Dla uczniów p. Aleksandry Dudek – lekcja nr 14
Zdalne nauczanie nr 14
Uczniowie Aleksandry Dudek. Kszt. słuchu, Audycje muzyczne 14, 15 V
Kształcenie słuchu
Kl. I/4
Temat: Triola.
Triola to tzw. grupa niemiarowa, czyli następuje inny podział wartości rytmicznych niż zwykle. Te grupy mogą być różne. My dziś powiemy sobie tylko o trioli ósemkowej. Czyli w czasie trwania jednej ćwierćnuty wystąpią nie 2 ósemki, a 3. Zapisuje się to tak jak ósemki tylko po 3 i nad beleczką piszemy trójkę. Proszę popatrzeć w solfeżu na str. 243 u góry i na https://www.youtube.com/watch?v=I8IkrRKQtwQ . Poćwiczcie z tym nagraniem.
Spróbujcie taktując na dwa wykonywać na jeden ruch 2 ósemki, a na drugi 3 ósemki pilnując by te trzy były równe a nie zamieniły się w dwie szesnastki i ósemkę.
Proszę się nauczyć ćwiczeń 51 i 52 ze strony 255.
Powracając do naszej gamy d-moll proszę się nauczyć ćwiczenia 270 ze strony 84.
Kl. II/4
Temat: Synkopy cd.
Oto różne przykłady synkop ich liczenia i wykonania. https://www.youtube.com/watch?v=sJulOdVThOQ
Tutaj jeszcze inne podejście do synkop, może Wam się ono spodobać 😉 https://www.youtube.com/watch?v=fBKQgfyAjTA
A teraz Wy. Nauczyć się: solfeż strona 258 ćwiczenie 66 i ze str. 60 ćw. 186.
Dyktando: zapisać rytm zwrotki piosenki Na Wawel, na Wawel. https://www.youtube.com/watch?v=vuLVmN8Q5EU
W zapisie 8 taktów ze znakiem repetycji II połowy.
III/4 i V/6
Temat: Melodie polskiego średniowiecza.
Klasa V – proszę przeczytać i prześpiewać utwory ze stron 55 , 56 i 57.
Klasa III – Bogurodzica, Breve regnum i Gaude Mater Polonia. O pieśniach można przeczytać tu https://brainly.pl/zadanie/4531507 Proszę sobie znaleźć nuty na stronach internetowych. Jest tego naprawdę dużo więc nie powinno być kłopotu. Posłuchać wykonań i postarać się zaśpiewać.
Kl. IV/4 i VI/6
Temat: Pentatonika anhemitoniczna.
To brzmi bardzo strasznie, ale wcale takie nie jest. Można też powiedzieć bezpółtonowa, ale anhemitoniczna brzmi lepiej gdy przyjdzie Wam do głowy się pochwalić kolegom i koleżankom z innej szkoły czego się właśnie uczycie w muzycznej.
Jest to bardzo stara skala zbudowana z 5 dźwięków penta (stąd Pentagon, pentagram itp.). Anhemitoniczna nie ma półtonów. Od dołu ma układ interwałów 3>, 2, 2, 3>.
Spróbujcie zapisać od różnych dźwięków, zresztą zobaczycie w poniższych materiałach. Układ czarnych klawiszy na fortepianie tworzy właśnie taką pentatonikę, dlatego jakakolwiek melodia zagrana tylko na czarnych klawiszach brzmi egzotycznie, trochę azjatycko – bo to wspólna skala była.
https://www.youtube.com/watch?v=nCxwpbfPRM0 – budowanie,
https://www.youtube.com/watch?v=g7v3ofRUnVA – brzmienie na gitarze.
Dyktando, na 3 od d, zapisz: https://www.youtube.com/watch?v=hjwb5PZgtAo
Audycje muzyczne.
Kl. IV/4 (+ kilka osób z VI/6)
Temat: Stanisław Moniuszko – twórca polskiej pieśni artystycznej i opery narodowej.
Proszę przeczytać w podręczniku wiadomości o kompozytorze ze stron 178 i 179. A oto świetnie zrobione materiały na kanale Poważna niepoważnie. Tu 10 faktów z życia: https://www.youtube.com/watch?v=r4YT94A4EBU
O pieśniach: https://www.youtube.com/watch?v=EzJ3R–CEqQ
Skrót i streszczenie opery Halka https://www.youtube.com/watch?v=9sTuXpDGm24 Słowa są wyświetlane, trwa ok 12 minut, więc słucha się tego łatwo i przyjemnie.
I najbardziej popularna, optymistyczna, komediowa opera Moniuszki, jedna z moich ulubionych Straszny dwór. https://www.youtube.com/watch?v=DPRkSxZ0T_E
Proszę napisać, która z arii, scen lub pieśni najbardziej Wam się podobała, a który fakt z życia najbardziej zdziwił.