Dla uczniów p. Doroty Zawady – lekcja nr 11

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  AUDYCJE MUZYCZNE kl.  IV cyklu sześcioletniego

 LEKCJA 11      KLASA IV cyklu sześcioletniego 

 01 – 05  czerwca  2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane z audycji muzycznych na koniec roku.  Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
–  osoby, które NIE MAJĄ  ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI  odpowiedzi do lekcji         10,11  i 12 przyślą  RAZEM, DOPIERO w tygodniu  08 – 12 czerwca;  jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI  mogą je nadrobić do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić  podaną przeze mnie ocenę  przewidywaną;
TEMAT:   Tańce obce – cd.
Zaczniemy od powtórzenia:
PYTANIE1: Z jakiego kraju pochodzą menuet i gawot?  W jakim są tempie i metrum? Jaki mają charakter?
——————————————————————————————————————————
Dzisiaj poznacie jeszcze kilka tańców obcych, czyli tańców innych narodów. Ja podam ich nazwy,      a wy dopiszcie z jakiego kraju pochodzą. Znajdziecie tą informację w podręczniku albo w internecie.
 
Wpiszcie do zeszytu:

nazwa tańca

pochodzenie

(kraj z którego pochodzi taniec)

 

metrum

 

tempo

Polka

 

 

 

Walc

 

 

 

Czardasz

 

 

 

Bolero

 

 

 

Tarantella

 

 

 

Hopak

 

 

 

 
A teraz posłuchajcie sławnego Bolera, które skomponował Maurice (czyt: moris) Ravel
PYTANIE 2: Wpisz do tabeli metrum  i tempo tego tańca.
PYTANIE 3:                                                                                                                                                                 a)Słuchaj uważnie utworu i zanotuj, jakie instrumenty kolejno grają powtarzającą się melodię w tym utworze                                                                                                                                                              b)Jaką ważną rolę pełni w tym utworze werbel?                                                                                                        c) Jak zmienia się głośność czyli dynamika? Jakim włoskim słowem oznacza sie takie zjawisko?

  • https://youtu.be/dZDiaRZy0Ak

———————————————————————————————————————————-
Na koniec posłuchajcie jeszcze tarantelli. Nazwa tego tańca wywodzi sie od miasta Tarent albo, jak podaja inne źródła, od pająka – tarantulli. Wierzono, że taniec ten potrafi uleczyć osobę ukąszoną przez tego pająka.
PYTANIE 4:
Tarantella to taniec w metrum 6/8 W jakim tempie  jest ten taniec ?

  • https://youtu.be/E_n6_hq6uZ0
  • https://youtu.be/BPq2edSDAnc
  • https://youtu.be/trCrFGUdHNw

——————————————————————————————————————————–
Odpowiedzi   przysyłamy według instrukcji opisanej na początku tej lekcji.
Pamiętajcie –  piszemy LEKCJA NR ….  imię i nazwisko!

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  AUDYCJE MUZYCZNE kl.  V cyklu sześcioletniego

 LEKCJA 11      KLASA V  cyklu sześcioletniego 

 01 – 05  czerwca 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane z audycji muzycznych na koniec roku.  Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
–  osoby, które NIE MAJĄ  ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI  odpowiedzi do lekcji            10, 11  i 12 przyślą  RAZEM, DOPIERO w tygodniu  08 – 12 czerwca;  jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI  i przez to słabą  ocenę  przewidywaną na koniec roku mogą ją poprawić i  nadrobić  zaległości do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić  podaną przeze mnie ocenę  przewidywaną;
TEMAT:    Mistrzowie baroku – Antonio Vivaldi.
Nie ma zapewne wśród Was osoby, która nie znałaby tego utworu – posłuchajcie , jak grają go uczniowie szkoły muzycznej w Bielsku – Białej:

  • https://www.youtube.com/watch?v=DNwltX385Us       słuchaj od początku do 5:25

PYTANIE 1: Widzisz na filmie wykonawców sławnego utworu Vivaldiego ” 4  Pory Roku”. Jak brzmi pełna nazwa tego utworu – co to jest (np. symfonia, pieśń, suita, sonata ….?)
—————————————————————————————————————————-
A teraz przeczytajcie poniższą notatkę o Vivaldim.  Wydrukujcie ją i wklejcie do zeszytu albo zanotujcie  w zeszycie najważniejsze informacje:

 

 

ANTONIO VIVALDI ( 1678 Wenecja – 1741 Wiedeń )

