Dla uczniów p. Aleksandry Dudek – lekcja nr 7
Uczniowie Aleksandry Dudek – Kształcenie słuchu i audycje muzyczne.
16, 17 IV
Kl. I/4
Temat: Gama F-dur i grupa 4 szesnastek
Zadane do śpiewania na str. 71 ćw. 225 i 229.
W ćw. 225 w takcie 7 jest interwał seksty wielkiej, którego jeszcze nie przerabialiśmy. Jest to najtrudniejsze miejsce w tym ćwiczeniu. Proszę zwrócić uwagę, że budowa jest 8+8, gdzie drugie zdanie różni się tylko zakończeniem.
Ćw. 229 w taktach 2, 4, 6 ma trójdźwięki. Proszę określić jakie to rodzaje trójdźwięków.
Dyktando rytmiczne: Sonatina C-dur Steibelta https://www.youtube.com/watch?v=GLkFOfCMSxU .
Proszę zapisać rytm 16 taktów stosując znak powtórki oraz I i II volty. Dla ułatwienia dodam, że w lewej ręce są prawie cały czas ósemki.
Kl. II/4
Temat: Gama D-dur i grupy szesnastkowe w takcie na 3.
Solfeż str. 248 ćw. 21 i 24 – nauczyć się tataizować z taktowaniem na 3.
Solfeż str. 94 ćw. 299 – nauczyć się śpiewać. Proszę sobie przypomnieć jakie dźwięki stanowią triadę i odpowiednim symbolem (T, S, D) podpisać nuty w taktach, gdybyśmy próbowali dobrać dany akord do nut znajdujących się w taktach.
Uwaga! W dalszym ciągu niewiele osób oddało dyktanda rytmiczne z grupami szesnastkowymi. Przypominam, że były to:
· 2 takty rytmu czołówki filmu Ojciec Mateusz
· 4 takty rytmu sola obojowego z Poloneza W. Kilara
Jeśli te dyktanda wydają się być za trudne proszę zrobić dyktando rytmiczne jak dla klasy I
· Sonatina C-dur Steibelta https://www.youtube.com/watch?v=GLkFOfCMSxU . Proszę zapisać rytm 16 taktów stosując znak powtórki oraz I i II volty. Dla ułatwienia dodam, że w lewej ręce są prawie cały czas ósemki.
Kl. III/4 i V/6
Niestety. Większość osób nie zrobiła żadnych zadań więc nie ma sensu żebym następne mnożyła.
Osoby, które są na bieżąco bardzo proszę aby sobie poćwiczyły https://www.youtube.com/watch?v=5P-pt22m1-o&t=44s ćwiczenia z trójdźwiękami z cyklu Muzyczna przygoda. Lub inne, które się spodobają lub są konkretnej osobie potrzebne.
Reszta klasy jak najszybciej nadrobić materiał!
Kl. IV/4 i kl. VI/6
Kształcenie słuchu.
Ponieważ trochę więcej zadań będzie tym razem z audycji muzycznych, osoby, które mają wszystko zaliczone proszę aby sobie powtarzały i ćwiczyły https://www.youtube.com/watch?v=5P-pt22m1-o&t=44s.
Osoby, które jeszcze nie wykonały poprzednich zadań proszę o jak najszybsze uzupełnienie braków! Dotyczy to szczególnie klasy VI, w której frekwencja czyli uczestnictwo w zdalnym nauczaniu jest najsłabsze.
Kl IV/4 (+ osoby z klasy VI)
Audycje muzyczne
Temat: opera w XIX w. i jej najwybitniejsi twórcy.
Podręcznik str. 177 G. Verdi przeczytać, nauczyć się.
Uwaga. Na tvp Kultura są bardzo interesujące filmy z cyklu Śladami kompozytorów. Powtórki są na vod.tvp.pl Problem polega na tym, że pojawiają się i znikają w sposób nieprzewidywalny.
Proszę spróbować zobaczyć 2 filmy o twórcach oper. Śladami kompozytorów – Śladami Verdiego i/lub Śladami kompozytorów – Śladami Rossiniego.
I Uwaga – pora na sprawdzian.
Bardzo proszę korzystać z Wikipedii ewentualnie do uczenia się. W czasie pisania sprawdzianu zamknąć to okno i przywołać pamięć.
Sprawdzian można pisać na 2 części, będą 2 oceny. Napisać jako dokument i wysłać jako załącznik.
Sprawdzian – opera
Cz. I
1. Czym się różni aria od pieśni?
2. Czym się różni opera od oratorium?
3. Opera to liczba mnoga od słowa opus czyli dzieło, gdyż opera składa się z wielu jakby osobnych dzieł. Proszę wymienić choć 5.
4. Wymień zawody/profesje niezbędne, by powstało widowisko operowe (10).
5. Co było pierwowzorem opery?
6. Gdzie i kiedy powstała pierwsza opera?
7. Wymień kilka najbardziej TWOIM zdaniem znanych oper (6).
8. Niedawno pewna wybitnie polska opera została wystawiona zagranicą i zyskała pochlebne recenzje. Jak to opera? Gdzie i kiedy została wystawiona (2020), wymień twórców (kompozytor, librecista, reżyser, scenograf) i odtwórców 3 głównych ról.
Cz. II.
1. Porównaj 2 arie z opery Trubadur arię Leonory https://www.youtube.com/watch?v=2YjBW_aSHi0 z arią Manrica https://www.youtube.com/watch?v=YBd87H8TGTk Znajdź jak najwięcej różnic – postaraj się używać słów fachowych jak melodyka, rytmika, artykulacja itd.
2. Porównaj scenę z opery Aida https://www.youtube.com/watch?v=l3w4I-KElxQ ze sceną z opery Trubadur https://www.youtube.com/watch?v=MeSLNAqv6Xs
Uczniowie Aleksandry Dudek – Kształcenie słuchu i audycje muzyczne.
16, 17 IV
Kl. I/4
Temat: Gama F-dur i grupa 4 szesnastek
Zadane do śpiewania na str. 71 ćw. 225 i 229.
W ćw. 225 w takcie 7 jest interwał seksty wielkiej, którego jeszcze nie przerabialiśmy. Jest to najtrudniejsze miejsce w tym ćwiczeniu. Proszę zwrócić uwagę, że budowa jest 8+8, gdzie drugie zdanie różni się tylko zakończeniem.
Ćw. 229 w taktach 2, 4, 6 ma trójdźwięki. Proszę określić jakie to rodzaje trójdźwięków.
Dyktando rytmiczne: Sonatina C-dur Steibelta https://www.youtube.com/watch?v=GLkFOfCMSxU .
Proszę zapisać rytm 16 taktów stosując znak powtórki oraz I i II volty. Dla ułatwienia dodam, że w lewej ręce są prawie cały czas ósemki.
Kl. II/4
Temat: Gama D-dur i grupy szesnastkowe w takcie na 3.
Solfeż str. 248 ćw. 21 i 24 – nauczyć się tataizować z taktowaniem na 3.
Solfeż str. 94 ćw. 299 – nauczyć się śpiewać. Proszę sobie przypomnieć jakie dźwięki stanowią triadę i odpowiednim symbolem (T, S, D) podpisać nuty w taktach, gdybyśmy próbowali dobrać dany akord do nut znajdujących się w taktach.
Uwaga! W dalszym ciągu niewiele osób oddało dyktanda rytmiczne z grupami szesnastkowymi. Przypominam, że były to:
· 2 takty rytmu czołówki filmu Ojciec Mateusz
· 4 takty rytmu sola obojowego z Poloneza W. Kilara
Jeśli te dyktanda wydają się być za trudne proszę zrobić dyktando rytmiczne jak dla klasy I
· Sonatina C-dur Steibelta https://www.youtube.com/watch?v=GLkFOfCMSxU . Proszę zapisać rytm 16 taktów stosując znak powtórki oraz I i II volty. Dla ułatwienia dodam, że w lewej ręce są prawie cały czas ósemki.
Kl. III/4 i V/6
Niestety. Większość osób nie zrobiła żadnych zadań więc nie ma sensu żebym następne mnożyła.
Osoby, które są na bieżąco bardzo proszę aby sobie poćwiczyły https://www.youtube.com/watch?v=5P-pt22m1-o&t=44s ćwiczenia z trójdźwiękami z cyklu Muzyczna przygoda. Lub inne, które się spodobają lub są konkretnej osobie potrzebne.
Reszta klasy jak najszybciej nadrobić materiał!
Kl. IV/4 i kl. VI/6
Kształcenie słuchu.
Ponieważ trochę więcej zadań będzie tym razem z audycji muzycznych, osoby, które mają wszystko zaliczone proszę aby sobie powtarzały i ćwiczyły https://www.youtube.com/watch?v=5P-pt22m1-o&t=44s.
Osoby, które jeszcze nie wykonały poprzednich zadań proszę o jak najszybsze uzupełnienie braków! Dotyczy to szczególnie klasy VI, w której frekwencja czyli uczestnictwo w zdalnym nauczaniu jest najsłabsze.
Kl IV/4 (+ osoby z klasy VI)
Audycje muzyczne
Temat: opera w XIX w. i jej najwybitniejsi twórcy.
Podręcznik str. 177 G. Verdi przeczytać, nauczyć się.
Uwaga. Na tvp Kultura są bardzo interesujące filmy z cyklu Śladami kompozytorów. Powtórki są na vod.tvp.pl Problem polega na tym, że pojawiają się i znikają w sposób nieprzewidywalny.
Proszę spróbować zobaczyć 2 filmy o twórcach oper. Śladami kompozytorów – Śladami Verdiego i/lub Śladami kompozytorów – Śladami Rossiniego.
I Uwaga – pora na sprawdzian.
Bardzo proszę korzystać z Wikipedii ewentualnie do uczenia się. W czasie pisania sprawdzianu zamknąć to okno i przywołać pamięć.
Sprawdzian można pisać na 2 części, będą 2 oceny. Napisać jako dokument i wysłać jako załącznik.
Sprawdzian – opera
Cz. I
1. Czym się różni aria od pieśni?
2. Czym się różni opera od oratorium?
3. Opera to liczba mnoga od słowa opus czyli dzieło, gdyż opera składa się z wielu jakby osobnych dzieł. Proszę wymienić choć 5.
4. Wymień zawody/profesje niezbędne, by powstało widowisko operowe (10).
5. Co było pierwowzorem opery?
6. Gdzie i kiedy powstała pierwsza opera?
7. Wymień kilka najbardziej TWOIM zdaniem znanych oper (6).
8. Niedawno pewna wybitnie polska opera została wystawiona zagranicą i zyskała pochlebne recenzje. Jak to opera? Gdzie i kiedy została wystawiona (2020), wymień twórców (kompozytor, librecista, reżyser, scenograf) i odtwórców 3 głównych ról.
Cz. II.
1. Porównaj 2 arie z opery Trubadur arię Leonory https://www.youtube.com/watch?v=2YjBW_aSHi0 z arią Manrica https://www.youtube.com/watch?v=YBd87H8TGTk Znajdź jak najwięcej różnic – postaraj się używać słów fachowych jak melodyka, rytmika, artykulacja itd.
2. Porównaj scenę z opery Aida https://www.youtube.com/watch?v=l3w4I-KElxQ ze sceną z opery Trubadur https://www.youtube.com/watch?v=MeSLNAqv6Xs