Dla uczniów p. Doroty Zawady – lekcja nr 12

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  AUDYCJE MUZYCZNE kl.  IV cyklu sześcioletniego

 LEKCJA 12      KLASA IV  cyklu sześcioletniego 

 08 – 10  czerwca 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane              z audycji muzycznych na koniec roku.
NIE PRZYSYŁAJCIE JUZ ZALEGŁYCH LEKCJI. NIE MA JUŻ MOŻLIWOŚCI POPRAWIANIA OCEN – dzisiaj, tj. w poniedziałek 08 czerwca wpisuję je do arkuszy.       Lekcję 12 wysyłacie W TYM TYGODNIU RAZEM z lekcją 10 i 11. Nie zapomnijcie – jeśli ich nie dostanę to ocena przewidywana będzie obniżona.
TEMAT:    Tańce obce – cd.
Dzisiaj na początek poznamy bliżej taniec węgierski – CZARDASZ. Jakie jest jego tempo?    Posłuchajcie sławnego czardasza, którego skomponował Vittorio Monti
PYTANIE 1: Jakie jest tempo  tego czardasza?  W jakim jest metrum?

  • https://www.youtube.com/watch?v=WTc-KoBAKts

—————————————————————————————————————————-
W typowym ludowym czardaszu jest najpierw część w tempie wolnym nazywana LASSU , a następnie część w tempie szybkim zwana  FRISKA.
Zobaczcie teraz jak sie tańczy czardasza.

  • https://www.youtube.com/watch?v=sSKqrhXGrUw

—————————————————————————————————————————-
 
Sławnym przykładem stylizacji (czyli opracowania ) czardasza w muzyce artystycznej jest V taniec węgierski Johannesa Brahmsa.

  • https://www.youtube.com/watch?v=Nzo3atXtm54

PYTANIE 2: Jak przebiega tempo w tym opracowaniu czardasza/ Czy mamy najpierw część wolną, a potem część szybką? A może kilka razy przeplatają się na przemian odcinki wolne i szybkie?
A może spodoba się Wam żartobliwe wykonanie tego utworu?

  • https://www.youtube.com/watch?v=GG58gUdYuh4

———————————————————————————————————————————
A teraz czas na polkę. Zobaczcie jak tańczy się ten żywiołowy taniec.  Pamiętajcie, ze nazwa tego tańca nie pochodzi od Polski ani  Polki czyli mieszkanki naszego kraju.  Pochodzi od czeskiego słowa „pulka” , które oznacza mały krok, półkrok wykonywany w tańcu. Słuchając zwróćcie też uwagę na tempo i metrum.
 PYTANIE 3: Jakie jest tempo i metrum polki?

  • https://www.youtube.com/watch?v=IHppEQ4Ku58

——————————————————————————————————————————-
A teraz posłuchajcie dwóch sławnych, uroczych polek, które skomponował Johann Strauss.  (czytaj: sztraus)
JohannStrauss – Tritsch-tratsch Polka

  • https://www.youtube.com/watch?v=iuONBz7boBc

Johann Strauss – Pizzicato Polka

  • https://www.youtube.com/watch?v=3CAXpuPqfv0

PYTANIE 4: W którym wieku żył Johann Strauss, z jakim miastem był związany? Jaki rodzaj tańca komponował najczęściej i najchętniej? (informacje znajdź w internecie).
——————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi   przysyłamy według instrukcji opisanej na początku tej lekcji.   Pamiętajcie –  piszemy LEKCJA NR 10,11 i 12 oraz   imię i nazwisko!

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

 

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  AUDYCJE MUZYCZNE kl.  V cyklu sześcioletniego

