych? Wymień 3.  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………
12. Gdzie kompozytor najczęściej spędzał wakacje (w górach, nad morzem, nad jeziorem czy na wsi)?  Co szczególnie zachwycało go w czasie pobytów w Szafarni?   ……………………………………………………..  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
13. Jak nazywają się utwory Ch., w których wykorzystał  polskie tańce – mazura, oberka i kujawiaka?  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
14. Jak Fryderyk nazwał gazetkę, w której opisywał swoje wrażenia z pobytu na wakacjach w Szafarni? ………………………………………………………………………………………………………………………………..
15. Jak nazywał się nauczyciel Chopina w Szkole Głównej Muzyki, gdzie kompozytor studiował?  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
16. Jaki utwór Ch. powstał w czasie jego studiów pod wpływem miłości kompozytora do  Konstancji Gładkowskiej?  ……………………………………………………………………………………………………………………….
17. Ile lat miał Ch.  kiedy  wyjechał z Polski, by dalej się rozwijać i robić karierę za granicą? Do jakiego  kraju wyjechał?  ……………………………………………………………………………………………………………………..
18. Jaką bardzo znaną melodię kompozytor wykorzystał w Scherzu h-moll? (kiedy pisał ten utwór ,    po raz pierwszy spędzał  święta Bożego Narodzenia poza domem, z dala od swojej rodziny)  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
 
 
Odpowiedzi   należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810

 LEKCJA 5      KLASA III cyklu czteroletniego  , 20 – 24  kwietnia 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie po świętach 🙂
Dziękuję tym z Was, którzy pracują i nadsyłają odpowiedzi na zadawane przeze mnie pytania. Pozostałych proszę – dołączcie do nas! Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Przed nami  kolejna  lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie               w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:   Fryderyk Chopin .
 Omawianie  muzyki w kolejnych epokach będziemy kontynuować, ale dzisiaj  zatrzymamy się przy BARDZO WAŻNYM POLSKIM KOMPOZYTORZE – Fryderyku Chopinie.  Obejrzycie film  i posłuchacie kilku pięknych utworów.  Słuchajcie uważnie – waszym zadaniem jest odpowiedzieć na kilkanaście pytań. Jak zawsze – wpiszcie  do zeszytu temat i odpowiedzi na moje pytania.  NIE PRZEPISUJCIE DO ZESZYTU PYTAŃ – piszcie tylko numer pytania i odpowiedź.

  • https://www.facebook.com/2016katowice/videos/3082345295129442/

1. Jak  rodzina i przyjaciele w dzieciństwie nazywali Fryderyka Chopina?   ……………………………………..
2. Z jakiego śląskiego miasta pochodzi pianista wykonujący w filmie utwory Chopina Tymoteusz Bies?
W jakim konkursie planuje on wziąć udział w jesieni tego roku?   miasto ……………………………………….
konkurs: ………………………………………………………………………………………………………………………………..
3. W którym roku i gdzie urodził się F. Chopin? Która rocznica jego urodzin przypada  w 2020 roku?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
4.  Z jakiego kraju pochodził ojciec Chopina Mikołaj? Jakiego przedmiotu uczył pracując jako nauczyciel w Żelazowej Woli, a potem w Warszawie? ………………………………………………………………..   …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
5. Wymień rodzeństwo Chopina podając imiona. ………………………………………………………………………
6. Ile lat miał Fryderyk, kiedy jego mama Justyna zaczęła go uczyć gry na fortepianie? …………………..
7. Kto był następnym (po mamie) nauczycielem muzyki małego Fryderyka? Z muzyką jakich wielkich  kompozytorów go zapoznawał?  ……………………………………………………………………………………………..  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
8. W jakim wieku Chopin skomponował swój pierwszy utwór? Podaj jego tytuł.  …………………………..  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
9. Ile lat miał F.Ch. gdy zaczął występować w Warszawie dając koncerty jako „cudowne dziecko”? Co oznacza to określenie? ………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
10. Ile lat miał F.Ch., kiedy po latach nauki w domu zaczął uczęszczać do Liceum Warszawskiego?  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
11. Jakie inne uzdolnienia miał F.Ch. w latach szkolnych? Wymień 3.  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………
12. Gdzie kompozytor najczęściej spędzał wakacje (w górach, nad morzem, nad jeziorem czy na wsi)?  Co szczególnie zachwycało go w czasie pobytów w Szafarni?   ……………………………………………………..  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
13. Jak nazywają się utwory Ch., w których wykorzystał  polskie tańce – mazura, oberka i kujawiaka?  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
14. Jak Fryderyk nazwał gazetkę, w której opisywał swoje wrażenia z pobytu na wakacjach w Szafarni? ………………………………………………………………………………………………………………………………..
15. Jak nazywał się nauczyciel Chopina w Szkole Głównej Muzyki, gdzie kompozytor studiował?  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
16. Jaki utwór Ch. powstał w czasie jego studiów pod wpływem miłości kompozytora do  Konstancji Gładkowskiej?  ……………………………………………………………………………………………………………………….
17. Ile lat miał Ch.  kiedy  wyjechał z Polski, by dalej się rozwijać i robić karierę za granicą? Do jakiego  kraju wyjechał?  ……………………………………………………………………………………………………………………..
18. Jaką bardzo znaną melodię kompozytor wykorzystał w Scherzu h-moll? (kiedy pisał ten utwór ,    po raz pierwszy spędzał  święta Bożego Narodzenia poza domem, z dala od swojej rodziny)  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Odpowiedzi   należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810

