Dla uczniów p. Doroty Zawady – lekcja nr 9
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810 oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu AUDYCJE MUZYCZNE kl. IV cyklu sześcioletniego
LEKCJA 9 KLASA IV cyklu sześcioletniego , 18 – 22 maja 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami kolejna lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać. ZAPISUJCIE W ZESZYCIE WSZYSTKIE SŁUCHANE UTWORY.
TEMAT: Mazurek.
W ramach powtórzenia wiadomości o polskich tańcach narodowych wykonajcie ćwiczenie:
Uzupełnij tabelę informacjami o polskich tańcach.
nazwa tańca |
metrum |
tempo |
charakter |
wolne |
|||
uroczysty, dostojny |
|||
2/4 |
|||
3/8 |
|||
żywy, skoczny, silne, nieregularne akcenty |
——————————————————————————————————————————-
Wśród polskich tańców prócz MAZURA pojawia sie także MAZUREK. Chociaż nazwy są bardzo podobne, to nie jest to ten sam taniec.
Mazurek to taniec wyłącznie stylizowany.
PYTANIE 1: Czym różni się taniec użytkowy od stylizowanego?
Żeby dowiedzieć się jakie są cechy mazurka i kto tworzył takie utwory otwórzcie proszę podręcznik na stronie 41. Przeczytajcie o mazurku (str 41 – 43).
PYTANIE 2: Cechy jakich polskich tańców narodowych łączy w sobie mazurek?
PYTANIE 3: Jakiego kompozytora uważa sie za mistrza w komponowaniu mazurków?
Zapiszcie w zeszycie:
Mazurek to taniec wyłącznie stylizowany ( nie tańczy się go). Łączy w sobie cechy mazura, kujawiaka i oberka. Może zawierać cechy jednego z tych tańców, dwóch, a nawet trzech. Często mazurki składają się z 3 części typu A B A. Może to być
np. :
A B A
kujawiak oberek kujawiak
——————————————————————————–
albo:
A B A
mazur kujawiak mazur
———————————————————————————
Posłuchajcie teraz jednego z mazurków Fryderyka Chopina . Ma on budowę typu ABA. Spróbujcie rozpoznać, cechy jakich tańców słychać w poszczególnych częściach. Jeszcze raz wam przypomnę: kujawiak – mollowa tonacja, smutny charakter , wolne tempo mazur – dość szybkie tempo, energiczny charakter, bardzo wyraźne, mocne akcenty czasem na mocną, czasem na słaba część taktu oberek – bardzo szybkie tempo, drobne wartości rytmiczne, wesoły charakter
- https://youtu.be/zpGfzkIOBVY
PYTANIE 4: Cechy których tańców słyszysz w tym mazurku?
———————————————————————————————————————————–
A teraz posłuchajcie jeszcze raz tego utworu – wykonanie nie będzie doskonałe, ale zobaczcie jaki młody jest pianista!
- https://youtu.be/p4t-c0Ett14
———————————————————————————————————————————-
I jeszcze jeden mazurek o budowie typu ABA. PYTANIE 5: Jak myślicie – jaki taniec kryje się w poszczególnych częściach?
- https://youtu.be/juuDSXzoVwE
———————————————————————————————————–
Przypominając Wam sylwetkę Chopina, dla przypomnienia, proszę o obejrzenie krótkiego filmiku
„20 faktów o Chopinie”:
- https://youtu.be/wFj4_vXmyj4
———————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi należy wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl albo na Whatsupie w prywatnej wiadomości.
PISZEMY: LEKCJA 9 i imię i nazwisko!
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami w zeszycie i przysłać jako załącznik. KLASA IV cyklu sześcioletniego
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810 oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu AUDYCJE MUZYCZNE kl. V cyklu sześcioletniego
LEKCJA 9 KLASA V cyklu sześcioletniego , 18 – 22 maja 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami kolejna lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać. ZAPISUJCIE W ZESZYCIE WSZYSTKIE SŁUCHANE UTWORY.
