Dla uczniów p. Doroty Zawady – lekcja nr 4

LEKCJA 4

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

KLASA IV cyklu sześcioletniego  ,

poniedziałek, 06 kwietnia 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

LEKCJA 4

 
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję tym z Was, którzy pracują  w domach i na bieżąco nadsyłają mi odpowiedzi z pytania z kolejnych lekcji. Pozostałych proszę – KOCHANI! Dołączcie do nas!
Poniżej podam temat czwartej  lekcji audycji  i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:   Polskie tańce narodowe.
Zapiszcie w zeszycie:
Najważniejsze cechy tańców to :
metrum
tempo (wolne, umiarkowane, szybkie, b. szybkie)
charakter (uroczysty, wesoły i skoczny, smutny, liryczny itp.)
akcenty (wyraźne lub nie, regularne czyli na „raz” lub nieregularne)
określone, powtarzające się  rytmy
Tańce dzielimy na:
– użytkowe (przeznaczone do tańczenia)
– stylizowane (przeznaczone do słuchania)
Czy potraficie wymienić (bez zaglądania do podręcznika) polskie tańce narodowe? Spróbujcie – jest ich  pięć.
Otwórzcie teraz podręcznik na stronie 39 i przeczytajcie jakie tańce zaliczamy do polskich tańców narodowych. Wpiszcie je do zeszytu.
Pierwsze nagranie to sławny polonez Michała Kleofasa Ogińskiego „Pożegnanie ojczyzny”.
PYTANIE 1:  Słuchając  tego utworu  zanotuj sobie  cechy  poloneza: metrum, tempo, charakter

  • https://youtu.be/eWajYHs4goU

Po wysłuchaniu utworu przeczytajcie w podręczniku na stronie 40 jakie są cechy poloneza. Czy            w czasie słuchanie dobrze je rozpoznałaś/-eś?
Zanotuj w zeszycie cechy poloneza:
Polonez
– metrum 3 / 4 (zapisz prawidłowo bez tego ukośnika!)                                                                                                 – tempo umiarkowane                                                                                                                                                        – charakter uroczysty, dostojny                                                                                                                                        – akcenty wyraźne na „raz”                                                                                                                                                 – charakterystyczny rytm  :  (przepisz z podręcznika ze str 40)                                                                                      – jest tańcem korowodowym
PYTANIE 2: Co to znaczy, że taniec jest KOROWODOWY?
Drugi utwór, którego posłuchacie to Polonez A-dur Fryderyka Chopina
 PYTANIE 3:  Jak myślisz, czy polonezy Chopina to tańce użytkowe czy stylizowane? Ile polonezów napisał Chopin?  Jak ważna rocznica związana z Chopinem przypada w tym roku?

  • https://youtu.be/yj19OFNqh4I

Na koniec lekcja tańca 🙂 Otwórz stronę:  muzykotekaszkolna.pl/polonez
Obejrzyj filmiki, które pokazują , jak się tańczy poloneza : lekcje 1-10 (trwają po pół  minuty! ).  Może ktoś z rodziny będzie chętny   i zatańczy z Tobą –  PRZEĆWICZ  KROKI POLONEZA WEDŁUG INSTRUKCJI
 
Odpowiedzi  na PYTANIA 1,2,3 należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl  lub w wiadomości prywatnej na Whatsupie.  PROSZĘ PODPISYWAĆ SWOJE ODPOWIEDZI NAZWISKIEM + LEKCJA 4
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

 LEKCJA 4         KLASA V cyklu sześcioletniego  ,

 poniedziałek, 06 kwietnia 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję tym z Was, którzy pracują  w domach i na bieżąco nadsyłają mi odpowiedzi z pytania z kolejnych lekcji. Pozostałych proszę – KOCHANI! Dołączcie do nas!
Poniżej podam temat  czwartej  lekcji audycji   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:   Charakterystyka muzyki w renesansie.
Przypomnijcie sobie najpierw wiadomości z poprzedniej lekcji:
– na jaki czas przypadała epoka średniowiecza                                                                                                      – jaka muzyka wtedy głównie powstawała: religijna czy świecka                                                                                – co to jest chorał gregoriański , kto go wykonywał , w jakim języku był tekst i jakie instrumenty towarzyszyły tej muzyce
Posłuchajcie teraz pierwszego  przykładu  utworu,  który powstał w renesansie.
PYTANIE 1:
1.Czy to jest utwór wokalny czy instrumentalny?
2. Kto go wykonuje?
3. Czy słyszysz jakieś instrumenty?
4. Czy ten utwór różni się od chorału gregoriańskiego?

