Dla uczniów p. Doroty Zawady – lekcja nr 9

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  AUDYCJE MUZYCZNE kl.  IV cyklu sześcioletniego

 LEKCJA 9      KLASA IV cyklu sześcioletniego  , 18 – 22 maja 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami  kolejna  lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie               w ramach tej lekcji wykonać.  ZAPISUJCIE W ZESZYCIE WSZYSTKIE SŁUCHANE UTWORY.
TEMAT:  Mazurek.
W ramach powtórzenia wiadomości o polskich tańcach narodowych wykonajcie  ćwiczenie:
Uzupełnij tabelę informacjami o polskich tańcach.                                                                            

nazwa tańca

metrum

tempo

charakter

wolne

uroczysty, dostojny

2/4

3/8

żywy, skoczny,  silne, nieregularne akcenty

 
——————————————————————————————————————————-
Wśród polskich tańców prócz MAZURA  pojawia sie także MAZUREK. Chociaż nazwy są bardzo podobne, to nie jest to ten sam taniec.
Mazurek to taniec wyłącznie stylizowany.
PYTANIE 1: Czym różni się taniec użytkowy od stylizowanego?
Żeby dowiedzieć się jakie są cechy mazurka  i kto tworzył takie utwory otwórzcie proszę  podręcznik na stronie  41. Przeczytajcie o mazurku (str 41 – 43).
PYTANIE 2:  Cechy jakich polskich tańców narodowych łączy w sobie mazurek?
PYTANIE 3: Jakiego kompozytora uważa sie za mistrza w komponowaniu mazurków?
Zapiszcie w zeszycie:
Mazurek to taniec wyłącznie stylizowany ( nie tańczy się go). Łączy w sobie cechy mazura, kujawiaka  i oberka. Może zawierać cechy jednego z tych tańców, dwóch, a nawet trzech.  Często mazurki składają  się z 3 części typu A B A. Może to być
 np. :
       A            B           A
        kujawiak                       oberek                    kujawiak
——————————————————————————–
albo:
                   A            B           A
                  mazur                       kujawiak                  mazur
———————————————————————————
Posłuchajcie teraz jednego z mazurków Fryderyka Chopina . Ma on budowę typu ABA. Spróbujcie rozpoznać, cechy jakich tańców słychać w poszczególnych częściach.  Jeszcze raz wam przypomnę: kujawiak – mollowa tonacja, smutny charakter , wolne tempo                                                                      mazur  – dość szybkie tempo, energiczny charakter, bardzo wyraźne, mocne akcenty czasem  na mocną, czasem na słaba część taktu                                                                                                                       oberek –  bardzo szybkie tempo, drobne wartości rytmiczne, wesoły charakter

  • https://youtu.be/zpGfzkIOBVY

PYTANIE 4: Cechy których tańców słyszysz w tym mazurku?
———————————————————————————————————————————–
A teraz posłuchajcie  jeszcze raz tego utworu – wykonanie nie będzie doskonałe, ale zobaczcie jaki młody jest pianista!

  • https://youtu.be/p4t-c0Ett14 

———————————————————————————————————————————-
I jeszcze jeden mazurek o budowie typu ABA.                                                                                                 PYTANIE 5: Jak myślicie – jaki taniec kryje się w poszczególnych częściach?

  • https://youtu.be/juuDSXzoVwE

———————————————————————————————————–
 
Przypominając Wam sylwetkę Chopina, dla przypomnienia,  proszę  o obejrzenie  krótkiego  filmiku
„20 faktów o Chopinie”:

  • https://youtu.be/wFj4_vXmyj4

———————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi   należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl                                        albo na Whatsupie w prywatnej wiadomości.
            PISZEMY:   LEKCJA 9  i imię i nazwisko!
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik. KLASA IV cyklu sześcioletniego

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  AUDYCJE MUZYCZNE kl.  V cyklu sześcioletniego

 LEKCJA 9      KLASA V cyklu sześcioletniego  , 18 – 22 maja 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami  kolejna  lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie               w ramach tej lekcji wykonać.  ZAPISUJCIE W ZESZYCIE WSZYSTKIE SŁUCHANE UTWORY.
———————————————————————————————————————————-
ZADANIE 1: Nawiązując do prezentacji o polskich tańcach narodowych  proszę o uzupełnienie następującej tabelki:                                                                           

nazwa tańca

metrum

tempo

charakter

wolne

uroczysty, dostojny

2/4

3/8

żywy, skoczny,  silne, nieregularne akcenty

 
Nasz dzisiejszy temat to:
TEMAT: Twórczość J.S.Bacha
Powiedzieliśmy , że Bach to genialny kompozytor – a zatem dzisiaj macie za zadanie dowiedzieć się trochę więcej o utworach, które skomponował. Ale na początek przypomnimy sobie najważniejsze fakty o tym kompozytorze oglądając krótki filmik :  20 faktów o Bachu