———————————————————————————————————————————-
ZADANIE 1: Nawiązując do prezentacji o polskich tańcach narodowych proszę o uzupełnienie następującej tabelki:
nazwa tańca |
metrum |
tempo |
charakter |
wolne |
|||
uroczysty, dostojny |
|||
2/4 |
|||
3/8 |
|||
żywy, skoczny, silne, nieregularne akcenty |
Nasz dzisiejszy temat to:
TEMAT: Twórczość J.S.Bacha
Powiedzieliśmy , że Bach to genialny kompozytor – a zatem dzisiaj macie za zadanie dowiedzieć się trochę więcej o utworach, które skomponował. Ale na początek przypomnimy sobie najważniejsze fakty o tym kompozytorze oglądając krótki filmik : 20 faktów o Bachu
- https://youtu.be/L3xEnzQs58U
PYTANIE 2: W jakim wieku Bach stracił rodziców? Kto zajął sie jego wychowaniem po śmierci rodziców? PYTANiE 3: W jakim wieku Bach skomponował sławną Toccatę i fugę d-moll?
PYTANIE 4: Ile dzieci miał J.S. Bach? Ile z nich dożyło dorosłego wieku?
—————————————————————————————————————————–
Jak usłyszeliście w filmie, kiedy Bach był zatrudniony w kościele to pisał utwory religijne, a kiedy pracował na dworze księcia jako kompozytor – pisał utwory świeckie.
Zapamiętajcie i zapiszcie w zeszycie:
Najważniejsze religijne utwory Bacha to MSZE, ORATORIA, KANTATY i PASJE.
Msza to utwór muzyczny , w którym kompozytor pisze muzykę do religijnego tekstu (zwykle po łacinie) jaki jest zawsze wypowiadany podczas chrześcijańskiego obrzędu Mszy. Taki utwór może być wykonywany podczas obrzędu mszy, ale także w czasie „zwykłego” koncertu , np. w filharmonii.
—————————————————————————————————————————–
Posłuchajcie fragmentu z bardzo sławnej Wielkiej Mszy h-moll Bacha. Jest to częśc II – Gloria
- https://youtu.be/Zkx1vgl7RbU
PYTANIE 5: Jakich wykonawców potrzebujemy, aby wykonać Mszę h-moll Bacha?
Bach napisał ponad 300 kantat. Zachowało się około 200. Większość z nich to kantaty religijne. Posłuchajcie arii z jednej z kantat religijnych Bacha. Do nagrania dorobiony został wymyślony, wspołczesnie filmik o srogim dyrygencie Bachu i chłopcu, który śpiewał w jego chórze kościelnym:
- https://youtu.be/9ep9wONkU2c
PYTANIE 6: Co to jest aria? Kto ją wykonuje?
—————————————————————————————————————————–
O innych utworach Bacha powiemy sobie na kolejnej lekcji.
Odpowiedzi należy wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl albo na Whatsupie w prywatnej wiadomości.
PISZEMY: LEKCJA 9 i imię i nazwisko!
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami w zeszycie i przysłać jako załącznik.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810 oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu AUDYCJE MUZYCZNE kl. VI cyklu sześcioletniego
LEKCJA 9 KLASA VI cyklu sześcioletniego , 18 – 22 maja 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami kolejna lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać. ZAPISUJCIE W ZESZYCIE WSZYSTKIE SŁUCHANE UTWORY.
W ramach powtórzenia wiadomości o polskich tańcach narodowych wykonajcie ćwiczenie:
ZADANIE 1: Uzupełnij tabelę informacjami o polskich tańcach.
nazwa tańca |
metrum |
tempo |
charakter |
wolne |
|||
uroczysty, dostojny |
|||
2/4 |
|||
3/8 |
|||
żywy, skoczny, silne, nieregularne akcenty |
——————————————————————————————————————————-
TEMAT: Powtórzenie wiadomości o kompozytorach romantycznych.
Dzisiaj przed Wami bardzo przyjemna (mam nadzieję) lekcja. Obejrzycie kilka filmików o romantycznych kompozytorach, żeby utrwalić sobie o nich wiadomości. Do każdego z nich zadam wam jakieś pytanie/-a.
———————————————————————————————————————————–
Stanisław Moniuszko
- https://youtu.be/r4YT94A4EBU
PYTANIE 2: Na terenie jakiego kraju znajduje się obecnie Ubiel, miejscowość , gdzie urodził się M.? Co się tam teraz znajduje? Jakie podobieństwo można znaleźć w biografii Moniuszki i Bacha?