włoski barokowy kompozytor, wirtuoz gry na skrzypcach

Antonio Vivaldi urodził się w Wenecji. Jego ojciec Giovanni Battista Vivaldi był muzykiem.
Gry na skrzypcach uczył  Antonia jego ojciec. Młody Antonio już      w wieku 11 lat zastępował czasem ojca w kapeli (orkiestrze)bazyliki  św. Marka. Ponieważ Antonio był chłopcem o słabym zdrowiu, wątłym (cierpiał na astmę, niektórzy podają,           że także na jakąś chorobę serca) rodzice przeznaczyli go do stanu duchownego (został księdzem). Gdy miał      15 lat otrzymał najniższe święcenia, a w ciągu następnych 10 lat przeszedł siedem kolejnych stopni na drodze do kapłaństwa.
Ponieważ łączenie stanu duchownego z zawodem muzyka nie było w Wenecji niczym nadzwyczajnym, toteż Antonio kontynuował naukę muzyki . Prowadził też wraz z ojcem bujne życie koncertowe, a od 1703r. rozpoczął pracę jako nauczyciel gry na skrzypcach         w OSPEDALE DELLA PIETA (Szpitalu Miłosierdzia). Uczył tam też gry na altówce, prowadził chór i  orkiestrę . W Ospedale Vivaldi pracował prawie 40 lat  ( z przerwami) jako pedagog, kompozytor  i dyrygent. Był to największy i najbardziej znany przytułek, a właściwie sierociniec dla dziewcząt, w którym, podobnie jak w innych tego typu zakładach w Wenecji, olbrzymi nacisk kładziono na naukę muzyki.  Występy zespołów z OSPEDALE stały się z czasem jednym                z ważnych wydarzeń artystycznych w Wenecji. Szczególnie cotygodniowe występy orkiestry  cieszyły się powodzeniem i przynosiły spore  dochody zasilające kasę  sierocińca.
Vivaldi  komponował w tempie ekspresowym. Jak sam mawiał  – napisanie koncertu zajmowało mu       1 dzień, a opery        – tydzień! Przechwalał się, że komponuje  szybciej niż kopista przepisuje nuty.
Tuż po rozpoczęciu pracy w sierocińcu Vivaldi przestał odprawiać msze. Stało się tak           z powodu choroby serca i ataków duszności, które zmuszały Antonia do przerywania mszy      i opuszczania ołtarza. Plotka głosiła natomiast, że odebrano mu prawo odprawiania mszy dyscyplinarnie, bo gdy przychodził mu do głowy nowy pomysł muzyczny to szedł                 do zakrystii go zapisać.
Z czasem sława „rudego księdza”( „il prette rosso” – tak go nazywano ze względu na bujną fryzurę w rudym kolorze) wyszła daleko poza Wenecję. U szczytu powodzenia kompozytor zarabiał ogromne sumy, ale jednocześnie bardzo szybko je roztrwonił.
Pod koniec życia (latem 1740 r.)  Vivaldi wyjechał do Wiednia, gdyż liczył na stanowisko     na dworze cesarza Karola VI. Niestety cesarz zachorował i w październiku tego roku zmarł. Vivaldi stanowiska nie otrzymał          i  zmarł w nędzy i zapomnieniu w 1741r. Jego śmierci nie odnotowano w wiedeńskim  środowisku muzycznym, nie było żadnej ceremonii pogrzebowej, zapewniono mu tylko najtańszy pochówek w nieoznakowanej mogile. Dziś       w tym miejscu znajduje się budynek Politechniki Wiedeńskiej i tablica pamiątkowa poświęcona Vivaldiemu.
Vivaldi był znany jako kompozytor, a także jako jeden z najlepszych  skrzypków                   –wirtuozów swojej epoki     ( był pierwszym  kompozytorem tak dużej ilości utworów         na skrzypce i orkiestrę).  Jego styl przejawia się najpełniej w utworach instrumentalnych,      a zwłaszcza koncertach skrzypcowych.
———————————————————————————————————————————–
 
A teraz dla utrwalenia wiedzy o Vivaldim obejrzyjcie krótki filmik.
PYTANIE 2:
-w jakim miastach  urodził się i zmarł Vivaldi?                                                                                                              – wymień 2 innych sławnych kompozytorów, którzy tworzyli w tym czasie                                                           – ile miał rodzeństwa?                                                                                                                                                          – ile koncertów (około) napisał Vivaldi?                                                                                                                        – po jakim czasie bycia księdzem zwolniono go z obowiązku odprawiania mszy i dlaczego?                         – jaki sławny kompozytor opracował 6 koncertów Vivaldiego na inny instrument?                                                – Vivaldi był za życia sławny i bogaty, ale  po jego  śmierci  szybko o nim zapomniano. Kiedy jego muzyka została powtórnie odkryta?

  • https://www.youtube.com/watch?v=cg8wJxyFmt8

——————————————————————————————————————————–
Na koniec wysłuchajcie jeszcze jednego koncertu z cyklu 4 pory roku  – ponieważ zbliżają się wakacje – proponuję koncert „Lato”

  • https://www.youtube.com/watch?v=g65oWFMSoK0

—————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi   przysyłamy według instrukcji opisanej na początku tej lekcji.   Pamiętajcie –  piszemy LEKCJA NR ….  imię i nazwisko!

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  AUDYCJE MUZYCZNE kl.  VI cyklu sześcioletniego

 LEKCJA 11      KLASA VI  cyklu sześcioletniego 

 01 – 05  czerwca 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane z audycji muzycznych na koniec roku.  Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
–  osoby, które NIE MAJĄ  ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI  odpowiedzi do lekcji            10, 11  i 12 przyślą  RAZEM, DOPIERO w tygodniu  08 – 12 czerwca;  jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI  i przez to słabą  ocenę  przewidywaną na koniec roku mogą ją poprawić i  nadrobić  zaległości do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić  podaną przeze mnie ocenę  przewidywaną;
TEMAT:    Kompozytorzy polscy  muzyki XX w.
Proszę przepisać albo wydrukować i wkleić do zeszytu następującą notatkę:
Najsławniejsi kompozytorzy muzyki XX w. w Polsce to m.in.:
Karol Szymanowski
Witold Lutosławski
 Henryk Mikołaj Górecki
 Krzysztof Penderecki 
Wojciech Kilar
———————————————————————————————————————————
 
