Dla uczniów p. Aleksandry Dudek – lekcja nr 10

Uczniowie Aleksandry Dudek.
Czytanie nut. Kształcenie słuchu. Nauczanie zdalne nr 10  27, 28 IV
 
Czytanie nut.
Kl. I wok.
Temat: Tonacja d-moll i takt na 6.
Ćw. 63 proszę wykonać z graniem. Ćw. 64 to kanon, nagrać siebie i dośpiewać drugi głos. Proszę prześpiewać ćwiczenia do 70. nauczyć się 69.
Takt sześcioósemkowy jest taktem złożonym z dwóch taktów na 3, ma zatem dwa akcenty na raz i na cztery. Proszę wykonać ćwiczenia 71, 72 i 73. mamy tu ćwiczenie rytmiczne jednogłosowe, dwugłos rytmiczny oraz śpiew z rytmem.
 
Kl. II wok.
Temat: grupy szesnastkowe, takty ósemkowe.
Ćw. 81 proszę wykonać śpiew + rytm. Proszę posłuchać od 25.17 https://www.youtube.com/watch?v=CQ1DwD5MYBc , bo jednak chyba nie – wykonać razem. A może?
Proszę zrealizować ćwiczenia na stronach 52 i 53. nauczyć się 89.
 
Kształcenie słuchu
Kl. I/4
Temat: Grupa rytmiczna ósemka z kropką szesnastka.
To jest grupa szesnastkowa często występująca w muzyce polskiej, w polonezie, mazurze i kujawiaku. Kto pamięta solo oboju wchodzące z tematem w Polonezie Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz? Właśnie zaczyna się ono tym rytmem
Proszę stukać rytm równych szesnastek i tataizować wskazany w temacie rytm. Najpierw powoli, ósemka z kropką trwa 3 stuknięcia i pilnować żeby na pewno na czwartą stukniętą szesnastkę przypadła ta nasza tataizowana. Potem spróbować szybciej.
Solfeż str. 253 ćw. 44. Górę tataizujemy dół stukamy.
Ponieważ jest ono trudniejsze, bo na dwa głosy, nie zadaję niczego więcej tym razem.
 
Kl. II/4
Temat: Tonacja e-moll.
Proszę sobie przypomnieć odmiany gamy molowej na przykładzie a-moll z tamtego roku. Gama e-moll jest równoległa do G-dur. Równoległa czyli znajduje się o 3> w dół od durowej i wtedy mają tyle samo znaków przykluczowych. Czyli jeden krzyżyk fis. Zapiszcie w zeszytach 4 odmiany gamy e-moll i jej triadę.
Sprawdzić czy jest dobrze ze stroną 57 solfeża. Nauczyć się śpiewać.
Posłuchaj piosenki. https://www.youtube.com/watch?v=uJNZ_cPIDh0
Spróbuj ją zapisać nutami. Zaczyna się od e trójdźwiękiem tonicznym. Takt jest na 2, pierwsze 4 takty się powtarzają więc znak repetycji. Po repetycji jest trójdźwięk Dominanty z góry na dół (5 3 1). Potem zastosujemy I i II voltę.
A tu trochę o interwałach dla przypomnienia https://www.youtube.com/watch?v=TGvhpWE3MKA
 
Kl. III /4 i V/6
Temat; takty proste i złożone.
Zobaczcie https://magazynperkusista.pl/nauka/lekcje/drumset-academy/5035-drumset-academy-rozrozniaj-metrum
Proszę odgadnąć metrum następujących utworów i wpisać do zeszytu wraz z kompozytorem i nazwą dzieła;
https://www.youtube.com/watch?v=zvD21OntHgI
https://www.youtube.com/watch?v=mUYhIUlHX70
https://www.youtube.com/watch?v=0u0M4CMq7uI
https://www.youtube.com/watch?v=L4IiXtMPEY0 – refren od 2.04
https://www.youtube.com/watch?v=GKkeDqJBlK8
https://www.youtube.com/watch?v=9PsvnTtcAt8
https://www.youtube.com/watch?v=CvFH_6DNRCY
I przesłać.
 
Kl. IV/4 i VI/6
Temat: Skala podhalańska c. d.
 
Ostatnio budowaliśmy skalę podhalańską od dźwięku c. Spróbujcie ją zbudować od dźwięku f i g.
Podręcznik strona 88. Ćwiczenie 2 na tej stronie to jest właśnie przykład błędnego zapisu, nie ma sensu bemol przy kluczu, gdy potem jest wszędzie skasowany.
Proszę się nauczyć śpiewać oba te ćwiczenia, 1 solmizacją, 2 słowami z graniem.
Zadanie kompozytorskie. Proszę korzystając z dźwięków skali zapisanej na tej stronie u góry (czyli podhalańska od c) skomponować piosenkę góralską do tekstu:
 

U nos pod reglami słonko wceśnie wstaje,

za to śniyzek dłuzyj nom tutok nie taje.

 

Uwagi do komponowania.

  • Proszę melodię układać do tekstu, może być sylaba na nutę a może też być jedna sylaba na dwie nuty – odpowiednio podpisać.
  • Zacząć od dźwięku b górnego. Pamiętać, że w muzyce góralskiej więcej jest linii opadających.
  • Frazy w pieśniach góralskich są niesymetryczne 2 +3, 2 + 3. Dla ułatwienia 10 taktów, gdzie w takcie 5 i 10 będzie dłuższa nuta, takie wybrzmienie, może być półnuta, może być synkopa ósemka ćwierćnuta z kropką.
  • Takt na 2, bo na ogół góral innych nie mają (wyjątkiem region pieniński).

 
Ładnie napisane ze starannie podpisanymi słowami proszę mi przesłać.
 
Kto ma ochotę na dodatkową ocenę lub chce się pobawić w zgadywanki proszę zrobić to co jest dla klasy powyżej – odgadywanie metrum.
 
 
 

Copyright © 2020 PSM Gliwice. Wykonanie LINX

Skip to content