———————————————————————————————————————————–
Fryderyk Chopin:
- https://youtu.be/wFj4_vXmyj4
PYTANIE 3: Jakie 2 utwory Chopin napisał , kiedy po wyjeździe z Warszawy dowiedział się o wybuchu Powstania Listopadowego?
Kto napisał o Chopinie słowa: Panowie , czapki z głów! oto geniusz!
Kim była Aurora Dudevant?
———————————————————————————————————————————–
Piotr Czajkowski:
- https://youtu.be/hiP1N2lmSDI
PYTANIE 4: Jakiego sławnego kompozytora skrytykował Czajkowski?
Wymień innego rosyjskiego kompozytora z czasów Czajkowskiego.
Kim była Nadieżda von Meck?
————————————————————————————————————————————
PISZEMY: LEKCJA 9 i imię i nazwisko!
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami w zeszycie i przysłać jako załącznik.
UWAGA:
Osoby zainteresowane egzaminem wstępnym do szkoły II stopnia znajdą zagadnienia z audycji na egzamin wstępny na stronie internetowej naszej szkoły. Znajdźcie tam zakładkę REKRUTACJA . Wśród materiałów DO POBRANIA znajdziecie : REKRUTACJA PSM II st. >> instrumentalistyka_zagadnienia do egzaminu wstepnego
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810 oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu AUDYCJE MUZYCZNE kl. II cyklu czteroletniego
LEKCJA 9 KLASA II cyklu czteroletniego , 18 – 22 maja 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami kolejna lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać. ZAPISUJCIE W ZESZYCIE WSZYSTKIE SŁUCHANE UTWORY.
TEMAT: Tańce obce – menuet i gawot.
Na początek przypomnienie:
PYTANIE 1: Wymień polskie tańce narodowe.
PYTANIE 2: Co to jest mazurek?
Mówiliśmy ostatnio, że znakomite mazurki komponował Fryderyk Chopin. Posłuchajcie jeszcze jednego mazurka tego kompozytora. Ma on budowę ABA – tzn. ma 3 części, a trzecia jest taka sama jak pierwsza. PYTANIE 3: Jak myślicie – jaki taniec kryje się w poszczególnych częściach?
- https://youtu.be/juuDSXzoVwE
———————————————————————————————————–
Przypominając Wam sylwetkę Chopina, dla przypomnienia, proszę o obejrzenie krótkiego filmiku
„20 faktów o Chopinie”:
- https://youtu.be/wFj4_vXmyj4
———————————————————————————————————————————-
A teraz przejdziemy do nowego tematu. Zapiszcie w zeszycie:
TEMAT: Tańce obce – menuet i gawot.
Tańce obce to inaczej tańce innych narodów.
Dwa najważniejsze dawne tańce francuskie to MENUET i GAWOT. Początkowo były to tańce ludowe, a z czasem „uszlachetniły się” tzn. stały sie tańcami dworskimi, arystokratycznymi. Oba te tańce mają kilka podobnych cech , ale jedną cechą zdecydowanie się różnią.
Posłuchajcie najpierw menueta, a następnie gawota, a słuchając wpiszcie do tabelki ich cechy:
https://youtu.be/Lo8GGC01iww Luigi Boccherini – Menuet https://youtu.be/Af1n71ZpirE Francais Gossec – Gawot
menuet |
gawot |
|
metrum | ||
tempo | ||
charakter |
Jeśli słuchaliście uważnie to mam nadzieję, że zauważyliście, że oba tańce mają UMIARKOWANE tempo i ELEGANCKI, LEKKI charakter. Różnią się METRUM – menuet jest na 3/4 a gawot na 2/4.
A teraz posłuchajcie jeszcze raz tego samego menueta i odpowiedzcie na inne pytanie:
- https://youtu.be/Lo8GGC01iww Luigi Boccherini – Menuet
PYTANIE 4: Jak się nazywa zespół grający menueta? Podaj jego nazwę i wymień poszczególne instrumenty. Które instrumenty na początku utworu grają arco, a które pizzicato?
————————————————————————————————————————————
Na koniec zobaczcie jak sie tańczyło oba tańce:
- https://youtu.be/x8VoKeuOzZQ menuet
- https://youtu.be/aLX_tabXeSM gawot
————————————————————————————————————————————
Odpowiedzi należy wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl
PISZEMY: LEKCJA 9 i imię i nazwisko!