  • https://youtu.be/VBEwP95zNGk      Posłuchaj fragmentu początkowego około 2 minuty

————————————————————————————————————————————–
Przeczytajcie teraz notatkę w podręczniku o muzyce renesansu (od str. 152)
Zanotujcie w zeszycie:   
Renesans przypada na II połowę XV i cały XVI wiek. Komponowano wtedy głównie wokalne utwory  śpiewane przez  chóry a cappella ( czyli bez akompaniamentu instrumentów). Utwory miały polifoniczną fakturę – wiele głosów. Były to zarówno utwory religijne, jak i świeckie. R ozwijała się też muzyka instrumentalna, popularnym instrumentem była lutnia.  Polscy kompozytorzy epoki renesansu to np.  Mikołaj z Krakowa, Mikołaj Gomółka  czy Wacław z Szamotuł.                                                   —————————————————————————————————————–                                              
 
Pierwszy utwór był przykładem poważnej, religijnej muzyki w renesansie. A teraz posłuchajcie utworu o tematyce świeckiej. Będzie to  madrygał pt.” Echo”. Słowa tego utworu zachęcają do zabawy w naśladowanie  efektu echa.
PYTANIE 2:
1. Jak muzyka w tym utworze naśladuje echo?  (posłuchaj 2 różnych wykonań tego utworu)

  • https://youtu.be/kPXZy_a39NA  
  • https://youtu.be/S3UaStWnoME                                                                                                                               ——————————————————————————————————————        

 
 
Ostatni utwór będzie przykładem muzyki instrumentalnej. Jak wcześniej czytałaś/- eś w podręczniku jednym z ulubionych instrumentów tej epoki była lutnia.
PYTANIE 3:
Jak nazwiesz zespół kameralny, który gra ten utwór? Czy uda ci się policzyć ile strun mają lutnie grające w tym zespole?

  • https://youtu.be/Lg9HnYN-K6M  posłuchaj fragmentu 2-3 minuty   

s ——————————————————————
Odpowiedzi należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.  Można też wysłać w wiadomości prywatnej na Whatsupie. PROSZĘ PODPISYWAĆ SWOJE ODPOWIEDZI NAZWISKIEM + LEKCJA 4
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
 

W tym tygodniu to wszystko.  Miłego słuchania 🙂

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

 
 
 
 
 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 4      KLASA VI cyklu sześcioletniego  ,

 poniedziałek  , 06 kwietnia 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję tym, którzy pracują i nadsyłają  odpowiedzi na pytania  z  kolejnych lekcji. Pozostałych  proszę – dołączcie do nas! Zdalne nauczanie jest obowiązkowe i będę oceniała naszą współpracę. Przed nami czwarta  lekcja audycji muzycznych. Uczymy się dalej o kompozytorach  romantycznych.  Poniżej podam temat lekcji audycji w tym tygodniu   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
W zeszycie notujemy temat, wysłuchane utwory, notatkę o Liszcie   oraz  odpowiedzi na moje pytania.
TEMAT:  Romantyczni wirtuozi – Franciszek Liszt .
PYTANIE 1: Jakiej narodowości był Paganini i na jakim instrumencie grał?
PYTANIE 2:  Jak nazywał sie polski  skrzypek – wirtuoz, który konkurował z Paganinim? (  warto przy okazji zapamiętać, że Paganini zapisał mu w testamencie jedne ze swoich znakomitych skrzypiec)
W dzisiejszej lekcji poznamy węgierskiego  wirtuoza fortepianu  – Franciszka Liszta.
zapamiętaj: nazwisko tego kompozytora  piszemy LISZT  a wymawiamy LIST
Wielką inspiracją dla F.Liszta była wirtuozowska muzyka Paganiniego. Przykładem tego może być Etiuda  Liszta na fortepian w tonacji gis-moll, której nadał tytuł „La campanella ” – tzn. dzwoneczek. Opracowuje ona melodię jednego z utworów Paganiniego . Poznaliśmy go na ostatniej lekcji.
PYTANIE 3 :
Melodię którego utwory Paganiniego wykorzystał Liszt w swojej etiudzie „La campanella”
Partia której ręki (lewej czy prawej) naśladuje dźwięk dzwoneczka?
Jak myślisz- czy ten utwór jest wirtuozowski czyli bardzo trudny technicznie i efektowny?

  • https://youtu.be/H1Dvg2MxQn8

————————————————————————————————————————————————————–
Przeczytaj teraz notatkę o Liszcie na stronie: muzykotekaszkolna.pl/liszt. Zrób  w zeszycie  notatkę o kompozytorze zawierającą następujące  informacje:
–  narodowość, rok urodzenia i śmierci                                                                                                                                                                          – pianista wirtuoz, kompozytor i dyrygent                                                                                                                                                                      – był cudownym dzieckiem tzn. zaczął koncertować już jako ……                                                                                                                            – zdobył wielką sławę, znał wielu znakomitych kompozytorów , m. in .  ……                                                                                                          – jednym z jego ulubionych uczniów był Polak Julisz …..
 