Obejrzyjcie filmik, który przedstawia skrót informacji o Szymanowskim i odpowiedzcie na pytania:
PYTANIE 1:
– w jakich latach żył Szymanowski                                                                                                                               – w którym okresie swojej twórczości nawiązywał do polskiego folkloru i z jakiego regionu folklor go najbardziej interesował                                                                                                                                               – w jakim mieście znajduje się willa Atma i w jaki sposób wiąże się z Szymanowskim                                             – na jakie instrumenty Sz. napisał utwór „Mity” (cz. I Źródło Aretuzy”)                                                                    –  jak się nazywają utwory fortepianowe skomponowane pod wpływem Chopina                                                –  podaj tytuł opery i baletu Szymanowskiego                                                                                                                –  co znaczy słowo „harnaś”                                                                                                                                               – w jakim mieście został pochowany Szymanowski                                                                                                          – która Akademia Muzyczna ( w jakim mieście) nosi imię Karola Szymanowskiego

  • https://www.youtube.com/watch?v=ecoapqwyows ——————————————————————————————————————————

A teraz obejrzyjcie  uważnie króciutką scenę z najsławniejszego baletu Szymanowskiego. W filmie  , który obejrzeliście przed chwilą była informacja o czym jest ten balet.  którzy tancerze odgywaja rolę głównych bohaterów?
PYTANIE 2:
Opisz strój, w jakim tańczy główna bohaterka (góralka, która bierze ślub)
Jakie nakrycie głowy ma tytułowy harnaś, w którym dziewczyna jest zakochana?

  • https://www.youtube.com/watch?v=3Jp213umyDU

—————————————————————————————————————————-
Jeśli już wiecie co to takiego ATMA – obejrzyjcie na koniec jeszcze jeden filmik – właśnie o tym miejscu:

  • https://www.youtube.com/watch?v=MwqSLUGinu4 

PYTANIE 3:      Kogo Szymanowski nazywał „Kicią”?
Atmę zobaczyć możecie (trochę lepsze zdjęcia) na kolejnym filmie – ale nie ma w nim komentarza
https://www.youtube.com/watch?v=loOtSZn_-NM
—————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi   przysyłamy według instrukcji opisanej na początku tej lekcji.   Pamiętajcie –  piszemy LEKCJA NR ….  imię i nazwisko                                                          W przyszłym tygodniu kolejna lekcja :)Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  AUDYCJE MUZYCZNE kl.  II cyklu czteroletniego

 LEKCJA 11      KLASA II  cyklu czteroletniego 

 01 – 05  czerwca 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane z audycji muzycznych na koniec roku.  Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
–  osoby, które NIE MAJĄ  ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI  odpowiedzi do lekcji            10, 11  i 12 przyślą  RAZEM, DOPIERO w tygodniu  08 – 12 czerwca;  jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI  i przez to słabą  ocenę  przewidywaną na koniec roku mogą ją poprawić i  nadrobić  zaległości do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić  podaną przeze mnie ocenę  przewidywaną;
TEMAT:    Tańce obce – cd.
Dzisiaj na początek poznamy bliżej taniec węgierski – CZARDASZ. Jakie jest jego tempo?    Posłuchajcie sławnego czardasza, którego skomponował Vittorio Monti
PYTANIE 1: Jakie jest tempo  tego czardasza?  W jakim jest metrum?

  • https://www.youtube.com/watch?v=WTc-KoBAKts

—————————————————————————————————————————-
W typowym ludowym czardaszu jest najpierw część w tempie wolnym nazywana LASSU , a następnie część w tempie szybkim zwana  FRISKA.
Zobaczcie teraz jak sie tańczy czardasza.

  • https://www.youtube.com/watch?v=sSKqrhXGrUw

—————————————————————————————————————————-
 
Sławnym przykładem stylizacji (czyli opracowania ) czardasza w muzyce artystycznej jest V taniec węgierski Johannesa Brahmsa.

  • https://www.youtube.com/watch?v=Nzo3atXtm54

PYTANIE 2: Jak przebiega tempo w tym opracowaniu czardasza/ Czy mamy najpierw część wolną, a potem część szybką? A może kilka razy przeplataja sie na przemian odcinki wolne i szybkie?
A może spodoba się Wam żartobliwe wykonanie tego utworu?

  • https://www.youtube.com/watch?v=GG58gUdYuh4

———————————————————————————————————————————
A teraz czas na polkę. Zobaczcie jak tańczy się ten żywiołowy taniec.  Pamietajcie, ze nazwa tego tańca nie pochodzi od Polski ani  Polki czyli mieszkanki naszego kraju.  Pochodzi od czeskiego slowa „pulka” , które oznacza mały krok, półkrok wykonywany w tańcu. Słuchając zwróćcie też uwagę na tempo i metrum.
 PYTANIE 3: Jakie jest tempo i metrum polki?