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami w zeszycie i przysłać jako załącznik.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810 oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu AUDYCJE MUZYCZNE kl. III cyklu czteroletniego
LEKCJA 9 KLASA III cyklu czteroletniego , 18 – 22 maja 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami kolejna lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać. ZAPISUJCIE W ZESZYCIE WSZYSTKIE SŁUCHANE UTWORY.
———————————————————————————————————————————-
ZADANIE 1: Nawiązując do prezentacji o polskich tańcach narodowych proszę o uzupełnienie następującej tabelki:
nazwa tańca |
metrum |
tempo |
charakter |
wolne |
|||
uroczysty, dostojny |
|||
2/4 |
|||
3/8 |
|||
żywy, skoczny, silne, nieregularne akcenty |
Nasz dzisiejszy temat to:
TEMAT: Twórczość J.S.Bacha
Powiedzieliśmy , że Bach to genialny kompozytor – a zatem dzisiaj macie za zadanie dowiedzieć się trochę więcej o utworach, które skomponował. Ale na początek przypomnimy sobie najważniejsze fakty o tym kompozytorze oglądając krótki filmik : 20 faktów o Bachu
- https://youtu.be/L3xEnzQs58U
PYTANIE 2: W jakim wieku Bach stracił rodziców? Kto zajął sie jego wychowaniem po śmierci rodziców? PYTANiE 3: W jakim wieku Bach skomponował sławną Toccatę i fugę d-moll?
PYTANIE 4: Ile dzieci miał J.S. Bach? Ile z nich dożyło dorosłego wieku?
—————————————————————————————————————————–
Jak usłyszeliście w filmie, kiedy Bach był zatrudniony w kościele to pisał utwory religijne, a kiedy pracował na dworze księcia jako kompozytor – pisał utwory świeckie.
Zapamiętajcie i zapiszcie w zeszycie:
Najważniejsze religijne utwory Bacha to MSZE, ORATORIA, KANTATY i PASJE.
Msza to utwór muzyczny , w którym kompozytor pisze muzykę do religijnego tekstu (zwykle po łacinie) jaki jest zawsze wypowiadany podczas chrześcijańskiego obrzędu Mszy. Taki utwór może być wykonywany podczas obrzędu mszy, ale także w czasie „zwykłego” koncertu , np. w filharmonii.
—————————————————————————————————————————–
Posłuchajcie fragmentu z bardzo sławnej Wielkiej Mszy h-moll Bacha. Jest to częśc II – Gloria
- https://youtu.be/Zkx1vgl7RbU
PYTANIE 5: Jakich wykonawców potrzebujemy, aby wykonać Mszę h-moll Bacha?
Bach napisał ponad 300 kantat. Zachowało się około 200. Większość z nich to kantaty religijne. Posłuchajcie arii z jednej z kantat religijnych Bacha. Do nagrania dorobiony został wymyślony, wspołczesnie filmik o srogim dyrygencie Bachu i chłopcu, który śpiewał w jego chórze kościelnym:
- https://youtu.be/9ep9wONkU2c
PYTANIE 6: Co to jest aria? Kto ją wykonuje?
—————————————————————————————————————————–
O innych utworach Bacha powiemy sobie na kolejnej lekcji.
Odpowiedzi należy wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl
PISZEMY: LEKCJA 9 i imię i nazwisko!
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami w zeszycie i przysłać jako załącznik.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810 oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu LITERATURA MUZYCZNA kl. I A+B
LEKCJA 9 KLASA I , 18 – 22 maja 2020
LITERATURA MUZYCZNA
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami kolejna lekcja . Poniżej podam temat i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać. ZAPISUJCIE W NOTATKACH WSZYSTKIE WYSŁUCHANE UTWORY.
TEMAT: Wokalne formy cykliczne – oratorium i pasja.
Zacznijmy od powtórzenia:
PYTANIE 1:
a) wymień wokalne utwory cykliczne (5) b) wszystkie wok. utwory cykliczne składają sie z tych samych drobnych elementów. Wymień je (4) c) co to jest aria oraz recytatyw – kto je wykonuje i co je cechuje (jesli nie pamiętasz – spójrz do notatek na stronę 28
PYTANIE 2:
a) jaka tematykę mogą mieć kantaty b) jakie wyróżniamy rodzaje kantat ZE WZGLĘDU NA OBSADĘ c) z jakich mniejszych części składają się kantaty
————————————————————————————————————————————-
A teraz poznamy bliżej oratorium. Jest to utwór o znacznie większych rozmiarach niż kantata. Ma akcję dramatyczną czyli opowiada jakąś historię i występują w nim określone postacie. Ale oratorium nie jest wystawiane na scenie, na sposób teatralny (czyli śpiewacy nie odgrywają swoich ról, nie mają kostiumów, nie ma dekoracji). Taki sposób wykonania określamy jako ESTRADOWY.
