Dla uczniów p. Doroty Zawady – lekcja nr 11
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz
na stronie internetowej szkoły (login: uczen hasło: students) na poczcie: psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810! oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu AUDYCJE MUZYCZNE kl. IV cyklu sześcioletniego
LEKCJA 11 KLASA IV cyklu sześcioletniego
01 – 05 czerwca 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już swoje oceny przewidywane z audycji muzycznych na koniec roku. Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
– osoby, które NIE MAJĄ ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI odpowiedzi do lekcji 10,11 i 12 przyślą RAZEM, DOPIERO w tygodniu 08 – 12 czerwca; jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI mogą je nadrobić do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić podaną przeze mnie ocenę przewidywaną;
TEMAT: Tańce obce – cd.
Zaczniemy od powtórzenia:
PYTANIE1: Z jakiego kraju pochodzą menuet i gawot? W jakim są tempie i metrum? Jaki mają charakter?
——————————————————————————————————————————
Dzisiaj poznacie jeszcze kilka tańców obcych, czyli tańców innych narodów. Ja podam ich nazwy, a wy dopiszcie z jakiego kraju pochodzą. Znajdziecie tą informację w podręczniku albo w internecie.
Wpiszcie do zeszytu:
nazwa tańca |
pochodzenie (kraj z którego pochodzi taniec)
|
metrum
|
tempo |
Polka |
|
|
|
Walc |
|
|
|
Czardasz |
|
|
|
Bolero |
|
|
|
Tarantella |
|
|
|
Hopak |
|
|
|
A teraz posłuchajcie sławnego Bolera, które skomponował Maurice (czyt: moris) Ravel
PYTANIE 2: Wpisz do tabeli metrum i tempo tego tańca.
PYTANIE 3: a)Słuchaj uważnie utworu i zanotuj, jakie instrumenty kolejno grają powtarzającą się melodię w tym utworze b)Jaką ważną rolę pełni w tym utworze werbel? c) Jak zmienia się głośność czyli dynamika? Jakim włoskim słowem oznacza sie takie zjawisko?
- https://youtu.be/dZDiaRZy0Ak
———————————————————————————————————————————-
Na koniec posłuchajcie jeszcze tarantelli. Nazwa tego tańca wywodzi sie od miasta Tarent albo, jak podaja inne źródła, od pająka – tarantulli. Wierzono, że taniec ten potrafi uleczyć osobę ukąszoną przez tego pająka.
PYTANIE 4:
Tarantella to taniec w metrum 6/8 W jakim tempie jest ten taniec ?
- https://youtu.be/E_n6_hq6uZ0
- https://youtu.be/BPq2edSDAnc
- https://youtu.be/trCrFGUdHNw
——————————————————————————————————————————–
Odpowiedzi przysyłamy według instrukcji opisanej na początku tej lekcji.
Pamiętajcie – piszemy LEKCJA NR …. imię i nazwisko!
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz
na stronie internetowej szkoły (login: uczen hasło: students) na poczcie: psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810! oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu AUDYCJE MUZYCZNE kl. V cyklu sześcioletniego
LEKCJA 11 KLASA V cyklu sześcioletniego
01 – 05 czerwca 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już swoje oceny przewidywane z audycji muzycznych na koniec roku. Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
– osoby, które NIE MAJĄ ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI odpowiedzi do lekcji 10, 11 i 12 przyślą RAZEM, DOPIERO w tygodniu 08 – 12 czerwca; jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI i przez to słabą ocenę przewidywaną na koniec roku mogą ją poprawić i nadrobić zaległości do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić podaną przeze mnie ocenę przewidywaną;
TEMAT: Mistrzowie baroku – Antonio Vivaldi.
Nie ma zapewne wśród Was osoby, która nie znałaby tego utworu – posłuchajcie , jak grają go uczniowie szkoły muzycznej w Bielsku – Białej:
- https://www.youtube.com/watch?v=DNwltX385Us słuchaj od początku do 5:25
PYTANIE 1: Widzisz na filmie wykonawców sławnego utworu Vivaldiego ” 4 Pory Roku”. Jak brzmi pełna nazwa tego utworu – co to jest (np. symfonia, pieśń, suita, sonata ….?)
—————————————————————————————————————————-
A teraz przeczytajcie poniższą notatkę o Vivaldim. Wydrukujcie ją i wklejcie do zeszytu albo zanotujcie w zeszycie najważniejsze informacje:
ANTONIO VIVALDI ( 1678 Wenecja – 1741 Wiedeń )
włoski barokowy kompozytor, wirtuoz gry na skrzypcach
Antonio Vivaldi urodził się w Wenecji. Jego ojciec Giovanni Battista Vivaldi był muzykiem.
Gry na skrzypcach uczył Antonia jego ojciec. Młody Antonio już w wieku 11 lat zastępował czasem ojca w kapeli (orkiestrze)bazyliki św. Marka. Ponieważ Antonio był chłopcem o słabym zdrowiu, wątłym (cierpiał na astmę, niektórzy podają, że także na jakąś chorobę serca) rodzice przeznaczyli go do stanu duchownego (został księdzem). Gdy miał 15 lat otrzymał najniższe święcenia, a w ciągu następnych 10 lat przeszedł siedem kolejnych stopni na drodze do kapłaństwa.