 LEKCJA 5      KLASA III cyklu czteroletniego

20 – 24  kwietnia 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie po świętach 🙂
Dziękuję tym z Was, którzy pracują i nadsyłają odpowiedzi na zadawane przeze mnie pytania. Pozostałych proszę – dołączcie do nas! Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Przed nami  kolejna  lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie               w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:   Fryderyk Chopin .
 Omawianie  muzyki w kolejnych epokach będziemy kontynuować, ale dzisiaj  zatrzymamy się przy BARDZO WAŻNYM POLSKIM KOMPOZYTORZE – Fryderyku Chopinie.  Obejrzycie film  i posłuchacie kilku pięknych utworów.  Słuchajcie uważnie – waszym zadaniem jest odpowiedzieć na kilkanaście pytań. Jak zawsze – wpiszcie  do zeszytu temat i odpowiedzi na moje pytania.  NIE PRZEPISUJCIE DO ZESZYTU PYTAŃ – piszcie tylko numer pytania i odpowiedź.

  • https://www.facebook.com/2016katowice/videos/3082345295129442/

1. Jak  rodzina i przyjaciele w dzieciństwie nazywali Fryderyka Chopina?   ……………………………………..
2. Z jakiego śląskiego miasta pochodzi pianista wykonujący w filmie utwory Chopina Tymoteusz Bies?
W jakim konkursie planuje on wziąć udział w jesieni tego roku?   miasto ……………………………………….
konkurs: ………………………………………………………………………………………………………………………………..
3. W którym roku i gdzie urodził się F. Chopin? Która rocznica jego urodzin przypada  w 2020 roku?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
4.  Z jakiego kraju pochodził ojciec Chopina Mikołaj? Jakiego przedmiotu uczył pracując jako nauczyciel w Żelazowej Woli, a potem w Warszawie? ………………………………………………………………..   …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
5. Wymień rodzeństwo Chopina podając imiona. ………………………………………………………………………
6. Ile lat miał Fryderyk, kiedy jego mama Justyna zaczęła go uczyć gry na fortepianie? …………………..
7. Kto był następnym (po mamie) nauczycielem muzyki małego Fryderyka? Z muzyką jakich wielkich  kompozytorów go zapoznawał?  ……………………………………………………………………………………………..  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
8. W jakim wieku Chopin skomponował swój pierwszy utwór? Podaj jego tytuł.  …………………………..  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
9. Ile lat miał F.Ch. gdy zaczął występować w Warszawie dając koncerty jako „cudowne dziecko”? Co oznacza to określenie? ………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
10. Ile lat miał F.Ch., kiedy po latach nauki w domu zaczął uczęszczać do Liceum Warszawskiego?  …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
11. Jakie inne uzdolnienia miał F.Ch. w latach szkolnych? Wymień 3.  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………
12. Gdzie kompozytor najczęściej spędzał wakacje (w górach, nad morzem, nad jeziorem czy na wsi)?  Co szczególnie zachwycało go w czasie pobytów w Szafarni?   ……………………………………………………..  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
13. Jak nazywają się utwory Ch., w których wykorzystał  polskie tańce – mazura, oberka i kujawiaka?  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
14. Jak Fryderyk nazwał gazetkę, w której opisywał swoje wrażenia z pobytu na wakacjach w Szafarni? ………………………………………………………………………………………………………………………………..
15. Jak nazywał się nauczyciel Chopina w Szkole Głównej Muzyki, gdzie kompozytor studiował?  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
16. Jaki utwór Ch. powstał w czasie jego studiów pod wpływem miłości kompozytora do  Konstancji Gładkowskiej?  ……………………………………………………………………………………………………………………….
17. Ile lat miał Ch.  kiedy  wyjechał z Polski, by dalej się rozwijać i robić karierę za granicą? Do jakiego  kraju wyjechał?  ……………………………………………………………………………………………………………………..
18. Jaką bardzo znaną melodię kompozytor wykorzystał w Scherzu h-moll? (kiedy pisał ten utwór ,    po raz pierwszy spędzał  święta Bożego Narodzenia poza domem, z dala od swojej rodziny)  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Odpowiedzi   należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

 

 

 

 

 

 

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 5

KLASA I instrumentalistyka PSM II st.