Przeczytajcie notatkę o oratorium i odpowiedzcie na pytanie.
PYTANIE 3:
a)od jakich łacińskich słów pochodzi nazwa ORATORIUM b) kto wykonuje oratorium c) jaka jest jego tematyka (zwykle/rzadko) d) co oznacza słowo TESTO e) podaj tytuł i kompozytora najsławniejszego oratorium
—————————————————————————————————————————
Mam nadzieję, ze posłuchacie dzisiejszych utworów w skupieniu, bo zapewniam Was , że na to zasługują. To wielkie dzieła literatury muzycznej!
———————————————————————————————————
A teraz posłuchajcie fragmentu „Mesjasza” Haendla. To bardzo długi utwór (popatrzcie na nagranie – ile trwa całość).
- https://youtu.be/JH3T6YwwU9s słuchaj od 1:23:40 do 1:40:00
PYTANIE 4: Wypisz jakie elementy pojawiają się kolejno we wskazanym fragmencie (np. chór, recytatyw basu, aria altu, duet basu i sopranu, chór itp.
————————————————————————————————————————————–
PASJA – Przeczytajcie fragment notatki o pasji i odpowiedzcie na pytania:
PYTANIE 5:
a) od jakiego słowa pochodzi nazwa PASJA b) jaka jest tematyka pasji c) skąd kompozytorzy biorą tekst do pasji d) kto wykonuje pasję e) jaką rolę pełni EWANGELISTA f) czy pasję wykonuje się jako przedstawienie czyli w sposób sceniczny, czy tak jak oratorium czyli na sposób estradowy g) jakie dwie pasje napisał J.S.Bach
————————————————————————————————————————————-
Posłuchajcie teraz fragmentu Pasji wg św. Mateusza Bacha. Pasja to także długi utwór – popatrzcie na nagranie ile trwa całość. Nagranie ma napisy z tłumaczeniem tekstu – czytajcie je w trakcie słuchania!
- https://youtu.be/WqMMDACUW5E słuchaj od 1:36:36 do 1:57:00
PYTANIE 6:
a) czy patrząc na tekst – akcja toczy się głownie w recytatywach czy ariach? b) czy uczucia przedstawiane są głownie w recytatywach czy ariach? c) czy chór pełni wyłącznie role tłumu obserwującego mękę Chrystusa? d) czy chór wyraża wyłącznie uczucia, kontemplację wiernych? e) czy chór pełni obie wymienione wyżej role? f) jak nazywa sie głos męski śpiewający ostatnią w tym fragmencie arię?
—————————————————————————————————————————–Odpowiedzi należy wysłać DO KOŃCA TYGODNIA do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl PISZEMY: LEKCJA 9 i imię i nazwisko!W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810 oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu HISTORIA MUZYKI kl. II
LEKCJA 9 KLASA II , 18 – 22 maja 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami kolejna lekcja – dzisiaj zrobicie ćwiczenia powtórkowe z muzyki renesansu.
TEMAT: POWTÓRZENI E WIADOMOŚCI Z MUZYKI RENESANSU
1.Podaj ramy czasowe renesansu. ……………………………………………………………..
2.Renesans to inaczej odrodzenie. Jakie ideały odrodziły się w sztuce renesansu? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Podaj nazwy określające poniższe, typowe dla renesansu idee i prądy umysłowe:
Uwolnienie różnych dziedzin życia społecznego spod wpływów Kościoła to ………………………………….
Skupienie się na człowieku i jego doczesnym życiu to ………………………………………………………………..
Pogląd, według którego człowiek stanowi centrum wszelkiego poznania i istnienia to …………………
4. Podstawową cechą (podstawowym stylem ) muzyki renesansu jest
ROZKWIT …………………………………. …………………………………… A …………………………………..