  • https://www.youtube.com/watch?v=IHppEQ4Ku58

——————————————————————————————————————————-
A teraz posłuchajcie dwóch sławnych, uroczych polek, które skomponował JohannStrauss.  (czytaj: sztraus)
JohannStrauss – Tritsch-tratsch Polka

  • https://www.youtube.com/watch?v=iuONBz7boBc

Johann Strauss – Pizzicato Polka

  • https://www.youtube.com/watch?v=3CAXpuPqfv0

PYTANIE 4: W którym wieku żył Johann Strauss, z jakim miastem był związany? Jaki rodzaj tańca komponował najczęściej i najchętniej? (informacje znajdź w internecie).
——————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi   przysyłamy według instrukcji opisanej na początku tej lekcji.   Pamiętajcie –  piszemy LEKCJA NR ….  imię i nazwisko!

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  AUDYCJE MUZYCZNE kl.  III cyklu czteroletniego

 LEKCJA 11      KLASA III  cyklu czteroletniego 

 01 – 05  czerwca 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane z audycji muzycznych na koniec roku.  Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
–  osoby, które NIE MAJĄ  ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI  odpowiedzi do lekcji            10, 11  i 12 przyślą  RAZEM, DOPIERO w tygodniu  08 – 12 czerwca;  jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI  i przez to słabą  ocenę  przewidywaną na koniec roku mogą ją poprawić i  nadrobić  zaległości do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić  podaną przeze mnie ocenę  przewidywaną;
TEMAT:    Mistrzowie baroku – Antonio Vivaldi.
Nie ma zapewne wśród Was osoby, która nie znałaby tego utworu – posłuchajcie , jak grają go uczniowie szkoły muzycznej w Bielsku – Białej:

  • https://www.youtube.com/watch?v=DNwltX385Us       słuchaj od początku do 5:25

PYTANIE 1: Widzisz na filmie wykonawców sławnego utworu Vivaldiego ” 4  Pory Roku”. Jak brzmi pełna nazwa tego utworu – co to jest (np. symfonia, pieśń, suita, sonata ….?)
—————————————————————————————————————————-
A teraz przeczytajcie poniższą notatkę o Vivaldim.  Wydrukujcie ją i wklejcie do zeszytu albo zanotujcie  w zeszycie najważniejsze informacje:

 

 

ANTONIO VIVALDI ( 1678 Wenecja – 1741 Wiedeń )

włoski barokowy kompozytor, wirtuoz gry na skrzypcach

Antonio Vivaldi urodził się w Wenecji. Jego ojciec Giovanni Battista Vivaldi był muzykiem.
Gry na skrzypcach uczył  Antonia jego ojciec. Młody Antonio już      w wieku 11 lat zastępował czasem ojca w kapeli (orkiestrze)bazyliki  św. Marka. Ponieważ Antonio był chłopcem o słabym zdrowiu, wątłym (cierpiał na astmę, niektórzy podają,           że także na jakąś chorobę serca) rodzice przeznaczyli go do stanu duchownego (został księdzem). Gdy miał      15 lat otrzymał najniższe święcenia, a w ciągu następnych 10 lat przeszedł siedem kolejnych stopni na drodze do kapłaństwa.
Ponieważ łączenie stanu duchownego z zawodem muzyka nie było w Wenecji niczym nadzwyczajnym, toteż Antonio kontynuował naukę muzyki . Prowadził też wraz z ojcem bujne życie koncertowe, a od 1703r. rozpoczął pracę jako nauczyciel gry na skrzypcach         w OSPEDALE DELLA PIETA (Szpitalu Miłosierdzia). Uczył tam też gry na altówce, prowadził chór i  orkiestrę . W Ospedale Vivaldi pracował prawie 40 lat  ( z przerwami) jako pedagog, kompozytor  i dyrygent. Był to największy i najbardziej znany przytułek, a właściwie sierociniec dla dziewcząt, w którym, podobnie jak w innych tego typu zakładach w Wenecji, olbrzymi nacisk kładziono na naukę muzyki.  Występy zespołów z OSPEDALE stały się z czasem jednym                z ważnych wydarzeń artystycznych w Wenecji. Szczególnie cotygodniowe występy orkiestry  cieszyły się powodzeniem i przynosiły spore  dochody zasilające kasę  sierocińca.
Vivaldi  komponował w tempie ekspresowym. Jak sam mawiał  – napisanie koncertu zajmowało mu       1 dzień, a opery        – tydzień! Przechwalał się, że komponuje  szybciej niż kopista przepisuje nuty.
Tuż po rozpoczęciu pracy w sierocińcu Vivaldi przestał odprawiać msze. Stało się tak           z powodu choroby serca i ataków duszności, które zmuszały Antonia do przerywania mszy      i opuszczania ołtarza. Plotka głosiła natomiast, że odebrano mu prawo odprawiania mszy dyscyplinarnie, bo gdy przychodził mu do głowy nowy pomysł muzyczny to szedł                 do zakrystii go zapisać.
Z czasem sława „rudego księdza”( „il prette rosso” – tak go nazywano ze względu na bujną fryzurę w rudym kolorze) wyszła daleko poza Wenecję. U szczytu powodzenia kompozytor zarabiał ogromne sumy, ale jednocześnie bardzo szybko je roztrwonił.
Pod koniec życia (latem 1740 r.)  Vivaldi wyjechał do Wiednia, gdyż liczył na stanowisko     na dworze cesarza Karola VI. Niestety cesarz zachorował i w październiku tego roku zmarł. Vivaldi stanowiska nie otrzymał          i  zmarł w nędzy i zapomnieniu w 1741r. Jego śmierci nie odnotowano w wiedeńskim  środowisku muzycznym, nie było żadnej ceremonii pogrzebowej, zapewniono mu tylko najtańszy pochówek w nieoznakowanej mogile. Dziś       w tym miejscu znajduje się budynek Politechniki Wiedeńskiej i tablica pamiątkowa poświęcona Vivaldiemu.
Vivaldi był znany jako kompozytor, a także jako jeden z najlepszych  skrzypków                   –wirtuozów swojej epoki     ( był pierwszym  kompozytorem tak dużej ilości utworów         na skrzypce i orkiestrę).  Jego styl przejawia się najpełniej w utworach instrumentalnych,      a zwłaszcza koncertach skrzypcowych.
———————————————————————————————————————————–
 