  • https://youtu.be/L3xEnzQs58U

PYTANIE 2: W jakim wieku Bach stracił rodziców? Kto zajął sie jego wychowaniem po śmierci  rodziców?                                                                                                                                                                PYTANiE 3: W jakim wieku Bach skomponował sławną Toccatę i fugę d-moll?
PYTANIE 4:  Ile dzieci miał J.S. Bach? Ile z nich dożyło dorosłego wieku?
—————————————————————————————————————————–
Jak usłyszeliście w filmie, kiedy Bach był zatrudniony w kościele to pisał utwory religijne, a kiedy pracował na dworze księcia jako kompozytor – pisał utwory świeckie.
Zapamiętajcie i zapiszcie w zeszycie:
 Najważniejsze religijne utwory  Bacha to MSZE, ORATORIA, KANTATY i PASJE.
Msza to utwór muzyczny , w którym kompozytor pisze muzykę do religijnego tekstu (zwykle po łacinie) jaki jest zawsze  wypowiadany podczas chrześcijańskiego obrzędu Mszy. Taki utwór może być wykonywany podczas obrzędu mszy, ale także w czasie „zwykłego” koncertu , np. w filharmonii.
—————————————————————————————————————————–
Posłuchajcie fragmentu z bardzo sławnej Wielkiej Mszy h-moll Bacha. Jest to częśc II – Gloria

  • https://youtu.be/Zkx1vgl7RbU

PYTANIE 5: Jakich wykonawców potrzebujemy, aby wykonać Mszę h-moll Bacha?
Bach napisał ponad 300 kantat. Zachowało się około 200. Większość z nich to kantaty religijne.  Posłuchajcie arii z jednej z kantat religijnych Bacha.  Do nagrania dorobiony został  wymyślony,  wspołczesnie  filmik o srogim dyrygencie Bachu i chłopcu, który śpiewał w jego chórze kościelnym:

  • https://youtu.be/9ep9wONkU2c

PYTANIE 6: Co to jest aria? Kto ją wykonuje?
—————————————————————————————————————————–
O innych utworach Bacha powiemy sobie na kolejnej lekcji.
Odpowiedzi   należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl                                        albo na Whatsupie w prywatnej wiadomości.
            PISZEMY:   LEKCJA 9  i imię i nazwisko!
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  AUDYCJE MUZYCZNE kl.  VI cyklu sześcioletniego

 LEKCJA 9      KLASA VI cyklu sześcioletniego  , 18 – 22 maja 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami  kolejna  lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie               w ramach tej lekcji wykonać.  ZAPISUJCIE W ZESZYCIE WSZYSTKIE SŁUCHANE UTWORY.
W ramach powtórzenia wiadomości o polskich tańcach narodowych wykonajcie  ćwiczenie:
ZADANIE 1:  Uzupełnij tabelę informacjami o polskich tańcach.                                                                            

nazwa tańca

metrum

tempo

charakter

wolne

uroczysty, dostojny

2/4

3/8

żywy, skoczny,  silne, nieregularne akcenty

 
——————————————————————————————————————————-
TEMAT: Powtórzenie wiadomości o kompozytorach romantycznych.
Dzisiaj przed Wami bardzo przyjemna (mam nadzieję) lekcja. Obejrzycie  kilka filmików  o romantycznych kompozytorach, żeby utrwalić sobie o nich wiadomości. Do każdego z nich zadam wam jakieś pytanie/-a.
———————————————————————————————————————————–
Stanisław Moniuszko

  • https://youtu.be/r4YT94A4EBU

PYTANIE 2: Na terenie jakiego kraju znajduje się obecnie Ubiel, miejscowość , gdzie urodził się M.? Co się tam teraz znajduje? Jakie podobieństwo można znaleźć w biografii Moniuszki i Bacha?
———————————————————————————————————————————–
Fryderyk Chopin:

  • https://youtu.be/wFj4_vXmyj4

PYTANIE 3: Jakie 2 utwory Chopin napisał , kiedy po wyjeździe z Warszawy dowiedział się   o wybuchu Powstania Listopadowego?
Kto napisał o Chopinie słowa: Panowie , czapki z głów! oto geniusz!
Kim była Aurora Dudevant?
———————————————————————————————————————————–
Piotr Czajkowski:

  • https://youtu.be/hiP1N2lmSDI

PYTANIE 4: Jakiego sławnego kompozytora skrytykował  Czajkowski?
Wymień innego rosyjskiego kompozytora z czasów Czajkowskiego.
Kim była Nadieżda von Meck?
————————————————————————————————————————————
            PISZEMY:   LEKCJA 9  i imię i nazwisko!
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA:
Osoby zainteresowane egzaminem wstępnym do szkoły II stopnia  znajdą  zagadnienia z audycji  na egzamin wstępny na stronie internetowej naszej szkoły. Znajdźcie tam zakładkę REKRUTACJA . Wśród materiałów   DO POBRANIA znajdziecie : REKRUTACJA PSM II st. >> instrumentalistyka_zagadnienia do egzaminu wstepnego

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

 

 

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  AUDYCJE MUZYCZNE kl.  II  cyklu czteroletniego

 LEKCJA 9      KLASA II  cyklu czteroletniego  , 18 – 22 maja 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami  kolejna  lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie               w ramach tej lekcji wykonać.  ZAPISUJCIE W ZESZYCIE WSZYSTKIE SŁUCHANE UTWORY.
TEMAT:   Tańce obce – menuet i gawot.
Na  początek  przypomnienie:
PYTANIE 1: Wymień polskie tańce narodowe.
PYTANIE 2: Co to jest mazurek?
Mówiliśmy ostatnio, że znakomite mazurki  komponował Fryderyk Chopin. Posłuchajcie jeszcze jednego mazurka tego kompozytora. Ma on budowę  ABA – tzn. ma 3 części, a trzecia jest taka sama jak pierwsza.                                                                                                                                        PYTANIE 3: Jak myślicie – jaki taniec kryje się w poszczególnych częściach?

  • https://youtu.be/juuDSXzoVwE

———————————————————————————————————–
 
Przypominając Wam sylwetkę Chopina, dla przypomnienia,  proszę  o obejrzenie  krótkiego  filmiku
„20 faktów o Chopinie”:

  • https://youtu.be/wFj4_vXmyj4

———————————————————————————————————————————-
A teraz przejdziemy do nowego tematu.  Zapiszcie  w zeszycie:
TEMAT:   Tańce obce – menuet i gawot.
Tańce obce to inaczej tańce innych narodów.
Dwa najważniejsze dawne tańce francuskie to MENUET i GAWOT.   Początkowo były to tańce ludowe, a z czasem „uszlachetniły się”  tzn.  stały sie tańcami dworskimi,  arystokratycznymi. Oba te tańce mają  kilka podobnych cech , ale jedną cechą zdecydowanie się różnią.
Posłuchajcie najpierw menueta, a następnie gawota, a słuchając wpiszcie do tabelki ich cechy:
https://youtu.be/Lo8GGC01iww   Luigi Boccherini – Menuet                                   https://youtu.be/Af1n71ZpirE  Francais Gossec – Gawot
 

 

menuet

gawot

metrum    
tempo    
charakter    

 
Jeśli słuchaliście uważnie to  mam nadzieję, że zauważyliście, że  oba tańce mają UMIARKOWANE tempo i  ELEGANCKI, LEKKI charakter. Różnią się METRUM – menuet jest na 3/4 a gawot na 2/4.
A teraz posłuchajcie  jeszcze raz tego samego menueta i odpowiedzcie  na inne pytanie:

  • https://youtu.be/Lo8GGC01iww   Luigi Boccherini – Menuet                                  

PYTANIE 4: Jak się nazywa zespół grający menueta? Podaj jego nazwę i wymień poszczególne instrumenty. Które instrumenty na początku utworu grają  arco, a które pizzicato?
————————————————————————————————————————————
Na koniec zobaczcie jak sie tańczyło oba tańce:

  • https://youtu.be/x8VoKeuOzZQ   menuet
  • https://youtu.be/aLX_tabXeSM   gawot

————————————————————————————————————————————
Odpowiedzi   należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl                                        
            PISZEMY:   LEKCJA 9  i imię i nazwisko!
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

 

 

 

 

 

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  AUDYCJE MUZYCZNE kl.  III cyklu czteroletniego