 LEKCJA 12      KLASA V  cyklu sześcioletniego 

 08 – 10  czerwca 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane              z audycji muzycznych na koniec roku.
NIE PRZYSYŁAJCIE JUZ ZALEGŁYCH LEKCJI. NIE MA JUŻ MOŻLIWOŚCI POPRAWIANIA OCEN – dzisiaj, tj. w poniedziałek 08 czerwca wpisuję je do arkuszy.       Lekcję 12 wysyłacie W TYM TYGODNIU RAZEM z lekcją 10 i 11. Nie zapomnijcie – jeśli ich nie dostanę to ocena przewidywana będzie obniżona.
TEMAT: Antonio Vivaldi – cd.
Na ostatnich zajęciach poznaliście sylwetkę włoskiego kompozytora epoki baroku – A.Vivaldiego. Jako przykładów muzycznych słuchaliśmy wybranych fragmentów z 4 koncertów na skrzypce          „4 pory roku”.  Dzisiaj zadaję Wam trochę pracy samodzielnej. 
ZADANIE DO WYKONANIA:
Podaj 3 dodatkowe, interesujące  informacje  o życiu albo twórczości Vivaldiego (takie, których nie ma w notatce o Vivaldim z zeszłej lekcji). Ponadto poszukaj w internecie jakiegoś  fajnego nagrania utworu Vivaldiego. Wysłuchaj tego utworu. Podaj, czego słuchałeś i dlaczego ten utwór ci się spodobał.  KAŻDY PRACUJE SAMODZIELNIE!
——————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi   przysyłamy według instrukcji opisanej na początku tej lekcji.   Pamiętajcie –  piszemy LEKCJA NR 10,11 i 12 oraz   imię i nazwisko!

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  AUDYCJE MUZYCZNE kl.  VI cyklu sześcioletniego

 LEKCJA 12      KLASA VI  cyklu sześcioletniego 

 08 – 10  czerwca 2020

Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane              z audycji muzycznych na koniec roku.
NIE PRZYSYŁAJCIE JUZ ZALEGŁYCH LEKCJI. NIE MA JUŻ MOŻLIWOŚCI POPRAWIANIA OCEN – dzisiaj, tj. w poniedziałek 08 czerwca wpisuję je do arkuszy.       Lekcję 12 wysyłacie W TYM TYGODNIU RAZEM z lekcją 10 i 11. Nie zapomnijcie – jeśli ich nie dostanę to ocena przewidywana będzie obniżona.
TEMAT:  Ludomir Różycki – patron naszej szkoły.
W dzisiejszej lekcji zadaję Wam trochę pracy samodzielnej. Proszę poszukać informacji o patronie naszej szkoły Ludomirze Różyckim oraz wysłuchać 3 jego utworów. Link do dwóch podaję Wam,      a trzeci macie wybrać sami.
ZADANIE DO WYKONANIA:
Napisz notatkę o Ludomirze Różyckim. W notatce podaj informacje o jego życiu, działalności artystycznej i o utworach, które skomponował. Wysłuchaj  3 jego kompozycji.
1. https://youtu.be/26eve5dqJ-8   fragment z najsławniejszego utworu Rózyckiego
2. https://youtu.be/Zx_vrc9ri78
3. …………………( każdy  sam wybiera  sobie trzeci utwór) ……………………
——————————————————————————————————————————-Odpowiedzi   przysyłamy według instrukcji opisanej na początku tej lekcji.   Pamiętajcie –  piszemy LEKCJA NR 10,11 i 12 oraz   imię i nazwisko!

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  AUDYCJE MUZYCZNE kl.  II cyklu czteroletniego

 LEKCJA 12      KLASA II  cyklu czteroletniego 

 08 – 10  czerwca 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane              z audycji muzycznych na koniec roku.
NIE PRZYSYŁAJCIE JUZ ZALEGŁYCH LEKCJI. NIE MA JUŻ MOŻLIWOŚCI POPRAWIANIA OCEN – dzisiaj, tj. w poniedziałek 08 czerwca wpisuję je do arkuszy.       Lekcję 12 wysyłacie W TYM TYGODNIU RAZEM z lekcją 10 i 11. Nie zapomnijcie – jeśli ich nie dostanę to ocena przewidywana będzie obniżona.
TEMAT:    Tańce obce – cd.
Na kolejnych kilku lekcjach poznaliście bliżej kilka tańców obcych. Były to: menuet, gawot, bolero, tarantella, czardasz i polka.   Dzisiaj mam dla Was następujące zadanie:
ZADANIE DO WYKONANIA:
Poszukajcie informacji na temat jeszcze 3 innych tańców obcych. Jednym z nich musi być walc, a dwa inne wybierzcie sobie sami. O każdym z tych tańców trzeba podać następujące informacje:                  – nazwa                                                                                                                                                                              – z jakiego kraju pochodzi                                                                                                                                                – jakie ma cechy (metrum, tempo, charakter itp.)                                                                                                      – przykład muzyczny tzn. kompozytor, tytuł ( dobrze by było wybrać jakiś sławny przykład)
——————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi   przysyłamy według instrukcji opisanej na początku tej lekcji.   Pamiętajcie –  piszemy LEKCJA NR 10,11 i 12 oraz   imię i nazwisko!                                 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  AUDYCJE MUZYCZNE kl.  III cyklu czteroletniego