5.Uzupełnij informacje o 2 głównych nurtach w muzyce renesansu:
I. szkoły ……………………………………………….zwane też ………………………………………………..
utwory o tematyce ………………………………………………….
teksty w języku ……………………………………………………….
typowe formy i gatunki (2) ………………………………………………………….
II.Szkoły ………………………………………………………………..
utwory o tematyce ………………………………………………….
teksty w językach ……………………………………………………..
typowe gatunki ( 5 )……………………………………………………………………………………………………………..
6.Wyjaśnij znaczenie następujących pojęć:
technika cantus firmus – ………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…
technika przeimitowana – ………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
technika parodii – …………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…
technika polichóralna – ………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……
figury retoryczne – ………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………….………
osservato – ……………………………………………………………………………………………………………………………
7. Podaj wskazaną w nawiasie liczbę przedstawicieli szkół niderlandzkich:
I szkoła niderlandzka ( 2 )- 1…………………………………………… 2………………………………………………..
II szkoła niderlandzka ( 1 )- …………………………………………………………………………………………………
III szkoła niderlandzka ( 2 )- 1 ………………………………………… 2 ……………………………………………….
9. Wymień 4 cechy chorału protestanckiego określających jego fakturę, język, obsadę oraz wykonawców.
- …………………………………………………………………………………………………………………………………..
- ……………………………………………………………………………………………………………………………………
- …………………………………………………………………………………………………………………………………..
- …………………………………………………………………………………………………………………………………..
10.Wymień 4 cechy stylu palestrinowskiego.
- ……………………………………………………………………………………………………………………………………
- ……………………………………………………………………………………………………………………………………
- ……………………………………………………………………………………………………………………………….
- ……………………………………………………………………………………………………………………………………
11. Obok wymienionych poniżej tytułów podaj gatunek muzyczny (msza, motet, chanson itp.) i kompozytora :
Śpiew ptaków – …………………………………………………………………..
Improperia – ………………………………………………………………………
L`homme arme – …………………………………………………………………
………………….. Papae Marcelli – ……………………………………………
Bitwa – ……………………………………………………………………………….…..
s12. Do podanych w I kolumnie szkół i ośrodków kompozytorskich epoki renesansu przyporządkuj kompozytorów z II kolumny oraz techniki lub inne zjawiska muzyczne z III kolumny.
szkoła wenecka …… ….. a) C.de Rore 1. figury retoryczne
szkoła rzymska …… …… b) J.des Pres 2. technika parodii
I szkoła niderlandzka …… …… c) C. Jannequi n 3. kancjonały
II szkoła niderlandzka …… …… d) N.Gomber 4. technika polichóralna
III szkoła niderlandzka …… …… e) A.Willaert 5. styl osservato
francuska szkoła lokalna …… …… f) H.Finck 6. rozkwit tech. kanonu
niemiecka szkoła lokalna …… …… g) J.Obrecht 7. onomatopeja
włoska szkoła lokalna …… …… h) G.P. da Palestrina 8. technika przeimitowana
—————————————————————————————————————————–
Odpowiedzi należy wysłać DO KOŃCA TYGODNIA do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl PISZEMY: LEKCJA 9 i imię i nazwisko!
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810 oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu HISTORIA MUZYKI kl. III
LEKCJA 9 KLASA III , 18 – 22 maja 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie kochani uczniowie 🙂 Przed nami kolejna lekcja. Zaczniemy od powtórzenia.
PYTANIE 1: wyjaśnij, w jaki sposób wiążą się z sylwetką K. Pendereckiego następujące pojęcia: arboretum, Lusławice, Hiroszima, Kraków, św. Łukasz, Andrzej Wajda, Martin Scorsese.
PYTANIE 2: Ile lat swojego życia J.F.Haendel spędził w Niemczech, a ile w Anglii? Jaki związek z Haendlem mają Jerzy I , Jerzy II i kapłan Zadok?
—————————————————————————————————————————–
TEMAT: Twórczośc J.F.Haendla – opery.
Jako wstępu posłuchajcie pewnej pięknej melodii, która pochodzi z twórczości Haendla. Określa się ją jako Largo i usłyszeć ją można w rozmaitych opracowaniach (na różne instrumenty i zespoły_.