Liszt był z pochodzenia Węgrem i chociaż poza dzieciństwem nigdy potem dłużej na Węgrzech nie mieszkał to  mocno to podkreślał. W niektórych jego utworach znajdziemy elementy węgierskiej muzyki ludowej. Przykładem są Rapsodie węgierskie.
Posłuchaj fragmentów II rapsodii węgierskiej i odpowiedz na pytania:
PYTANIE 4:
Czym się różnią obie wersje?  Słyszymy tu stylizację najważniejszego węgierskiego tańca narodowego. Jak się nazywa ten taniec?
Słuchaj obu przykładów od około 5 minuty nagrania (chyba, że masz  czas i ochotę  posłuchać całości)

  • https://youtu.be/LdH1hSWGFGU
  • https://youtu.be/uNi-_0kqpdE

 

Odpowiedzi należy też wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl

Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.

UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

 
 
 
 
 
 
 
 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810

 LEKCJA 4      KLASA II cyklu czteroletniego  ,

 wtorek 06 kwietnia 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję tym z Was, którzy pracują i nadsyłają odpowiedzi na zadawane przeze mnie pytania. Pozostałych proszę – dołączcie do nas! Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Przed nami trzecia  lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:   Polskie tańce narodowe –  krakowiak .
Proszę, by każdy na początek przypomniał sobie:
– najważniejsze cechy tańców (ogólnie) 
– co to znaczy, że tańce mogą być   – użytkowe  – stylizowane
– jakie tańce zaliczamy do polskich tańców narodowych
– jakie są cechy poloneza
Na początek posłuchajcie krakowiaka.  Będzie to krakowiak ludowy, użytkowy.
PYTANIE 1:  Słuchając  tego utworu  zanotuj sobie  cechy  krakowiaka: metrum, tempo, charakter

  • https://youtu.be/lGUkCV6-fts

A teraz zanotuj w zeszycie:
Cechy krakowiaka:                                                                                                                                                                  – metrum dwućwierciowe (2/4)                                                                                                                                          – tempo szybkie                                                                                                                                                                  – charakter wesoły i skoczny                                                                                                                                              – często powtarza się synkopowany rytm  (przepisz z podręcznika ze str. 40)
Czy dobrze określiłaś/-eś cechy krakowiaka słuchając pierwszego przykładu?
 
 
 
 
Drugi przykład to krakowiak stylizowany. Wykonuje go uczennica szkoły muzycznej.  Posłuchaj uważnie i odpowiedz na pytanie.
PYTANIE 2:
Zwróć uwagę jak się zmienia tempo w tym utworze – jak można go podzielić na części? Zapisz je literami. W których częściach słychać wesoły i skoczny charakter oraz synkopy, a w których nie?

  • https://youtu.be/9fVhf02BIGA

—————————————————————————————————————————
Na koniec lekcja tańca 🙂 Otwórz stronę:  muzykotekaszkolna.pl/krakowiak
Obejrzyj filmiki, które pokazują , jak się tańczy krakowiaka : lekcje 1-8  JEŚLI MASZ Z KIM – PRZEĆWICZ KROKI KRAKOWIAKA
Zachęcam do obejrzenia w sieci innych nagrań poloneza i krakowiaka!
Odpowiedzi  na PYTANIA 1 i 2 należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

 LEKCJA 4          KLASA III cyklu czteroletniego  ,

 poniedziałek,  06 kwietnia 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję tym z Was, którzy pracują  w domach i na bieżąco nadsyłają mi odpowiedzi na  pytania           z kolejnych lekcji. Pozostałych proszę – KOCHANI! Dołączcie do nas!
Poniżej podam temat  czwartej  lekcji audycji   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:   Charakterystyka muzyki w renesansie.
Przypomnijcie sobie najpierw wiadomości z poprzedniej lekcji:
– na jaki czas przypadała epoka średniowiecza                                                                                                      – jaka muzyka wtedy głównie powstawała: religijna czy świecka                                                                                – co to jest chorał gregoriański , kto go wykonywał , w jakim języku był tekst i jakie instrumenty towarzyszyły tej muzyce
Posłuchajcie teraz pierwszego  przykładu  utworu,  który powstał w renesansie.
PYTANIE 1:
1.Czy to jest utwór wokalny czy instrumentalny?
2. Kto go wykonuje?
3. Czy słyszysz jakieś instrumenty?
4. Czy ten utwór różni się od chorału gregoriańskiego?