Ponieważ łączenie stanu duchownego z zawodem muzyka nie było w Wenecji niczym nadzwyczajnym, toteż Antonio kontynuował naukę muzyki . Prowadził też wraz z ojcem bujne życie koncertowe, a od 1703r. rozpoczął pracę jako nauczyciel gry na skrzypcach w OSPEDALE DELLA PIETA (Szpitalu Miłosierdzia). Uczył tam też gry na altówce, prowadził chór i orkiestrę . W Ospedale Vivaldi pracował prawie 40 lat ( z przerwami) jako pedagog, kompozytor i dyrygent. Był to największy i najbardziej znany przytułek, a właściwie sierociniec dla dziewcząt, w którym, podobnie jak w innych tego typu zakładach w Wenecji, olbrzymi nacisk kładziono na naukę muzyki. Występy zespołów z OSPEDALE stały się z czasem jednym z ważnych wydarzeń artystycznych w Wenecji. Szczególnie cotygodniowe występy orkiestry cieszyły się powodzeniem i przynosiły spore dochody zasilające kasę sierocińca.
Vivaldi komponował w tempie ekspresowym. Jak sam mawiał – napisanie koncertu zajmowało mu 1 dzień, a opery – tydzień! Przechwalał się, że komponuje szybciej niż kopista przepisuje nuty.
Tuż po rozpoczęciu pracy w sierocińcu Vivaldi przestał odprawiać msze. Stało się tak z powodu choroby serca i ataków duszności, które zmuszały Antonia do przerywania mszy i opuszczania ołtarza. Plotka głosiła natomiast, że odebrano mu prawo odprawiania mszy dyscyplinarnie, bo gdy przychodził mu do głowy nowy pomysł muzyczny to szedł do zakrystii go zapisać.
Z czasem sława „rudego księdza”( „il prette rosso” – tak go nazywano ze względu na bujną fryzurę w rudym kolorze) wyszła daleko poza Wenecję. U szczytu powodzenia kompozytor zarabiał ogromne sumy, ale jednocześnie bardzo szybko je roztrwonił.
Pod koniec życia (latem 1740 r.) Vivaldi wyjechał do Wiednia, gdyż liczył na stanowisko na dworze cesarza Karola VI. Niestety cesarz zachorował i w październiku tego roku zmarł. Vivaldi stanowiska nie otrzymał i zmarł w nędzy i zapomnieniu w 1741r. Jego śmierci nie odnotowano w wiedeńskim środowisku muzycznym, nie było żadnej ceremonii pogrzebowej, zapewniono mu tylko najtańszy pochówek w nieoznakowanej mogile. Dziś w tym miejscu znajduje się budynek Politechniki Wiedeńskiej i tablica pamiątkowa poświęcona Vivaldiemu.
Vivaldi był znany jako kompozytor, a także jako jeden z najlepszych skrzypków –wirtuozów swojej epoki ( był pierwszym kompozytorem tak dużej ilości utworów na skrzypce i orkiestrę). Jego styl przejawia się najpełniej w utworach instrumentalnych, a zwłaszcza koncertach skrzypcowych.
———————————————————————————————————————————–
A teraz dla utrwalenia wiedzy o Vivaldim obejrzyjcie krótki filmik.
PYTANIE 2:
-w jakim miastach urodził się i zmarł Vivaldi? – wymień 2 innych sławnych kompozytorów, którzy tworzyli w tym czasie – ile miał rodzeństwa? – ile koncertów (około) napisał Vivaldi? – po jakim czasie bycia księdzem zwolniono go z obowiązku odprawiania mszy i dlaczego? – jaki sławny kompozytor opracował 6 koncertów Vivaldiego na inny instrument? – Vivaldi był za życia sławny i bogaty, ale po jego śmierci szybko o nim zapomniano. Kiedy jego muzyka została powtórnie odkryta?
- https://www.youtube.com/watch?v=cg8wJxyFmt8
——————————————————————————————————————————–
Na koniec wysłuchajcie jeszcze jednego koncertu z cyklu 4 pory roku – ponieważ zbliżają się wakacje – proponuję koncert „Lato”
- https://www.youtube.com/watch?v=g65oWFMSoK0
—————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi przysyłamy według instrukcji opisanej na początku tej lekcji. Pamiętajcie – piszemy LEKCJA NR …. imię i nazwisko!
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz
na stronie internetowej szkoły (login: uczen hasło: students) na poczcie: psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810! oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu AUDYCJE MUZYCZNE kl. VI cyklu sześcioletniego
LEKCJA 11 KLASA VI cyklu sześcioletniego
01 – 05 czerwca 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już swoje oceny przewidywane z audycji muzycznych na koniec roku. Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
– osoby, które NIE MAJĄ ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI odpowiedzi do lekcji 10, 11 i 12 przyślą RAZEM, DOPIERO w tygodniu 08 – 12 czerwca; jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI i przez to słabą ocenę przewidywaną na koniec roku mogą ją poprawić i nadrobić zaległości do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić podaną przeze mnie ocenę przewidywaną;
TEMAT: Kompozytorzy polscy muzyki XX w.