A teraz dla utrwalenia wiedzy o Vivaldim obejrzyjcie krótki filmik.
PYTANIE 2:
-w jakim miastach  urodził się i zmarł Vivaldi?                                                                                                              – wymień 2 innych sławnych kompozytorów, którzy tworzyli w tym czasie                                                           – ile miał rodzeństwa?                                                                                                                                                          – ile koncertów (około) napisał Vivaldi?                                                                                                                        – po jakim czasie bycia księdzem zwolniono go z obowiązku odprawiania mszy i dlaczego?                         – jaki sławny kompozytor opracował 6 koncertów Vivaldiego na inny instrument?                                                – Vivaldi był za życia sławny i bogaty, ale  po jego  śmierci  szybko o nim zapomniano. Kiedy jego muzyka została powtórnie odkryta?

  • https://www.youtube.com/watch?v=cg8wJxyFmt8

——————————————————————————————————————————–
Na koniec wysłuchajcie jeszcze jednego koncertu z cyklu 4 pory roku  – ponieważ zbliżają się wakacje – proponuję koncert „Lato”

  • https://www.youtube.com/watch?v=g65oWFMSoK0

—————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi   przysyłamy według instrukcji opisanej na początku tej lekcji.   Pamiętajcie –  piszemy LEKCJA NR ….  imię i nazwisko!

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  LITERATURA MUZYCZNA  kl.  I instrumentalistyka

 LEKCJA 11      KLASA I   , 01 – 05  czerwca 2020

LITERATURA  MUZYCZNA

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane z  historii muzyki  na koniec roku.  Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
–  osoby, które NIE MAJĄ  ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI  odpowiedzi do lekcji         10,11  i 12 przyślą  RAZEM, DOPIERO w tygodniu  08 – 12 czerwca;  jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI  mogą je nadrobić do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić  podaną przeze mnie ocenę  przewidywaną;
TEMAT:  Polskie tańce narodowe.
Podstawowe cechy, po których rozpoznajemy dany taniec to jego : metrum, tempo, charakter, czasem akcenty ( np. bardzo wyraźne, regularne albo nieregularne) oraz w przypadku niektórych tańców typowe, powtarzające się   schematy rytmiczne.
Tańce dzielimy na użytkowe i stylizowane. Przeczytaj w notatkach co je różni. 
PYTANIE1: Wyjaśnij różnicę między tańcem użytkowym a stylizowanym
Zapewne znacie polskie tańce narodowe. Jest ich 5 – spróbujcie je wymienić  bez zaglądania do notatek. Udało się?
Ponieważ  pracujemy zdalnie – nie mogę przedstawiać Wam teraz nagrań i prosić, abyście rozpoznali, który to z polskich tańców. Zatem słuchamy sławnych przykładów , a Wy patrzycie do tabelki z cechami tańców i podkreślacie te cechy, które w danym tańcu  zauważyliście. ZAPISUJCIE W NOTATKACH WSZYSTKIE PRZYKŁADY SŁUCHOWE!
——————————————————————————————————————————–Michał Kleofas Ogiński – Polonez Pożegnanie ojczyzny
PYTANIE2: Kiedy żył Michał Kleofas Ogiński?

  • https://youtu.be/eWajYHs4goU

———————————————————————————————————————————
F. Chopin – Polonez A-dur op. 40
PYTANIE 3: Jaka rocznica związana z życiem Chopina przypada w tym roku?

  • https://youtu.be/yj19OFNqh4  

 ————————————————————————————————————————–
A teraz zobaczcie jak się tańczy poloneza.  Usłyszycie Poloneza Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz
PYTANIE 4: Co to znaczy, ze polonez to taniec KOROWODOWY?

  • https://www.youtube.com/watch?v=qE44MVA79-A

—————————————————————————————————————————–
Na koniec lekcja tańca 🙂 Otwórz stronę:  muzykotekaszkolna.pl/polonez
Obejrzyj filmiki, które pokazują , jak się tańczy poloneza : lekcje 1-10 (trwają po pół  minuty! )  JEŚLI MASZ Z KIM – PRZEĆWICZ KROKI POLONEZA
——————————————————————————————————————————–
A teraz posłuchajcie krakowiaka.  Będzie to krakowiak ludowy, użytkowy.  Słuchając sprawdźcie w tabelce, które cechy tego tańca słyszycie w tym przykładzie

  • https://youtu.be/lGUkCV6-fts

 
———————————————————————————————————————————–
Drugi przykład to krakowiak stylizowany. Wykonuje go uczennica szkoły muzycznej.  Posłuchaj uważnie i odpowiedz na pytanie.
Roman Statkowski – Krakowiak
PYTANIE 5:
Zwróć uwagę jak się zmienia tempo w tym utworze – jak można go podzielić na części? Zapisz je literami. W których częściach słychać wesoły i skoczny charakter oraz synkopy, a w których nie?

  • https://youtu.be/9fVhf02BIGA

—————————————————————————————————————————
I kolejna  lekcja tańca 🙂 Otwórz stronę:  muzykotekaszkolna.pl/krakowiak
Obejrzyj filmiki, które pokazują , jak się tańczy krakowiaka : lekcje 1-8  JEŚLI MASZ Z KIM – PRZEĆWICZ KROKI KRAKOWIAKA
—————————————————————————————————————————-
A teraz czas na mazura. Sprawdźcie, które cechy wymienione w notatkach słyszycie w następującym mazurze:

  • https://youtu.be/AQ3jE65P1Vs

——————————————————————————————————————————–
A teraz posłuchajcie mazura z opery Halka  Stanisława Moniuszki

  • https://youtu.be/GTIcC_hCgyM

PYTANIE 6:  Co oznacza tytuł tej opery?
———————————————————————————————————————————
I jeszcze mazur z opery Straszny dwór
https://youtu.be/xUMKu3trW3E
PYTANIE 7: Wymień 2 instrumenty perkusyjne które mają bardzo ważną rolę w tym utworze.
Następne nagranie to ten sam utwór

  • https://youtu.be/_mt7J9PmBbU

———————————————————————————————————————————
Czas na kujawiaka. Posłuchajcie i zwróćcie uwagę na  jego cechy: metrum, tempo, charakter.

  • https://youtu.be/GHrcB9Rg2fk

—————————————————————————————————————————-
Czasem w kujawiaku między fragmentami w wolnym tempie i o smutnym charakterze przeplatają się fragmenty szybkie i wesołe (jakby fragmenty oberka). Posłuchajcie na koniec Kujawiaka a-moll Henryka wieniawskiego. Gra młodziutka uczennica szkoły muzycznej.

  • https://youtu.be/DcwSwC3h9LE

PYTANIE 8: Ile razy w tym kujawiaku wystąpiły fragmenty szybkie i wesołe?
———————————————————————————————————————————
——————————————————————————————————————————–
W ramach dalszego toku naszej  lekcji obejrzycie prezentację o polskich tańcach narodowych. Znajdziecie tam tańce, które już znamy oraz OBERKA, o którym dotąd nie mówiliśmy.  Proszę obejrzeć filmiki, które pokazują wszystkie tańce. Możecie na końcu    wykonać ćwiczenia interaktywne.

  • https://view.genial.ly/5d4e9be0f0a6500f5021360c/presentation-polskie-tance-narodowe 

————————————————————————————————————————————-
PYTANIA do prezentacji:
2. Jak pierwotnie nazywano poloneza?
 3. Na jakim instrumencie grał Jankiel z Pana Tadeusza ?
4. Kogo nazywano wodzirejem?
5. W jakich kolorach są stroje tancerzy w mazurze?
6. Jak nazywa się budynek na krakowskim rynku na tle którego zespół tańczy krakowiaka?
7. Popatrz na pary tańczące oberka – jaką figurę taneczną najczęściej wykonują ?- od niej  pochodzi nazwa OBEREK.
———————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi przysyłamy zgodnie z instrukcją napisana na początku tej lekcji.
Pamiętajcie –  piszemy LEKCJA/-E  NR ….  imię i nazwisko!

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂   Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  HISTORIA MUZYKI  kl.  II instrumentalistyka

 LEKCJA 11      KLASA II   , 01 – 05  czerwca 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane z  historii muzyki  na koniec roku.  Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
–  osoby, które NIE MAJĄ  ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI  odpowiedzi do lekcji         10,11  i 12 przyślą  RAZEM, DOPIERO w tygodniu  08 – 12 czerwca;  jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI  mogą je nadrobić do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić  podaną przeze mnie ocenę  przewidywaną;
TEMAT:  Muzyka instrumentalna w epoce renesansu.
Renesans to epoka, w której muzyka czysto instrumentalna po raz pierwszy zaczęła się rozwijać bardzo intensywnie. Wcześniej grano na instrumentach , ale głównie służyły jako podkład do tańca albo  towarzyszyły głosom wokalnym.  Renesans przyniósł wielki rozkwit muzyki instrumentalnej i jednocześnie  wielkiego rozkwitu sztuki budowania instrumnetów.
Przeczytajcie notatkę  (str. 40 – 41)  o instrumentach renesansu i popatrzcie na ich rysunki.
A teraz obejrzyjcie kolejno:
https://www.youtube.com/watch?v=o5rE-trFrHE  lutnia budowa
https://www.youtube.com/watch?v=2hNqQiFJtus  lutnia utwór
https://www.youtube.com/watch?v=d9Ky0rvBN40 flety proste utwór
https://www.youtube.com/watch?v=qYj1DYNOXls  szałamaja solo
https://www.youtube.com/watch?v=GqD5Wyep9M8  portatyw (muzyka niezbyt renesansowa:))
https://www.youtube.com/watch?v=I8tW06fv8sg instrumenty renesansu (viola da gamba, violone, trabka, krumhorn, harfa, lira korbowa, lutnia)
——————————————————————————————————————————-
Obejrzycie teraz  film  Muzyka polskiego renesansu. W kolejnych fragmentach  muzycy będą grać na różnych instrumentach z tamtej epoki.
PYTANIE 1: Jakie instrumenty grają w poszczególnych fragmentach?
1.Chorea – od lewej:  ….
2. odmiana organów  …..
3. Zakłułam się tarnem – ….
4. Rex – 4 …
5. pieśni Kalliopy słowieńskiej – głos + …
6. Sławne potomstwo Lechowe – głos + …
7. Triumfuj wierny poddany – głos + …
8. Mikołaj z Krakowa – Tańce – flety proste+ …
9. Ad novem saltus – …..

  • https://www.youtube.com/watch?v=t59s3MCDAew

——————————————————————————————————————————— 
Znajdźcie jeszcze nagranie i posłuchajcie :  CRUMHORN CONSORT – Al Milanese Castell´Arquato Manuscript – XVI Century Italian Renaissance Music!
———————————————————————————————————————————-
Na koniec lekcji przeglądnijcie jeszcze raz nazwy wszystkich wymienionych w notatce instrumentów renesansu. Jeśli któraś nazwa nadal nie kojarzy wam się z wyglądem i brzmieniem konkretnego instrumentu – poszukajcie w internecie jego  zdjęcia/ rysunku  i nagrania .
————————————————————————————————————————————
Odpowiedzi przysyłamy zgodnie z instrukcją napisana na początku tej lekcji.
Pamiętajcie –  piszemy LEKCJA/-E  NR ….  imię i nazwisko!

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂   Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

 

 

 

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  HISTORIA MUZYKI  kl.  III instrumentalistyka

 LEKCJA 11      KLASA III   , 01 – 05  czerwca 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane z  historii muzyki  na koniec roku.  Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
–  osoby, które NIE MAJĄ  ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI  odpowiedzi do lekcji         10,11  i 12 przyślą  RAZEM, DOPIERO w tygodniu  08 – 12 czerwca;  jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI  mogą je nadrobić do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić  podaną przeze mnie ocenę  przewidywaną;
TEMAT:  Muzyka instrumentalna J.F. Haendla.
Na początek przypomnijcie sobie, jakie były najbardziej typowe dla baroku formy muzyki instrumentalnej.
PYTANIE 1: Wymień  3 najbardziej typowe formy muzyki instrumentalnej baroku. Dwie z nich miały swoje odmiany – podaj ich nazwy.
————————————————————————————————————————————
Proszę o przeczytanie notatki o instrumentalnych utworach Haendla.
PYTANIE 2:
– Dlaczego koncerty solowe Haendla są dość nietypowe?   kto grywał w nich partię solową za życia kompozytora i w jakich okolicznościach je wykonywano?                                                                                        – Jakie utwory  H. zalicza się do muzyki plenerowej ? Na jakie okoliczności powstały?
———————————————————————————————————————————–
 
 
 
Hornpipe z  Muzyki na wodzie
PYTANIE3:
 – co to jest hornpipe                                                                                                                                                           – utwór wykonywany jest na instrumentach dawnych – które z nich ( z tego, co daje się zauważyć w tym nagraniu) różnią sie od współczesnych wyglądem                                                                                              – jaką dodatkową rolę pełni muzyk grający basso continiuo na klawesynie?

  • https://www.youtube.com/watch?v=1h4mAceHmrI

———————————————————————————————————————————–
Koncert na organy i orkiestrę  F-dur op. 4 nr 4

  • https://www.youtube.com/watch?v=CDKy3ZxDTMU słuchaj od początku do 3:50

PYTANIE 4:  Kto jest dyrygentem / prowadzi orkiestrę w tym koncercie?
————————————————————————————————————————————
Concerto grosso op. 6 nr 1
PYTANIE 5: Jaka jest grupa concertino? (zwróć uwagę na kontrasty :duża grupa – mała grupa; jakie instrumenty graja w tej małej grupie?

  • https://www.youtube.com/watch?v=nBJKoqfa_ys      słuchaj najlepiej  od 2:10   do 6: 20

———————————————————————————————————————————
Sonata triowa   B-dur
PYTANIE 6:  Przypomnij sobie co to jest sonata triowa i wyjaśnij jaka rolę pełnią w tym utworze poszczególne instrumenty – które są prowadzące, które graja basso continuo.

  • https://www.youtube.com/watch?v=qSm3oXaC8NA

———————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi przysyłamy zgodnie z instrukcją napisana na początku tej lekcji.
Pamiętajcie –  piszemy LEKCJA/-E  NR ….  imię i nazwisko!

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂   Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

 

 

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  HISTORIA MUZYKI  kl.  IV instrumentalistyka

 LEKCJA 11      KLASA IV   , 01 – 05  czerwca 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane z  historii muzyki  na koniec roku.  Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
–  osoby, które NIE MAJĄ  ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI  odpowiedzi do lekcji         10,11  i 12 przyślą  RAZEM, DOPIERO w tygodniu  08 – 12 czerwca;  jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI  mogą je nadrobić do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić  podaną przeze mnie ocenę  przewidywaną;
TEMAT:  Ludwig van Beethoven – najwazniejsze fakty z biografii.
Na początku naszej pierwszej lekcji o Beethovenie proszę, aby każdy z Was zastanowił się i przypomniał sobie
 – jakie sławne (lub mniej sławne) utwory Beethovena  znacie/gracie?
– co wiecie o Beethovenie?
Kilka ostatnich lekcji w tym roku szkolnym i kilka na początku przyszłego roku mają na celu przybliżyć Wam tego kompozytora i wyjaśnić, dlaczego jest tak ważną postacią w historii muzyki.
———————————————————————————————————————————–
Może zacznijmy od przypomnienia  kilku fragmentów tych najsławniejszych utworów B.:
https://www.youtube.com/watch?v=yAsDLGjMhFI
https://www.youtube.com/watch?v=OsOUcikyGRk
https://www.youtube.com/watch?v=jv2WJMVPQi8
https://www.youtube.com/watch?v=XFX8S9aAgvw
———————————————————————————————————————————-
A teraz proszę o przeczytanie notatki o życiu Beethovena.
PYTANIE 1:
–  podaj rok i miejsce urodzenia i śmierci B.                                                                                                          –  omów tradycje muzyczne w rodzinie B.                                                                                                                    –  w jakim wieku B. dawał już wyraźne oznaki nieprzeciętnego talentu muzycznego                                          – w jakim wieku B. po raz pierwszy wyjeżdża do Wiednia? U kogo ma się tam uczyć? Dlaczego do tego nie dochodzi?                                                                                                                                                              –  Ile lat ma B. kiedy powtórnie przyjeżdża do Wiednia? U kogo sie wtedy uczy kompozycji? (ponaj 2 nazwiska)                                                                                                                                                                              –  od czego zaczęła się kariera artystyczna B. w Wiedniu  (zanim stał się sławny jako kompozytor)                  – jak opisywany jest charakter B.?                                                                                                                                    – ile lat miał B., gdy pojawiły się pierwsze oznaki problemów ze słuchem? Ile lat  niemal zupełnie nie słyszał?                                                                                                                                                                              – co to znaczy, że B. był wolnym artystą?                                                                                                                        – czy B. miał żonę, dzieci?                                                                                                                                                    – czy  B. zdobył sławę za życia?
————————————————————————————————————————————
Utrwalmy sobie jeszcze wiadomości o Beethovenie oglądając  filmiki:
20 faktów o Beethovenie:

  • https://www.youtube.com/watch?v=lppCMwKp-r4 

10 ciekawostek o Beethovenie: 

  • https://www.youtube.com/watch?v=pZPW9MlKg28

————————————————————————————————————————————-
Jeśli jeszcze macie ochotę – to proponuję Top 10 utworów Beethovena ( można dyskutować, czy wybór jest trafny – ale utwory na pewno znane):

  • https://www.youtube.com/watch?v=Ay7Cm77bxCA

———————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi przysyłamy zgodnie z instrukcją napisana na początku tej lekcji.
Pamiętajcie –  piszemy LEKCJA/-E  NR ….  imię i nazwisko!

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂   Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 
 
 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz

na stronie internetowej szkoły (login: uczen    hasło: students)                                                                             na poczcie:  psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810!                                                                                                  oraz na Microsoft Teams                                                                                                                                               w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ  zespołu  HISTORIA MUZYKI  kl.  V instrumentalistyka

 LEKCJA 11      KLASA V   , 01 – 05  czerwca 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już  swoje oceny przewidywane z  historii muzyki  na koniec roku.  Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
–  osoby, które NIE MAJĄ  ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI  odpowiedzi do lekcji         10,11  i 12 przyślą  RAZEM, DOPIERO w tygodniu  08 – 12 czerwca;  jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI  mogą je nadrobić do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić  podaną przeze mnie ocenę  przewidywaną;
TEMAT:   Powtórzenie materiału o szkołach narodowych w muzyce XIX w.
Od wielu lekcji poznawaliście muzykę szkół narodowych w XIX w. W tym tygodniu proszę                       o powtórzenie sobie  tych wiadomości i nadesłanie do mnie odpowiedzi na pytania ze sprawdzianu, który zamieszczam poniżej.  Jak zawsze proszę –  sprawdźcie  najpierw ile zapamiętaliście z lekcji. Dopiero po uświadomieniu sobie tego faktu – proszę przystąpić do pracy z notatkami.
Poniżej sprawdzian, który pisalibyście, gdyby nasza nauka przebiegała w szkole.
 
 
——————————————————————————————————————————
 
 
Mam jeszcze jedno pytanie do Was.
BARDZO WAŻNE PYTANIE:
Jak odbieracie zdalne lekcje z historii muzyki? Czy dały jakieś efekty? Czy zadawałam Wam za dużo? Za mało? Bardzo proszę o  wyłącznie SZCZERE odpowiedzi!  Wydaje mi się, że słuchanie muzyki            z obrazem  jest dla młodzieży o wiele przyjemniejsze (łatwiejsze?), ale może sie mylę…
Nikt z Waszej grupy nie ma zaległości – zatem odpowiedzi  do lekcji 10,11 i 12    przysyłamy   RAZEM dopiero w  przyszłym tygodniu.
Pamiętajcie –  piszemy LEKCJA/-E  NR ….  imię i nazwisko!

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂   Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 
 

Copyright © 2020 PSM Gliwice. Wykonanie LINX

Skip to content