  • https://youtu.be/VBEwP95zNGk      Posłuchaj fragmentu początkowego około 2 minuty

————————————————————————————————————————————–
Przeczytajcie teraz notatkę w podręczniku o muzyce renesansu (od str. 152)
Zanotujcie w zeszycie:   
Renesans przypada na II połowę XV i cały XVI wiek. Komponowano wtedy głównie wokalne utwory  śpiewane przez  chóry a cappella ( czyli bez akompaniamentu instrumentów). Utwory miały polifoniczną fakturę – wiele głosów. Były to zarówno utwory religijne, jak i świeckie. R ozwijała się też muzyka instrumentalna, popularnym instrumentem była lutnia.  Polscy kompozytorzy epoki renesansu to np.  Mikołaj z Krakowa, Mikołaj Gomółka  czy Wacław z Szamotuł.                                                   —————————————————————————————————————–                                              
 
Pierwszy utwór był przykładem poważnej, religijnej muzyki w renesansie. A teraz posłuchajcie utworu o tematyce świeckiej. Będzie to  madrygał pt.” Echo”. Słowa tego utworu zachęcają do zabawy w naśladowanie  efektu echa.
PYTANIE 2:
1. Jak muzyka w tym utworze naśladuje echo?  (posłuchaj 2 różnych wykonań tego utworu)

  • https://youtu.be/kPXZy_a39NA  
  • https://youtu.be/S3UaStWnoME                                                                                                                               ——————————————————————————————————————        

 
 
Ostatni utwór będzie przykładem muzyki instrumentalnej. Jak wcześniej czytałaś/- eś w podręczniku jednym z ulubionych instrumentów tej epoki była lutnia.
PYTANIE 3:
Jak nazwiesz zespół kameralny, który gra ten utwór? Czy uda ci się policzyć ile strun mają lutnie grające w tym zespole?

  • https://youtu.be/Lg9HnYN-K6M  posłuchaj fragmentu 2-3 minuty   

s ——————————————————————
Odpowiedzi należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.  PROSZĘ PODPISYWAĆ SWOJE ODPOWIEDZI NAZWISKIEM + LEKCJA 4
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
 

W tym tygodniu to wszystko.  Miłego słuchania 🙂

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 4

KLASA I instrumentalistyka PSM II st.  , wtorek  , 07 kwietnia 2020

LITERATURA MUZYCZNA

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję tym, którzy pracują i nadsyłają  odpowiedzi na pytania  z  kolejnych lekcji. Pozostałych  proszę – dołączcie do nas! Zdalne nauczanie jest obowiązkowe i będę oceniała naszą współpracę.
Przed nami czwarta lekcja . Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:  Formy cykliczne –  klasyczny cykl sonatowy.
 
Powtórzenie:
PYTANIE 1:
Co oznacza pojęcia FORMA  utworu muzycznego? To inaczej jego ………..                                                       Jakie formy poznaliśmy? Wymień 5.                                                                                                                     Które z nich to tzw. formy tematyczne, czyli takie, w których występuje TEMAT?
PYTANIE  2:
Jak inaczej nazywamy formę sonatową? Dlaczego?                                                                                             Czy forma sonatowa ma coś wspólnego z sonatą – a jeśli tak – to co je łączy?                                                                                                          Co to jest dualizm tematyczny?                                                                                                                                    Jak nazywają się 3  kolejne odcinki występujące w formie sonatowej?                                                                 W jakich większych utworach znajdziemy formę sonatową?
Dzisiaj wprowadzamy nowe pojęcie – FORMA CYKLICZNA. To NIE jest nazwa jakiejś konkretnej formy utworu lecz ogólne pojęcie określające  wszystkie formy muzyczne , które składają się z kilku (co najmniej dwóch ) samodzielnych  części. Co to znaczy „samodzielnych” części? Takich , które można wykonać osobno i sensownie to brzmi. Pomyślcie teraz o waszych szkolnych egzaminach, popisach  czy koncertach – z jakich większych utworów graliście tylko jedną, wybraną część?
 
Teraz bardzo proszę otwórzcie notatki i przeczytajcie stronę 23.   Pamiętajcie, że określenie KLASYCZNY CYKL SONATOWY  nigdy  NIE występuje  jako nazwa/tytuł   jakiegoś konkretnego utworu. Jest to schemat budowy, jaki spotykamy w klasycznej sonacie, symfonii , koncercie.                                 Od razu zaznaczę, że  wiadomości      o klasycznym cyklu sonatowym, sonacie, symfonii  i  koncercie  są  BARDZO WAŻNE!
 