20 – 24 kwietnia 2020

LITERATURA MUZYCZNA

Witajcie  po przerwie świątecznej kochani uczniowie 🙂
Dziękuję tym, którzy pracują i nadsyłają  odpowiedzi na pytania  z  kolejnych lekcji. Pozostałych  proszę – dołączcie do nas! Zdalne nauczanie jest obowiązkowe i będę oceniała naszą współpracę.
Przed nami kolejna  lekcja . Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.  Proszę , JAK ZWYKLE, o zapisywanie w waszych notatkach do literatury wszystkich dodatkowych informacji i wysłuchanych utworów.
TEMAT:  Formy cykliczne –  suita.
Powtórzenie:
W ramach powtórzenia ostatniego, bardzo ważnego  tematu, sprawdźcie proszę ile pamiętacie.   PYTANIE 1 – odpowiedz  na poniższe pytania:
1. Połącz ze sobą pojęcia, które wiążą się ze sobą, a następnie wyjaśnij w jaki sposób:                                      forma sonatowa                                sonata                                    allegro sonatowe                                   cykl sonatowy
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2. Podaj nazwy poszczególnych odcinków formy sonatowej i w 1 zdaniu wyjaśnij co one zawierają.                    

I. II. III.
 
 
   

3. Uzupełnij tabelę opisującą budowę cyklu sonatowego:                                                                                            

część

tempo

budowa

inne

I.

——————-

II.

——————-

III.

IV.

——————–

 
4. W jakich utworach spotykamy  budowę cyklu  sonatowego? Podaj ich nazwy i obsadę.                                     
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
———————————————————————————————————————————Dzisiaj poznacie bliżej kolejną z form cyklicznych (czyli wieloczęściowych). Znacie już  (mam nadzieję 🙂 ) sonatę, symfonię  i koncert. Czas na SUITĘ.  proszę, by każdy z Was zastanowił się czy gra obecnie, grał kiedyś jakąś suitę, albo wybrane części ze suity.  Czy wiecie coś o budowie suity?
Proszę o przeczytanie notatki  ze strony 24. Na początek zatrzymamy się przy suicie W BAROKU – to była epoka, a której suita  powstała i przeżyła swój wielki rozkwit.
PYTANIE 2 – Na jaki czas przypadała epoka baroku? Wymień 3 sławnych kompozytorów tej epoki.
————————————————————————————————————————-Posłuchajcie teraz fragmentu utworu, który bardzo dobrze już znacie. Zastanówcie się , co ma on wspólnego z tematem SUITY.

  • https://youtu.be/pzlw6fUux4o

Przypomnę tym, którzy zapomnieli – jest to Aria J.S.Bacha  zwana Arią na strunie g . Jest to jedna z części  Suity orkiestrowej  D-dur. Budowa tej suity w całości wyglada tak:

  1. Uwertura
  2. Aria
  3. Gawot I i II
  4. Bourrée
  5. Gigue

PYTANIE 3 – Czy III suita orkiestrowa Bacha ma typową budowę? Dlaczego?  (porównaj z typowym schematem budowy w notatkach)
————————————————————————————————————————–
Kolejny sławny fragment i pytanie, co ma on wspólnego ze suitą:

  • https://youtu.be/9aFUuHIdV1o

To sławne Badinerie ze II suity orkiestrowej h-moll Bacha                                                                           Budowa tej suity w całości wyglada tak:
1. Uwertura                                                                                                                                                                      2. Rondo                                                                                                                                                                              3. Sarabanda                                                                                                                                                                     4. Bourrée                                                                                                                                                                          5. Polonaise                                                                                                                                                                     6. Badinerie
PYTANIE 4 – Czy II suita orkiestrowa Bacha ma typową budowę? Dlaczego?  (porównaj z typowym schematem budowy w notatkach)
———————————————————————————————————————-
I jeszcze jeden fragment ze suity Bacha:

  • https://youtu.be/mGQLXRTl3Z0    posłuchajcie części 1  od początku do 2:45

To piękne preludium  to I część  Suity  G-dur Bacha na wiolonczelę solo. Ta suita w całości ma następującą budowę:
1. Preludium     2. Allemande       3. Courante      4. Sarabande        5. Menuet       6. Gigue
PYTANIE 5 :  Czy suita wiolonczelowa G-dur ma typową budowę? Dlaczego?
————————————————————————————————————————-
Na koniec posłuchajcie jeszcze ostatniej części ze suity wiolonczelowej G-dur – będzie to ostatnia część Gigue
https://youtu.be/mGQLXRTl3Z0     od 17:40  do końca
PYTANIE  6 , nieco trudniejsze ale  ostatnie –  Co nietypowego jak na barokowy utwór słyszymy w tej suicie wiolonczelowej  (chodzi o obsadę wykonawczą).
————————————————————————————————————————————-
To wszystko w tym tygodniu. Omówiliśmy  suitę BAROKOWĄ. W kolejnych zajęciach pojawi się suita z późniejszych epok.
Odpowiedzi należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami    i przysłać jako załącznik.  Chcę, żeby to było  odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

 
 
 
 
 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 5 KLASA II instrumentalistyka PSM II st.

20 – 24 kwietnia 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie  po świętach kochani uczniowie 🙂
Przed nami kolejna  lekcja. Poniżej podam temat lekcji historii  w tym tygodniu                  i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:  Wielka synteza. Szkoła rzymska.
Proszę o samodzielną pracę według poniższych  wskazówek. WSZYSTKIE WYSŁUCHANE PRZYKŁADY MUZYCZNE WPISUJEMY DO SWOICH NOTATEK
————————————————————————————————————————–
 
Wielka synteza to określenie  używane  w odniesieniu do muzyki  późnego renesansu – II połowy XVI wieku.   W tym czasie najważniejszym ośrodkiem były Włochy, a w nich Rzym oraz Wenecja.
Proszę o przeczytanie notatki na temat Wielkiej syntezy oraz Szkoły rzymskiej, a następnie  odpowiedzcie na pytania:
PYTANIE 1 – Jaki rodzaj muzyki powstawał w szkole rzymskiej – religijna czy świecka?
PYTANIE 2: – Jakie cechy miał styl ówczesnej muzyki zwany osservato?
PYTANIE 3: – Co oznacza termin KONTRREFORMACJA? Jaki związek z nim ma Sobór Trydencki?
PYTANIE 4: – Wymień  2 najważniejsze zmiany, jakie wprowadził do muzyki kościelnej Sobór Trydencki
————————————————————————————————————————————-
Najważniejszym przedstawicielem muzyki Szkoły rzymskiej był Giovanni Pierluigi da Palestrina.  Otwórzcie stronę: muzykotekaszkolna.pl / palestrina  i   przeczytaj informacje o kompozytorze.
 
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/palestrina-da-giovanni-pierluigi-1525-1594/
 
Następnie wysłuchajcie jego utworu Stabat Mater. Pod nagraniem znajdziecie opis tego utworu, który ułatwi wam słuchanie i odpowiedź na pytanie.

  • http://www.muzykotekaszkolna.pl/szukaj/?s=palestrina&t=&e=

 
PYTANIE 5:  Czy utwór oparty jest na skomplikowanej polifonii czy ma fakturę akordową?  Czy  tekst jest czytelny, zrozumiały czy raczej trudno usłyszeć poszczególne słowa? jak myślisz – czy ten utwór spełnia założenia sobory trydenckiego?
———————————————————————————————————————————-
 
Palestrina komponował niemal wyłącznie muzykę religijną. Napisał ponad 100 ! mszy. Jedną z najsławniejszych jest  Missa Papae Marcelli
PYTANIE 6: Skąd wzięła się nazwa mszy Papae Marcelli?
Najsłynniejszym utworem Palestriny jest Missa Papae Marcelli, uważana już od XVI wieku za idealne wcielenie muzyki kościoła katolickiego. Z utworem tym związana jest pewna legenda: w czasach, gdy hierarchowie kościoła przeprowadzali jego reformę (sobór trydencki z lat 1545-1563), wysłuchanie tego utworu miało ich rzekomo odwieść od pomysłu usunięcia muzyki wielogłosowej z liturgii. Uważali bowiem, że polifonia kilku głosów uniemożliwia zrozumienie tekstu i odciąga wiernych od modlitwy, mamiąc zmysł słuchu pięknymi melodiami i harmoniami.
Chociaż msza Palestriny w znacznym stopniu zbieżna była z oczekiwaniami srogich hierarchów, to jednak jej powstanie najpewniej nie miało nic wspólnego z soborem. Legenda tego utworu utrzymywała się bardzo długo; mszę tę często publikowano i wykonywano, poddając różnym modyfikacjom i przetworzeniom. Do tego stopnia, że dopiero w XIX wieku zorientowano się, iż Missa Papae Marcelli Palestriny, którą znano od stuleci, nie jest oryginalnym dziełem kompozytora, lecz jego znacznie przetworzoną wersją, powstałą na początku XVII wieku. Dzisiaj wykonujemy już ten właściwy utwór — i nadal zachwyca nas on doskonałą równowagą pomiędzy nabożną modlitwą a zmysłowym pięknem muzyki.
Posłuchajcie części Kyrie:

  • https://youtu.be/oeLIgzAe5sI 

PYTANIE 7:  Słuchając popatrz jeszcze raz na cechy stylu palestrinowskiego ( to samo co styl osservato).  Które z wymienionych  cech zauważasz w tym utworze?
———————————————————————————————————————————
Inna msza Palestriny to  Missa Ut re mi fa sol la. Przeczytaj o tej mszy i wysłuchaj jej fragmentu:

  • http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/giovanni-pierluigi-da-palestrina-missa-ut-re-mi-fa-sol-la/

 
PYTANIE 8: wyjaśnij zagadkową nazwę tej mszy
————————————————————————————————————-
Kompozytorem szkoły rzymskiej był także Gregorio Allegri.
 
