Lekcja 2 zbiorczo p. Dorota Zawada

Materiały dla uczniów  – DOROTA ZAWADA

LEKCJA 2   23-27 marca 2020  

—————————————————————————-

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

 LEKCJA 2          KLASA IV cyklu sześcioletniego  , wtorek, 24.03. 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami  druga lekcja  audycji  muzycznych. Podaję temat  i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Utwory o okresowej budowie –  rondo.
Proszę wpisać do zeszytu notatkę:
Już wiemy, że utwory o okresowej budowie składają się z  kilku wyraźnych odcinków. Jeżeli każdy        z  takich odcinków czyli okresów muzycznych zapiszemy za pomocą liter to :
 A   A   A  – oznacza , że pierwszy okres muzyczny POWTARZA SIĘ
A  A1  A2 – oznacza, ze kolejne okresy muzyczne są PODOBNE do pierwszego
A  B  C – oznacza, że kolejne okresy muzyczne w utworze są inne czyli KONTRASTUJĄ  ze sobą
Rondo to utwór , w którym kilka razy i to zwykle bez zmian powtarza się  pierwsza część, którą nazywamy REFRENEM. Pomiędzy powtórzeniami refrenu pojawiają się za każdym razem inne części, tak zwane  KUPLETY. Rondo zawsze zaczyna sie i kończy refrenem.
Zapisując budowę ronda literami otrzymamy:    A  B  A  C  A   D  A
 
A teraz posłuchajcie przykładów formy ronda:

https://youtu.be/PFcM4zuUm3w   jaki instrument dęty gra główną melodią w refrenie czyli części A ?

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!      Dorota Zawada

—————————————————————————————————

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

 LEKCJA 2       KLASA V cyklu sześcioletniego  , wtorek, 24.03 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Poniżej podam temat lekcji audycji w tym tygodniu   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Instrumenty  perkusyjne- powtórzenie.
Chociaż już mówiliśmy o instrumentach,  macie świetną okazję, by na swoich komputerach obejrzeć  krótkie filmiki nagrane przez zawodowych muzyków, a także uczniów szkół muzycznych.  Przed obejrzeniem filmów proszę przypomnijcie sobie jakie  instrumenty perkusyjne poznaliśmy i jak  dzielą się  one na 2 grupy.
 
https://youtu.be/DLXF_HcdeWY            Który instrument jest często używany dla dodania powagi?
https://youtu.be/R8_GAMDePkI            Czy na kotłach gra się pałkami twardymi czy miękkimi?
https://youtu.be/A9uHBzU_6yI              Na jakim instrumencie zagrany był przebój Despasito?
https://youtu.be/hrlypdHkXnM              Ilu pałeczek używa się najczęściej grając na wibrafonie?
https://youtu.be/qNMzBnuBC6Y
Odpowiedzi należy też wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
 

W tym tygodniu to wszystko.  Miłego słuchania 🙂

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

——————————————————————————————————————–

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 2      KLASA VI cyklu sześcioletniego  , wtorek , 24.03. 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami druga lekcja audycji muzycznych. Uczymy się dalej o kompozytorach  romantycznych.  Poniżej podam temat lekcji audycji w tym tygodniu   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
W zeszycie notujemy temat, wysłuchane utwory, notatkę o Wieniawskim i odpowiedzi na moje pytania.
TEMAT:  Henryk Wieniawski.
Na początku przypomnijcie sobie jakich dwóch polskich kompozytorów  już znamy.  Dzisiaj poznacie trzeciego z nich – sławnego skrzypka wirtuoza i kompozytora Henryka Wieniawskiego. Na pewno słyszeliście już taki jego utwór:
https://youtu.be/956B4qkIZRE       zapiszcie w zeszycie jego tytuł
Pytanie 1: Jakie metrum, tempo i charakter ma kujawiak?
Proszę teraz otworzyć podręcznik na str.179 i przeczytać tekst o Wieniawskim. Następnie  na tej podstawie zróbcie notatkę w zeszycie. Do twórczości wpisujemy tylko:
Najważniejsze w twórczości  Wieniawskiego są:
– 2 koncerty skrzypcowe
– etiudy-kaprysy
– stylizowane polskie tańce – Kujawiak, Polonezy, Mazurki
– Legenda
– Scherzo – Tarantella
Aby poznać  lepiej postać  H. Wieniawskiego   otwórzcie stronę muzykotekaszkolna.pl /wieniawski
Proszę poczytać o kompozytorze i wysłuchać   Poloneza D-dur:
PYTANIE 2:  Co ile lat i gdzie odbywa sie  Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H.Wieniawskiego? Kiedy odbędzie się najbliższy?
Odpowiedzi należy też wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie. W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!          Dorota Zawada

 
—————————————————————————————————————-

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810

LEKCJA 2    KLASA II cyklu czteroletniego  , środa 25 marca 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami druga lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:   Utwory o okresowej budowie – rondo, wariacje,  forma ABA (utrwalenie)
Dzisiaj przed wami  bardzo przyjemne (mam nadzieję) zadanie – wysłuchanie   na  You Tube kilku nagrań , w których pokazana jest budowa słuchanych utworów.
Najpierw trzy przykłady formy ronda. Przypominam – to utwór, w którym pokazana na początka melodia tzw. REFREN powtarza się kilka razy, zwykle bez zmian. Pomiędzy tymi powtórzeniami  pojawiają  się  za każdym razem inne fragmenty tzw KUPLETY. Literami: ABACADA
PYTANIE 1: Jaki instrument perkusyjny wyraźnie słyszymy zawsze na początku refrenu?  A może ktoś z was wie z jakiej sławnej opery pochodzą zawarte w tym rondzie melodie?

  • https://youtu.be/k86WzAAqrmk   

A teraz  kolejny przykład ronda i pytanie  do niego:
PYTANIE 2:  Jaki instr dęty gra główna melodię w refrenie czyli częsci A?

  • https://youtu.be/PFcM4zuUm3w    

I jeszcze raz rondo. Ten utwór skomponował Józef Haydn.
PYTANIE 3: W jakiej epoce tworzył Haydn i jacy dwaj  inni kompozytorzy należeli  obok Haydna do tzw. klasyków wiedeńskich?