 
 
PYTANIE 3:                                                                                                                                                                         Ile części ma KLASYCZNY CYKL SONATOWY  ? Podaj ich tempo i schemat budowy, który w nich najczęściej/często występuje.                                                                                                                            Klasyczna sonata, symfonia i koncert  mają taką samą budowę, ale inną obsadę. Opisz ją.
Ostatnio słuchaliście  przykładów formy sonatowej, która występowała  jako pierwsza część  większych utworów Mozarta.  Przyjrzyjcie się teraz jak te utwory wyglądają w całości. Były to:
Serenada G-dur Eine Kleine Nachtmusik  KV 525

  1. Allegro
  2. Romanca (Andante)
  3. Menuet (Allegretto)
  4. Rondo (Allegro)

Sonata fortepianowa C-dur KV 545                                                                                                                             1. Allegro                                                                                                                                                                                                2. Andante                                                                                                                                                                             3. Rondo
Symfonia g-moll KV 550                                                                                                                                                 1. Molto allegro                                                                                                                                                                 2. Andante                                                                                                                                                                         3. Menuetto                                                                                                                                                                      4. Allegro assai
PYTANIE 4:                                                                                                                                                                     Czy każdy z wymienionych wyżej utworów ma typową budowę klasycznego cyklu sonatowego?
—————————————————————————————————————————-

A teraz posłuchajcie sławnej Sonaty cis-moll tzw.Księżycowej Beethovena. Składa się ona z 3 części

  1. Adagio sostenuto
  2. Allegretto
  3. Presto agitato

PYTANIE 5:                                                                                                                                                                        Czy ta sonata ma typową budowę klasycznego cyklu sonatowego? Wyjaśnij swoją odpowiedź.
Posłuchajcie tej sonaty w całości, ale wcześniej przeczytajcie jej opis:
Sonata cis-moll op. 27 nr 2 określona przez Beethovena jako  Sonata quasi una fantasia, „Sonata na kształt fantazji”. Skomponowana została latem 1801 roku, a wydana w roku następnym z dedykacją dla siedemnastoletniej uczennicy, hrabiny Giulietty Guicciardi.  Beethoven był w niej zakochany. Od lat trzydziestych XIX wieku sonata, która należy do najpopularniejszych dzieł Beethovena, znana jest pod nieoryginalną, ale chwytliwą nazwą Księżycowa.
Rodzi się jednak pytanie – dlaczego Sonata cis-moll to Sonata księżycowa? Tę zwyczajową nazwę, a właściwie przezwisko, dzieło zawdzięcza niemieckiemu poecie i krytykowi muzycznemu Ludwigowi Rellstabowi, który w 1832 roku dość dosłownie opisał rzeczywiście niecodzienną, odrealnioną aurę brzmieniową pierwszej części. Rellstab widział w tych dźwiękach brzeg szwajcarskiego jeziora Czterech Kantonów, oglądany albo kontemplowany przy świetle księżyca.
 
Nie jedyne to zresztą skojarzenie – pozamuzyczne, dowolne i odległe – które wywoływała pierwsza część sonaty. Carl Czerny, uczeń Beethovena, swoje wrażenia kojarzył na przykład z „nokturnową sceną, w której pobrzmiewają z oddali głosy upiornie smutne”. Coś jest na rzeczy. Biorąc pod uwagę to, że piękna hrabianka Giulietta Guicciardi nie była Beethovenowi obojętna – smutne Adagio brzmi jak mroczne memento dla niespełnionego uczucia.

  • https://youtu.be/YmVCcF42f-0   część I
  • https://youtu.be/t-Jk1cAsajw        część II
  • https://youtu.be/zucBfXpCA6s    część III

 
————————————————————————————————————————————–
Odpowiedzi należy też wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami    i przysłać jako załącznik.  Chcę, żeby to było  odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

 

 
 
 
 