 LEKCJA 12      KLASA III  cyklu czteroletniego 

 08 – 10  czerwca 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane              z audycji muzycznych na koniec roku.
NIE PRZYSYŁAJCIE JUZ ZALEGŁYCH LEKCJI. NIE MA JUŻ MOŻLIWOŚCI POPRAWIANIA OCEN – dzisiaj, tj. w poniedziałek 08 czerwca wpisuję je do arkuszy.       Lekcję 12 wysyłacie W TYM TYGODNIU RAZEM z lekcją 10 i 11. Nie zapomnijcie – jeśli ich nie dostanę to ocena przewidywana będzie obniżona.
TEMAT: Antonio Vivaldi – cd.
Na ostatnich zajęciach poznaliście sylwetkę włoskiego kompozytora epoki baroku – A.Vivaldiego. Jako przykładów muzycznych słuchaliśmy wybranych fragmentów z 4 koncertów na skrzypce          „4 pory roku”.  Dzisiaj zadaję Wam trochę pracy samodzielnej. 
ZADANIE DO WYKONANIA:
Podaj 3 dodatkowe, interesujące  informacje  o życiu albo twórczości Vivaldiego (takie, których nie ma w notatce o Vivaldim z zeszłej lekcji). Ponadto poszukaj w internecie jakiegoś  fajnego nagrania utworu Vivaldiego. Wysłuchaj tego utworu. Podaj, czego słuchałeś i dlaczego ten utwór ci się spodobał.  KAŻDY PRACUJE SAMODZIELNIE!
——————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi   przysyłamy według instrukcji opisanej na początku tej lekcji.   Pamiętajcie –  piszemy LEKCJA NR 10,11 i 12 oraz   imię i nazwisko!

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  LITERATURA MUZYCZNA  kl.  I instrumentalistyka

 LEKCJA 12      KLASA I   , 08 – 10  czerwca 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane z  literatury muzycznej  na koniec roku.  Konferencja klasyfikacyjna odbędzie się 16 czerwca.  W  tygodniu 08-10 czerwca przysyłacie do mnie  odpowiedzi do lekcji         10,11  i 12   RAZEM .       Jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona –  zatem nie zapomnijcie ich wysłać!   Nie ma już możliwości  poprawy oceny – wpisuję je do arkuszy ocen w PONIEDZIAŁEK 08 czerwca.
TEMAT:  Tańce obce.
ZAPISUJCIE W ZESZYCIE WSZYSTKIE SŁUCHANE UTWORY.
Tańce obce to inaczej tańce innych narodów. Przeczytajcie notatkę o tańcach obcych.
Dwa najważniejsze dawne tańce francuskie to MENUET i GAWOT.   Początkowo były to tańce ludowe, a z czasem „uszlachetniły się”  tzn.  stały sie tańcami dworskimi,  arystokratycznymi. Oba te tańce mają  kilka podobnych cech , ale jedną cechą zdecydowanie się różnią.
Posłuchajcie obu tańców i zwróćcie uwagę w czym są podobne do siebie i czym się różnią.
https://youtu.be/Lo8GGC01iww   Luigi Boccherini – Menuet                                   https://youtu.be/Af1n71ZpirE  Francais Gossec – Gawot
 
Jeśli słuchaliście uważnie to  mam nadzieję, że zauważyliście, że  oba tańce mają UMIARKOWANE tempo i  ELEGANCKI, LEKKI charakter. Różnią się METRUM – menuet jest na 3/4 a gawot na 2/4.
A teraz posłuchajcie  jeszcze raz tego samego menueta i odpowiedzcie  na inne pytanie:

  • https://youtu.be/Lo8GGC01iww   Luigi Boccherini – Menuet                                  

PYTANIE 1: Jak się nazywa zespół grający menueta? Podaj jego nazwę i wymień poszczególne instrumenty. Które instrumenty na początku utworu grają  arco, a które pizzicato?
————————————————————————————————————————————
Na koniec zobaczcie jak sie tańczyło oba tańce:

  • https://youtu.be/x8VoKeuOzZQ   menuet
  • https://youtu.be/aLX_tabXeSM   gawot

 
——————————————————————————————————————————-
A teraz posłuchajcie sławnego Bolera, które skomponował Maurice (czyt: moris) Ravel
PYTANIE 2:                                                                                                                                                                 a)Słuchaj uważnie utworu i zanotuj, jakie instrumenty kolejno grają powtarzającą się melodię w tym utworze                                                                                                                                                              b)Jaką ważną rolę pełni w tym utworze werbel?                                                                                                        c) Jak zmienia się głośność czyli dynamika? Jakim włoskim słowem oznacza sie takie zjawisko?

  • https://youtu.be/dZDiaRZy0Ak

———————————————————————————————————————————-
Czas na taniec włoski.  Posłuchajcie  tarantelli. Nazwa tego tańca wywodzi sie od miasta Tarent albo, jak podaja inne źródła, od pająka – tarantulli. Wierzono, że taniec ten potrafi uleczyć osobę ukąszoną przez tego pająka.
PYTANIE 3:
Jak określa się typ melodyki i rytmiki, jaki występuje w tarantelli?

  • https://youtu.be/E_n6_hq6uZ0
  • https://youtu.be/BPq2edSDAnc
  • https://youtu.be/trCrFGUdHNw

——————————————————————————————————————————
A teraz  poznamy bliżej taniec węgierski – CZARDASZ. Jakie jest jego tempo?    Posłuchajcie sławnego czardasza, którego skomponował Vittorio Monti
PYTANIE 4: Jakie jest tempo  tego czardasza?  W jakim jest metrum?

  • https://www.youtube.com/watch?v=WTc-KoBAKts

—————————————————————————————————————————-
W typowym ludowym czardaszu jest najpierw część w tempie wolnym nazywana LASSU , a następnie część w tempie szybkim zwana  FRISKA.
Zobaczcie teraz jak się tańczy czardasza.

  • https://www.youtube.com/watch?v=sSKqrhXGrUw

—————————————————————————————————————————-
 
 
 
Sławnym przykładem stylizacji (czyli opracowania ) czardasza w muzyce artystycznej jest                  V taniec węgierski Johannesa Brahmsa.

  • https://www.youtube.com/watch?v=Nzo3atXtm54

PYTANIE 5: Jak przebiega tempo w tym opracowaniu czardasza?
A może spodoba się Wam żartobliwe wykonanie tego utworu?

  • https://www.youtube.com/watch?v=GG58gUdYuh4

———————————————————————————————————————————
A teraz czas na polkę. Zobaczcie jak tańczy się ten żywiołowy taniec.  Pamiętajcie, ze nazwa tego tańca nie pochodzi od Polski ani  Polki czyli mieszkanki naszego kraju.  Pochodzi od czeskiego słowa „pulka” , które oznacza mały krok, półkrok wykonywany w tańcu. Słuchając zwróćcie też uwagę na tempo i metrum.
 PYTANIE 6: Jakie jest tempo i metrum polki?

  • https://www.youtube.com/watch?v=IHppEQ4Ku58

——————————————————————————————————————————-
A teraz posłuchajcie dwóch sławnych, uroczych polek, które skomponował Johann Strauss.  (czytaj: sztraus)
JohannStrauss – Tritsch-tratsch Polka

  • https://www.youtube.com/watch?v=iuONBz7boBc

Johann Strauss – Pizzicato Polka

  • https://www.youtube.com/watch?v=3CAXpuPqfv0

PYTANIE 7: W którym wieku żył Johann Strauss, z jakim miastem był związany? Jaki rodzaj tańca komponował najczęściej i najchętniej? (informacje znajdź w internecie).
——————————————————————————————————————————–
Czekam na wasze opracowania lekcji 10, 11 i 12.
Pamiętajcie –  piszemy LEKCJE  10,11 i 12    imię i nazwisko!                        Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada
 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  HISTORIA MUZYKI  kl.  II instrumentalistyka

 LEKCJA 12      KLASA II   , 08 – 10  czerwca 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane z  historii muzyki  na koniec roku.  Konferencja klasyfikacyjna odbędzie się 16 czerwca.  W  tygodniu 08-10 czerwca przysyłacie do mnie  odpowiedzi do lekcji         10,11  i 12   RAZEM .       Jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona –  zatem nie zapomnijcie ich wysłać!   Nie ma już możliwości  poprawy oceny – wpisuję je do arkuszy ocen w PONIEDZIAŁEK 08 czerwca.
TEMAT:  Utrwalenie wiadomości o polskim renesansie.
Dzisiejsza lekcja będzie bardzo krótka.
Odpowiedzcie na pytania dotyczące polskiej muzyki renesansu:
1. Wymień  6 przedstawicieli polskiego renesansu  – podaj IMIĘ i nazwisko.
2. Uzupełnij podane tytuły i podaj kompozytora:
Aleć ………………………… – ………………………………………..
…………………    ………………….  słowieńskiej – …………………………………..
………………… na Psałterz ………………………… – ………………………………….
………………… Paschalis – ………………………………………………
 Już się ……………………………………… – ……………………………………….
Wesel się ………………………………  ……………………………… – ……………………………………….
3. Wyjaśnij jaki związek z polską muzyka renesansu ma NORYMBERGA 1554 i 1564.
4.  Dlaczego …………………..  Paschalis jest wyjątkowa? Podaj 2 argumenty.
5. Podaj 4 cechy psalmów Mikołaja Gomółki, które potwierdzają, ze sa one „łacniuchno uczynione” (czyli skomponowane w prosty sposób).
6. Wymień 2 polskie pieśni świecki renesansu.
7.  Podaj 4 polskie tańce z epoki renesansu.
——————————————————————————————————————————-
Czekam na wasze opracowania lekcji 10, 11 i 12.Pamiętajcie –  piszemy LEKCJE  10,11 i 12    imię i nazwisko!                        Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  HISTORIA MUZYKI  kl.  III instrumentalistyka

 LEKCJA 12      KLASA III   , 08 – 10  czerwca 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane z  historii muzyki  na koniec roku.  Konferencja klasyfikacyjna odbędzie się 16 czerwca.  W  tygodniu 08-10 czerwca przysyłacie do mnie  odpowiedzi do lekcji         10,11  i 12   RAZEM .       Jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona –  zatem nie zapomnijcie ich wysłać!   Nie ma już możliwości  poprawy oceny – wpisuję je do arkuszy ocen w PONIEDZIAŁEK 08 czerwca.
TEMAT:  Barok w muzyce polskiej.
W tym roku szkolnym omawialiśmy muzykę baroku. Na koniec czas, żebyście poznali kilka utworów polskich kompozytorów tamtych czasów.
proszę o uważne przeczytanie notatki o Baroku w muzyce polskiej. Następnie wysłuchajcie następujących utworów:
Adam Jarzębski – Tamburetta

  • https://youtu.be/pgI9LJd9vBI

PYTANIE 1:
a) Czy w tym   utworze  słyszysz coś, co może się kojarzyć  z tamburynem ( Tamburetta)
b) Jakie inne zawody wykonywał Jarzębski prócz tego, że był  kompozytorem?
c)Jaką swoją prace poświęcił Warszawie?
—————————————————————————————————————————–
Bartłomiej Pękiel –  Missa Pulcherrima  (Sanctus)

  • https://youtu.be/sPqbgZ_AEYU

PYTANIE 2:
a) Wymień części stałe mszy.
b) Przypomnij sobie co cechowało 2 style, w jakich komponowano msze w baroku. W którym  stylu skomponowana jest ta msza? Dlaczego?
——————————————————————————————————————————
S.S. Szarzyński – Sonata da chiesa

  • https://youtu.be/_P0-eccSs70

PYTANIE 3:
a) Co znaczy określenie SONATA  DA CHIESA?
b) Opisz tempo tego utworu.
c) Pod względem obsady jest to sonata triowa. Co to znaczy i jaka była druga odmiana  sonaty ?
——————————————————————————————————————————-

Czekam na wasze opracowania lekcji 10, 11 i 12.

Pamiętajcie –  piszemy LEKCJE  10,11 i 12    imię i nazwisko!

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  HISTORIA MUZYKI  kl.  IV instrumentalistyka

 LEKCJA 12      KLASA IV   , 08 – 10  czerwca 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane z  historii muzyki  na koniec roku.  Konferencja klasyfikacyjna odbędzie się 16 czerwca.  W  tygodniu 08-10 czerwca przysyłacie do mnie  odpowiedzi do lekcji         10,11  i 12   RAZEM .       Jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona –  zatem nie zapomnijcie ich wysłać!   Nie ma już możliwości  poprawy oceny – wpisuję je do arkuszy ocen w PONIEDZIAŁEK 08 czerwca.
TEMAT: Symfonie Beethovena.
Pod koniec tego roku szkolnego zaczniemy omawiać twórczość Beethovena.  Kontynuacja będzie w przyszłym roku szkolnym.
Proszę BARDZO UWAZNIE przeczytać  notatkę o symfoniach Beethovena – wstęp, symfonia I ,II i III.  Następnie proszę wysłuchać III symfonii Es-dur Eroici w całości. Wybierzcie sobie nagranie:

  • https://youtu.be/N8jP3o22HGw
  • https://youtu.be/dTbesxdLwo8   – a może wolicie patrzeć w partyturę?
  • https://youtu.be/8vZ1I122JNo –  a może macie ochotę zobaczyć analizę ostatniej części (wariacje z elementami techniki  fugowanej)
  • https://youtu.be/UHDtVCfs8qU – a może macie ochote doskonalić swój angielski i wysłuchać wykładu na temat  III symfonii
  • https://youtu.be/ZkP3XVkLxL4 – a może wolicie posłuchać cz. IV w takiej wersji?

PYTANIA:
– komu B. zadedykował  pierwotnie III symfonię?                                                                                                   – co znaczy tytuł Eroica?                                                                                                                                                – w typowym klasycznym allegrze sonatowym kompozytorzy pokazywali Temat1 i Temat 2 JAKO GOTOWE MELODIE.  Jak B. pokazał Temat 1 w pierwszej części III symfonii?                                                           – co znajduje się w II wolnej części?                                                                                                                                    – co to jest FUGATO?                                                                                                                                                          –  jaka formę ma ostatnia IV część?                                                                                                                                      – co B. zmienił jesli chodzi o skład orkiestry?
Pamiętajcie –  piszemy LEKCJE  10,11 i 12    imię i nazwisko!                        Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  HISTORIA MUZYKI  kl.  V instrumentalistyka

 LEKCJA 12      KLASA V   , 08 – 10  czerwca 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane z  historii muzyki  na koniec roku.  Konferencja klasyfikacyjna odbędzie się 16 czerwca.  W  tygodniu 08-10 czerwca przysyłacie do mnie  odpowiedzi do lekcji         10,11  i 12   RAZEM .       Jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona –  zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
Nie ma już możliwości  poprawy oceny – wpisuję je do arkuszy ocen w PONIEDZIAŁEK 08 czerwca.
TEMAT:  Czołowi twórcy muzyki XIX w.
Czas na podsumowanie naszej pracy – poznawaliśmy w tym roku szkolnym muzykę XIX w.  Omawialiśmy ją formami i gatunkami – pieśń,  opera, symfonia, koncert, ….. itd.  Na koniec spójrzmy na tę muzykę jeszcze raz, ale inaczej. Zbierzmy wiedzę o twórczości czołowych kompozytorów XIX w.
ZADANIE DO WYKONANIA:
Przypomnij sobie i zanotuj, jakie utwory komponowali wymienieni niżej twórcy (symfonie, pieśni, opery, …..).  Tam gdzie to możliwe podaj liczby (np. 6 symfonii, 300 pieśni, …) . Zajrzyj do dowolnych źródeł i jeśli o jakiejś dużej grupie kompozycji nie mówiliśmy – dopisz ją w swoim zadaniu.  Wymień także szczególnie sławne, np. słuchane na zajęciach przykłady ( np. 9 symfonii np. IX e-moll  Z nowego świata). Jeśli macie czas/ochotę przypomnijcie sobie  także biografie kompozytorów, ale tego nie ujmujcie w zadaniu.                                                                                                   TO MA BYĆ SKRÓTOWE ZESTAWIENIE A NIE SZCZEGÓŁOWY OPIS!
W tym tygodniu proszę o opracowanie w ten sposób następujących kompozytorów:
F. Schubert,                                                                                                                                                                        R. Schumann                                                                                                                                                                      F. Mendelssohn – Bartholdy                                                                                                                                            F. Chopin                                                                                                                                                                 N.Paganin                                                                                                                                                                           F. Liszt.
——————————————————————————————————————————
Nie zapomnijcie, że zadałam Wam w poprzedniej  lekcji
BARDZO WAŻNE PYTANIE:
Jak odbieracie zdalne lekcje z historii muzyki? Czy dały jakieś efekty? Czy zadawałam Wam za dużo? Za mało? Bardzo proszę o  wyłącznie SZCZERE odpowiedzi!  Wydaje mi się, że słuchanie muzyki            z obrazem  jest dla młodzieży o wiele przyjemniejsze (łatwiejsze?), ale może sie mylę…
Pamiętajcie –  piszemy LEKCJE  10,11 i 12    imię i nazwisko!

  Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 
 

Copyright © 2020 PSM Gliwice. Wykonanie LINX

Skip to content