Proszę przepisać albo wydrukować i wkleić do zeszytu następującą notatkę:
Najsławniejsi kompozytorzy muzyki XX w. w Polsce to m.in.:
Karol Szymanowski
Witold Lutosławski
Henryk Mikołaj Górecki
Krzysztof Penderecki
Wojciech Kilar
———————————————————————————————————————————
Obejrzyjcie filmik, który przedstawia skrót informacji o Szymanowskim i odpowiedzcie na pytania:
PYTANIE 1:
– w jakich latach żył Szymanowski – w którym okresie swojej twórczości nawiązywał do polskiego folkloru i z jakiego regionu folklor go najbardziej interesował – w jakim mieście znajduje się willa Atma i w jaki sposób wiąże się z Szymanowskim – na jakie instrumenty Sz. napisał utwór „Mity” (cz. I Źródło Aretuzy”) – jak się nazywają utwory fortepianowe skomponowane pod wpływem Chopina – podaj tytuł opery i baletu Szymanowskiego – co znaczy słowo „harnaś” – w jakim mieście został pochowany Szymanowski – która Akademia Muzyczna ( w jakim mieście) nosi imię Karola Szymanowskiego
- https://www.youtube.com/watch?v=ecoapqwyows ——————————————————————————————————————————
A teraz obejrzyjcie uważnie króciutką scenę z najsławniejszego baletu Szymanowskiego. W filmie , który obejrzeliście przed chwilą była informacja o czym jest ten balet. którzy tancerze odgywaja rolę głównych bohaterów?
PYTANIE 2:
Opisz strój, w jakim tańczy główna bohaterka (góralka, która bierze ślub)
Jakie nakrycie głowy ma tytułowy harnaś, w którym dziewczyna jest zakochana?
- https://www.youtube.com/watch?v=3Jp213umyDU
—————————————————————————————————————————-
Jeśli już wiecie co to takiego ATMA – obejrzyjcie na koniec jeszcze jeden filmik – właśnie o tym miejscu:
- https://www.youtube.com/watch?v=MwqSLUGinu4
PYTANIE 3: Kogo Szymanowski nazywał „Kicią”?
Atmę zobaczyć możecie (trochę lepsze zdjęcia) na kolejnym filmie – ale nie ma w nim komentarza
https://www.youtube.com/watch?v=loOtSZn_-NM
—————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi przysyłamy według instrukcji opisanej na początku tej lekcji. Pamiętajcie – piszemy LEKCJA NR …. imię i nazwisko W przyszłym tygodniu kolejna lekcja :)Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz
na stronie internetowej szkoły (login: uczen hasło: students) na poczcie: psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810! oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu AUDYCJE MUZYCZNE kl. II cyklu czteroletniego
LEKCJA 11 KLASA II cyklu czteroletniego
01 – 05 czerwca 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już swoje oceny przewidywane z audycji muzycznych na koniec roku. Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
– osoby, które NIE MAJĄ ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI odpowiedzi do lekcji 10, 11 i 12 przyślą RAZEM, DOPIERO w tygodniu 08 – 12 czerwca; jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI i przez to słabą ocenę przewidywaną na koniec roku mogą ją poprawić i nadrobić zaległości do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić podaną przeze mnie ocenę przewidywaną;
TEMAT: Tańce obce – cd.
Dzisiaj na początek poznamy bliżej taniec węgierski – CZARDASZ. Jakie jest jego tempo? Posłuchajcie sławnego czardasza, którego skomponował Vittorio Monti
PYTANIE 1: Jakie jest tempo tego czardasza? W jakim jest metrum?
- https://www.youtube.com/watch?v=WTc-KoBAKts
—————————————————————————————————————————-
W typowym ludowym czardaszu jest najpierw część w tempie wolnym nazywana LASSU , a następnie część w tempie szybkim zwana FRISKA.
Zobaczcie teraz jak sie tańczy czardasza.
- https://www.youtube.com/watch?v=sSKqrhXGrUw
—————————————————————————————————————————-
Sławnym przykładem stylizacji (czyli opracowania ) czardasza w muzyce artystycznej jest V taniec węgierski Johannesa Brahmsa.
- https://www.youtube.com/watch?v=Nzo3atXtm54
PYTANIE 2: Jak przebiega tempo w tym opracowaniu czardasza/ Czy mamy najpierw część wolną, a potem część szybką? A może kilka razy przeplataja sie na przemian odcinki wolne i szybkie?
A może spodoba się Wam żartobliwe wykonanie tego utworu?
- https://www.youtube.com/watch?v=GG58gUdYuh4
———————————————————————————————————————————
A teraz czas na polkę. Zobaczcie jak tańczy się ten żywiołowy taniec. Pamietajcie, ze nazwa tego tańca nie pochodzi od Polski ani Polki czyli mieszkanki naszego kraju. Pochodzi od czeskiego slowa „pulka” , które oznacza mały krok, półkrok wykonywany w tańcu. Słuchając zwróćcie też uwagę na tempo i metrum.
PYTANIE 3: Jakie jest tempo i metrum polki?
- https://www.youtube.com/watch?v=IHppEQ4Ku58
——————————————————————————————————————————-
A teraz posłuchajcie dwóch sławnych, uroczych polek, które skomponował JohannStrauss. (czytaj: sztraus)
JohannStrauss – Tritsch-tratsch Polka
- https://www.youtube.com/watch?v=iuONBz7boBc
Johann Strauss – Pizzicato Polka
- https://www.youtube.com/watch?v=3CAXpuPqfv0
PYTANIE 4: W którym wieku żył Johann Strauss, z jakim miastem był związany? Jaki rodzaj tańca komponował najczęściej i najchętniej? (informacje znajdź w internecie).