W latach 30. XVII wieku katolicki ksiądz Gregorio Allegri skomponował dla watykańskiej Kaplicy Sykstyńskiej utwór, który jest dziś chyba najbardziej znanym utworem muzycznym doby Renesansu na świecie. To „Miserere mei, Deus” (Zmiłuj się nade mną, Boże), dziewięciogłosowy utwór wokalny przeznaczony do wykonywania dwa razy do roku – w Wielką Środę i w Wielki Piątek, tylko i wyłącznie w Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Manuskrypt był przechowywany w archiwum Kaplicy a za jego skopiowanie i rozpowszechnienie groziła ekskomunika… Jeśli dodać do tego fantastyczną akustykę Sistiny i sławę watykańskiego chóru, jasnym już będzie dlaczego Miserere Allegriego stało się utworem mistycznym; utworem, dla którego pasjonaci muzyki (i nie tylko oni) zjeżdżali w okresie Wielkiego Tygodnia do Rzymu tylko po to, aby go usłyszeć…
 
Do połowy XVIII wieku kopię rękopisu otrzymały od Watykanu tylko trzy osoby: król Portugalii Jan IV Szczęśliwy, który był też całkiem sprawnym kompozytorem; włoski ksiądz i kompozytor Giovanni Battista Martini oraz cesarz Leopold I. Ten ostatni zrobił zresztą później papieżowi scenę, bo okazało się, że kiedy nuty zostały odtworzone w Kaplicy Cesarskiej w Wiedniu, wyszło zupełnie coś innego niż to, co cesarz słyszał w Watykanie. A nie mogło wyjsć to samo, bo manuskrypt Allegriego to tak naprawdę prosty szkielet akordowy a całe piękno Miserere tkwiło w umiejętnościach interpretacyjnych watykańskich chórzystów.
 
Taki stan rzeczy trwałby pewnie aż do XX wieku, kiedy rozpoczęto odtajniać watykańskie archiwa, gdyby nie pewien genialny nastolatek… Nazywał się Wolfgang Amadeusz Mozart. Otóż w 1770 roku w czasie tournée we Włoszech czternastoletni wtedy Mozart uczestniczył w Rzymie w wielkośrodowym nabożeństwie w Kaplicy Sykstyńskiej, na którym usłyszał Miserere Allegriego. Usłyszał, zapamiętał a potem spisał nuty. Prawie idealnie. Po kolejnym wysłuchaniu utworu w Wielki Piątek poprawił jedynie kilka drobnych błędów (legenda głosi, że przemycił na nabożeństwo swój rękopis, żeby poprawiać go na bieżąco w trakcie wykonywania Miserere).
 
Wysłuchajcie Miserere – Gregorio Allegri.  Jaki słuch i pamięć muzyczną musiał mieć 14-letni Mozart, żeby zapisać ten utwór po  wysłuchaniu  go i powrocie do domu?!

  • https://youtu.be/NmWZIPri38Q

———————————————————————————————————————
Odpowiedzi  na PYTANIA   należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami    i przysłać jako załącznik.  Chcę, żeby to było  odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!        Dorota Zawada

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 5      KLASA III PSM II st. instrumentalistyka

 20 – 24 kwietnia  2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję za Wasze odpowiedzi na pytania z poprzedniej lekcji. Nadal nie wszyscy się odezwali – czekam jeszcze na pozostałych. Zdalne nauczanie jest obowiązkowe, a moim obowiązkiem jest ocenić jak uczniowie ze mną współpracują.
Jeszcze raz w sprawie Bacha –   nie wiem kiedy – ale kiedy wrócimy do szkoły na pierwszej lekcji napiszecie sprawdzian. Będzie w nim też część słuchowa – fragmenty z utworów Bacha do rozpoznania ze słuchu znajdziecie na poczcie: romantyzmpsm@gmail.com  hasło: chopinliszt.  W zakładce WAZNE nagrania w podpisanych folderach. Wy szukacie folderu BACH. Za przykłady słuchowe w sprawdzianie osobna ocena.
Poniżej podam temat lekcji  w tym tygodniu  i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
Temat:   Antonio Vivaldi – twórczość – koncerty.
Na rozgrzewkę przypominamy sobie wiadomości o życiu Vivaldiego – poniżej pytania z poprzedniej lekcji – sprawdźcie, czy pamiętacie odpowiedzi (bez zaglądania do notatek)
– podaj rok i miejsce urodzenia i śmierci V.
– czy Vivaldi pochodził z rodziny o muzycznych tradycjach                                                                                – jakie 2 zawody wykonywał w swoim dorosłym życiu                                                                                         –  co to takiego Ospedale della Pieta                                                                                                                         – jak opisuje się tempo, w jakim V. komponował                                                                                                         – dlaczego jako ksiądz V. nie odprawiał mszy                                                                                                              – z jakim włoskim miastem związane było niemal całe życie V.                                                                                – dlaczego zmarł w Wiedniu                                                                                                                                           – z czego V. był znany za życia (prócz swoich kompozycji)
Vivaldi był znakomitym skrzypkiem wirtuozem. wzbogacił technikę gry na tym instrumencie. Przeczytajcie w notatkach, jakie sposoby gry często wprowadzał w swoich utworach.
Dzisiaj poznacie instrumentalną twórczość Vivaldiego, wśród której najważniejsze są  KONCERTY.
PYTANIE 1: Jakie 2 rodzaje koncertów istniały w baroku? Czym sie różniły?
PYTANIE 2: O jakich dwóch zasługach Vivaldiego w rozwoju koncertu mówiliśmy wcześniej – przypomnijcie sobie z pomocą notatek (patrz – koncert w baroku)?
Przeczytajcie teraz fragment notatki, który mówi o koncertach Vivaldiego. Po przeczytaniu powinniście wiedzieć                                                                                                                                                   – ile koncertów napisał i na jakie instrumenty                                                                                                              – dla kogo je komponował                                                                                                                                                 – jakie są ich sławne przykłady
—————————————————————————————————————————–                    A teraz przykłady muzyczne:
koncert na 2 mandoliny:

  • https://youtu.be/R8mJnX8up6g  od początku do 5:30

PYTANIE 3:   Jak się nazywa instrument z bardzo długim gryfem po prawej stronie i ten klawiszowy z tyłu po lewej ?
———————————————————————————————————                                     koncert na 4 skrzypiec

  • https://youtu.be/GWZTyiMXulQ   posłuchajcie I części

PYTANIE 4: Jaką dodatkową rolę pełni w wykonaniu tego utworu dyrygent?
———————————————————————————————————                                       Znane przykłady ilustracyjnych efektów – koncert skrzypcowy  „Burza morska”

  • https://youtu.be/L7zP4kvkRcE la   I część

———————————————————————————————————
Koncert fletowy Szczygieł

  • https://youtu.be/Q3d7cKCyssA  I częśc

——————————————————————————————————–                                            Dla odmiany wolna część koncertu na 2 wiolonczele:

  • https://youtu.be/7BbpNukE8yY      wolna część  3:50 – 6:50 

PYTANIE 5: Co charakterystycznego zauważyłaś/ -eś  w partii orkiestry w wolnej części?
——————————————————————————————————–                                              Na koniec powiążemy twórczość Vivaldiego i Bacha.
Koncert Bach/Vivaldi

  • https://youtu.be/7OwQOb6bd1M    I część

PYTANIE 6: W jakich utworach/jak Bach nawiązał do Vivaldiego(przypomnij sobie z pomocą notatek o Bachu)
—————————————————————————————————–
Proszę   o odpowiedzi na PYTANI A na : dorota zawada1@tlen.pl
Nie będę odpowiadała każdemu na maila, ale będę notować sobie od kogo otrzymałam odpowiedzi. Od tego tygodnia mam obowiązek oceniać Waszą pracę.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

———————————————————————————————–

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 5        KLASA IV PSM II st. instrumentalistyka

 20 – 24 kwietnia 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Za nami 4 lekcje. Dziękuję  tym z Was, którzy nawiązali za mną kontakt i nadesłali odpowiedzi na zadane pytania do każdej z nich. Nadal czekam na pozostałych (teraz już trochę się niecierpliwię…).
Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe i muszę oceniać to, jak ze mną współpracujecie.
Poniżej podam temat lekcji w tym tygodniu        i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.  Pamiętajcie – wszystkie dodatkowe informacje o utworach oraz wysłuchane fragmenty i odpowiedzi ZAPISUJECIE W NASZYCH NOTATKACH do historii muzyki
 
Temat:  Religijna twórczość Mozarta – cd.
Przypomnijcie sobie informacje z ostatniej lekcji:
W jakim okresie swojego życia Mozart komponował utwory religijne, a w jakim nie tworzył ich prawie wcale.  Jak się to  wyjaśnia?                                                                                                                                      Ile mszy napisał Mozart?                                                                                                                                             Skąd wzięła się nazwa Msza KORONACYJNA?
————————————————————————————————————
Niektóre msze Mozarta to missae brevis.
Przypomnienie: brevis – znaczy dosłownie krótka. termin missa brevis oznacza:
– mszę składającą się tylko z 2 części Kyrie i Gloria (spotykamy takie w Kościele protestanckim, komponował takie m.in. J.S. Bach
– mszę składającą się z wszystkich 6 części stałych, ale opracowanych muzycznie bardzo krótko;  niektóre msze Mozarta reprezentują właśnie ten typ
———————————————————————————————————–
Na dzisiejszej lekcji będziemy omawiać i słuchać   ostatniego, niedokończonego utworu Mozarta, sławnego Requiem  (czyli mszy żałobnej) d-moll.
Na początku posłuchajcie części KYRIE.
PYTANIE 1:  Jaką fakturę (homofoniczną czy polifoniczną ) ma ta część? Jaką rolę odgrywają/ co się dzieje z oznaczonymi  dwoma  kolorami  melodiami?

