KLASA II cyklu czteroletniego , środa 18 marca 2020 AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Już czas, żebyśmy  zabrali się do pracy. Z oczywistych powodów nie widzimy się w szkole, ale spróbujemy popracować  trochę inaczej. Poniżej podam temat lekcji audycji w tym tygodniu                  i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:  Wariacje.
Na początek przypomnijcie sobie jak nazywają się 2 sposoby budowania utworów muzycznych. Mówiliśmy o tym i rysowaliśmy  (trochę żartobliwie) – utwory rozwijające się jak sprężynka czy łańcuszek i utwory , zbudowane z wyraźnych odcinków.
PYTANIE 1: Podaj nazwy tych dwóch sposobów budowania utworów.
Poznaliśmy także 2 przykłady form utworów złożonych z wyraźnych odcinków.  Literami ich budowę zapisuje się następująco:   ABA,    ABACADA
PYTANIE  2:   Jak nazywa się forma ABA?  Jak nazywa się forma ABACADA?
Kolejnym przykładem budowania utworu  o okresowej budowie są WARIACJE. Pomyśl, czy grasz/grałaś-eś  utwór o takiej nazwie? A jeśli tak, to na czym polega jego budowa?
Otwórz podręcznik na stronie 52 i przeczytaj rozdział o wariacjach.
Zapamiętaj, że WARIACJE to utwór , w którym kompozytor na początku przedstawia jakąś prostą melodię czyli TEMAT, a potem ją opracowuje na różne sposoby.
Następnie w zeszycie zapisz temat lekcji i  pod tematem pierwszy utwór, którego posłuchasz:

  • L.van Beethoven –  6 wariacji na temat „Nel cor non piu”  (poszukaj nagrania na You Tube)

 
 (melodia , która jest tematem tych wariacji pochodzi ze sławnej w czasach Beethovena arii operowej, którą skomponował włoski kompozytor Paisiello)                                                  PYTANIE 3: Która wariacja  jest  smutniejsza w nastroju bo jest  w molowej tonacji? (tematu pokazanego na początku nie liczymy).
 
A teraz wpisz do zeszytu następującą notatkę:
Wariacje to utwór muzyczny, w którym na początku pojawia się TEMAT, czyli prosta, łatwo wpadająca w ucho melodia. Następnie jest ona wielokrotnie, na różne sposoby opracowywana. Np:
1. rozdrobnienie wartości rytmicznych
2. dodanie ozdobników
3. zmiana tempa
4. zmiana tonacji, zwłaszcza z dur na moll albo odwrotnie
5. zmiana artykulacji, np legato-staccato
6. zmiana akompaniamentu
7. zmiana dynamiki
8. zmiana charakteru tematu np. charakter marszowy – charakter smutny, liryczny
Na koniec posłuchaj jeszcze jednych, znanych wariacji. Zapisz w zeszycie:

  • W.A.Mozart – Wariacje na temat piosenki starofrancuskiej „Ah, vous dirai-je maman”

znajdź nagranie na You Tube
PYTANIE 4: Ile wariacji jest w tym utworze czyli na ile sposobów Mozart opracował temat:
 
Odpowiedzi  na PYTANIA 1,2,3,4 należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

Copyright © 2020 PSM Gliwice. Wykonanie LINX

Skip to content