——————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi przysyłamy według instrukcji opisanej na początku tej lekcji. Pamiętajcie – piszemy LEKCJA NR …. imię i nazwisko!
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz
na stronie internetowej szkoły (login: uczen hasło: students) na poczcie: psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810! oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu AUDYCJE MUZYCZNE kl. III cyklu czteroletniego
LEKCJA 11 KLASA III cyklu czteroletniego
01 – 05 czerwca 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już swoje oceny przewidywane z audycji muzycznych na koniec roku. Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
– osoby, które NIE MAJĄ ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI odpowiedzi do lekcji 10, 11 i 12 przyślą RAZEM, DOPIERO w tygodniu 08 – 12 czerwca; jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI i przez to słabą ocenę przewidywaną na koniec roku mogą ją poprawić i nadrobić zaległości do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić podaną przeze mnie ocenę przewidywaną;
TEMAT: Mistrzowie baroku – Antonio Vivaldi.
Nie ma zapewne wśród Was osoby, która nie znałaby tego utworu – posłuchajcie , jak grają go uczniowie szkoły muzycznej w Bielsku – Białej:
- https://www.youtube.com/watch?v=DNwltX385Us słuchaj od początku do 5:25
PYTANIE 1: Widzisz na filmie wykonawców sławnego utworu Vivaldiego ” 4 Pory Roku”. Jak brzmi pełna nazwa tego utworu – co to jest (np. symfonia, pieśń, suita, sonata ….?)
—————————————————————————————————————————-
A teraz przeczytajcie poniższą notatkę o Vivaldim. Wydrukujcie ją i wklejcie do zeszytu albo zanotujcie w zeszycie najważniejsze informacje:
ANTONIO VIVALDI ( 1678 Wenecja – 1741 Wiedeń )
włoski barokowy kompozytor, wirtuoz gry na skrzypcach
Antonio Vivaldi urodził się w Wenecji. Jego ojciec Giovanni Battista Vivaldi był muzykiem.
Gry na skrzypcach uczył Antonia jego ojciec. Młody Antonio już w wieku 11 lat zastępował czasem ojca w kapeli (orkiestrze)bazyliki św. Marka. Ponieważ Antonio był chłopcem o słabym zdrowiu, wątłym (cierpiał na astmę, niektórzy podają, że także na jakąś chorobę serca) rodzice przeznaczyli go do stanu duchownego (został księdzem). Gdy miał 15 lat otrzymał najniższe święcenia, a w ciągu następnych 10 lat przeszedł siedem kolejnych stopni na drodze do kapłaństwa.
Ponieważ łączenie stanu duchownego z zawodem muzyka nie było w Wenecji niczym nadzwyczajnym, toteż Antonio kontynuował naukę muzyki . Prowadził też wraz z ojcem bujne życie koncertowe, a od 1703r. rozpoczął pracę jako nauczyciel gry na skrzypcach w OSPEDALE DELLA PIETA (Szpitalu Miłosierdzia). Uczył tam też gry na altówce, prowadził chór i orkiestrę . W Ospedale Vivaldi pracował prawie 40 lat ( z przerwami) jako pedagog, kompozytor i dyrygent. Był to największy i najbardziej znany przytułek, a właściwie sierociniec dla dziewcząt, w którym, podobnie jak w innych tego typu zakładach w Wenecji, olbrzymi nacisk kładziono na naukę muzyki. Występy zespołów z OSPEDALE stały się z czasem jednym z ważnych wydarzeń artystycznych w Wenecji. Szczególnie cotygodniowe występy orkiestry cieszyły się powodzeniem i przynosiły spore dochody zasilające kasę sierocińca.
Vivaldi komponował w tempie ekspresowym. Jak sam mawiał – napisanie koncertu zajmowało mu 1 dzień, a opery – tydzień! Przechwalał się, że komponuje szybciej niż kopista przepisuje nuty.
Tuż po rozpoczęciu pracy w sierocińcu Vivaldi przestał odprawiać msze. Stało się tak z powodu choroby serca i ataków duszności, które zmuszały Antonia do przerywania mszy i opuszczania ołtarza. Plotka głosiła natomiast, że odebrano mu prawo odprawiania mszy dyscyplinarnie, bo gdy przychodził mu do głowy nowy pomysł muzyczny to szedł do zakrystii go zapisać.
Z czasem sława „rudego księdza”( „il prette rosso” – tak go nazywano ze względu na bujną fryzurę w rudym kolorze) wyszła daleko poza Wenecję. U szczytu powodzenia kompozytor zarabiał ogromne sumy, ale jednocześnie bardzo szybko je roztrwonił.
Pod koniec życia (latem 1740 r.) Vivaldi wyjechał do Wiednia, gdyż liczył na stanowisko na dworze cesarza Karola VI. Niestety cesarz zachorował i w październiku tego roku zmarł. Vivaldi stanowiska nie otrzymał i zmarł w nędzy i zapomnieniu w 1741r. Jego śmierci nie odnotowano w wiedeńskim środowisku muzycznym, nie było żadnej ceremonii pogrzebowej, zapewniono mu tylko najtańszy pochówek w nieoznakowanej mogile. Dziś w tym miejscu znajduje się budynek Politechniki Wiedeńskiej i tablica pamiątkowa poświęcona Vivaldiemu.