  • https://youtu.be/8ybTabIfLgY

—————————————————————————————————————————————–
Proszę przeczytać teraz fragment z naszych notatek o Requiem Mozarta , a następnie poniższy fragment:
Napisanie tego dzieła zlecono Mozartowi w lipcu 1791 roku, listownie i anonimowo: podczas pracy nad Czarodziejskim fletem, latem 1791 roku, Mozart otrzymał od tajemniczego posłańca niepodpisany list. Anonimowy zleceniodawca zamówił u kompozytora mszę żałobną. Podejmowanie prób w celu ustalenia nazwiska zamawiającego posłaniec określił jako niemożliwe i bezcelowe. Mozart otrzymał z góry honorarium, w takiej wysokości, jakiej zażądał. Nie został określony termin ukończenia dzieła. Nie określono też nawet ramowej koncepcji utworu.
Mimo iż kompozycja była dla Mozarta bardzo interesująca, nie od razu przystąpił do pracy. Kiedy komponował Requiem, był już bardzo chory. Kompozytor nie zdołał ukończyć dzieła, choć zaprzątało go do ostatnich chwil życia – jeszcze 4 grudnia pracował nad wątkami Lacrimosa dies illa. Mozart prowadził wyścig z czasem, uważając, że pisze requiem na własną śmierć. Z takim przekonaniem zmarł.
Niedługo po śmierci Mozarta wyjaśniła się tajemnica związana z Requiem. Zlecenie stworzenia mszy żałobnej Mozart otrzymał w lipcu 1791 od amatora muzycznego, który często przywłaszczał sobie cudze kompozycje, wydając je pod swoim nazwiskiem, hrabiego Franciszka Walsegga zu Stuppach. Człowiek ten stracił przed laty żonę, pamięć jej zapragnął zaś w owym czasie uczcić podniosłym Requiem.
Popatrzcie teraz  na budowę Requiem i porównajcie ją z budową  „zwykłej” mszy. Według obrządku rzymskiego, Requiem składa się z następujących części:

  • Introitus (Requiem aeternam)
  • Kyrie
  • Graduale
  • Tractus
  • Sequentia (Dies irae)
  • Offertorium
  • Sanctus
  • Benedictus
  • Agnus Dei
  • Communio

Requiem Mozarta ma budowę ( w nawiasach widać, które części napisał Mozart, które napisał Süssmayer na podstawie szkiców Mozarta, a które skomponował           w całości uczeń)  :
Introitus (Requiem aeternam) (Mozart)                                                                                                  Kyrie  (Mozart)                                                                                                                                       Sequentia (Dies irae) (Mozart, Süssmayer)                                                                                         Offertorium  (Mozart, Süssmayer)                                                                                                      Sanctus (Süssmayer)                                                                                                                              Benedictus (Süssmayer)                                                                                                                      Agnus Dei (Süssmayer)                                                                                                                        Communio (Süssmayer na podstawie części Introit i Kyrie Mozarta, tzn. do słów   z części Communio Süssmayer podłożył muzykę Mozarta z dwóch pierwszych części )
A teraz posłuchajcie fragmentów z części III – sekwencji Dies Irae. Ta średniowieczna sekwencja (jeden ze śpiewów z chorału gregoriańskiego) mówi dniu Sądu Ostatecznego.
 
Sąd Ostateczny, w eschatologii chrześcijańskiej powszechny sąd Boga nad światem i ludzkością, jaki  ma nastąpić przy końcu świata; Bóg w obecności aniołów i świętych  ma orzec, którzy z ludzi mają być zbawieni, a którzy potępieni; wiara w Sąd Ostateczny jest jedną z głównych prawd wiary w judaizmie, chrześcijaństwie i islamie; sądu tego dokona, wg Nowego Testamentu, Jezus Chrystus po powtórnym przyjściu na świat i wskrzeszeniu wszystkich zmarłych.
 
Posłuchajcie początkowego fragmentu Sekwencji Dies Irae
 
 

Dies irae, dies illa,
Solvet saeclum in favilla:
Teste David cum Sibylla.
Dzień to gniewu, dzień co zburzy
I w popiołach świat zanurzy,
Jak z Sybillą Dawid wróży.
Quantus tremor est futurus,
Quando judex est venturus,
Cuncta stricte discussurus!
O, jak wielka będzie trwoga,
Gdy przed ścisłym sądem Boga
Stanie grzesznych rzesza mnoga.
 

  • ·         https://youtu.be/1Tb9HmlPuVI

PYTANIE2:  Podaj 3 cechy muzyczne, które oddają grozę/strach/ przed Sądem ostatecznym
————————————————————–
Kolejny fragment to Tuba mirum.

  • ·         https://youtu.be/0-i5S4uXlNg

PYTANIE 3: Jaki instrument solo i jakie glosy solowe słyszymy tu na pierwszym planie?
 
Tuba, mirum spargens sonum
Per sepulchra regionum,
Coget omnes ante thronum.

 
 
 
 
 
 
 
 
Odgłos trąby archanioła
Grzmiąc wśród grobów dookoła
Wszystkich przed tron Boży zwoła.
Mors stupebit, et natura,
Cum resurget creatura,
Judicanti responsura.
Śmierć z przyrodą oniemiała,
Ujrzy cud, gdy ludzkość cała
Na sąd pójdzie zmartwychwstała.
Liber scriptus proferetur,
In quo totum continetur,
Unde mundus judicetur.
Księgę ludzkich spraw otworzą:
Z niej to przed stolicą Bożą
Przeciw światu śledztwo wdrożą.
Judex ergo cum sedebit,
Quidquid latet, apparebit:
Nil inultum remanebit.
Sędzia tedy, gdy się zjawi
Co się kryło, jawnym sprawi,
Nic bez pomsty nie zostawi.
Quid sum miser tunc dicturus?
Quem patronum rogaturus,
Cum vix justus sit securus?
Cóż ja powiem, człek ubogi:
W czyje mi się schronić progi,
Gdy i święci nie bez trwogi?
 