- https://youtu.be/BZGjODSUSk8 —————————————————————————————————————————– Zanim poczytacie o operach skomponowanych przez Haendla przypomnijcie sobie kilka informacji o operze w baroku. PYTANIE 3:
a) Kiedy powstała pierwsza opera w historii muzyki? b) jak nazywała sie grupa artystów spośród których pochodził jej twórca? c) jaki rodzaj śpiewu oznacza pojęcia monodia akompaniowana? d) co cechuje styl śpiewu zwany bel canto? e) co cechuje styl śpiewu zwany śpiewem koloraturowym i jak nazywała sie włoska szkoła operowa, w której powstał? f) co oznaczają pojęcia opera seria i buffa g) jak zbudowana jest aria da capo h) jak zbudowana była uwertura neapolitańska?
—————————————————————————————————————————–
Posłuchajcie teraz pięknej i bardzo sławnej arii Lascia ch`io pianga – jest to aria Almireny z opery Rinaldo .(Tekst: Pozwól mi płakać nad mym okrutnym losem I tęsknić/wzdychać do utraconej wolności)
Ta aria ma budowę da capo czyli ABA.
- https://youtu.be/KxnBjAaJWCc
PYTANIE 4: a)Czy kiedy część A powraca to brzmi identycznie?
b) Jak nazywa się współczesny rodzaj głosu, którym śpiewa (przecudnie zresztą) wykonawca? Znajdź króciutką informację na temat tego wokalisty
————————————————————————————————————————————
Proszę przeczytać teraz informację o operach Haendla w waszych notatkach. Zwróć uwagę na następujące informacje:
– czy Haendel pisał opery w stylu angielskim, niemieckim czy włoskim – ile lat intensywnie zajmował się pisaniem oper i ile oper w sumie skomponował – jak nazywał się typ angielskiej opery, która sprawiła, ze opery Haendla przestały sie podobać Anglikom – jak nazywał sie styl śpiewu, który u H. dominował i na jakie głosy solowe najchętniej pisał
————————————————————————————————————————————-
Kolejna sławna aria z opery Haendla to Ombra mai fu – aria Kserksesa z opery Kserkses. Główny bohater śpiewa ją odpoczywając w cieniu pięknego drzewa – platana (Tekst:Nigdy ten cień nie był tak uroczy)
- https://youtu.be/MQm2C5UrERg
PYTANIE 5:
W którym utworze z dzisiejszej lekcji już słyszałaś/-eś te piękną , kantylenową melodię?
————————————————————————————————————————————– Ostatnim przykładem arii z oper Haendla jest Aria z opery „Oreste”
- https://youtu.be/it85GmJfR1M
PYTANIE6:
Jaki typ śpiewu pojawia się w tej arii? Jaki rodzaj głosu spiewał tego typu arie w czasach Haendla?
————————————————————————————————————————————-
Zakończymy wysłuchaniem przykładu uwertury z opery Juliusz Cesar. Przed wysłuchaniem przypomnijcie sobie , jak zbudowana była typowa uwertura neapolitańska (bo przecież Haendel tworzył opery włoskie w stylu neapolitańskim).
- https://youtu.be/fATgIJpXVFs
PYTANIE 7: Ile części ma ta uwertura i w jakim są tempie?
————————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi należy wysłać DO KOŃCA TYGODNIA do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl PISZEMY: LEKCJA 9 i imię i nazwisko! W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810 oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu HISTORIA MUZYKI kl. IV
LEKCJA 9 KLASA IV , 18 – 22 maja 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami kolejna lekcja. Zaczniemy od powtórzenia.
PYTANIE 1: wyjaśnij, w jaki sposób wiążą się z sylwetką K. Pendereckiego następujące pojęcia: arboretum, Lusławice, Hiroszima, Kraków, św. Łukasz, Andrzej Wajda, Martin Scorsese.
PYTANIE 2:
Na jaki instrument solowy Mozart napisał najwięcej koncertów? Ile? Dla jakiego solisty?
—————————————————————————————————————————————
TEMAT: Muzyka kameralna i fortepianowa Mozarta.
Na początek proszę , by każdy z Was zastanowił się – jakie znacie sławne utwory kameralne i fortepianowe Mozarta?
Jeśli ktoś z Was pomyślał teraz – NIE ZNAM ŻADNEGO – to zapewniam , że to nieprawda! Marsz turecki/Alla turca na fortepian czy serenada Eine Kleine Nachtmusik to przecież prawdziwe Hity!