 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 4 KLASA II instrumentalistyka PSM II st.  , wtorek  , 07 kwietnia 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami trzecia lekcja. Poniżej podam temat lekcji historii  w tym tygodniu                  i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:  Szkoły lokalne – NIEMCY. Powstanie chorału protestanckiego.
Proszę o samodzielną pracę według poniższych  wskazówek. WSZYSTKIE WYSŁUCHANE PRZYKŁADY MUZYCZNE WPISUJEMY DO SWOICH NOTATEK. Proszę dopisać do notatek fragmenty zapisane poniżej  czerwonym kolorem.
Jak już wielokrotnie podkreślaliśmy – w szkołach lokalnych powstawała muzyka ŚWIECKA. Były to głównie różne odmiany pieśni. Jednak w Niemczech – ze względu na ważne wydarzenia religijne zapoczątkowane w 1517 roku przez Marcina Lutra –  rozwinęła się głównie muzyka RELIGIJNA              ( świecka powstawała również, ale to był znacznie mniej istotny nurt).
Zanim poznamy muzykę religijną protestantów, przypomnijmy sobie jaka była muzyka Kościoła  Katolickiego:                                                                                                                                                                         – w średniowieczu był to chorał gregoriański                                                                                                             – w renesansie msze i motety  z łacińskimi tekstami o skomplikowanej polifonicznej fakturze
Proszę teraz o przeczytanie notatki na temat  szkoły lokalnej w Niemczech.
Dowiedzieliście się, że w tamtym czasie Kościół Protestancki stworzył nowy repertuar swoich śpiewów religijnych , które nazywamy CHORAŁEM PROTESTANCKIM.  W notatce na dole strony znajduje się tabelka zestawiająca cechy dwóch odmian chorału, jakie poznaliśmy. Proszę dopisać cechy chorału gregoriańskiego , o którym uczyliśmy się na lekcjach w I semestrze.
PYTANIE 1:                                                                                                                                                                      Czy chorał protestancki jest podobny do gregoriańskiego? Dlaczego?
——————————————————————————————————————————
A teraz posłuchajcie jednego ze śpiewów z chorału protestanckiego „Nun danken alle Gott”
PYTANIE 2:  Jakie cechy opisane  w notatkach słyszysz w tym nagraniu?

  • https://youtu.be/h4Nr0KyOscA

—————————————————————————————————————————-
 
Kolejne nagranie to hymn „Ein Feste Burg ist unser Gott” (warowną twierdzą jest nasz Bóg). Melodię tego hymnu skomponował w 1529 roku sam Marcin Luter. Tekst jest swobodnym przekładem psalmu 46.  Śpiew ten jest  najważniejszym hymnem protestantów, śpiewanym w czasie wielkich uroczystości, np. Święta Reformacji, które przypada 31 października.

  • https://youtu.be/spNUXzYYO8U

Chorał protestancki wykorzystywało wielu kompozytorów niemieckich baroku, zarówno w utworach wokalnych (np. kantatach), jak i instrumentalnych (np. przygrywkach chorałowych na organy).
Drugie nagranie to fragment z kantaty J.S.Bacha pod tytułem  „Ein Feste Burg ist unser Gott”, w której wykorzystał wyżej opisany hymn  z repertuaru chorału protestanckiego.
PYTANIE 3:  Jak Bach zmienił oryginalne  brzmienie tego hymnu?

  • https://youtu.be/l6dPv7W80yk     słuchaj od poczatku do 4:50

———————————————————————————————————-
Odpowiedzi  na PYTANIA   należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami    i przysłać jako załącznik.  Chcę, żeby to było  odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!        Dorota Zawada

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 4       KLASA III PSM II st. instrumentalistyka   , wtorek  , 07 kwietnia 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
 
Dziękuję za Wasze odpowiedzi na pytania z drugiej lekcji. Nadal nie wszyscy się odezwali – czekam jeszcze na pozostałych. Zdalne nauczanie jest obowiązkowe, a moim obowiązkiem jest ocenić jak uczniowie ze mną współpracują.
Po ostatnich zajęciach mam nadzieję, że wasza wiedza o Bachu „pozostaje w gotowości” i kiedy się zobaczymy pięknie napiszecie sprawdzian.
 
Poniżej podam temat lekcji  w tym tygodniu  i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
 
Temat:   Antonio Vivaldi – najważniejsze fakty z biografii.
Zanim zajrzycie do notatek, spróbujcie przypomnieć sobie, co wiecie o Vivaldim i jakie jego utwory potraficie wymienić.
 
A teraz proszę przeczytać notatkę opisującą biografię Vivaldiego. W tle muzyka Koncert skrzypcowy „Wiosna”

  • https://youtu.be/jdLlJHuQeNI

 
PYTANIE 1:
– czy Vivaldi pochodził z rodziny o muzycznych tradycjach
– jakie 2 zawody wykonywał w swoim dorosłym życiu
–  co to takiego Ospedale della Pieta
– jak opisuje się tempo, w jakim V. komponował
– dlaczego jako ksiądz V. nie odprawiał mszy
– z jakim włoskim miastem związane było niemal całe życie V.
– dlaczego zmarł w Wiedniu
– z czego V. był znany za życia (prócz swoich kompozycji)
————————————————————————————————————————–
Proszę teraz otworzyć stronę: muzykotekaszkolna.pl/ vivaldi i poczytać o kompozytorze
PYTANIE 2:
– czy Vivaldi poznał osobiście  dwóch mistrzów baroku – J.S. Bacha i J.F.Haendla
– w jakich swoich utworach Bach sięgnął do muzyki Vivaldiego
 
Posłuchajcie jeszcze koncertu na 2 trąbki Vivaldiego.
PYTANIE 3:                                                                                                                                           
– jaki odpowiednik (podobny typ koncertu) poznaliśmy w twórczości  Bacha

  • https://youtu.be/SVtLeR2K8sk

—————————————————————————————————–
Proszę  odpowiedzi na pytania na : dorota zawada1@tlen.pl
Nie będę odpowiadała każdemu na maila, ale będę notować sobie od kogo otrzymałam odpowiedzi. Od tego tygodnia mam obowiązek oceniać Waszą pracę.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

 
 
 
 
 
 
 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie: psmdorotazawada1@gmail.com  

 hasło: chopin1810

LEKCJA 4        KLASA IV PSM II st. instrumentalistyka   ,

 wtorek  07 kwietnia 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję  tym z Was, którzy nawiązali za mną kontakt i nadesłali odpowiedzi na zadane pytania do pierwszej i drugiej  lekcji. Czekam na pozostałych.
Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe i moim obowiązkiem jest oceniać to, jak ze mną współpracujecie.
 
Poniżej podam temat lekcji w tym tygodniu        i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.  Pamiętajcie – wszystkie dodatkowe informacje o utworach oraz wysłuchane fragmenty i odpowiedzi ZAPISUJECIE W NASZYCH NOTATKACH do historii muzyki
 
Temat:  Religijna twórczość Mozarta.
 
Na rozgrzewkę odpowiedzcie na pytanie- jaki związek z życiem/twórczością Mozarta miały następujące osoby:
Hieronim  C.
Anna Maria
Leopold
Aloisia
Konstancja
Nissen
Franz Xawery
Johann Christian B.
Michał H.
Lorenzo
Leporello
Papageno
W notatce przeczytacie, że do wokalno -instrumentalnej, świeckiej  twórczości Mozarta, obok oper, należą także pieśni i arie koncertowe.
PYTANIE 1:                                                                                                                                                                   Co to jest aria koncertowa ?
———————————————————————————————————————————
Do religijnych utworów Mozarta należą głównie msze, ale także  litanie, nieszpory, kantaty, oratoria   i motety. Wysłuchajcie sławnego przykładu motetu:
Exsultate, jubilate ( KV. 165, K. 6 158a) (w oryginalnym rękopisie Exultate, jubilate – w wolnym tłumaczeniu „cieszcie się i radujcie”) – łaciński motet na sopran i orkiestrę napisany przez 17-letniego Wolfganga Amadeusa Mozarta. Ostatnia część tego utworu, to słynne, wirtuozerskie Alleluja, którego tekst zawiera tylko to jedyne słowo: „Alleluja”. Alleluja bywa śpiewane i nagrywane jako osobna pieśń[1].
Mozart skomponował ten utwór w Mediolanie, dla wybitnego kastrata Venanzio Rauzzinipodczas swej podróży do Włoch, w 1773 roku. Oprócz pierwotnej wersji utworu zwanej „Milano”, istnieją dwie mniej znane wersje z 1779 r. zwane Salzburg 1 i Salzburg 2.[3] W wersjach Salzburg odkrytych w 1979 r., zamiast obojów grają flety. Mozart nazwał utwór motetem, mimo iż nie do końca odpowiada on definicji motetu. Chociaż nominalnie napisany do użytku liturgicznego, Exsultate, jubilate ma wiele cech wspólnych z włoskimi ariami koncertowymi tamtych czasów. Mozart połączył tu arie i recytatyw z trzyczęściową formą włoskiej symfonii, gdzie poszczególne części mają tempo: szybkie, wolne, szybkie.
Utwór rozpoczyna Allegro F-dur (Exsultate, Jubilate), potem, po recytatywie (Amica Fulget, Dies) następuje wolne i liryczne Andante (Tu virginum Corona) w tonacji A-dur. Ostatnia część Molto Allegro, znów w F-dur, jest błyskotliwym i sławnym Alleluja, śpiewanym przez wszystkie sławne soprany świata.  Z racji traktowania niekiedy recytatywu jako samodzielnego elementu utworu, ma on według różnych źródeł 3 lub 4 części.
 
PYTANIE 2:                                                                                                                                                                        Do której arii operowej  Mozarta (poznanej na naszych zajęciach) można porównać ostatni fragment Alleluja

  • https://youtu.be/o_fA-Ls4RXk

 
————————————————————————————————————-
 
 
 
Drugi sławny motet Mozarta  to Ave verum
Mozart skomponował motet w 1791 r. w trakcie pisania swojej opery Czarodziejski flet. Napisał ten utwór  podczas wizyty u swojej żony Konstancji, która była w ciąży z szóstym . dzieckiem i przebywała na leczeniu/ w sanatorium  w  Baden bei Wien . [1] Mozart wykorzystał 14-wieczny hymn eucharystyczny w języku łacińskimAve verum corpus ”. Napisał motet dla  swojego przyjaciela Antoniego Stolla. Stoll był dyrektorem muzycznym parafii St. Stephan w Badenii .Utwór był po raz pierwszy wykonany  na uroczystości z okazji święta Bożego Ciała.
PYTANIE 3:                                                                                                                                                                Porównaj  obsadę  obu motetów.

  • https://youtu.be/HXjn6srhAlY

 
————————————————————————————————————-
A teraz proszę o przeczytanie notatki, która mówi o religijnych utworach Mozarta.
PYTANIE 4:
Dlaczego przez ostatnie 10 lat Mozart prawie już NIE komponował utworów religijnych?     Ile mszy napisał?                                                                                                                                                                          Skąd wzięła się nazwa Msza KORONACYJNA?
———————————————————————————————————–
Na kolejnej lekcji będziemy omawiać i słuchać Requiem Mozarta.
 
Proszę o odpowiedzi   na PYTANIA  na : dorota zawada1@tlen.pl
Nie będę odpisywała  każdemu na maila, ale będę notować sobie od kogo otrzymałam odpowiedzi. Od tego tygodnia mam obowiązek Was oceniać.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

 
 
 
 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie: psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 4     KLASA V PSM II st. instrumentalistyka   ,

wtorek 07 kwietnia 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję wszystkim, którzy nawiązali  ze mną kontakt i odpowiedzieli na zadane w ostatniej lekcji pytania. Poniżej podam temat lekcji  w tym tygodniu   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
 
Temat:   Szkoły narodowe w muzyce XIX w. –  szkoła rosyjska – Piotr Czajkowski.
 
Wszystkie spostrzeżenia,  wysłuchane utwory, odpowiedzi na pytania ZAPISUJEMY  W SWOICH NOTATKACH  do historii muzyki !
 
W ramach powtórzenia poprzednich zajęć:                                                                                           Wymień 5 kompozycji Modesta Musorgskiego.                                                                                                                                    Jak Musorgski określał-  co jest celem sztuki?                                                                                                              W którym utworze i jakie wpływy  muzyki Wagnera można zauważyć u Musorgskiego?
Jaki związek z muzyką Musorgskiego mają: Wiktor Hartmann, Aleksander Puszkin, Maurice Ravel ?
————————————————————————————————————–
 
Przechodząc do muzyki Piotra Czajkowskiego, proszę o przypomnienie, jakie utwory P. Czajkowskiego poznaliśmy. Jeśli nie pamiętacie proszę przejrzeć notatki w dziale SYMFONIA , KONCERT i MUZYKA KAMERALNA.
 
 
 
Przypomnienie:

  • https://youtu.be/ItSJ_woWnmk

PYTANIE 1:
Jakiej klasycznej zasady dotyczącej budowy I części koncertu Czajkowski nie zachował w tym utworze? Kto przed nim zrobił to po raz pierwszy?
Przypomnienie:

  • https://youtu.be/w2JBT0HC98I

PYTANIE2:
Jaki program pozamuzyczny realizują symfonie IV, V i VI Czajkowskiego?
—————————————————————————————————–
Przeczytajcie teraz króciutką notatkę o życiu Czajkowskiego na początku notatki o nim oraz notkę o kompozytorze na stronie : muzykotekaszkolna.pl/czajkowski
Następnie proszę o przeczytanie informacji o całej twórczości Czajkowskiego  oraz o cechach jego muzyki i  największych osiągnięciach.
Na zakończenie proponuję wysłuchanie i obejrzenie kilku fragmentów z baletów Czajkowskiego, np:
Jezioro łabędzie:

https://youtu.be/MDy_XrWfxHY a tu zabawna wersja – zamiast małych łabędzi są małe żabki :))


Dziadek do orzechów:



Proszę o odpowiedzi   na PYTANIA  na : dorota zawada1@tlen.pl
Nie będę odpisywała  każdemu na maila, ale będę notować sobie od kogo otrzymałam odpowiedzi. Od tego tygodnia mam obowiązek  Was oceniać.

Kolejna lekcja w tygodniu 20 – 24 kwietnia  🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Życzę Zdrowych Świąt Wielkanocnych!

Dorota Zawada

 

Copyright © 2020 PSM Gliwice. Wykonanie LINX

Skip to content