 LEKCJA 9      KLASA III cyklu czteroletniego  , 18 – 22 maja 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami  kolejna  lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie               w ramach tej lekcji wykonać.  ZAPISUJCIE W ZESZYCIE WSZYSTKIE SŁUCHANE UTWORY.
———————————————————————————————————————————-
ZADANIE 1: Nawiązując do prezentacji o polskich tańcach narodowych  proszę o uzupełnienie następującej tabelki:                                                                           

nazwa tańca

metrum

tempo

charakter

wolne

uroczysty, dostojny

2/4

3/8

żywy, skoczny,  silne, nieregularne akcenty

 
Nasz dzisiejszy temat to:
TEMAT: Twórczość J.S.Bacha
Powiedzieliśmy , że Bach to genialny kompozytor – a zatem dzisiaj macie za zadanie dowiedzieć się trochę więcej o utworach, które skomponował. Ale na początek przypomnimy sobie najważniejsze fakty o tym kompozytorze oglądając krótki filmik :  20 faktów o Bachu

  • https://youtu.be/L3xEnzQs58U

PYTANIE 2: W jakim wieku Bach stracił rodziców? Kto zajął sie jego wychowaniem po śmierci  rodziców?                                                                                                                                                                PYTANiE 3: W jakim wieku Bach skomponował sławną Toccatę i fugę d-moll?
PYTANIE 4:  Ile dzieci miał J.S. Bach? Ile z nich dożyło dorosłego wieku?
—————————————————————————————————————————–
Jak usłyszeliście w filmie, kiedy Bach był zatrudniony w kościele to pisał utwory religijne, a kiedy pracował na dworze księcia jako kompozytor – pisał utwory świeckie.
Zapamiętajcie i zapiszcie w zeszycie:
 Najważniejsze religijne utwory  Bacha to MSZE, ORATORIA, KANTATY i PASJE.
Msza to utwór muzyczny , w którym kompozytor pisze muzykę do religijnego tekstu (zwykle po łacinie) jaki jest zawsze  wypowiadany podczas chrześcijańskiego obrzędu Mszy. Taki utwór może być wykonywany podczas obrzędu mszy, ale także w czasie „zwykłego” koncertu , np. w filharmonii.
—————————————————————————————————————————–
Posłuchajcie fragmentu z bardzo sławnej Wielkiej Mszy h-moll Bacha. Jest to częśc II – Gloria

  • https://youtu.be/Zkx1vgl7RbU

PYTANIE 5: Jakich wykonawców potrzebujemy, aby wykonać Mszę h-moll Bacha?
Bach napisał ponad 300 kantat. Zachowało się około 200. Większość z nich to kantaty religijne.  Posłuchajcie arii z jednej z kantat religijnych Bacha.  Do nagrania dorobiony został  wymyślony,  wspołczesnie  filmik o srogim dyrygencie Bachu i chłopcu, który śpiewał w jego chórze kościelnym:

  • https://youtu.be/9ep9wONkU2c

PYTANIE 6: Co to jest aria? Kto ją wykonuje?
—————————————————————————————————————————–
O innych utworach Bacha powiemy sobie na kolejnej lekcji.
Odpowiedzi   należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl                                     
            PISZEMY:   LEKCJA 9  i imię i nazwisko!
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  LITERATURA MUZYCZNA  kl.  I A+B

 LEKCJA 9      KLASA I   , 18 – 22 maja 2020

LITERATURA MUZYCZNA

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami  kolejna  lekcja . Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie               w ramach tej lekcji wykonać.  ZAPISUJCIE W NOTATKACH  WSZYSTKIE  WYSŁUCHANE UTWORY.
TEMAT:   Wokalne formy cykliczne – oratorium i  pasja.
Zacznijmy od powtórzenia:
PYTANIE 1:
a) wymień wokalne utwory cykliczne (5)                                                                                                                    b) wszystkie wok. utwory cykliczne składają sie z tych samych drobnych elementów. Wymień je (4) c) co to jest aria oraz recytatyw – kto je wykonuje i co je  cechuje (jesli nie pamiętasz – spójrz do notatek na stronę 28
PYTANIE 2:
a) jaka tematykę mogą mieć kantaty                                                                                                                         b) jakie wyróżniamy rodzaje kantat ZE WZGLĘDU NA OBSADĘ                                                                               c) z jakich mniejszych części składają się kantaty
————————————————————————————————————————————-
A teraz  poznamy bliżej oratorium. Jest to utwór o znacznie większych rozmiarach niż kantata.  Ma akcję dramatyczną czyli opowiada  jakąś historię i występują w nim określone  postacie. Ale oratorium nie jest wystawiane na scenie, na sposób teatralny (czyli śpiewacy nie odgrywają swoich ról, nie mają  kostiumów,  nie ma dekoracji). Taki sposób wykonania określamy jako ESTRADOWY.
Przeczytajcie notatkę o oratorium i odpowiedzcie na pytanie.
PYTANIE 3:
a)od jakich łacińskich słów pochodzi nazwa ORATORIUM                                                                                    b) kto wykonuje oratorium                                                                                                                                             c) jaka jest  jego tematyka   (zwykle/rzadko)                                                                                                              d) co oznacza słowo TESTO                                                                                                                                           e) podaj tytuł i kompozytora najsławniejszego oratorium
—————————————————————————————————————————
Mam nadzieję, ze posłuchacie  dzisiejszych utworów  w skupieniu, bo zapewniam Was , że na to zasługują. To wielkie dzieła literatury muzycznej!
———————————————————————————————————
A teraz posłuchajcie fragmentu „Mesjasza” Haendla. To bardzo długi utwór (popatrzcie na nagranie – ile trwa całość).

  • https://youtu.be/JH3T6YwwU9s        słuchaj  od   1:23:40   do 1:40:00

PYTANIE 4:  Wypisz jakie elementy pojawiają się kolejno we wskazanym fragmencie (np. chór, recytatyw basu, aria altu, duet basu i sopranu, chór itp.
————————————————————————————————————————————–
PASJA   – Przeczytajcie fragment notatki o pasji i odpowiedzcie na pytania:
PYTANIE 5:
a) od jakiego słowa pochodzi nazwa PASJA                                                                                                              b)  jaka jest tematyka  pasji                                                                                                                                                     c) skąd kompozytorzy biorą tekst do pasji                                                                                                                 d) kto wykonuje pasję                                                                                                                                                    e) jaką rolę pełni EWANGELISTA                                                                                                                                     f) czy pasję wykonuje się jako przedstawienie czyli w sposób sceniczny,  czy tak jak oratorium czyli na sposób estradowy                                                                                                                                                     g) jakie  dwie pasje napisał J.S.Bach
————————————————————————————————————————————-
Posłuchajcie teraz fragmentu Pasji wg św. Mateusza Bacha. Pasja to także długi utwór  – popatrzcie na nagranie ile trwa całość.  Nagranie ma napisy  z  tłumaczeniem tekstu – czytajcie je w trakcie słuchania!

  • https://youtu.be/WqMMDACUW5E        słuchaj od 1:36:36     do   1:57:00

PYTANIE 6:
a) czy patrząc na tekst – akcja toczy się głownie w recytatywach czy ariach?                                                    b) czy uczucia przedstawiane są głownie w recytatywach czy ariach?                                                                   c) czy chór pełni wyłącznie role tłumu obserwującego mękę Chrystusa?                                                            d) czy chór wyraża wyłącznie uczucia, kontemplację   wiernych?                                                                              e) czy chór pełni  obie  wymienione wyżej role?                                                                                                       f) jak nazywa sie głos męski śpiewający ostatnią w tym fragmencie arię?
—————————————————————————————————————————–Odpowiedzi   należy  wysłać  DO KOŃCA TYGODNIA do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl                      PISZEMY:   LEKCJA 9  i imię i nazwisko!W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂     Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  HISTORIA MUZYKI   kl.  II

 LEKCJA 9      KLASA II   , 18 – 22 maja 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami  kolejna  lekcja – dzisiaj zrobicie ćwiczenia powtórkowe z muzyki renesansu.
TEMAT:   POWTÓRZENI E WIADOMOŚCI Z MUZYKI RENESANSU
 
1.Podaj ramy czasowe renesansu.    ……………………………………………………………..
2.Renesans to inaczej odrodzenie. Jakie ideały odrodziły się w sztuce renesansu?   ………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Podaj nazwy określające poniższe, typowe dla renesansu idee i prądy umysłowe:
Uwolnienie różnych dziedzin życia społecznego spod wpływów Kościoła to ………………………………….
    Skupienie się na człowieku i jego doczesnym życiu to ………………………………………………………………..
    Pogląd, według którego człowiek stanowi centrum wszelkiego poznania i  istnienia to …………………
    4. Podstawową cechą  (podstawowym stylem ) muzyki renesansu jest
ROZKWIT ………………………………….  ……………………………………  A  …………………………………..
5.Uzupełnij informacje o 2 głównych nurtach w muzyce renesansu:
 I. szkoły ……………………………………………….zwane też ………………………………………………..            
utwory o tematyce ………………………………………………….
    teksty w języku ……………………………………………………….
   typowe formy i gatunki (2) ………………………………………………………….
 II.Szkoły ………………………………………………………………..
utwory o tematyce ………………………………………………….
     teksty w językach ……………………………………………………..                                      
    typowe gatunki ( 5 )……………………………………………………………………………………………………………..
6.Wyjaśnij znaczenie następujących pojęć:                                                                                                
    technika cantus firmus – ………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…
    technika przeimitowana – ………………………………………………………………………………………………………
  …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
    technika parodii – …………………………………………………………………………………………………………………
   ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…
    technika polichóralna – ………………………………………………………………………………………………………….
 …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……
    figury retoryczne – ………………………………………………………………………………………………………………..
 ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….………
   osservato – ……………………………………………………………………………………………………………………………
7. Podaj wskazaną w nawiasie liczbę przedstawicieli szkół niderlandzkich:
I szkoła niderlandzka ( 2 )-  1……………………………………………   2………………………………………………..
     II szkoła niderlandzka ( 1 )- …………………………………………………………………………………………………
     III szkoła niderlandzka ( 2 )- 1 …………………………………………    2 ……………………………………………….
9. Wymień 4 cechy chorału protestanckiego określających jego fakturę, język, obsadę oraz wykonawców.       

  1. …………………………………………………………………………………………………………………………………..
  2. ……………………………………………………………………………………………………………………………………
  3. …………………………………………………………………………………………………………………………………..
  4. …………………………………………………………………………………………………………………………………..

10.Wymień 4 cechy stylu palestrinowskiego.

  1. ……………………………………………………………………………………………………………………………………
  2. ……………………………………………………………………………………………………………………………………
  3. ……………………………………………………………………………………………………………………………….
  4. ……………………………………………………………………………………………………………………………………

11. Obok wymienionych poniżej tytułów podaj gatunek muzyczny (msza, motet, chanson itp.) i kompozytora :
       Śpiew ptaków – …………………………………………………………………..
      Improperia – ………………………………………………………………………
      L`homme arme – …………………………………………………………………
     ………………….. Papae Marcelli – ……………………………………………
     Bitwa – ……………………………………………………………………………….…..
s12. Do podanych w I kolumnie szkół i ośrodków kompozytorskich epoki renesansu przyporządkuj   kompozytorów z II kolumny oraz techniki lub inne zjawiska muzyczne z III kolumny.
szkoła wenecka          ……   …..                                  a) C.de Rore                                   1. figury retoryczne
      szkoła rzymska                                  ……  ……                 b) J.des Pres                             2. technika parodii
      I szkoła niderlandzka                      ……  ……                c) C. Jannequi n                       3. kancjonały
      II szkoła niderlandzka            ……  ……                         d) N.Gomber                      4. technika polichóralna
      III szkoła niderlandzka                   ……  ……                 e) A.Willaert                       5. styl osservato
      francuska szkoła lokalna       ……  ……                       f) H.Finck                             6. rozkwit tech. kanonu
      niemiecka szkoła lokalna            ……  ……                 g) J.Obrecht                          7. onomatopeja
      włoska szkoła lokalna          ……  ……                        h) G.P. da Palestrina      8. technika przeimitowana
—————————————————————————————————————————–
Odpowiedzi   należy  wysłać  DO KOŃCA TYGODNIA do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl                      PISZEMY:   LEKCJA 9  i imię i nazwisko!

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

 

 

 

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  HISTORIA MUZYKI   kl.  III

 LEKCJA 9      KLASA III   , 18 – 22 maja 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂      Przed nami  kolejna  lekcja. Zaczniemy od  powtórzenia.
PYTANIE 1:  wyjaśnij, w jaki sposób wiążą się z sylwetką K. Pendereckiego następujące pojęcia:  arboretum, Lusławice, Hiroszima,  Kraków, św. Łukasz, Andrzej Wajda, Martin  Scorsese.
PYTANIE 2: Ile lat swojego życia J.F.Haendel spędził w Niemczech, a ile w Anglii? Jaki związek z Haendlem mają Jerzy I , Jerzy II i kapłan Zadok?
—————————————————————————————————————————–
TEMAT: Twórczośc J.F.Haendla – opery.
Jako wstępu posłuchajcie pewnej pięknej melodii, która pochodzi z twórczości Haendla. Określa się ją jako Largo i usłyszeć ją można w rozmaitych opracowaniach (na różne instrumenty i zespoły_.

  • https://youtu.be/BZGjODSUSk8                                                                                                                          —————————————————————————————————————————–         Zanim poczytacie o operach skomponowanych przez Haendla przypomnijcie sobie kilka informacji o operze w baroku.   PYTANIE 3:

a) Kiedy powstała pierwsza opera w historii muzyki?                                                                                                   b) jak nazywała sie grupa artystów spośród których pochodził jej twórca?                                                               c) jaki rodzaj śpiewu  oznacza pojęcia monodia akompaniowana?                                                                                           d) co cechuje styl śpiewu zwany bel canto?                                                                                                                        e) co cechuje styl śpiewu zwany śpiewem koloraturowym i jak nazywała sie  włoska szkoła  operowa, w której powstał?                                                                                                                                                              f) co oznaczają pojęcia  opera seria i buffa                                                                                                                       g) jak zbudowana jest aria da capo                                                                                                                                    h) jak zbudowana była uwertura neapolitańska?
—————————————————————————————————————————–
Posłuchajcie teraz  pięknej i bardzo sławnej arii Lascia ch`io pianga  –  jest to aria Almireny z opery Rinaldo .(Tekst:  Pozwól mi płakać nad mym okrutnym losem I tęsknić/wzdychać do utraconej wolności)
  Ta aria ma budowę da capo czyli ABA. 

  • https://youtu.be/KxnBjAaJWCc

PYTANIE 4:      a)Czy kiedy część A powraca to brzmi identycznie?
b) Jak nazywa się współczesny rodzaj głosu, którym śpiewa (przecudnie zresztą)  wykonawca? Znajdź króciutką informację na temat tego wokalisty
————————————————————————————————————————————
Proszę przeczytać teraz informację o operach Haendla w waszych notatkach. Zwróć uwagę na następujące informacje:
– czy Haendel pisał opery w stylu angielskim, niemieckim czy włoskim                                                                – ile lat intensywnie zajmował się pisaniem oper i ile oper w sumie skomponował                                                – jak nazywał się typ angielskiej opery, która sprawiła, ze opery Haendla przestały sie podobać Anglikom                                                                                                                                                                             – jak nazywał sie styl śpiewu, który u H. dominował i na jakie głosy solowe najchętniej pisał
————————————————————————————————————————————-
Kolejna  sławna aria z opery Haendla to  Ombra mai fu – aria Kserksesa z opery Kserkses. Główny bohater śpiewa ją odpoczywając w cieniu pięknego drzewa – platana (Tekst:Nigdy ten cień nie był tak uroczy)

  • https://youtu.be/MQm2C5UrERg

PYTANIE 5:
W którym utworze z dzisiejszej lekcji już słyszałaś/-eś te piękną , kantylenową melodię?
————————————————————————————————————————————– Ostatnim przykładem arii z oper Haendla jest  Aria  z  opery „Oreste”

  • https://youtu.be/it85GmJfR1M

PYTANIE6:
Jaki typ śpiewu pojawia się w tej arii? Jaki rodzaj głosu spiewał tego typu arie w czasach Haendla?
————————————————————————————————————————————-
Zakończymy wysłuchaniem przykładu uwertury  z opery  Juliusz Cesar. Przed wysłuchaniem  przypomnijcie sobie , jak zbudowana była typowa uwertura neapolitańska (bo przecież Haendel tworzył opery włoskie w stylu neapolitańskim).

  • https://youtu.be/fATgIJpXVFs

PYTANIE 7:    Ile części ma ta uwertura  i w jakim są  tempie?  
 ————————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi   należy  wysłać  DO KOŃCA TYGODNIA do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl                      PISZEMY:   LEKCJA 9  i imię i nazwisko!            W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  HISTORIA MUZYKI   kl.  IV

 LEKCJA 9      KLASA IV  , 18 – 22 maja 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami  kolejna  lekcja. Zaczniemy od  powtórzenia.
PYTANIE 1:  wyjaśnij, w jaki sposób wiążą się z sylwetką K. Pendereckiego następujące pojęcia:  arboretum, Lusławice, Hiroszima,  Kraków, św. Łukasz, Andrzej Wajda, Martin  Scorsese.
PYTANIE 2:
Na jaki instrument solowy Mozart napisał najwięcej  koncertów? Ile? Dla jakiego solisty?
—————————————————————————————————————————————
TEMAT: Muzyka kameralna i fortepianowa Mozarta.
Na początek proszę , by każdy z Was zastanowił się – jakie znacie sławne utwory kameralne i fortepianowe Mozarta? 
Jeśli ktoś  z Was pomyślał teraz – NIE ZNAM ŻADNEGO – to zapewniam , że to nieprawda! Marsz turecki/Alla turca na fortepian czy  serenada Eine Kleine Nachtmusik to przecież prawdziwe Hity!
Przeczytajcie teraz notatkę o utworach kameralnych i fortepianowych Mozarta.
PYTANIE3:
a) Jak oceniano w czasach Mozarta muzykę  fortepianowa i muzykę na kwartet smyczkowy? Która miała większy prestiż i dlaczego?
b) Grupę których utworów Mozart zadedykował Haydnowi?
c) Jak brzmiał fortepian z czasów Mozarta w porównaniu  ze współczesnym?
—————————————————————————————————————————-
Na początek posłuchajcie kwartetu smyczkowego F-dur  KV 590 cz. I

  • https://youtu.be/Yc33LgUp4K8

PYTANIE 4:
Posłuchaj uważnie – jak myślisz, który to z kwartetów opisanych w notatce? Po czym można to poznać?
—————————————————————————————————————————
A teraz kwintet klarnetowy A-dur KV 581 (tzw.Stadler od nazwiska zaprzyjaźnionego klarnecisty).
Posłuchacie ostatniej , czwartej części.

  • https://youtu.be/q1JR0gpTZDs    słuchaj od  23:50 do końca

PYTANIE 5:
Jaką budowę/ formę ma ta część?
——————————————————————————————————————————–
Serenada na 13 instrumentów B-dur KV 36a

  • https://youtu.be/k0ig72-rj0s  słuchaj od 42:10 do końca

PYTANIE 6:                                                                                                                                                                      a) Jakie instrumenty grają w tym utworze?                                                                                                                      b) Jaka budowę ma słuchana, ostatnia częsć?
———————————————————————————————————————————–
Ostatni utwór w dzisiejszej lekcji to  sławna Sonata fortepianowa Mozarta A-dur KV 330. posłuchajcie jej w całości.

  • https://youtu.be/FZ1mj9IaczQ

PYTANIE 7:
Ile części ma ta sonata? Jaką budowę ma część pierwsza? Jak  nazywa się  ostatnia część?
———————————————————————————————————————————–
              Odpowiedzi   należy  wysłać  DO KOŃCA TYGODNIA do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl                      PISZEMY:   LEKCJA 9  i imię i nazwisko!

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 
 

 

 

 

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  HISTORIA MUZYKI   kl.  V

 LEKCJA 9      KLASA V  , 18 – 22 maja 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami  kolejna  lekcja. Zaczniemy od  powtórzenia.
PYTANIE 1:  wyjaśnij, w jaki sposób wiążą się z sylwetką K. Pendereckiego następujące pojęcia:  arboretum, Lusławice, Hiroszima,  Kraków, św. Łukasz, Andrzej Wajda, Martin  Scorsese.
PYTANIE 2:
W jaki sposób wiążą sie z muzyką  skandynawską dramat Ibsena „Peer Gynt” i epos „Kalevala”?  Fryderyk Chopin i Nina Hagerup?
————————————————————————————————————————————–
TEMAT:  Szkoły narodowe – Hiszpania.
Bardzo dobrze spisaliście się  poprzednio opracowując  samodzielnie  temat o muzyce skandynawskiej. Z przyjemnością czytałam materiały   od Was. Dlaczego miałabym sobie odmówić jeszcze raz takiej odmiany? A zatem:
ZADANIE DO WYKONANIA:
Proszę  korzystając z dowolnych źródeł  ( na początek nasze notatki, a potem inne) poszerzyć swoją wiedzę o  Albenizie, Granadosie i de Falli  oraz wysłuchać wybranych utworów.  Jako informację zwrotną  chcę od Was otrzymać:
1. Po trzy ciekawe, istotne fakty z życia/ dziełalności artystycznej w/w  kompozytorów
2.  Po dwa  tytuły utworów, których nie ma w notatkach (tytuł, gatunek, obsada)
3.  Bliższy opis dwóch  wybranych  utworów , link do nagrań i wrażenia po wysłuchaniu.
4. Źródła z których korzystaliście                                                                                                                                       Nie chcę Was zanadto obciążać pracą, zatem – PRZYGOTUJCIE  TYLE,  ŻEBY PRACA ZAJĘŁA WAM 90 minut, czyli tyle ile nasze tygodniowe 2 lekcje. Jeśli ktoś ma ochotę na szerszą prace – proszę bardzo!  Proszę o samodzielną pracę, żebym nie czytała  takich samych opisów od kilku uczniów.
Już się cieszę z  wielu ciekawostek, które przeczytam!————————————————————–Odpowiedzi   należy  wysłać  DO KOŃCA TYGODNIA do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl                      PISZEMY:   LEKCJA 9  i imię i nazwisko!        W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂    Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada
 
 

Copyright © 2020 PSM Gliwice. Wykonanie LINX

Skip to content