Vivaldi był znany jako kompozytor, a także jako jeden z najlepszych skrzypków –wirtuozów swojej epoki ( był pierwszym kompozytorem tak dużej ilości utworów na skrzypce i orkiestrę). Jego styl przejawia się najpełniej w utworach instrumentalnych, a zwłaszcza koncertach skrzypcowych.
———————————————————————————————————————————–
A teraz dla utrwalenia wiedzy o Vivaldim obejrzyjcie krótki filmik.
PYTANIE 2:
-w jakim miastach urodził się i zmarł Vivaldi? – wymień 2 innych sławnych kompozytorów, którzy tworzyli w tym czasie – ile miał rodzeństwa? – ile koncertów (około) napisał Vivaldi? – po jakim czasie bycia księdzem zwolniono go z obowiązku odprawiania mszy i dlaczego? – jaki sławny kompozytor opracował 6 koncertów Vivaldiego na inny instrument? – Vivaldi był za życia sławny i bogaty, ale po jego śmierci szybko o nim zapomniano. Kiedy jego muzyka została powtórnie odkryta?
- https://www.youtube.com/watch?v=cg8wJxyFmt8
——————————————————————————————————————————–
Na koniec wysłuchajcie jeszcze jednego koncertu z cyklu 4 pory roku – ponieważ zbliżają się wakacje – proponuję koncert „Lato”
- https://www.youtube.com/watch?v=g65oWFMSoK0
—————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi przysyłamy według instrukcji opisanej na początku tej lekcji. Pamiętajcie – piszemy LEKCJA NR …. imię i nazwisko!
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz
na stronie internetowej szkoły (login: uczen hasło: students) na poczcie: psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810! oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu LITERATURA MUZYCZNA kl. I instrumentalistyka
LEKCJA 11 KLASA I , 01 – 05 czerwca 2020
LITERATURA MUZYCZNA
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już swoje oceny przewidywane z historii muzyki na koniec roku. Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
– osoby, które NIE MAJĄ ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI odpowiedzi do lekcji 10,11 i 12 przyślą RAZEM, DOPIERO w tygodniu 08 – 12 czerwca; jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI mogą je nadrobić do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić podaną przeze mnie ocenę przewidywaną;
TEMAT: Polskie tańce narodowe.
Podstawowe cechy, po których rozpoznajemy dany taniec to jego : metrum, tempo, charakter, czasem akcenty ( np. bardzo wyraźne, regularne albo nieregularne) oraz w przypadku niektórych tańców typowe, powtarzające się schematy rytmiczne.
Tańce dzielimy na użytkowe i stylizowane. Przeczytaj w notatkach co je różni.
PYTANIE1: Wyjaśnij różnicę między tańcem użytkowym a stylizowanym
Zapewne znacie polskie tańce narodowe. Jest ich 5 – spróbujcie je wymienić bez zaglądania do notatek. Udało się?
Ponieważ pracujemy zdalnie – nie mogę przedstawiać Wam teraz nagrań i prosić, abyście rozpoznali, który to z polskich tańców. Zatem słuchamy sławnych przykładów , a Wy patrzycie do tabelki z cechami tańców i podkreślacie te cechy, które w danym tańcu zauważyliście. ZAPISUJCIE W NOTATKACH WSZYSTKIE PRZYKŁADY SŁUCHOWE!
——————————————————————————————————————————–Michał Kleofas Ogiński – Polonez Pożegnanie ojczyzny
PYTANIE2: Kiedy żył Michał Kleofas Ogiński?
- https://youtu.be/eWajYHs4goU
———————————————————————————————————————————
F. Chopin – Polonez A-dur op. 40
PYTANIE 3: Jaka rocznica związana z życiem Chopina przypada w tym roku?
- https://youtu.be/yj19OFNqh4
————————————————————————————————————————–
A teraz zobaczcie jak się tańczy poloneza. Usłyszycie Poloneza Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz
PYTANIE 4: Co to znaczy, ze polonez to taniec KOROWODOWY?
- https://www.youtube.com/watch?v=qE44MVA79-A
—————————————————————————————————————————–
Na koniec lekcja tańca 🙂 Otwórz stronę: muzykotekaszkolna.pl/polonez
Obejrzyj filmiki, które pokazują , jak się tańczy poloneza : lekcje 1-10 (trwają po pół minuty! ) JEŚLI MASZ Z KIM – PRZEĆWICZ KROKI POLONEZA
——————————————————————————————————————————–
A teraz posłuchajcie krakowiaka. Będzie to krakowiak ludowy, użytkowy. Słuchając sprawdźcie w tabelce, które cechy tego tańca słyszycie w tym przykładzie
- https://youtu.be/lGUkCV6-fts
———————————————————————————————————————————–
Drugi przykład to krakowiak stylizowany. Wykonuje go uczennica szkoły muzycznej. Posłuchaj uważnie i odpowiedz na pytanie.
Roman Statkowski – Krakowiak
PYTANIE 5:
Zwróć uwagę jak się zmienia tempo w tym utworze – jak można go podzielić na części? Zapisz je literami. W których częściach słychać wesoły i skoczny charakter oraz synkopy, a w których nie?
- https://youtu.be/9fVhf02BIGA
—————————————————————————————————————————
I kolejna lekcja tańca 🙂 Otwórz stronę: muzykotekaszkolna.pl/krakowiak
Obejrzyj filmiki, które pokazują , jak się tańczy krakowiaka : lekcje 1-8 JEŚLI MASZ Z KIM – PRZEĆWICZ KROKI KRAKOWIAKA
—————————————————————————————————————————-
A teraz czas na mazura. Sprawdźcie, które cechy wymienione w notatkach słyszycie w następującym mazurze:
- https://youtu.be/AQ3jE65P1Vs
——————————————————————————————————————————–
A teraz posłuchajcie mazura z opery Halka Stanisława Moniuszki
- https://youtu.be/GTIcC_hCgyM
PYTANIE 6: Co oznacza tytuł tej opery?
———————————————————————————————————————————
I jeszcze mazur z opery Straszny dwór
https://youtu.be/xUMKu3trW3E
PYTANIE 7: Wymień 2 instrumenty perkusyjne które mają bardzo ważną rolę w tym utworze.
Następne nagranie to ten sam utwór
- https://youtu.be/_mt7J9PmBbU
———————————————————————————————————————————
Czas na kujawiaka. Posłuchajcie i zwróćcie uwagę na jego cechy: metrum, tempo, charakter.
- https://youtu.be/GHrcB9Rg2fk
—————————————————————————————————————————-
Czasem w kujawiaku między fragmentami w wolnym tempie i o smutnym charakterze przeplatają się fragmenty szybkie i wesołe (jakby fragmenty oberka). Posłuchajcie na koniec Kujawiaka a-moll Henryka wieniawskiego. Gra młodziutka uczennica szkoły muzycznej.
- https://youtu.be/DcwSwC3h9LE
PYTANIE 8: Ile razy w tym kujawiaku wystąpiły fragmenty szybkie i wesołe?
———————————————————————————————————————————
——————————————————————————————————————————–
W ramach dalszego toku naszej lekcji obejrzycie prezentację o polskich tańcach narodowych. Znajdziecie tam tańce, które już znamy oraz OBERKA, o którym dotąd nie mówiliśmy. Proszę obejrzeć filmiki, które pokazują wszystkie tańce. Możecie na końcu wykonać ćwiczenia interaktywne.
- https://view.genial.ly/5d4e9be0f0a6500f5021360c/presentation-polskie-tance-narodowe
————————————————————————————————————————————-
PYTANIA do prezentacji:
2. Jak pierwotnie nazywano poloneza?
3. Na jakim instrumencie grał Jankiel z Pana Tadeusza ?
4. Kogo nazywano wodzirejem?
5. W jakich kolorach są stroje tancerzy w mazurze?
6. Jak nazywa się budynek na krakowskim rynku na tle którego zespół tańczy krakowiaka?
7. Popatrz na pary tańczące oberka – jaką figurę taneczną najczęściej wykonują ?- od niej pochodzi nazwa OBEREK.
———————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi przysyłamy zgodnie z instrukcją napisana na początku tej lekcji.
Pamiętajcie – piszemy LEKCJA/-E NR …. imię i nazwisko!
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz
na stronie internetowej szkoły (login: uczen hasło: students) na poczcie: psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810! oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu HISTORIA MUZYKI kl. II instrumentalistyka
LEKCJA 11 KLASA II , 01 – 05 czerwca 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już swoje oceny przewidywane z historii muzyki na koniec roku. Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
– osoby, które NIE MAJĄ ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI odpowiedzi do lekcji 10,11 i 12 przyślą RAZEM, DOPIERO w tygodniu 08 – 12 czerwca; jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI mogą je nadrobić do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić podaną przeze mnie ocenę przewidywaną;
TEMAT: Muzyka instrumentalna w epoce renesansu.
Renesans to epoka, w której muzyka czysto instrumentalna po raz pierwszy zaczęła się rozwijać bardzo intensywnie. Wcześniej grano na instrumentach , ale głównie służyły jako podkład do tańca albo towarzyszyły głosom wokalnym. Renesans przyniósł wielki rozkwit muzyki instrumentalnej i jednocześnie wielkiego rozkwitu sztuki budowania instrumnetów.
Przeczytajcie notatkę (str. 40 – 41) o instrumentach renesansu i popatrzcie na ich rysunki.
A teraz obejrzyjcie kolejno:
https://www.youtube.com/watch?v=o5rE-trFrHE lutnia budowa
https://www.youtube.com/watch?v=2hNqQiFJtus lutnia utwór
https://www.youtube.com/watch?v=d9Ky0rvBN40 flety proste utwór
https://www.youtube.com/watch?v=qYj1DYNOXls szałamaja solo
https://www.youtube.com/watch?v=GqD5Wyep9M8 portatyw (muzyka niezbyt renesansowa:))
https://www.youtube.com/watch?v=I8tW06fv8sg instrumenty renesansu (viola da gamba, violone, trabka, krumhorn, harfa, lira korbowa, lutnia)
——————————————————————————————————————————-
Obejrzycie teraz film Muzyka polskiego renesansu. W kolejnych fragmentach muzycy będą grać na różnych instrumentach z tamtej epoki.
PYTANIE 1: Jakie instrumenty grają w poszczególnych fragmentach?
1.Chorea – od lewej: ….
2. odmiana organów …..
3. Zakłułam się tarnem – ….
4. Rex – 4 …
5. pieśni Kalliopy słowieńskiej – głos + …
6. Sławne potomstwo Lechowe – głos + …
7. Triumfuj wierny poddany – głos + …
8. Mikołaj z Krakowa – Tańce – flety proste+ …
9. Ad novem saltus – …..
- https://www.youtube.com/watch?v=t59s3MCDAew
———————————————————————————————————————————
Znajdźcie jeszcze nagranie i posłuchajcie : CRUMHORN CONSORT – Al Milanese Castell´Arquato Manuscript – XVI Century Italian Renaissance Music!
———————————————————————————————————————————-
Na koniec lekcji przeglądnijcie jeszcze raz nazwy wszystkich wymienionych w notatce instrumentów renesansu. Jeśli któraś nazwa nadal nie kojarzy wam się z wyglądem i brzmieniem konkretnego instrumentu – poszukajcie w internecie jego zdjęcia/ rysunku i nagrania .
————————————————————————————————————————————
Odpowiedzi przysyłamy zgodnie z instrukcją napisana na początku tej lekcji.
Pamiętajcie – piszemy LEKCJA/-E NR …. imię i nazwisko!
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz
na stronie internetowej szkoły (login: uczen hasło: students) na poczcie: psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810! oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu HISTORIA MUZYKI kl. III instrumentalistyka
LEKCJA 11 KLASA III , 01 – 05 czerwca 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już swoje oceny przewidywane z historii muzyki na koniec roku. Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
– osoby, które NIE MAJĄ ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI odpowiedzi do lekcji 10,11 i 12 przyślą RAZEM, DOPIERO w tygodniu 08 – 12 czerwca; jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI mogą je nadrobić do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić podaną przeze mnie ocenę przewidywaną;
TEMAT: Muzyka instrumentalna J.F. Haendla.
Na początek przypomnijcie sobie, jakie były najbardziej typowe dla baroku formy muzyki instrumentalnej.
PYTANIE 1: Wymień 3 najbardziej typowe formy muzyki instrumentalnej baroku. Dwie z nich miały swoje odmiany – podaj ich nazwy.
————————————————————————————————————————————
Proszę o przeczytanie notatki o instrumentalnych utworach Haendla.
PYTANIE 2:
– Dlaczego koncerty solowe Haendla są dość nietypowe? kto grywał w nich partię solową za życia kompozytora i w jakich okolicznościach je wykonywano? – Jakie utwory H. zalicza się do muzyki plenerowej ? Na jakie okoliczności powstały?
———————————————————————————————————————————–
Hornpipe z Muzyki na wodzie
PYTANIE3:
– co to jest hornpipe – utwór wykonywany jest na instrumentach dawnych – które z nich ( z tego, co daje się zauważyć w tym nagraniu) różnią sie od współczesnych wyglądem – jaką dodatkową rolę pełni muzyk grający basso continiuo na klawesynie?
- https://www.youtube.com/watch?v=1h4mAceHmrI
———————————————————————————————————————————–
Koncert na organy i orkiestrę F-dur op. 4 nr 4
- https://www.youtube.com/watch?v=CDKy3ZxDTMU słuchaj od początku do 3:50
PYTANIE 4: Kto jest dyrygentem / prowadzi orkiestrę w tym koncercie?
————————————————————————————————————————————
Concerto grosso op. 6 nr 1
PYTANIE 5: Jaka jest grupa concertino? (zwróć uwagę na kontrasty :duża grupa – mała grupa; jakie instrumenty graja w tej małej grupie?
- https://www.youtube.com/watch?v=nBJKoqfa_ys słuchaj najlepiej od 2:10 do 6: 20
———————————————————————————————————————————
Sonata triowa B-dur
PYTANIE 6: Przypomnij sobie co to jest sonata triowa i wyjaśnij jaka rolę pełnią w tym utworze poszczególne instrumenty – które są prowadzące, które graja basso continuo.
- https://www.youtube.com/watch?v=qSm3oXaC8NA
———————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi przysyłamy zgodnie z instrukcją napisana na początku tej lekcji.
Pamiętajcie – piszemy LEKCJA/-E NR …. imię i nazwisko!
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz
na stronie internetowej szkoły (login: uczen hasło: students) na poczcie: psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810! oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu HISTORIA MUZYKI kl. IV instrumentalistyka
LEKCJA 11 KLASA IV , 01 – 05 czerwca 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już swoje oceny przewidywane z historii muzyki na koniec roku. Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
– osoby, które NIE MAJĄ ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI odpowiedzi do lekcji 10,11 i 12 przyślą RAZEM, DOPIERO w tygodniu 08 – 12 czerwca; jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI mogą je nadrobić do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić podaną przeze mnie ocenę przewidywaną;
TEMAT: Ludwig van Beethoven – najwazniejsze fakty z biografii.
Na początku naszej pierwszej lekcji o Beethovenie proszę, aby każdy z Was zastanowił się i przypomniał sobie
– jakie sławne (lub mniej sławne) utwory Beethovena znacie/gracie?
– co wiecie o Beethovenie?
Kilka ostatnich lekcji w tym roku szkolnym i kilka na początku przyszłego roku mają na celu przybliżyć Wam tego kompozytora i wyjaśnić, dlaczego jest tak ważną postacią w historii muzyki.
———————————————————————————————————————————–
Może zacznijmy od przypomnienia kilku fragmentów tych najsławniejszych utworów B.:
https://www.youtube.com/watch?v=yAsDLGjMhFI
https://www.youtube.com/watch?v=OsOUcikyGRk
https://www.youtube.com/watch?v=jv2WJMVPQi8
https://www.youtube.com/watch?v=XFX8S9aAgvw
———————————————————————————————————————————-
A teraz proszę o przeczytanie notatki o życiu Beethovena.
PYTANIE 1:
– podaj rok i miejsce urodzenia i śmierci B. – omów tradycje muzyczne w rodzinie B. – w jakim wieku B. dawał już wyraźne oznaki nieprzeciętnego talentu muzycznego – w jakim wieku B. po raz pierwszy wyjeżdża do Wiednia? U kogo ma się tam uczyć? Dlaczego do tego nie dochodzi? – Ile lat ma B. kiedy powtórnie przyjeżdża do Wiednia? U kogo sie wtedy uczy kompozycji? (ponaj 2 nazwiska) – od czego zaczęła się kariera artystyczna B. w Wiedniu (zanim stał się sławny jako kompozytor) – jak opisywany jest charakter B.? – ile lat miał B., gdy pojawiły się pierwsze oznaki problemów ze słuchem? Ile lat niemal zupełnie nie słyszał? – co to znaczy, że B. był wolnym artystą? – czy B. miał żonę, dzieci? – czy B. zdobył sławę za życia?
————————————————————————————————————————————
Utrwalmy sobie jeszcze wiadomości o Beethovenie oglądając filmiki:
20 faktów o Beethovenie:
- https://www.youtube.com/watch?v=lppCMwKp-r4
10 ciekawostek o Beethovenie:
- https://www.youtube.com/watch?v=pZPW9MlKg28
————————————————————————————————————————————-
Jeśli jeszcze macie ochotę – to proponuję Top 10 utworów Beethovena ( można dyskutować, czy wybór jest trafny – ale utwory na pewno znane):
- https://www.youtube.com/watch?v=Ay7Cm77bxCA
———————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi przysyłamy zgodnie z instrukcją napisana na początku tej lekcji.
Pamiętajcie – piszemy LEKCJA/-E NR …. imię i nazwisko!
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz
na stronie internetowej szkoły (login: uczen hasło: students) na poczcie: psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810! oraz na Microsoft Teams w MATERIAŁACH DO ZAJĘĆ zespołu HISTORIA MUZYKI kl. V instrumentalistyka
LEKCJA 11 KLASA V , 01 – 05 czerwca 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Zapewne znacie już swoje oceny przewidywane z historii muzyki na koniec roku. Brałam pod uwagę waszą ocenę na I semestr oraz to, jak ze mną współpracowaliście w trakcie zdalnego nauczania.
W ostatnich tygodniach tego roku szkolnego będziemy pracować podobnie jak dotąd, ALE:
– osoby, które NIE MAJĄ ŻADNYCH ZALEGŁOŚCI odpowiedzi do lekcji 10,11 i 12 przyślą RAZEM, DOPIERO w tygodniu 08 – 12 czerwca; jeśli ich nie dostanę to przewidywana ocena będzie obniżona – zatem nie zapomnijcie ich wysłać!
– osoby, które MAJĄ ZALEGŁOŚCI mogą je nadrobić do 05 czerwca; ponadto przysyłają lekcje 10, 11 i 12 jak dotąd, czyli do końca każdego tygodnia; te osoby mają szansę poprawić podaną przeze mnie ocenę przewidywaną;
TEMAT: Powtórzenie materiału o szkołach narodowych w muzyce XIX w.
Od wielu lekcji poznawaliście muzykę szkół narodowych w XIX w. W tym tygodniu proszę o powtórzenie sobie tych wiadomości i nadesłanie do mnie odpowiedzi na pytania ze sprawdzianu, który zamieszczam poniżej. Jak zawsze proszę – sprawdźcie najpierw ile zapamiętaliście z lekcji. Dopiero po uświadomieniu sobie tego faktu – proszę przystąpić do pracy z notatkami.
Poniżej sprawdzian, który pisalibyście, gdyby nasza nauka przebiegała w szkole.
——————————————————————————————————————————
Mam jeszcze jedno pytanie do Was.
BARDZO WAŻNE PYTANIE:
Jak odbieracie zdalne lekcje z historii muzyki? Czy dały jakieś efekty? Czy zadawałam Wam za dużo? Za mało? Bardzo proszę o wyłącznie SZCZERE odpowiedzi! Wydaje mi się, że słuchanie muzyki z obrazem jest dla młodzieży o wiele przyjemniejsze (łatwiejsze?), ale może sie mylę…
Nikt z Waszej grupy nie ma zaległości – zatem odpowiedzi do lekcji 10,11 i 12 przysyłamy RAZEM dopiero w przyszłym tygodniu.
Pamiętajcie – piszemy LEKCJA/-E NR …. imię i nazwisko!
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada