Dla uczniów p. Aleksandry Dudek – lekcja nr 5
Uczniowie Aleksandry Dudek. Kształcenie słuchu i audycje muzyczne
Kształcenie słuchu
Kl. I/4 2 lub 3 IV
Temat: Gama F-dur
Zapisz w zeszycie dźwięki od f do f, przypomnij sobie gdzie się znajdują półtony w gamie durowej i dopisz znaki. Przypomnij sobie co to jest triada i zbuduj ją w tej gamie.
Solfeż str. 70. Sprawdź swój zapis. Popatrz na ćw. 217 – to są stopnie gamy. Pomyśl jakie to będą dźwięki w F-dur i je zaśpiewaj. Prześpiewaj ćwiczenia; 218, 220, 221 i 222, starannie naucz się ćwiczenia 218 z taktowaniem (wykonane ćw. prześlij na mój adres mail). Zapisz dyktando z poprzedniego polecenia (temat filmu „Dzieci z Bullerbyn”) w tonacji F-dur. Zapis w zeszycie z datą lekcji (2 lub 3 IV).
Kl. II/4 2 IV
Temat: Gama D-dur, grupy szesnastkowe.
Solfeż str. 95 naucz się śpiewać ćw. 300. Przepisz do zeszytu takty 2, 3 i 4, sprawdź jakie są interwały między kolejnymi dźwiękami (od d do a, a – fis, fis – d itd.) i podpisz to odpowiednimi symbolami. Zapis symboli wyślij na mój adres (w mailu, bez nut).
Solfeż str. 248. Znajdują się tu dwa rodzaje grup szesnastkowych, które już przerabialiśmy. Naucz się stukać lub tataizować ćw. 20 i 23.
Spróbuj zapisać jako dyktando rytmiczne 2 takty z czołówki filmu „Ojciec Mateusz”.
Zapis w zeszycie z datą lekcji (2 lub 3 IV)
Nagranie jednego choć ćwiczenia i zapis rytmu proszę przesłać mailem.
Kl. III/4 2 IV
Temat: Synkopy.
Przypomnij sobie definicję synkopy i ostatnie dyktanda które robiliśmy dodając ligatury. Solfeż str. 243. Na dole strony są rozmaite synkopy, zobacz jak dźwięki przedłużone ligaturą są zastępowane przez dłuższą wartość. Wykonaj je w dowolny sposób.
Solfeż str. 48 ćw. 148 – śpiewaj solmizacją i na pamięć słowami.
Posłuchaj i zapisz rytm piosenki Witolda Lutosławskiego „Pióreczko”. np. https://www.youtube.com/watch?v=Kib1lTVVcUk.
Kl. V/6 3 IV
Temat: Gama A-dur
Podręcznik str. 18. Zadane: gama, triada i ćw. 48.
Skomponuj melodię w tonacji A-dur w takcie dwućwierciowym 8 taktową. Wykonane zadanie prześlij mailem.
Kl. VI/6 i IV/4 (2 lub 3 IV i 6 lub 7 IV)
Temat: Gama fis- moll
Zapisz w zeszycie gamę fis – moll w 4 odmianach oraz jej triadę harmoniczną. Podręcznik str. 19 ćw. 39 – naucz się śpiewać to ćwiczenie nie tylko tak jak jest zapisane, ale we wszystkich odmianach.
Posłuchaj piosenki Witolda Lutosławskiego Rzeczka np. https://www.youtube.com/watch?v=61ii1dr32OI lub https://www.youtube.com/watch?v=pTsRNZ5D2pM min. 6,19
i zapisz ją.
Pamiętaj, że gama fis-moll jest równoległa do A-dur napisz odpowiednie i odpowiednio znaki przy kluczu, takt trzyćwierciowy, od V stopnia gamy. Piosenka jest zbudowana nietypowo, ma frazy w ilości taktów: 4+4+5+4. Na koniec frazy trzeciej jest fermata.
To jest trochę trudniejsze więc zostawiam Wam czas na dwie lekcje.
Audycje muzyczne 3 IV
Kl. IV/4 + część kl VI/6
Temat: Opera
Podręcznik str. 69 -70 dokładnie przeczytać.
Obejrzeć film https://vod.tvp.pl/website/czarodzieje-zza-kulis,47058408
To naprawdę świetny film pokazujący powstawanie spektaklu, pracę w teatrze różnych ludzi, by mogło się odbyć przedstawienie.
Proszę w zeszycie pod tematem jw. wynotować wszystkich (specjalistów, zawody), którzy są potrzebni by powstała opera jako widowisko sceniczne.
Miłego oglądania.