Dla uczniów p. Aleksandry Dudek – lekcja nr 12
Zdalne nauczanie nr 12, 7, 8 V 2020
Uczniowie Aleksandry Dudek
Kształcenie słuchu i audycje muzyczne
Kształcenie słuchu:
Kl. I/4
Temat: Gama d-moll
Sprawdzanie dyktanda i nauczonego ćwiczenia. Proszę nauczyć się ćw. 257.
Kl. II/4
Temat: Sprawdzanie, omawianie i poprawianie zadań kompozytorskich.
Kto nie napisał powtarzam tu polecenia. Proszę je UWAŻNIE przeczytać.
Komponujemy kujawiaka w tonacji e-moll z zastosowaniem choć jednej grupy szesnastkowej i jednej synkopy. Podaję tekst. Włodzimierz Ścisłowski Wiklina:
Plecie wiatr wiklinie,
plecie wciąż z ochotą,
że gdy wiosna minie
koszyk z niej uplotą.
Uwagi do komponowania:
- piszemy dość szeroko, tak żeby odpowiednia sylaba znalazła się pod nutą,
- ma być 8 taktów podzielonych na dwie części,
- I cz. to jakby pytanie, kończymy dłuższą nutą, dźwiękiem h,
- II cz. to odpowiedź, więc musi zawierać jakieś elementy pytania (podobny rytm, czy zwrot melodyczny), kończymy toniką czyli e,
- można stosować powtórzenia lub progresje,
- pozostawiam dowolność w jakiej odmianie gamy to napiszecie, ale pamiętać proszę o ewentualnym dopisaniu krzyżyka przy odpowiednim stopniu,
- jak kujawiak to w metrum na 3 i wolnym tempie.
Kl. III/4 i V/6
Temat: Sprawdzian wiadomości – interwały i trójdźwięki.
Żebyście nie zapomnieli – krótki sprawdzian.
1. Zbuduj 2>, 2, 3>, 3, 4, 4< od dźwięku e razkreślne w górę w kluczu wiolinowym.
2. Zbuduj 5>, 5, 6>, 6, 7, 7< od dźwięku h małe w dół w kluczu basowym.
3. Zbuduj trójdźwięki durowy i molowy w I i II przewrocie od dźwięku e razkreślne w górę w kluczu wiolinowym. UWAGA – wszystkie 4 postacie od tego samego dźwięku.
4. Zbuduj wszystkie znane trójdźwięki (4 rodzaje) bez przewrotu i D7 od dźwięku h małe w dół w kluczu basowym.
Kl. IV/4 i VI/6
Temat: Skale modalne – Bogurodzica – pierwszy polski hymn
Ponieważ wiele osób jeszcze się zmaga z kompozycjami i skalami, dziś tylko jedno, ale ważne zadanie. Nauczyć się śpiewać Bogurodzicę.
Najpierw zapoznajcie się z tekstem i jego objaśnieniem https://www.youtube.com/watch?v=9vLyAGmnCio
Poniżej link do nut i informacji. Ponieważ jest to rytmika swobodna, akcent i oddechy są związane ze słowami. http://a-pesni.org/polsk/bogurodzica.php
W jakiej to jest skali?
Można posłuchać jak wykonują to inni. Ponieważ jest to rytmika swobodna każdorazowo wykonanie jest trochę inne. Proszę porównać. https://www.youtube.com/watch?v=ziCfs5tES_Y
https://www.youtube.com/watch?v=NrhHjoyaHdo
Audycje muzyczne.
Kl. IV/4 (i osoby z VI/6)
Temat: Fryderyk Chopin – dzieło
Poniżej karta pracy. Starannie wypełnioną proszę przesłać jako dokument.
Posłuchajcie najbardziej znanych utworów Fryderyka Chopina i odpowiedzcie na pytania z nimi związane.
- Pieśń Wojak. https://www.youtube.com/watch?v=c622wKz1s3A . Jaki to typ pieśni (patrz notatka o Schubercie i pieśni artystycznej)? Do jakich wydarzeń nawiązuje tekst pieśni?
- Etiuda c-moll op. 10 nr 12 https://www.youtube.com/watch?v=JwoAoII1EkQ. Jaki charakter ma ta etiuda (minim. 3 określenia)? Z jakimi wydarzeniami się wiąże? Gdzie i kiedy powstała?
- Walc cis-moll op. 64 nr 2 https://www.youtube.com/watch?v=WFD3DToErdg.
Walce Chopina to utwory stylizowane. Jak się nazywa ten styl (patrz notatka przy lekcji o walcu)? Jaką formę (budowę) ma ten konkretny walc?
- Preludium Des-dur op. 28 nr 15 https://www.youtube.com/watch?v=0LWoLykSSaQ. Chopin nie nadał tego tytułu, a kto? Gdzie powstały preludia i dlaczego jest w nich tyle melancholii (konkretnie, co się wtedy działo z Chopinem?
- Koncert fortepianowy e-moll cz. II https://www.youtube.com/watch?v=YmCWD3wtMBY. Jaki to jest rodzaj melodyki? (Patrz notatka o rodzajach melodyki w szerszym dziale Elementy dzieła muzycznego). Kogo miał przed oczyma wyobraźni komponując tę część koncertu?
- Polonez As-dur op. 53 https://www.youtube.com/watch?v=org1Tt1NnBY . Polonezy Chopina to utwory stylizowane, czyli przeznaczone wyłącznie do słuchania. Po czym poznamy, że to polonez? Ile Chopin miał lat, gdy skomponował pierwszego poloneza?
- Mazurek D-dur op. 33 nr 3 https://www.youtube.com/watch?v=juuDSXzoVwE. Jakie tańce są podstawą stylizacji w mazurkach? Jakie zostały przetworzone w tym konkretnym? Jakie cechy mazurka są stałe (2) a jakie zmienne (2)?