 
—————————————————————–
Ostatni fragment  Requiem napisany ręką Mozarta  to 8 początkowych taktów partii wokalnej w części Lacrimosa (Łez pełna)
Lacrimosa dies illa,
Qua resurget ex favilla.
Judicandus homo reus:
 
 
 
 
Dzień ów łzami zlan gorzkimi,
W którym na sąd z prochu ziemi
Grzeszny człowiek wstanie żywy.
Huic ergo parce, Deus.
Pie Jesu Domine,
Dona eis requiem. Amen.
Bądź mu, Boże miłościwy,
Dobry Panie, Jezu, daj
Duszom zmarłych wieczny raj. Amen.

 

  • https://youtu.be/Ym8b3bC_Fq4

 
—————————————————————————————————–
 
Na koniec posłuchajcie jeszcze fragmentu pochodzącego z zakończenia Requiem. W ostatniej części Communio na słowach Cum sanctis uczeń Mozarta Sussmayer wykorzystał niemal dosłownie muzykę , z którejś z części początkowych.
PYTANIE 4: Z której części ?
 

  • https://youtu.be/43DUn26P4KM

 
—————————————————————————————————-
Zachęcam do wysłuchania tego pięknego utworu w większych fragmentach , a nawet w całości.
Proszę o odpowiedzi   na PYTANIA  na : dorota zawada1@tlen.pl
Nie będę odpisywała  każdemu na maila, ale będę notować sobie od kogo otrzymałam odpowiedzi.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

 

 

 

 

 

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 5     KLASA V PSM II st. instrumentalistyka

 20-24 kwietnia 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie  po feriach  świątecznych kochani uczniowie 🙂
Dziękuję wszystkim, którzy odpowiedzieli na zadane w ostatniej lekcji pytania. Poniżej podam temat lekcji  w tym tygodniu   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
 
Temat:   Szkoły narodowe w muzyce XIX w. –  szkoła czeska.
Wszystkie spostrzeżenia,  wysłuchane utwory, odpowiedzi na pytania ZAPISUJEMY  W SWOICH NOTATKACH  do historii muzyki !
W ramach powtórzenia poprzednich zajęć:
Wymień z pamięci jak największą liczbę utworów kompozytorów rosyjskich – kompozytor/tytuł
PYTANIE 1 : Ile utworów  zapamietałaś/-eś? (szczerze!)
————————————————————————————————————–
Przechodząc do nowego tematu – przypomnij sobie jacy kompozytorzy czescy przewinęli się dotąd przez nasze lekcje i jakie ich utwory poznaliśmy. Pamiętacie te utwory?

  • https://youtu.be/l6kqu2mk-Kw
  • https://youtu.be/P_1N6_O254g

————————————————————————————————————-
Proszę o przeczytanie fragmentu  notatki o Smetanie, a następnie na stronie muzykotekaszkolna.pl/smetana
A teraz obejrzyjcie edukacyjny film o Smetanie – 10 faktów o Bedrichu Smetanie:
https://www.historiamuzyki.pl/kim-byl-bedrich-smetana/
————————————————————————————————————–
 
 
Posłuchajcie teraz kilku nagrań:
Polka z opery „Sprzedana narzeczona”

  • https://youtu.be/D1u1uc1V7E8

PYTANIE2:  Wymień cechy narodowego czeskiego tańca czyli polki – metrum, tempo, charakter
PYTANIE 3: Jakie instrumenty perkusyjne słyszymy – ten największy i ten najmniejszy?
Jaki perkusyjny instrument odzywa sie we fragmencie gdzie wchodzi chór?
PYTANIE 4: Jakie zjawisko agogiczne pojawia się pod koniec utworu?
—————————————————————————————————–
Inny czeski taniec FURIANT z tej samej opery:

  • https://youtu.be/G1M3NN89K3s  furiant

PYTANIE 5: Wymień cechy furianta
—————————————————————————————————–
Scena baletowa z tej samej opery  Sprzedana narzeczona – „Marsz komediantów”

  • https://youtu.be/67zHf8C1ZYE 

PYTANIE 6:  Czy w tej scenie można wskazać jakieś narodowe cechy? Jeśli tak, to jakie?
———————————————————————————————————-
I kwartet smyczkowy e-moll ” Z mojego życia”  cz.4 Odnalezienie drogi do czeskiej muzyki narodowej

  • https://youtu.be/_L1lPraMNUk 

PYTANIE 7:  Jak opiszesz tempo tej części?
W pewnym momencie tej części słyszymy wysoki dźwięk, który podobno prześladował  głuchnącego kompozytora. W którym momencie nagrania  go słyszymy i co to za dźwięk?
———————————————————————————————————
Proszę o odpowiedzi   na PYTANIA  na : dorota zawada1@tlen.pl
Nie będę odpisywała  każdemu na maila, ale będę notować sobie od kogo otrzymałam odpowiedzi. Od tego tygodnia mam obowiązek  Was oceniać.

Kolejna lekcja w  przyszłym tygodniu 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

 
 
 
 

Copyright © 2020 PSM Gliwice. Wykonanie LINX

Skip to content