  • https://youtu.be/3VYH23GDpwI    

A teraz posłuchajcie jak uczniowie sami skomponowali swoje wariacje na temat muzyki Chopina:
https://youtu.be/65z9XPyvkUE
https://youtu.be/e8jmA5ahgVI    
Odpowiedzi  na PYTANIA 1,2,3 należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie. W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

—————————————————————————————————————————–

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

 LEKCJA 2          KLASA III cyklu czteroletniego  , środa, 25 marca 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Poniżej podam temat lekcji audycji w tym tygodniu   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Instrumenty  perkusyjne- powtórzenie.
Chociaż już mówiliśmy o instrumentach,  macie świetną okazję, by na swoich komputerach obejrzeć  krótkie filmiki nagrane przez zawodowych muzyków, a także uczniów szkół muzycznych.  Przed obejrzeniem filmów proszę przypomnijcie sobie jakie  instrumenty perkusyjne poznaliśmy i jak  dzielą się  one na 2 grupy.
 
https://youtu.be/DLXF_HcdeWY            Który instrument jest często używany dla dodania powagi?
https://youtu.be/R8_GAMDePkI            Czy na kotłach gra się pałkami twardymi czy miękkimi?
https://youtu.be/A9uHBzU_6yI              Na jakim instrumencie zagrany był przebój Despasito?
https://youtu.be/hrlypdHkXnM              Ilu pałeczek używa się najczęściej grając na wibrafonie?
https://youtu.be/qNMzBnuBC6Y
Odpowiedzi należy też wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
 

 W tym tygodniu to wszystko.  Miłego słuchania 🙂

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

———————————————————————————
 

LEKCJA 2       KLASA I instr. PSM II st.  , środa , 25 marca 2020

LITERATURA MUZYCZNA

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami druga lekcja . Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Instrumenty perkusyjne  – powtórzenie. 
               Budowa fugi, ronda i wariacji –  doskonalenie  umiejętności analizy słuchowej.
     
Chociaż już mówiliśmy o instrumentach,  macie świetną okazję, by na swoich komputerach obejrzeć  krótkie filmiki nagrane przez zawodowych muzyków.  Tym razem  wrócimy do instrumentów perkusyjnych.   .  Przed obejrzeniem filmów proszę przypomnijcie sobie jakie  instrumenty perkusyjne poznaliśmy i jak  dzielą się  one na 2 grupy.
Obejrzyjcie filmiki i odpowiedzcie na pytania:
PYTANIE 1: Który instrument jest często używany dla dodania powagi?

  • https://youtu.be/DLXF_HcdeWY         

PYTANIE 2: Czy na kotłach gra się pałkami twardymi czy miękkimi?

  • https://youtu.be/R8_GAMDePkI           

PYTANIE 3: Na jakim instrumencie zagrany był przebój Despasito?

  • https://youtu.be/A9uHBzU_6yI             

PYTANIE 4: Ilu pałeczek używa się najczęściej grając na wibrafonie?

  • https://youtu.be/hrlypdHkXnM             

PYTANIE 5: Posłuchasz za chwile utwory Dance macabre  C. Saint – Saensa. Jak tytuł ma inny sławny utwór tego kompozytora o ilustracyjnym charakterze?

  • https://youtu.be/qNMzBnuBC6Y

W drugiej części lekcji posłuchacie kilku utworów, które przypomną wam poznane na zajęciach literatury formy: fugę, rondo i wariacje. Proszę przypomnieć sobie jak są one zbudowane.
Fuga:
https://youtu.be/FRirqB369sM
https://youtu.be/an5qia4nVxo  
Rondo:
PYTANIE 6: Jaki instrument perkusyjny wyraźnie słyszymy zawsze na początku refrenu?  A może ktoś z was wie z jakiej sławnej opery pochodzą zawarte w tym rondzie melodie?

  • https://youtu.be/k86WzAAqrmk   

A teraz  kolejny przykład ronda i pytanie  do niego:
PYTANIE 7:  Jaki instr dęty gra główna melodię w refrenie czyli częsci A?

  • https://youtu.be/PFcM4zuUm3w    

A teraz posłuchajcie jak uczniowie sami skomponowali swoje wariacje na temat muzyki Chopina:
https://youtu.be/65z9XPyvkUE
https://youtu.be/e8jmA5ahgVI    
Odpowiedzi należy też wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami    i przysłać jako załącznik.  Chcę, żeby to było  odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

————————————————————————————————–

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 2 KLASA II instr. PSM II st.  , środa , 25 marca 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami druga lekcja. Poniżej podam temat lekcji historii  w tym tygodniu                  i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:  Szkoły lokalne – Włochy.
Proszę o samodzielną pracę według poniższych  wskazówek. WSZYSTKIE WYSŁUCHANE PRZYKŁADY MUZYCZNE WPISUJEMY DO SWOICH NOTATEK.
Na początek  znów proszę o przypomnienie sobie w jakich 2 nurtach rozwijała się muzyka w renesansie:
– jak się nazywały
– jaką muzykę tworzono w każdym z nich – tematyka/teksty w języku …/ gatunki i formy
N a ostatniej  lekcji  omówiliśmy muzykę lokalnej szkoły  we Francji i wysłuchaliśmy kilku sławnych francuskich chansons.  Jak nazywał się najważniejszy franciski twórca chansons?  Wymień 2 sławne przykłady jego pieśni z onomatopeją.
Dzisiaj omówimy, jak rozwijała się muzyka szkoły lokalnej we Włoszech.
Proszę otworzyć notatki i przeczytać uważnie notatkę „Szkoły lokalne – Włochy”.
Zapamiętajcie, że we Włoszech także komponowano różne typy świeckich pieśni do tekstów w języku włoskich. Były wśród nich pieśni bardzo proste, popularne – przeznaczone dla mieszczaństwa oraz wyszukane ,zarówno pod względem tekstów jak i muzyki ,  przeznaczone dla arystokracji.  Te najprostsze  to np. frottola i vilanella.  Bardziej wyszukana była  canzonetta. Rodzajem  włoskiej, świeckiej pieśni o bardzo wysokim poziomie artystycznym był madrygał.
Pierwszy przykład to frottola, którą skomponował Josquin des Pres. Poznaliśmy go jako kompozytora II szkoły niderlandzkiej,  twórcę poważnych  mszy i motetów z tekstem po łacinie, mistrza polifonii, techniki cantus firmus.   Frottola, którą usłyszycie ma tytuł „El grillo” i opowiada o świerszczu, który podobno jest znakomitym śpiewakiem!  w drugim nagraniu tego utworu (choć wykonanie jest gorsze) widać nuty –
PYTANIE 1:  zobaczcie na ile głosów jest ten utwór i jaką ma fakturę – polifoniczną czy homofoniczna, akordową? Czy kompozytor wykorzystał tu w pełni swoje  umiejętności  ?

  • https://youtu.be/O_EsMD6oDvI
  • https://youtu.be/OI-bQ0RkArA

Ten żartobliwy utwór Josquin des Pres skomponował  kiedy pracował na dworze hrabiego Sforza i chciał mu przypomnieć , że czas zapłacić swoim muzykom (może dlatego tak wybitny kompozytor napisał tak banalny utwór?)
Drugi przykład włoskiej świeckiej pieśni to kompozycja innego mistrz renesansu Orlanda di Lasso. Utwór ma tytuł  „Matona mia cara” (panienko moja miła). W tekście kawaler zakochany w dziewczynie mówi, ze chce zaśpiewać dla niej pod jej oknem. Chwali się, że jest silny i sprawny. Nie zna sławnych poetów , ani mądrych , uczonych słów, ale będzie ją kochał z całych sił.
W drugim nagraniu widzicie partyturę. Proszę odpowiedzieć na pytania:
PYTANIE 2:  Na ile głosów jest ten utwór ? jaką ma fakturę? Jak jest zbudowany?

  • https://youtu.be/cJ8PD6tM0BE
  • https://youtu.be/EPar5s0LsFw

Nasz ostatni przykład włoskiej, świeckiej pieśni to moreska. Tak nazywano popularne szczególnie  w Mediolanie pieśni, które pokazywały odgłosy mediolańskiej ulicy. Moreskę „Allala pia calia” skomponował Orlando di Lasso.
PYTANIE 3: Czy ten zabawny utwór jest łatwy do wykonania?

  • https://youtu.be/PehNgiMIz1Q

 
Odpowiedzi  na PYTANIE 1, 2  i  3 należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami    i przysłać jako załącznik.  Chcę, żeby to było  odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

——————————————————————————–

 Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 2       KLASA III PSM II st. instr.   , środa , 25 marca 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
 
Dziękuję za Wasze odpowiedzi na pytanie z pierwszej lekcji. Nie wszyscy się odezwali – czekam jeszcze na pozostałych. Oczywiście grupa IIIA zrobiła poprzedni temat  na zajęciach w szkole, więc oni włączają się do pracy dopiero od dzisiejszej lekcji.
 
Poniżej podam temat lekcji  w tym tygodniu  i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
 
Temat:  Msze J.S.Bacha.
 
Na początek jeszcze raz proszę o przypomnienie sobie , jakie grupy utworów Bacha już poznaliśmy. Sprawdźcie też , ile/jakie konkretne utwory poznane na lekcjach potraficie wymienić. Po dzisiejszym temacie będzie powtórka całego Bacha, a potem sprawdzian (jeszcze nie wiem w jakiej formie) – a więc już czas „ogarnąć” całość.
 
Zanim poczytacie o mszach Bacha przypomnijcie sobie proszę i napiszcie krótkie odpowiedzi na pytania:
PYTANIE 1:
Co to jest msza – jaki związek ma tak nazywany utwór z chrześcijańskim obrzędem mszy?  Kiedy powstała msza?  Jak jest zbudowana – co oznaczają określenia ordinarium missae, proprium missae?W jakich dwóch stylach komponowano msze w baroku? Uczyliśmy się wcześniej, że msza h-moll Bacha to msza kantatowa – co to znaczy?
 
 
Następnie czytamy uważnie notatkę o mszach Bacha. Tu trzeba znać już sporo szczegółów:
–  ile pełnych mszy Bach napisał
–  co to znaczy missa brevis i jak była zbudowana
–  kiedy powstała Msza h-moll ( NIE uczymy się dat, ale pamiętamy, ze poszczególne części w różnym czasie)
– jak często Bach za życia dyrygował wykonaniem Mszy h-moll i dlaczego
 

A teraz czas na wysłuchanie wybranych fragmentów. Najpierw 2 fragmenty z części Credo. Będą to znajdujące się bezpośrednio po sobie 2 fragmenty

 – crucifixus ( ukrzyzowany równiez za nas)

–  et resurrexit –  (i zmartwychwstał dnia trzeciego)

PYTANIE 2:
Porównaj charakter obu części – nastrój, tempo itp. Przypomnij sobie środki retoryki muzycznej – jak wyrażano ból i smutek, a jak radość. Czy zauważasz jakieś figury retoryczne ?
 

·        https://youtu.be/hyUDe-_l6xQ

·        https://youtu.be/hxA05jxbMMU

 
Ostatni fragment   z Mszy h-moll (jest przepiękny – nie przegapcie tego!)  to Benedictus
PYTANIE 3:
Jak nazwiesz ten fragment(recytatyw/aria/duet/tercet …/chór) ?
Jaki instrument odgrywa  szczególną rolę?
Jaki rodzaj polifonii słyszymy pomiędzy tym instrumentem a głosem solowym?

  • https://youtu.be/JzIk-Qix_xg  Benedictus

Na koniec tej lekcji – ciekawostka. Toccata d-moll Bacha zagrana na carilionie (kto nie wie, co to za instrument – sprawdza sobie)
 

  • https://youtu.be/3VSUuTABb3U

 
Proszę o odpowiedź na : dorota zawada1@tlen.pl
Nie będę odpowiadała każdemu na maila, ale będę notować sobie od kogo otrzymałam odpowiedzi. Od tego tygodnia mam obowiązek oceniać Waszą pracę.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

—————————————————————————–

         Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie: psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 2        KLASA IV PSM II st. instr.   , środa 25 marca 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję  tym z Was, którzy nawiązali za mną kontakt i nadesłali odpowiedzi na zadane pytania do pierwszej lekcji. Czekam na pozostałych. Poniżej podam temat lekcji w tym tygodniu        i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.  Pamiętajcie – wszystkie dodatkowe informacje o utworach oraz wysłuchane fragmenty i odpowiedzi ZAPISUJECIE W NASZYCH NOTATKACH do historii muzyki
 
Temat:  Opery W.A. Mozarta – cd.
 
Na początek proszę  przypomnieć sobie wiadomości z poprzedniej lekcji:
 
Ile oper napisał M.?
Co miał na myśli M. kiedy mówił, ze opera to jego idee fix?
Jakie typy oper pisał?
Wymień po 1 operze z każdego typu.
Kim był  Lorenzo da  Ponte?
Wymień  4 cechy oper Mozarta.
 
Przed wysłuchaniem wybranych fragmentów z opery ” Don Giovanni”  przeczytaj w notatce jakie postacie występują w tej operze i jej  streszczenie.
 
duet D.G. i Zerliny La ci darem la mano
D.G. spotyka orszak  wiodący do ślubu dwoje młodych wieśniaków. Postanawia uwieść pannę młodą (!)  Zerlinę i zaprasza cały orszak do swojego pałacu. Kiedy zostają sam na sam z Zerliną uwodzi ją czułymi słowami. Śpiewają duet La ci darem la mano( podajmy sobie dłonie)
PYTANIE1:
Czy w tym duecie oba głosy śpiewają od razu razem? opisz w jakiej kolejności pojawiają się i co to może sugerować? Jaki kompozytor i w jakim utworze  wykorzystał melodię tego duetu?

  • https://youtu.be/iJnJjpMdT3Y
  • https://youtu.be/AnjXebgNGTI  (słuchaj od 5:20  do około 10:00 albo do końca)

 
toast D.G.   Finch` an dal vino
D.G.  wydaje polecenie swojemu służącemu Leporellowi, żeby przygotował ucztę dla zaproszonych gości. Wino ma płynąć strumieniami. niechaj wszyscy się bawią i szaleją! „Będę się bawił i uwodził wszystkie kobiety”
PYTANIE 2:
W jaki sposób Mozart charakteryzuje D.G. w tej arii muzycznymi środkami – jaki jest D.G. i jak muzyka to pokazuje?

  • https://youtu.be/WTT2RkrBsAs

 
serenada D.G  Deh vieni alla finestra
W akcie II D.G. przebrany w ubrania swojego sługi Leporella (ponieważ jest poszukiwany za swoje niecne czyny) śpiewa czułą serenadę pod oknem kolejnej kobiety Donny Elwiry, którą chce zdobyć. „Podejdź do okna mój skarbie”
PYTANIE 3:
Jakim mężczyznę udaje  D.G. w tej arii? Jakich muzycznych środków użyl tu Mozart, żeby stworzyć to drugie, (udawane) oblicze bohatera?  Jaki instrument słyszymy w orkiestrze – ma upodobnić ten fragment do pieśni śpiewanej  przez zakochanego kochanka, który akompaniuje sobie na ….
 
 
aria rejestrowa Leporella Madamina!
Młoda dama Donna Elwira rozpacza po tym, jak  porzucił ją niewierny kochanek (był nim Don Giovanni). Leporello pociesza ją w tzw. arii katalogowej, w której wylicza jej rejestr porzuconych przez D.G. kobiet w różnych krajach Europy. Pada liczba Mille tre (tysiąc trzy)!

  • https://youtu.be/INF9r5jju0A

 
 
Proszę o odpowiedzi   na PYTANIA 1,2 i 3 na : dorota zawada1@tlen.pl
Nie będę odpisywała  każdemu na maila, ale będę notować sobie od kogo otrzymałam odpowiedzi. Od tego tygodnia mam obowiązek Was oceniać.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

———————————————————————————————–

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 2     KLASA V PSM II st. instr.   , środa 25 marca 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję wszystkim, którzy nawiązali  ze mną kontakt i odpowiedzieli na zadane w pierwszej lekcji pytania. Poniżej podam temat lekcji  w tym tygodniu   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
 
Temat:   Szkoły narodowe w muzyce XIX w. –  szkoła rosyjska – cd.
 
Wszystkie spostrzeżenia,  wysłuchane utwory, odpowiedzi na pytania ZAPISUJEMY  W SWOICH NOTATKACH do historii muzyki !
 
Na początek  przypomnijcie sobie co oznacza określenie „muzyka o narodowym charakterze”. Jakie 2 utwory z repertuaru muzyki rosyjskiej poznaliście na ostatniej lekcji? Spróbujcie przypomnieć sobie jakieś informacje na ich temat bez zaglądania do notatek / …no dobra… niech będzie z notatkami 🙂
I jeszcze jedno przypomnienie – wymień kompozytorów należących do tzw. Potężnej Gromadki
 
Jako wprowadzenie do dzisiejszej lekcji wysłuchajcie:

  • https://youtu.be/aF5ka3z8eLU   albo jakiejkolwiek innej wersji tego przebojowego utworu

 
PYTANIE1: Jak Rimski Korsakow muzyką zilustrował lot trzmiela? podaj 3 inne przykłady miniatur, które ilustrują zwierzęta (kompozytor/tytuł)
 
Przeczytajcie teraz fragment notatki o Rimskim – Korsakowie. Zapamiętajcie:
– jaki miał pierwotnie zawód i w jakim wieku go porzucił na rzecz muzyki
– w jakim wieku zaczął „na poważnie” edukację w zakresie harmonii i kontrapunktu
– jacy dwaj sławni rosyjscy kompozytorzy byli jego uczniami kiedy wykładał w Konserwatorium w Petersburgu
– jakie prace teoretyczne napisał
Poczytajcie jeszcze o kompozytorze na stronie www.muzykotekaszkolna
 
PYTANIE 2:  Skąd wzieło się podwójne nazwisko kompozytora?
 
A teraz przed Wami wysłuchanie bardzo pięknegi i bardzo sławnego utworu R.-K. jest to suita symfoniczna Szecherezada. Jest to utwór programowy oparty na Baśniach 1001 nocy
 
Księga tysiąca i jednej nocy (znana również jako Baśnie z tysiąca i jednej nocy lub Tysiąc i jedna noc– zbiór około 300 baśni, podań, legend, anegdot i opowieści zamkniętych w kompozycyjną ramę legendy o sułtanie Szachrijarze i jego żonie Szeherezadzie, z głównym wątkiem narracyjnym Szeherezady. Pochodzą z IXX w. i są zaliczane do arcydzieł literatury światowej.
Księga tysiąca i jednej nocy opiera się na dawnych opowieściach arabskich, legendach staroindyjskich, epopejach perskich, starożytnych przypowieściach babilońskoasyryjskich. Zostały spisane w języku średnioarabskim. Baśnie te są również odbiciem wyobrażeń ludzi prostych na temat życia sfer wyższych, stąd naiwne opinie i opisy, pełne przesady, np. co do sutości posiłków.
Wątek Szeherezady – Legenda, przedstawiona w prologu jako Opowieść o królu Szahrijarze i królowej Szeherezadzie, opowiada o okrutnym sułtanie, który przekonany o niewierności kobiet, po nocy poślubnej pozbawiał życia każdą ze swych żon. Losu poprzedniczek uniknęła Szeherezada, która przez 1001 nocy opowiadała sułtanowi wymyślone przez siebie historie, nie kończąc ich nad ranem. Sułtan, powodowany ciekawością, co dzień odkładał wykonanie wyroku. W końcu zrezygnował z tego zamiaru, a Szeherezada na zawsze pozostała jego jedyną małżonką. Autentyczność postaci Szeherezady jest raczej wątpliwa, na ogół przyjmuje się, że Baśnie z tysiąca i jednej nocy są anonimowym zapisem ludowej literatury perskiej.
Sheherezada ma 4 części:

  1. Wstęp. Morze i okręt Sindbada.
  2. Opowiadanie księcia Kalendera.
  3. Młody książę i księżniczka.
  4. Święta w Bagdadzie. Morze. Okręt rozbija się o skałę, na której wznosi się żelazny posąg jeźdźca. Zakończenie.

Przez wszystkie części przewijają się dwa podstawowe tematy: sułtana (surowy, groźny, posępny, przedstawiany w niskich tonach) oraz Szeherezady (ornamentalny, dużo ozdobników o wschodnim kolorycie, oparty na skali wschodniej). We wstępie tematy przeciwstawiają się sobie, a w zakończeniu już są zgodne.
 
PYTANIE 3: Jak myślisz, co symbolizuje fakt, że „ We wstępie tematy przeciwstawiają się sobie, a w zakończeniu już są zgodne.”
 
PYTANIE 4:  R.K. określa się często jako mistrza instrumentacji. Co wymienisz jako zalety (wg Ciebie)  ciekawego brzmienia orkiestry w tym utworze? Czy słychać w muzyce „ducha” muzyki Wschodu, jakieś elementy orientalne?
 

  • https://youtu.be/SQNymNaTr-Y

 
 
Proszę o odpowiedzi   na PYTANIA 1,2, 3 i 4 na : dorota zawada1@tlen.pl
Nie będę odpisywała  każdemu na maila, ale będę notować sobie od kogo otrzymałam odpowiedzi. Od tego tygodnia mam obowiązek  Was oceniać.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

Materiały dla uczniów  – DOROTA ZAWADA

LEKCJA 2   23-27 marca 2020  

—————————————————————————-

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

 LEKCJA 2          KLASA IV cyklu sześcioletniego  , wtorek, 24.03. 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami  druga lekcja  audycji  muzycznych. Podaję temat  i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Utwory o okresowej budowie –  rondo.
Proszę wpisać do zeszytu notatkę:
Już wiemy, że utwory o okresowej budowie składają się z  kilku wyraźnych odcinków. Jeżeli każdy        z  takich odcinków czyli okresów muzycznych zapiszemy za pomocą liter to :
 A   A   A  – oznacza , że pierwszy okres muzyczny POWTARZA SIĘ
A  A1  A2 – oznacza, ze kolejne okresy muzyczne są PODOBNE do pierwszego
A  B  C – oznacza, że kolejne okresy muzyczne w utworze są inne czyli KONTRASTUJĄ  ze sobą
Rondo to utwór , w którym kilka razy i to zwykle bez zmian powtarza się  pierwsza część, którą nazywamy REFRENEM. Pomiędzy powtórzeniami refrenu pojawiają się za każdym razem inne części, tak zwane  KUPLETY. Rondo zawsze zaczyna sie i kończy refrenem.
Zapisując budowę ronda literami otrzymamy:    A  B  A  C  A   D  A
 
A teraz posłuchajcie przykładów formy ronda:

https://youtu.be/PFcM4zuUm3w   jaki instrument dęty gra główną melodią w refrenie czyli części A ?

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!      Dorota Zawada

—————————————————————————————————

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

 LEKCJA 2       KLASA V cyklu sześcioletniego  , wtorek, 24.03 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Poniżej podam temat lekcji audycji w tym tygodniu   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Instrumenty  perkusyjne- powtórzenie.
Chociaż już mówiliśmy o instrumentach,  macie świetną okazję, by na swoich komputerach obejrzeć  krótkie filmiki nagrane przez zawodowych muzyków, a także uczniów szkół muzycznych.  Przed obejrzeniem filmów proszę przypomnijcie sobie jakie  instrumenty perkusyjne poznaliśmy i jak  dzielą się  one na 2 grupy.
 
https://youtu.be/DLXF_HcdeWY            Który instrument jest często używany dla dodania powagi?
https://youtu.be/R8_GAMDePkI            Czy na kotłach gra się pałkami twardymi czy miękkimi?
https://youtu.be/A9uHBzU_6yI              Na jakim instrumencie zagrany był przebój Despasito?
https://youtu.be/hrlypdHkXnM              Ilu pałeczek używa się najczęściej grając na wibrafonie?
https://youtu.be/qNMzBnuBC6Y
Odpowiedzi należy też wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
 

W tym tygodniu to wszystko.  Miłego słuchania 🙂

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

——————————————————————————————————————–

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 2      KLASA VI cyklu sześcioletniego  , wtorek , 24.03. 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami druga lekcja audycji muzycznych. Uczymy się dalej o kompozytorach  romantycznych.  Poniżej podam temat lekcji audycji w tym tygodniu   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
W zeszycie notujemy temat, wysłuchane utwory, notatkę o Wieniawskim i odpowiedzi na moje pytania.
TEMAT:  Henryk Wieniawski.
Na początku przypomnijcie sobie jakich dwóch polskich kompozytorów  już znamy.  Dzisiaj poznacie trzeciego z nich – sławnego skrzypka wirtuoza i kompozytora Henryka Wieniawskiego. Na pewno słyszeliście już taki jego utwór:
https://youtu.be/956B4qkIZRE       zapiszcie w zeszycie jego tytuł
Pytanie 1: Jakie metrum, tempo i charakter ma kujawiak?
Proszę teraz otworzyć podręcznik na str.179 i przeczytać tekst o Wieniawskim. Następnie  na tej podstawie zróbcie notatkę w zeszycie. Do twórczości wpisujemy tylko:
Najważniejsze w twórczości  Wieniawskiego są:
– 2 koncerty skrzypcowe
– etiudy-kaprysy
– stylizowane polskie tańce – Kujawiak, Polonezy, Mazurki
– Legenda
– Scherzo – Tarantella
Aby poznać  lepiej postać  H. Wieniawskiego   otwórzcie stronę muzykotekaszkolna.pl /wieniawski
Proszę poczytać o kompozytorze i wysłuchać   Poloneza D-dur:
PYTANIE 2:  Co ile lat i gdzie odbywa sie  Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H.Wieniawskiego? Kiedy odbędzie się najbliższy?
Odpowiedzi należy też wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie. W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!          Dorota Zawada

 
—————————————————————————————————————-

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810

LEKCJA 2    KLASA II cyklu czteroletniego  , środa 25 marca 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami druga lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:   Utwory o okresowej budowie – rondo, wariacje,  forma ABA (utrwalenie)
Dzisiaj przed wami  bardzo przyjemne (mam nadzieję) zadanie – wysłuchanie   na  You Tube kilku nagrań , w których pokazana jest budowa słuchanych utworów.
Najpierw trzy przykłady formy ronda. Przypominam – to utwór, w którym pokazana na początka melodia tzw. REFREN powtarza się kilka razy, zwykle bez zmian. Pomiędzy tymi powtórzeniami  pojawiają  się  za każdym razem inne fragmenty tzw KUPLETY. Literami: ABACADA
PYTANIE 1: Jaki instrument perkusyjny wyraźnie słyszymy zawsze na początku refrenu?  A może ktoś z was wie z jakiej sławnej opery pochodzą zawarte w tym rondzie melodie?

  • https://youtu.be/k86WzAAqrmk   

A teraz  kolejny przykład ronda i pytanie  do niego:
PYTANIE 2:  Jaki instr dęty gra główna melodię w refrenie czyli częsci A?

  • https://youtu.be/PFcM4zuUm3w    

I jeszcze raz rondo. Ten utwór skomponował Józef Haydn.
PYTANIE 3: W jakiej epoce tworzył Haydn i jacy dwaj  inni kompozytorzy należeli  obok Haydna do tzw. klasyków wiedeńskich?

  • https://youtu.be/3VYH23GDpwI    

A teraz posłuchajcie jak uczniowie sami skomponowali swoje wariacje na temat muzyki Chopina:
https://youtu.be/65z9XPyvkUE
https://youtu.be/e8jmA5ahgVI    
Odpowiedzi  na PYTANIA 1,2,3 należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie. W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

—————————————————————————————————————————–

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

 LEKCJA 2          KLASA III cyklu czteroletniego  , środa, 25 marca 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Poniżej podam temat lekcji audycji w tym tygodniu   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Instrumenty  perkusyjne- powtórzenie.
Chociaż już mówiliśmy o instrumentach,  macie świetną okazję, by na swoich komputerach obejrzeć  krótkie filmiki nagrane przez zawodowych muzyków, a także uczniów szkół muzycznych.  Przed obejrzeniem filmów proszę przypomnijcie sobie jakie  instrumenty perkusyjne poznaliśmy i jak  dzielą się  one na 2 grupy.
 
https://youtu.be/DLXF_HcdeWY            Który instrument jest często używany dla dodania powagi?
https://youtu.be/R8_GAMDePkI            Czy na kotłach gra się pałkami twardymi czy miękkimi?
https://youtu.be/A9uHBzU_6yI              Na jakim instrumencie zagrany był przebój Despasito?
https://youtu.be/hrlypdHkXnM              Ilu pałeczek używa się najczęściej grając na wibrafonie?
https://youtu.be/qNMzBnuBC6Y
Odpowiedzi należy też wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
 

 W tym tygodniu to wszystko.  Miłego słuchania 🙂

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

———————————————————————————
 

LEKCJA 2       KLASA I instr. PSM II st.  , środa , 25 marca 2020

LITERATURA MUZYCZNA

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami druga lekcja . Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Instrumenty perkusyjne  – powtórzenie. 
               Budowa fugi, ronda i wariacji –  doskonalenie  umiejętności analizy słuchowej.
     
Chociaż już mówiliśmy o instrumentach,  macie świetną okazję, by na swoich komputerach obejrzeć  krótkie filmiki nagrane przez zawodowych muzyków.  Tym razem  wrócimy do instrumentów perkusyjnych.   .  Przed obejrzeniem filmów proszę przypomnijcie sobie jakie  instrumenty perkusyjne poznaliśmy i jak  dzielą się  one na 2 grupy.
Obejrzyjcie filmiki i odpowiedzcie na pytania:
PYTANIE 1: Który instrument jest często używany dla dodania powagi?

  • https://youtu.be/DLXF_HcdeWY         

PYTANIE 2: Czy na kotłach gra się pałkami twardymi czy miękkimi?

  • https://youtu.be/R8_GAMDePkI           

PYTANIE 3: Na jakim instrumencie zagrany był przebój Despasito?

  • https://youtu.be/A9uHBzU_6yI             

PYTANIE 4: Ilu pałeczek używa się najczęściej grając na wibrafonie?

  • https://youtu.be/hrlypdHkXnM             

PYTANIE 5: Posłuchasz za chwile utwory Dance macabre  C. Saint – Saensa. Jak tytuł ma inny sławny utwór tego kompozytora o ilustracyjnym charakterze?

  • https://youtu.be/qNMzBnuBC6Y

W drugiej części lekcji posłuchacie kilku utworów, które przypomną wam poznane na zajęciach literatury formy: fugę, rondo i wariacje. Proszę przypomnieć sobie jak są one zbudowane.
Fuga:
https://youtu.be/FRirqB369sM
https://youtu.be/an5qia4nVxo  
Rondo:
PYTANIE 6: Jaki instrument perkusyjny wyraźnie słyszymy zawsze na początku refrenu?  A może ktoś z was wie z jakiej sławnej opery pochodzą zawarte w tym rondzie melodie?

  • https://youtu.be/k86WzAAqrmk   

A teraz  kolejny przykład ronda i pytanie  do niego:
PYTANIE 7:  Jaki instr dęty gra główna melodię w refrenie czyli częsci A?

  • https://youtu.be/PFcM4zuUm3w    

A teraz posłuchajcie jak uczniowie sami skomponowali swoje wariacje na temat muzyki Chopina:
https://youtu.be/65z9XPyvkUE
https://youtu.be/e8jmA5ahgVI    
Odpowiedzi należy też wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami    i przysłać jako załącznik.  Chcę, żeby to było  odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

————————————————————————————————–

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 2 KLASA II instr. PSM II st.  , środa , 25 marca 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami druga lekcja. Poniżej podam temat lekcji historii  w tym tygodniu                  i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:  Szkoły lokalne – Włochy.
Proszę o samodzielną pracę według poniższych  wskazówek. WSZYSTKIE WYSŁUCHANE PRZYKŁADY MUZYCZNE WPISUJEMY DO SWOICH NOTATEK.
Na początek  znów proszę o przypomnienie sobie w jakich 2 nurtach rozwijała się muzyka w renesansie:
– jak się nazywały
– jaką muzykę tworzono w każdym z nich – tematyka/teksty w języku …/ gatunki i formy
N a ostatniej  lekcji  omówiliśmy muzykę lokalnej szkoły  we Francji i wysłuchaliśmy kilku sławnych francuskich chansons.  Jak nazywał się najważniejszy franciski twórca chansons?  Wymień 2 sławne przykłady jego pieśni z onomatopeją.
Dzisiaj omówimy, jak rozwijała się muzyka szkoły lokalnej we Włoszech.
Proszę otworzyć notatki i przeczytać uważnie notatkę „Szkoły lokalne – Włochy”.
Zapamiętajcie, że we Włoszech także komponowano różne typy świeckich pieśni do tekstów w języku włoskich. Były wśród nich pieśni bardzo proste, popularne – przeznaczone dla mieszczaństwa oraz wyszukane ,zarówno pod względem tekstów jak i muzyki ,  przeznaczone dla arystokracji.  Te najprostsze  to np. frottola i vilanella.  Bardziej wyszukana była  canzonetta. Rodzajem  włoskiej, świeckiej pieśni o bardzo wysokim poziomie artystycznym był madrygał.
Pierwszy przykład to frottola, którą skomponował Josquin des Pres. Poznaliśmy go jako kompozytora II szkoły niderlandzkiej,  twórcę poważnych  mszy i motetów z tekstem po łacinie, mistrza polifonii, techniki cantus firmus.   Frottola, którą usłyszycie ma tytuł „El grillo” i opowiada o świerszczu, który podobno jest znakomitym śpiewakiem!  w drugim nagraniu tego utworu (choć wykonanie jest gorsze) widać nuty –
PYTANIE 1:  zobaczcie na ile głosów jest ten utwór i jaką ma fakturę – polifoniczną czy homofoniczna, akordową? Czy kompozytor wykorzystał tu w pełni swoje  umiejętności  ?

  • https://youtu.be/O_EsMD6oDvI
  • https://youtu.be/OI-bQ0RkArA

Ten żartobliwy utwór Josquin des Pres skomponował  kiedy pracował na dworze hrabiego Sforza i chciał mu przypomnieć , że czas zapłacić swoim muzykom (może dlatego tak wybitny kompozytor napisał tak banalny utwór?)
Drugi przykład włoskiej świeckiej pieśni to kompozycja innego mistrz renesansu Orlanda di Lasso. Utwór ma tytuł  „Matona mia cara” (panienko moja miła). W tekście kawaler zakochany w dziewczynie mówi, ze chce zaśpiewać dla niej pod jej oknem. Chwali się, że jest silny i sprawny. Nie zna sławnych poetów , ani mądrych , uczonych słów, ale będzie ją kochał z całych sił.
W drugim nagraniu widzicie partyturę. Proszę odpowiedzieć na pytania:
PYTANIE 2:  Na ile głosów jest ten utwór ? jaką ma fakturę? Jak jest zbudowany?

  • https://youtu.be/cJ8PD6tM0BE
  • https://youtu.be/EPar5s0LsFw

Nasz ostatni przykład włoskiej, świeckiej pieśni to moreska. Tak nazywano popularne szczególnie  w Mediolanie pieśni, które pokazywały odgłosy mediolańskiej ulicy. Moreskę „Allala pia calia” skomponował Orlando di Lasso.
PYTANIE 3: Czy ten zabawny utwór jest łatwy do wykonania?

  • https://youtu.be/PehNgiMIz1Q

 
Odpowiedzi  na PYTANIE 1, 2  i  3 należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl 
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami    i przysłać jako załącznik.  Chcę, żeby to było  odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

——————————————————————————–

 Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 2       KLASA III PSM II st. instr.   , środa , 25 marca 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
 
Dziękuję za Wasze odpowiedzi na pytanie z pierwszej lekcji. Nie wszyscy się odezwali – czekam jeszcze na pozostałych. Oczywiście grupa IIIA zrobiła poprzedni temat  na zajęciach w szkole, więc oni włączają się do pracy dopiero od dzisiejszej lekcji.
 
Poniżej podam temat lekcji  w tym tygodniu  i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
 
Temat:  Msze J.S.Bacha.
 
Na początek jeszcze raz proszę o przypomnienie sobie , jakie grupy utworów Bacha już poznaliśmy. Sprawdźcie też , ile/jakie konkretne utwory poznane na lekcjach potraficie wymienić. Po dzisiejszym temacie będzie powtórka całego Bacha, a potem sprawdzian (jeszcze nie wiem w jakiej formie) – a więc już czas „ogarnąć” całość.
 
Zanim poczytacie o mszach Bacha przypomnijcie sobie proszę i napiszcie krótkie odpowiedzi na pytania:
PYTANIE 1:
Co to jest msza – jaki związek ma tak nazywany utwór z chrześcijańskim obrzędem mszy?  Kiedy powstała msza?  Jak jest zbudowana – co oznaczają określenia ordinarium missae, proprium missae?W jakich dwóch stylach komponowano msze w baroku? Uczyliśmy się wcześniej, że msza h-moll Bacha to msza kantatowa – co to znaczy?
 
 
Następnie czytamy uważnie notatkę o mszach Bacha. Tu trzeba znać już sporo szczegółów:
–  ile pełnych mszy Bach napisał
–  co to znaczy missa brevis i jak była zbudowana
–  kiedy powstała Msza h-moll ( NIE uczymy się dat, ale pamiętamy, ze poszczególne części w różnym czasie)
– jak często Bach za życia dyrygował wykonaniem Mszy h-moll i dlaczego
 

A teraz czas na wysłuchanie wybranych fragmentów. Najpierw 2 fragmenty z części Credo. Będą to znajdujące się bezpośrednio po sobie 2 fragmenty

 – crucifixus ( ukrzyzowany równiez za nas)

–  et resurrexit –  (i zmartwychwstał dnia trzeciego)

PYTANIE 2:
Porównaj charakter obu części – nastrój, tempo itp. Przypomnij sobie środki retoryki muzycznej – jak wyrażano ból i smutek, a jak radość. Czy zauważasz jakieś figury retoryczne ?
 

·        https://youtu.be/hyUDe-_l6xQ

·        https://youtu.be/hxA05jxbMMU

 
Ostatni fragment   z Mszy h-moll (jest przepiękny – nie przegapcie tego!)  to Benedictus
PYTANIE 3:
Jak nazwiesz ten fragment(recytatyw/aria/duet/tercet …/chór) ?
Jaki instrument odgrywa  szczególną rolę?
Jaki rodzaj polifonii słyszymy pomiędzy tym instrumentem a głosem solowym?

  • https://youtu.be/JzIk-Qix_xg  Benedictus

Na koniec tej lekcji – ciekawostka. Toccata d-moll Bacha zagrana na carilionie (kto nie wie, co to za instrument – sprawdza sobie)
 

  • https://youtu.be/3VSUuTABb3U

 
Proszę o odpowiedź na : dorota zawada1@tlen.pl
Nie będę odpowiadała każdemu na maila, ale będę notować sobie od kogo otrzymałam odpowiedzi. Od tego tygodnia mam obowiązek oceniać Waszą pracę.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

—————————————————————————–

         Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie: psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 2        KLASA IV PSM II st. instr.   , środa 25 marca 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję  tym z Was, którzy nawiązali za mną kontakt i nadesłali odpowiedzi na zadane pytania do pierwszej lekcji. Czekam na pozostałych. Poniżej podam temat lekcji w tym tygodniu        i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.  Pamiętajcie – wszystkie dodatkowe informacje o utworach oraz wysłuchane fragmenty i odpowiedzi ZAPISUJECIE W NASZYCH NOTATKACH do historii muzyki
 
Temat:  Opery W.A. Mozarta – cd.
 
Na początek proszę  przypomnieć sobie wiadomości z poprzedniej lekcji:
 
Ile oper napisał M.?
Co miał na myśli M. kiedy mówił, ze opera to jego idee fix?
Jakie typy oper pisał?
Wymień po 1 operze z każdego typu.
Kim był  Lorenzo da  Ponte?
Wymień  4 cechy oper Mozarta.
 
Przed wysłuchaniem wybranych fragmentów z opery ” Don Giovanni”  przeczytaj w notatce jakie postacie występują w tej operze i jej  streszczenie.
 
duet D.G. i Zerliny La ci darem la mano
D.G. spotyka orszak  wiodący do ślubu dwoje młodych wieśniaków. Postanawia uwieść pannę młodą (!)  Zerlinę i zaprasza cały orszak do swojego pałacu. Kiedy zostają sam na sam z Zerliną uwodzi ją czułymi słowami. Śpiewają duet La ci darem la mano( podajmy sobie dłonie)
PYTANIE1:
Czy w tym duecie oba głosy śpiewają od razu razem? opisz w jakiej kolejności pojawiają się i co to może sugerować? Jaki kompozytor i w jakim utworze  wykorzystał melodię tego duetu?

  • https://youtu.be/iJnJjpMdT3Y
  • https://youtu.be/AnjXebgNGTI  (słuchaj od 5:20  do około 10:00 albo do końca)

 
toast D.G.   Finch` an dal vino
D.G.  wydaje polecenie swojemu służącemu Leporellowi, żeby przygotował ucztę dla zaproszonych gości. Wino ma płynąć strumieniami. niechaj wszyscy się bawią i szaleją! „Będę się bawił i uwodził wszystkie kobiety”
PYTANIE 2:
W jaki sposób Mozart charakteryzuje D.G. w tej arii muzycznymi środkami – jaki jest D.G. i jak muzyka to pokazuje?

  • https://youtu.be/WTT2RkrBsAs

 
serenada D.G  Deh vieni alla finestra
W akcie II D.G. przebrany w ubrania swojego sługi Leporella (ponieważ jest poszukiwany za swoje niecne czyny) śpiewa czułą serenadę pod oknem kolejnej kobiety Donny Elwiry, którą chce zdobyć. „Podejdź do okna mój skarbie”
PYTANIE 3:
Jakim mężczyznę udaje  D.G. w tej arii? Jakich muzycznych środków użyl tu Mozart, żeby stworzyć to drugie, (udawane) oblicze bohatera?  Jaki instrument słyszymy w orkiestrze – ma upodobnić ten fragment do pieśni śpiewanej  przez zakochanego kochanka, który akompaniuje sobie na ….
 
 
aria rejestrowa Leporella Madamina!
Młoda dama Donna Elwira rozpacza po tym, jak  porzucił ją niewierny kochanek (był nim Don Giovanni). Leporello pociesza ją w tzw. arii katalogowej, w której wylicza jej rejestr porzuconych przez D.G. kobiet w różnych krajach Europy. Pada liczba Mille tre (tysiąc trzy)!

  • https://youtu.be/INF9r5jju0A

 
 
Proszę o odpowiedzi   na PYTANIA 1,2 i 3 na : dorota zawada1@tlen.pl
Nie będę odpisywała  każdemu na maila, ale będę notować sobie od kogo otrzymałam odpowiedzi. Od tego tygodnia mam obowiązek Was oceniać.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

———————————————————————————————–

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 2     KLASA V PSM II st. instr.   , środa 25 marca 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję wszystkim, którzy nawiązali  ze mną kontakt i odpowiedzieli na zadane w pierwszej lekcji pytania. Poniżej podam temat lekcji  w tym tygodniu   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
 
Temat:   Szkoły narodowe w muzyce XIX w. –  szkoła rosyjska – cd.
 
Wszystkie spostrzeżenia,  wysłuchane utwory, odpowiedzi na pytania ZAPISUJEMY  W SWOICH NOTATKACH do historii muzyki !
 
Na początek  przypomnijcie sobie co oznacza określenie „muzyka o narodowym charakterze”. Jakie 2 utwory z repertuaru muzyki rosyjskiej poznaliście na ostatniej lekcji? Spróbujcie przypomnieć sobie jakieś informacje na ich temat bez zaglądania do notatek / …no dobra… niech będzie z notatkami 🙂
I jeszcze jedno przypomnienie – wymień kompozytorów należących do tzw. Potężnej Gromadki
 
Jako wprowadzenie do dzisiejszej lekcji wysłuchajcie:

  • https://youtu.be/aF5ka3z8eLU   albo jakiejkolwiek innej wersji tego przebojowego utworu

 
PYTANIE1: Jak Rimski Korsakow muzyką zilustrował lot trzmiela? podaj 3 inne przykłady miniatur, które ilustrują zwierzęta (kompozytor/tytuł)
 
Przeczytajcie teraz fragment notatki o Rimskim – Korsakowie. Zapamiętajcie:
– jaki miał pierwotnie zawód i w jakim wieku go porzucił na rzecz muzyki
– w jakim wieku zaczął „na poważnie” edukację w zakresie harmonii i kontrapunktu
– jacy dwaj sławni rosyjscy kompozytorzy byli jego uczniami kiedy wykładał w Konserwatorium w Petersburgu
– jakie prace teoretyczne napisał
Poczytajcie jeszcze o kompozytorze na stronie www.muzykotekaszkolna
 
PYTANIE 2:  Skąd wzieło się podwójne nazwisko kompozytora?
 
A teraz przed Wami wysłuchanie bardzo pięknegi i bardzo sławnego utworu R.-K. jest to suita symfoniczna Szecherezada. Jest to utwór programowy oparty na Baśniach 1001 nocy
 
Księga tysiąca i jednej nocy (znana również jako Baśnie z tysiąca i jednej nocy lub Tysiąc i jedna noc– zbiór około 300 baśni, podań, legend, anegdot i opowieści zamkniętych w kompozycyjną ramę legendy o sułtanie Szachrijarze i jego żonie Szeherezadzie, z głównym wątkiem narracyjnym Szeherezady. Pochodzą z IXX w. i są zaliczane do arcydzieł literatury światowej.
Księga tysiąca i jednej nocy opiera się na dawnych opowieściach arabskich, legendach staroindyjskich, epopejach perskich, starożytnych przypowieściach babilońskoasyryjskich. Zostały spisane w języku średnioarabskim. Baśnie te są również odbiciem wyobrażeń ludzi prostych na temat życia sfer wyższych, stąd naiwne opinie i opisy, pełne przesady, np. co do sutości posiłków.
Wątek Szeherezady – Legenda, przedstawiona w prologu jako Opowieść o królu Szahrijarze i królowej Szeherezadzie, opowiada o okrutnym sułtanie, który przekonany o niewierności kobiet, po nocy poślubnej pozbawiał życia każdą ze swych żon. Losu poprzedniczek uniknęła Szeherezada, która przez 1001 nocy opowiadała sułtanowi wymyślone przez siebie historie, nie kończąc ich nad ranem. Sułtan, powodowany ciekawością, co dzień odkładał wykonanie wyroku. W końcu zrezygnował z tego zamiaru, a Szeherezada na zawsze pozostała jego jedyną małżonką. Autentyczność postaci Szeherezady jest raczej wątpliwa, na ogół przyjmuje się, że Baśnie z tysiąca i jednej nocy są anonimowym zapisem ludowej literatury perskiej.
Sheherezada ma 4 części:

  1. Wstęp. Morze i okręt Sindbada.
  2. Opowiadanie księcia Kalendera.
  3. Młody książę i księżniczka.
  4. Święta w Bagdadzie. Morze. Okręt rozbija się o skałę, na której wznosi się żelazny posąg jeźdźca. Zakończenie.

Przez wszystkie części przewijają się dwa podstawowe tematy: sułtana (surowy, groźny, posępny, przedstawiany w niskich tonach) oraz Szeherezady (ornamentalny, dużo ozdobników o wschodnim kolorycie, oparty na skali wschodniej). We wstępie tematy przeciwstawiają się sobie, a w zakończeniu już są zgodne.
 
PYTANIE 3: Jak myślisz, co symbolizuje fakt, że „ We wstępie tematy przeciwstawiają się sobie, a w zakończeniu już są zgodne.”
 
PYTANIE 4:  R.K. określa się często jako mistrza instrumentacji. Co wymienisz jako zalety (wg Ciebie)  ciekawego brzmienia orkiestry w tym utworze? Czy słychać w muzyce „ducha” muzyki Wschodu, jakieś elementy orientalne?
 

  • https://youtu.be/SQNymNaTr-Y

 
 
Proszę o odpowiedzi   na PYTANIA 1,2, 3 i 4 na : dorota zawada1@tlen.pl
Nie będę odpisywała  każdemu na maila, ale będę notować sobie od kogo otrzymałam odpowiedzi. Od tego tygodnia mam obowiązek  Was oceniać.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!

Dorota Zawada

 
 
 

 
 
 

Copyright © 2020 PSM Gliwice. Wykonanie LINX

Skip to content