Przeczytajcie teraz notatkę o utworach kameralnych i fortepianowych Mozarta.
PYTANIE3:
a) Jak oceniano w czasach Mozarta muzykę fortepianowa i muzykę na kwartet smyczkowy? Która miała większy prestiż i dlaczego?
b) Grupę których utworów Mozart zadedykował Haydnowi?
c) Jak brzmiał fortepian z czasów Mozarta w porównaniu ze współczesnym?
—————————————————————————————————————————-
Na początek posłuchajcie kwartetu smyczkowego F-dur KV 590 cz. I
- https://youtu.be/Yc33LgUp4K8
PYTANIE 4:
Posłuchaj uważnie – jak myślisz, który to z kwartetów opisanych w notatce? Po czym można to poznać?
—————————————————————————————————————————
A teraz kwintet klarnetowy A-dur KV 581 (tzw.Stadler od nazwiska zaprzyjaźnionego klarnecisty).
Posłuchacie ostatniej , czwartej części.
- https://youtu.be/q1JR0gpTZDs słuchaj od 23:50 do końca
PYTANIE 5:
Jaką budowę/ formę ma ta część?
——————————————————————————————————————————–
Serenada na 13 instrumentów B-dur KV 36a
- https://youtu.be/k0ig72-rj0s słuchaj od 42:10 do końca
PYTANIE 6: a) Jakie instrumenty grają w tym utworze? b) Jaka budowę ma słuchana, ostatnia częsć?
———————————————————————————————————————————–
Ostatni utwór w dzisiejszej lekcji to sławna Sonata fortepianowa Mozarta A-dur KV 330. posłuchajcie jej w całości.
- https://youtu.be/FZ1mj9IaczQ
PYTANIE 7:
Ile części ma ta sonata? Jaką budowę ma część pierwsza? Jak nazywa się ostatnia część?
———————————————————————————————————————————–
Odpowiedzi należy wysłać DO KOŃCA TYGODNIA do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl PISZEMY: LEKCJA 9 i imię i nazwisko!
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810 oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu HISTORIA MUZYKI kl. V
LEKCJA 9 KLASA V , 18 – 22 maja 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami kolejna lekcja. Zaczniemy od powtórzenia.
PYTANIE 1: wyjaśnij, w jaki sposób wiążą się z sylwetką K. Pendereckiego następujące pojęcia: arboretum, Lusławice, Hiroszima, Kraków, św. Łukasz, Andrzej Wajda, Martin Scorsese.
PYTANIE 2:
W jaki sposób wiążą sie z muzyką skandynawską dramat Ibsena „Peer Gynt” i epos „Kalevala”? Fryderyk Chopin i Nina Hagerup?
————————————————————————————————————————————–
TEMAT: Szkoły narodowe – Hiszpania.
Bardzo dobrze spisaliście się poprzednio opracowując samodzielnie temat o muzyce skandynawskiej. Z przyjemnością czytałam materiały od Was. Dlaczego miałabym sobie odmówić jeszcze raz takiej odmiany? A zatem:
ZADANIE DO WYKONANIA:
Proszę korzystając z dowolnych źródeł ( na początek nasze notatki, a potem inne) poszerzyć swoją wiedzę o Albenizie, Granadosie i de Falli oraz wysłuchać wybranych utworów. Jako informację zwrotną chcę od Was otrzymać:
1. Po trzy ciekawe, istotne fakty z życia/ dziełalności artystycznej w/w kompozytorów
2. Po dwa tytuły utworów, których nie ma w notatkach (tytuł, gatunek, obsada)
3. Bliższy opis dwóch wybranych utworów , link do nagrań i wrażenia po wysłuchaniu.
4. Źródła z których korzystaliście Nie chcę Was zanadto obciążać pracą, zatem – PRZYGOTUJCIE TYLE, ŻEBY PRACA ZAJĘŁA WAM 90 minut, czyli tyle ile nasze tygodniowe 2 lekcje. Jeśli ktoś ma ochotę na szerszą prace – proszę bardzo! Proszę o samodzielną pracę, żebym nie czytała takich samych opisów od kilku uczniów.
Już się cieszę z wielu ciekawostek, które przeczytam!————————————————————–Odpowiedzi należy wysłać DO KOŃCA TYGODNIA do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl PISZEMY: LEKCJA 9 i imię i nazwisko! W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada