Nauka zdalna nr 8. Materiały dla uczniów Aleksandry Dudek na okres 14 XII – 22 XII 2020

VIII nauka zdalna

Materiały dla uczniów Aleksandry Dudek

14 – 22 XII 2020

 

Uwaga!
Tym razem podaję materiały na okres nieco dłuższy – już do przerwy świątecznej.
Życzę też wszystkim tą drogą dobrych, radosnych Świąt, wielu łask Dzieciątka Jezus, a w Nowym Roku 2021 dużo zdrowia, wszelkiej pomyślności i normalności, byśmy wszyscy mogli znów jak dawniej uczyć się i pracować. Bo cieszyć się życiem i tak możemy każdego dnia 🙂
 
I jeszcze jedna UWAGA! Proszę uważnie czytać polecenia. Proszę je DOKŁADNIE WYKONAĆ. Po wykonanym ćwiczeniu sprawdzić, czy zostało uwzględnione to, co napisałam. Najwięcej czasu podczas sprawdzania Waszych prac zabiera mi poprawianie tego, co wcześniej podałam.
Szkoda czasu. Waszego i mojego.
 
Kształcenie słuchu
 
Klasa I/4
Tematy: Triada. Szesnastki. Kolędy.
Lekcja 1: Robimy notatkę: Triada są to 3 trójdźwięki zbudowane na I – Tonika, IV – Subdominant i V- Dominanta stopniu gamy. Proszę zbudować taką triadę w gamie C-dur i nauczyć się ją śpiewać na pamięć.
Lekcja 2: Solfeż strona 248, ćwiczenie 20 nauczone tataizacją śpiewamy na gamie C-dur, ćw. 21 uczymy się tataizacją.
Lekcja 3: Proszę z pamięci zapisać kolędę Przybieżeli do Betlejem. Piszemy w C-dur, w takcie na 2, tyle, ile kto potrafi.
 
Klasa II/4
Tematy: Tonacja e-moll, śpiewanie, dyktando, praca twórcza.
Lekcja 1: Proszę się nauczyć ćwiczenia 181 wraz ze stukaniem rytmu.
Lekcja 2: Proszę zapisać melodię To i hola: https://www.youtube.com/watch?v=uJNZ_cPIDh0
Piszemy w e-moll, w takcie na 2, zwrotkę i refren stosując znaki repetycji i volty. Dla ułatwienia dodam, że są tam grupy ósemka z kropką szesnastka.
Lekcja 3: To zadanie twórcze. Tworzycie kolędę – kołysankę do tekstu podanego niżej. Pozostawiam ilość taktów i rodzaj taktu dowolne, jedyny warunek to zachowanie tonacji e – moll.

Śpij, śpij mój Malutki,

choć czekają Cię smutki,

choć ból Cię nie minie

w tej smutnej krainie

– dziś już śpij, Malutki.

Klasa III/4
Tematy: Przewroty trójdźwięków. Kolędy.
Lekcja 1: Proszę sobie przypomnieć definicję przewrotu na podstawie informacji w podręczniku na stronie 69. Proszę się dokładnie tego nauczyć. Jeśli chodzi o symbole to trochę je uprościmy durowy w I przewrocie to krzyżyk pod spodem 3, w II krzyżyk i pod spodem 5, molowy w I kółeczko z 3 pod spodem i w II kółeczko z 5 pod spodem. Te 3 i 5 oznaczają jaki składnik jest na dole. Najważniejsze są te odległości między składnikami – nauczyć się na pamięć.
Zadania do wykonania w zeszycie i przesłania:
Macie podaną tercję f a, proszę dopisać do niej 3 razy po jednym różnym dźwięku powyżej i pod spodem. Powstanie 6 trójdźwięków, które proszę podpisać i nauczyć się śpiewać literowo.
Uwaga podaję przykład na tercji c e. C e g – durowy, c e gis, zwiększony, c e a – molowy w I. I w dół: e c a – molowy, e c as – zwiększony, e c g – durowy w II. Lekcja 2: Proszę wykonać ćwiczenie 1 na stronie 69.
Lekcja 3: Wejdźmy w aurę świąteczną – strona 76 i 77 podręcznika. Proszę się nauczyć (umiecie zapewne)  śpiewać górny głos z jednoczesnym graniem dolnego. Macie na to całe święta i ferie.
 
Klasa IV/4 i VI/6
Tematy: Przewroty trójdźwięków. Kolędy.
Lekcja 1: Podręcznik strona 69. Proszę się dokładnie tego nauczyć – najważniejsze są odległości między składnikami.
Zadania do wykonania w zeszycie i wysłania mi:
Macie podaną tercję f a, proszę dopisać do niej 3 razy po jednym różnym dźwięku powyżej i pod spodem. Powstanie 6 trójdźwięków, które proszę podpisać i nauczyć się śpiewać literowo.
Podaję przykład na tercji c e. C e g – durowy, c e gis, zwiększony, c e a – molowy w I. I w dół: e c a – molowy, e c as – zwiększony, e c g – durowy w II.
Proszę wykonać ćwiczenie 1 na stronie 69. Pod spodem piszemy symbol u góry proszę jeszcze podpisać czy to As-dur, czy e-moll itp.
Lekcja 2: Proszę wykonać ćwiczenie 2 na stronie 69. W zeszycie podobnie jak robiliśmy „rozbudowę” trójdźwięków na ostatniej lekcji, teraz proszę to zrobić od tercji d f.
Lekcja 3: Wejdźmy w aurę świąteczną – strona 76 i 77 podręcznika. Proszę się nauczyć śpiewać górny głos ale z jednoczesnym graniem dolnego. Macie na to całe święta i ferie. A pod koniec ferii jak już będziecie totalnie zanudzeni ;-))) proszę uzupełnić pastorałkę, której początek widzicie na stronie 79.
 
 
 
 
Audycje muzyczne
 
Klasa IVc/6
Uwaga – 2 lekcje
Lekcja 1. Temat: Formy polifoniczne.
Forma to inaczej budowa. Formy polifoniczne to takie utwory, które maja fakturę polifoniczną, Proszę nie mylić pojęć forma i faktura.
Są 3 formy polifoniczne: kanon, inwencja, fuga. Proszę przeczytać i nauczyć się o tym z podręcznika ze stron 60 – 64.
Wysłuchane:
Kanon z Taizé: Da pacem cordium (Daj pokój sercu) https://www.youtube.com/watch?v=hMo-HSg388E
Jan Sebastian Bach Inwencja 2 głosowa a-moll, w trochę może nietypowym wykonaniu, ale myślę, że się Wam spodoba: https://www.youtube.com/watch?v=IOZDGfeRADY
Astor Piazzollla Fuga i misterium https://www.youtube.com/watch?v=V03rz8SXCO4
i tego samego kompozytora https://www.youtube.com/watch?v=lfhytCKz4f0
Proszę napisać w jakiej kolejności wchodzą w tych 2 ostatnich utworach instrumenty oczywiście tylko do czasu, gdy nie wejdą już wszystkie.
Lekcja 2. Temat: Polskie kolędy.
Polskie kolędy to temat na obszerne książki, prace naukowe i inne opracowania zresztą wiele już takich napisano. Tu zwracam Waszą uwagę tylko na fakt, że niektóre są w formie polskich tańców narodowych. I tak na przykład:
Bóg się rodzi to polonez – https://www.youtube.com/watch?v=xlEhlNNJd9A
Z narodzenia Pana to oberek – https://www.youtube.com/watch?v=Pp4ueur37yY
Jezus malusieńki to smutny kujawiak – https://www.youtube.com/watch?v=qMnyB8NwE3E
Hej w dzień narodzenia to wesoły mazur https://www.youtube.com/watch?v=MpoUJuN_h2U
A teraz pytania dla Was, ostatnie w tym roku 2020

  1. Jaka polska kolęda podoba Wam się najbardziej i dlaczego?………………………………………………………………………………….
  2. Jakiej kolędy umiecie na pamięć najwięcej zwrotek?………………………………………
  3. Jaką kolędę/kolędy potracicie zagrać? …………………………………………
  4. Czy znacie jakąś nie-polską kolędę?………………………………..

 
 
Klasa IV/4
Temat: Franz Schubert – twórca pieśni artystycznej.
Notatka: Pieśń artystyczna to utwór na głos solo z towarzyszeniem fortepianu do tekstu poetyckiego. Twórcą takiej pieśni był Franz Schubert. Napisał ich ponad 600!!! Najbardziej znane jego pieśni to: Polna Różyczka, Pstrąg, Serenada, Sobowtór, Śmierć i dziewczyna, Król elfów, Małgorzatka przy kołowrotku.
Możemy wyróżnić następujące rodzaje pieśni:

  1. zwrotkowa – każda zwrotka ma taką samą melodię,
  2. zwrotkowo  – wariacyjna – przynajmniej jedna zwrotka jest wariacją,
  3. deklamacyjna – o bardzo małym ambitusie (rozpiętości, skali melodii), podobna do śpiewnej recytacji,
  4. ballada – ma akcję, czasem kilka postaci, w pieśni takiej jest jakaś opowieść, tak jak w utworze literackim o tym samym tytule,
  5. ilustracyjna – partia fortepianu jest nie tylko akompaniamentem, lecz „ilustruje” tekst, np. płynącą wodę, tętent konia itp.

 
Fakt, że pieśń jest ilustracyjna nie wyklucza poprzednich, może być zwrotkowa ilustracyjna. I proszę pamiętać, że pieśń głównie tym się różni od arii, ze arii towarzyszy orkiestra.
Proszę przeczytać o Schubercie w podręczniku na stronie 173 dopisując że urodził się w Himmelpfortgrund – współcześnie jest to część Wiednia.
Karta pracy do wypełnienia – ostatnia w roku 2020 😉
Proszę po wysłuchaniu podać jaki to jest rodzaj pieśni.

Jedną z najbardziej popularnych pieśni Sch. jest Serenada, Doczekała się licznych transkrypcji, opracowań i przeróbek. Tu wersja instrumentalna dla czystej przyjemności słuchania i oglądania bez żadnych już pytań. https://www.youtube.com/watch?v=0bjB-IWEYI0
 
 
Czytanie nut
 
Klasa II wokalna
Temat: Kolędy i pastorałki.
Proszę o prześpiewanie wszystkich kolęd i pastorałek umieszczonych w Solfeżu elementarnym IV, również tych pominiętych w trakcie nauki a pozostawionych na ten właśnie czas i tych wszystkich, które znajdują się za numerem śpiewanym ostatnio.
Proszę się nauczyć ćwiczenia 159 z akompaniamentem. Proszę o nadesłanie mi wykonania albo w przeciągu najbliższych 3 dni lub… 17 stycznia 2021.
;-}
Dobrego czasu Wam życzę z całego serca.
A. D.

Copyright © 2020 PSM Gliwice. Wykonanie LINX

Skip to content