Dla uczniów p. Doroty Zawady – lekcja nr 6

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810

 LEKCJA 6      KLASA IV cyklu sześcioletniego  ,

 27 – 30  kwietnia 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję za nadsyłanie zadań z kolejnych lekcji. Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Od dzisiaj wprowadzam zasadę:
Odpowiedzi na pytania do danej lekcji przysyłamy do końca tygodnia – najpóźniej do niedzieli. Za terminowe nadesłanie zadania stawiam PIĄTKĘ do dziennika. Za każdy tydzień opóźnienia obniżam ocenę – po tygodniu – czwórka, po 2 tygodniach trójka itd.
Przed nami  kolejna  lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie               w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:   Polskie tańce narodowe –  krakowiak .
Proszę, by każdy na początek przypomniał sobie:
– najważniejsze cechy tańców (ogólnie) 
– co to znaczy, że tańce mogą być   – użytkowe  – stylizowane
– jakie tańce zaliczamy do polskich tańców narodowych
– jakie są cechy poloneza
Na początek posłuchajcie krakowiaka.  Będzie to krakowiak ludowy, użytkowy.
PYTANIE 1:  Słuchając  2 przykładów krakowiaka   zanotuj sobie  cechy  krakowiaka: metrum, tempo,
charakter

  • https://youtu.be/Rg1MMZwgqYs
  • https://youtu.be/lGUkCV6-fts

A teraz sprawdź i ewentualnie popraw błędy:
Cechy krakowiaka:                                                                                                                                                                  – metrum dwućwierciowe (2/4)                                                                                                                                          – tempo szybkie                                                                                                                                                                  – charakter wesoły i skoczny                                                                                                                                              – często powtarza się synkopowany rytm  (przepisz z podręcznika ze str. 40)
Czy dobrze określiłaś/-eś cechy krakowiaka słuchając  przykładów?
Przeczytaj notatkę w podręczniku na temat krakowiaka – str. 40. Niedawno powtarzaliście z panią Ziółkowską wiadomości i ćwiczenia o SYNKOPIE. Zatem napiszcie mi:
PYTANIE 2 : Co to jest synkopa?
Trzeci przykład to krakowiak stylizowany – czyli taki, który nie jest przeznaczony do tańczenia lecz słuchania.  Wykonuje go uczennica szkoły muzycznej.  Posłuchaj uważnie i odpowiedz na pytanie.
PYTANIE 2:
Zwróć uwagę jak się zmienia tempo w tym utworze – jak można go podzielić na części? Zapisz je literami. W których częściach słychać wesoły i skoczny charakter oraz synkopy, a w których nie? Podam przykład jak to zapisać , ale UWAGA to nie dotyczy utworu, którego będziecie słuchać!!!
A                  B
część wolna                                        część  szybka, skoczna

  • https://youtu.be/9fVhf02BIGA

—————————————————————————————————————————
Na koniec lekcja tańca 🙂 Otwórz stronę:  muzykotekaszkolna.pl/krakowiak
Obejrzyj filmiki, które pokazują , jak się tańczy krakowiaka : lekcje 1-8  JEŚLI MASZ Z KIM – PRZEĆWICZ KROKI KRAKOWIAKA
Zachęcam do obejrzenia w sieci innych nagrań poloneza i krakowiaka!
 
Odpowiedzi   należy  wysłać do mnie na prywatne konto na whatsupie lub  mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl    PISZEMY:   LEKCJA 6  i imię i nazwisko!
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810

 LEKCJA 6      KLASA V cyklu sześcioletniego  ,

 27 – 30  kwietnia 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję za nadsyłanie zadań z kolejnych lekcji. Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Od dzisiaj wprowadzam zasadę:
Odpowiedzi na pytania do danej lekcji przysyłamy do końca tygodnia – najpóźniej do niedzieli. Za terminowe nadesłanie zadania stawiam PIĄTKĘ do dziennika. Za każdy tydzień opóźnienia obniżam ocenę – po tygodniu – czwórka, po 2 tygodniach trójka itd.
Przed nami  kolejna  lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie               w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:  Muzyka w epoce baroku.
Poznaliśmy już ogólna charakterystykę  muzyki  w epoce średniowiecza i renesansu.
PYTANIE 1: Jak się nazywa religijny spiew typowy dla średniowiecza?
PYTANIE 2: Jak się nazywa najsławniejszy polski utwór z epoki średniowiecza?
PYTANIE 3: Na jaką obsadę komponowano (kto wykonywał) głównie utwory w renesansie?
PYTANIE 4: Wymień jednego z polskich kompozytorów renesansu.
Proszę teraz o przypomnienie sobie (kto zapomniał – sprawdzamy w zeszycie) na jaki czas przypadała epoka baroku.
Przypomnę Wam teraz 3 sławne barokowe  utwory. Posłuchajcie  i zapiszcie je w zeszycie pod tematem:

  • https://youtu.be/Kl6R4Ui9blc          Badinerie ze suity h-moll     J.S.Bach

PYTANIE 5:  Czy różni się flet, na którym gra solistka od współcześnie używanych fletów? Wymień pozostałe instrumenty, jakie grają w tym utworze.
———————————————————————————————————————————

  • https://youtu.be/IUZEtVbJT5c  chór Alleluja z oratorium „Mesjasz”   J.F.Haendel

PYTANIE 6: Jaki instrument strunowy, szarpany, klawiszowy znajduje się w orkiestrze na wprost dyrygenta?  Jaki instrument dęty blaszany  dodaje temu fragmentowi radosny, zwycięski charakter?
——————————————————————————————————————————–
https://youtu.be/0FP9N2SbWn4  „Wiosna” z cyklu 4 Pory Roku  A.Vivaldi                                        posłuchaj  od początku do 3:20
PYTANIE 7: Jak myślisz – kto pełni rolę dyrygenta w tym utworze?  Czy w tym utworze także gra klawesyn?  Jak nazywa sie instrument szarpany o bardzo długim gryfie, który widać w nagraniu?
——————————————————————————————————————————–
Po wysłuchaniu tych utworów  potrafisz już na pewno odpowiedzieć na pytanie – jak nazywali się najsławniejsi barokowi kompozytorzy – wymień ich.
A teraz zapisz w zeszycie notatkę:
Barok to epoka trwająca od 1600 r. do 1750 r.  Czołowi kompozytorzy to Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Haendel i Antonio Vivaldi. Komponowano wtedy  utwory wokalne – opery, oratoria,  pasje i kantaty. Powstawało też wiele utworów instrumentalnych –  np. koncerty, sonaty, suity .W niemal każdym barokowym utworze występuje klawesyn, który gra rodzaj akordowego akompaniamentu nazywany basso continuo.
———————————————————————————————————————————-
Posłuchaj teraz Sonaty J.S.Bacha. 
https://youtu.be/HgW4SWTxIQw   posłuchaj od 4:10 do 6:55
PYTANIE 8: Zanotuj wszystkie instrumenty, jakie grają w tym utworze.  Który z nich jest na I planie, tzn. gra główną melodię, a które mu akompaniują?  Zapisz sonie dokładnie jak nazywa się ta sonata.
———————————————————————————————————————————
Na koniec przeczytaj sobie notatkę o baroku z podrecznika – strony 156 i 157.
——————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi   należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl  lub na whatsupie w prywatnej wiadomości.          PISZEMY:   LEKCJA 6  i imię i nazwisko!
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
 

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810

 LEKCJA 6      KLASA VI cyklu sześcioletniego  ,

27 – 30  kwietnia 2020

audycje muzyczne

 
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję za nadsyłanie zadań z kolejnych lekcji. Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Od dzisiaj wprowadzam zasadę:
Odpowiedzi na pytania do danej lekcji przysyłamy do końca tygodnia – najpóźniej do niedzieli. Za terminowe nadesłanie zadania stawiam PIĄTKĘ do dziennika. Za każdy tydzień opóźnienia obniżam ocenę – po tygodniu – czwórka, po 2 tygodniach trójka itd.
Przed nami  kolejna  lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie               w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Piotr Czajkowski.
Na początek zastanówcie się – czy znacie jakieś sławne utwory Piotra Czajkowskiego? Jakie?              Czy wiecie coś o tym kompozytorze? A może gracie/graliście jakiś jego utwór?
Jestem pewna, że słyszeliście już kilka z utworów, które Wam dzisiaj zaproponuję do wysłuchania:
Jezioro łabędzie
 

  • https://youtu.be/uPwSndlRpg8   Taniec małych łabędzi
  • https://youtu.be/MDy_XrWfxHY        a tu zabawna wersja  tego samego fragmentu- zamiast małych łabędzi są małe żabki :))

PYTANIE 1:   O czym opowiada  balet Jezioro Łabędzie?  Opisz w 2-3 zdaniach. Znajdź informacje na ten temat w internecie.
—————————————————————————————————————-
Proszę przeczytać z podręcznika fragment  na temat Piotra Czajkowskiego ze str. 181  i  wpisać do zeszytu najwazniejsze informacje.
—————————————————————————————————————
 
Kolejne 2 fragmenty pochodzą z baletu Dziadek do orzechów
 

  • https://youtu.be/EIZ83ZfCzO8     Walc kwiatów
  • https://youtu.be/Wz_f9B4pPtg     Taniec cukrowej wróżki/wieszczki

PYTANIE 2:  Opisz w 3 zdaniach treść tego baletu
PYTANIE 3: Na jakim instrumencie grana jest główna melodia w Tańcu cukrowej wieszczki?
———————————————————————————————————————-
 
Kolejny fragment to  przypomnienie instrumentu , o który pytam w PYTANIU 3.

PYTANIE 4: Do jakiej grupy instrumentów należy czelesta? Kto gra na czelescie  w orkiestrze? Perkusista?
————————————————————————————————————————————
Prosze teraz otworzyc stronę : muzykoteka szkolna.pl/czajkowski i przeczytać wiadomości o kompozytorze.
PYTANIE 5: Kim była Nadieżda von Meck?
———————————————————————————————————————————-
Na koniec posłuchajcie bardzo sławnego I koncertu fortepianowego b-moll P. Czajkowskiego
https://youtu.be/hNfpMRSCFPE    od początku do ok. 4:15
——————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi   należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl  lub na whatsupie w prywatnej wiadomości.          PISZEMY:   LEKCJA 6  i imię i nazwisko!
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik.
 

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

 

 

 

 

 

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810

 LEKCJA 6      KLASA II cyklu czteroletniego  ,

 27 – 30  kwietnia 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję za nadsyłanie zadań z kolejnych lekcji. Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Od dzisiaj wprowadzam zasadę:
Odpowiedzi na pytania do danej lekcji przysyłamy do końca tygodnia – najpóźniej do niedzieli. Za terminowe nadesłanie zadania stawiam PIĄTKĘ do dziennika. Za każdy tydzień opóźnienia obniżam ocenę – po tygodniu – czwórka, po 2 tygodniach trójka itd.
Przed nami  kolejna  lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie               w ramach tej lekcji wykonać.  ZAPISUJCIE W ZESZYCIE WSZYSTKIE SŁUCHANE UTWORY.
TEMAT: Polskie tańce narodowe – mazur, kujawiak.
Poznaliście już na wcześniejszych lekcjach poloneza i  krakowiaka.
PYTANIE 1:  Podaj 3 różnice między tymi tańcami.
——————————————————————————————————————————–
Na początek posłuchajcie mazura . Wybierzcie właściwe cechy : 
tempo szybkie      czy       wolne
metrum 4/4          czy       3/4/
akcenty mocne, nieregularne            czy             słabe, zawsze na mocną część taktu 

  • https://youtu.be/AQ3jE65P1Vs w plenerze

——————————————————————————————————————————–
Zapiszcie w zeszycie:
Cechy mazura:
– metrum 3/4                                                                                                                                                                        – charakter energiczny, zamaszysty, częste przytupywanie w tańcu                                                                                                                                                             –  tempo szybkie                                                                                                                                                                 – akcenty silne, nieregularne tzn. czasem na mocą, a czasem na słabą część taktu
Czy dobre cechy mazura wybraliście słuchając pierwszego utworu?
———————————————————————————————————————————-
A teraz posłuchajcie mazura z opery Halka
https://youtu.be/GTIcC_hCgyM
PYTANIE 2:  Kto skomponował operę Halka, co oznacza jej tytuł. Podaj tytuł drugiej sławnej opery tego kompozytora.
———————————————————————————————————————————
Kolejny przykład zawiera część odpowiedzi na poprzednie pytanie – mazur z opery Straszny dwór
https://youtu.be/xUMKu3trW3E
PYTANIE 3: Wymień 2 instrumenty perkusyjne które mają bardzo ważną rolę w tym utworze.
Następne nagranie to ten sam utwór

  • https://youtu.be/_mt7J9PmBbU

PYTANIE 4: Podaj 2 różnice w stosunku do poprzedniego wykonania tego samego mazura.
——————————————————————————————————————————
Czas na kujawiaka. Posłuchajcie i zapiszcie sobie jego cechy: metrum, tempo, charakter.

  • https://youtu.be/GHrcB9Rg2fk

PYTANIE 5: Jakie są cechy kujawiaka? W jakiej jest zwykle tonacji? Jak go dawniej nazywano (podaj 2 nazwy)?
—————————————————————————————————————————-
Czasem w kujawiaku między fragmentami w wolnym tempie i o smutnym charakterze przeplatają się fragmenty szybkie i wesołe (jakby fragmenty oberka). Posłuchajcie na koniec Kujawiaka a-moll Henryka wieniawskiego. Gra młodziutka uczennica szkoły muzycznej.

  • https://youtu.be/DcwSwC3h9LE

PYTANIE 6: Ile razy w tym kujawiaku wystąpiły fragmenty szybkie i wesołe?
——————————————————————————————————————————–Odpowiedzi   należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl              PISZEMY:   LEKCJA 6  i imię i nazwisko!   Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik. W przyszłym tygodniu kolejna lekcja :)Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada
 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com           hasło: chopin1810

 LEKCJA 6      KLASA III cyklu czteroletniego  ,

27 – 30  kwietnia 2020

AUDYCJE MUZYCZNE

 
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję za nadsyłanie zadań z kolejnych lekcji. Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Od dzisiaj wprowadzam zasadę:
Odpowiedzi na pytania do danej lekcji przysyłamy do końca tygodnia – najpóźniej do niedzieli. Za terminowe nadesłanie zadania stawiam PIĄTKĘ do dziennika. Za każdy tydzień opóźnienia obniżam ocenę – po tygodniu – czwórka, po 2 tygodniach trójka itd.
Przed nami  kolejna  lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie               w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT:  Muzyka w epoce baroku.
Poznaliśmy już ogólna charakterystykę  muzyki  w epoce średniowiecza i renesansu.
PYTANIE 1: Jak się nazywa religijny śpiew typowy dla średniowiecza?
PYTANIE 2: Jak się nazywa najsławniejszy polski utwór z epoki średniowiecza?
PYTANIE 3: Na jaką obsadę komponowano (kto wykonywał) głównie utwory w renesansie?
PYTANIE 4: Wymień jednego z polskich kompozytorów renesansu.
Proszę teraz o przypomnienie sobie (kto zapomniał – sprawdzamy w zeszycie) na jaki czas przypadała epoka baroku.
Przypomnę Wam teraz 3 sławne barokowe  utwory. Posłuchajcie  i zapiszcie je w zeszycie pod tematem:

  • https://youtu.be/Kl6R4Ui9blc          Badinerie ze suity h-moll     J.S.Bach

PYTANIE 5:  Czy różni się flet, na którym gra solistka od współcześnie używanych fletów? Wymień pozostałe instrumenty, jakie grają w tym utworze.
———————————————————————————————————————————
 
 
 

  • https://youtu.be/IUZEtVbJT5c  chór Alleluja z oratorium „Mesjasz”   J.F.Haendel

PYTANIE 6: Jaki instrument strunowy, szarpany, klawiszowy znajduje się w orkiestrze na wprost dyrygenta?  Jaki instrument dęty blaszany  dodaje temu fragmentowi radosny, zwycięski charakter?
——————————————————————————————————————————–

  • https://youtu.be/0FP9N2SbWn4  „Wiosna” z cyklu 4 Pory Roku  A.Vivaldi                                        posłuchaj  od początku do 3:20

PYTANIE 7: Jak myślisz – kto pełni rolę dyrygenta w tym utworze?  Czy w tym utworze także gra klawesyn?  Jak nazywa sie instrument szarpany o bardzo długim gryfie, który widać w nagraniu?
——————————————————————————————————————————–
Po wysłuchaniu tych utworów  potrafisz już na pewno odpowiedzieć na pytanie – jak nazywali się najsławniejsi barokowi kompozytorzy – wymień ich.
A teraz zapisz w zeszycie notatkę:
Barok to epoka trwająca od 1600 r. do 1750 r.  Czołowi kompozytorzy to Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Haendel i Antonio Vivaldi. Komponowano wtedy  utwory wokalne – opery, oratoria,  pasje i kantaty. Powstawało też wiele utworów instrumentalnych –  np. koncerty, sonaty, suity .W niemal każdym barokowym utworze występuje klawesyn, który gra rodzaj akordowego akompaniamentu nazywany basso continuo.
———————————————————————————————————————————-
Posłuchaj teraz Sonaty J.S.Bacha. 

  • https://youtu.be/HgW4SWTxIQw   posłuchaj od 4:10 do 6:55

PYTANIE 8: Zanotuj wszystkie instrumenty, jakie grają w tym utworze.  Który z nich jest na I planie, tzn. gra główną melodię, a które mu akompaniują?  Zapisz sobie dokładnie jak nazywa się ta sonata.—————————————————————————————————————————-
Na koniec przeczytaj sobie notatkę o baroku z podręcznika – strony 156 i 157.                                                 ———————————————————————-
Odpowiedzi   należy  wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl              PISZEMY:   LEKCJA 6  i imię i nazwisko!
Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami  w zeszycie  i przysłać jako załącznik. W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂         Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 6

KLASA I instrumentalistyka PSM II st.  ,

 27 – 30 kwietnia 2020

LITERATURA MUZYCZNA

Witajcie  🙂   Dziękuję tym, którzy pracują i nadsyłają  odpowiedzi na pytania  z  kolejnych lekcji. Pozostałych  proszę – dołączcie do nas! Zdalne nauczanie jest obowiązkowe i będę oceniała naszą współpracę. Uczniowie, którzy przysyłają odpowiedzi z opóźnieniem lub przysyłają dopiero po mojej interwencji będą oceniani  na niższą ocenę.
Przed nami kolejna  lekcja . Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.  Proszę , JAK ZWYKLE, o zapisywanie w waszych notatkach do literatury wszystkich dodatkowych informacji i wysłuchanych utworów.
————————————————————————————————————————————-
TEMAT: Suita – cd.
Zacznijmy od powtórzenia:
PYTANIE 1: Jak się nazywają 4 podstawowe tańce suity i w jakiej kolejności następują  po sobie?
PYTANIE 2: Jakie dodatkowe części mogą się pojawiać i gdzie?
PYTANIE 3: Wymień 3 przykłady suit Bacha, jakie poznaliśmy ostatnio.
————————————————————————————————————————————–
Dzisiaj poznamy przykłady suit , które powstały w kolejnych epokach.
KLASYCYZM:

  • https://youtu.be/CEdwkm1fqnc

PYTANIE 4: Co wspólnego ma sławne Eine Kleine Nachtmusik Mozarta ze suitą – przeczytaj w
notatkach.
———————————————————————————————————————————–
ROMANTYZM
W tej epoce suity nie mają już w zasadzie nic wspólnego pod względem budowy ze suitą barokową. Często powstają  z wcześniej skomponowanych utworów  – oper, baletów czy muzyki do sztuki teatralnej. Kompozytor wybiera najbardziej lubiane, udane,  wpadajace w ucho fragmenty i tworzy z nich suitę.
 
 
 
Posłuchajcie fragmentów suity Edwarda Griega „Peer Gynt”, która powstała z muzyki do sztuki teatralnej

  • https://youtu.be/LEA5wMEi07E  od poczatku do 4:10 oraz od 11:25 do końca

cz.I Poranek     czII. Śmierć Azy     cz.III Taniec Anitry   cz.IV W grocie Króla Gór
PYTANIE 5: Kiedy żył i z jakiego kraju pochodził E.Grieg? O czym opowiada „Peer Gynt”?
—————————————————————————————————————————-
Suita Czajkowskiego z baletu Dziadek do orzechów
Piotr Czajkowski jeszcze przed prawykonaniem scenicznym zdecydował się sporządzić z muzyki do baletu 20-minutową orkiestrową suitę, która natychmiast podbiła serca słuchaczy. Całość rozpoczyna dystyngowana Uwertura (określona tu jako Malutka lub Miniaturowa), dalej następuje sześć Tańców charakterystycznychMarsz, Taniec Cukrowej Wróżki (z charakterystycznym „nieziemskim” brzmieniem czelesty – to jeden z pierwszych przykładów zastosowania tego instrumentu w muzyce symfonicznej), żywiołowy Trepak (Taniec rosyjski), Taniec arabski, Taniec chiński i Taniec pastuszków. Finałową częścią jest porywający, pełen harfowych brzmień Walc kwiatów, jeden z najpiękniejszych walców w dziejach muzyki.
https://youtu.be/Ow4t3C_gCCY
https://youtu.be/VUF9g9V-Ang
PYTANIE 6: Ile baletów skomponował Czajkowski? Podaj ich tytuły.
————————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi należy  wysłać do mnie mailem   DO KOŃCA TYGODNIA na adres: dorotazawada1@tlen.pl  Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami    i przysłać jako załącznik.  Chcę, żeby to było  odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!     UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada
 

 

 

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 6

KLASA II instrumentalistyka PSM II st.  ,

 27 – 30 kwietnia 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie  🙂   Dziękuję tym, którzy pracują i nadsyłają  odpowiedzi na pytania  z  kolejnych lekcji. Pozostałych  proszę – dołączcie do nas! Zdalne nauczanie jest obowiązkowe i będę oceniała naszą współpracę. Uczniowie, którzy przysyłają odpowiedzi z opóźnieniem lub przysyłają dopiero po mojej interwencji będą oceniani  na niższą ocenę.
Przed nami kolejna  lekcja . Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.  Proszę , JAK ZWYKLE, o zapisywanie w waszych notatkach do historii  wszystkich dodatkowych informacji i wysłuchanych utworów.
————————————————————————————————————————————-
TEMAT:  Orlando di Lasso.
W trakcie dzisiejszej lekcji poznacie drugiego obok Palestriny  wybitnego kompozytora  epoki renesansu. Był nim  Orlandi di Lasso. Ale najpierw powtórka wiadomości z tamtego tygodnia.
PYTANIE 1: Szkoła Rzymska                                                                                                                                             – kiedy działała                                                                                                                                                                      – kto był jej głównym przedstawicielem                                                                                                                          – jaką muzykę (co do tematyki) tam tworzono                                                                                                               – jak nazywano styl tej muzyki
PYTANIE 2:  Podaj 4 cechy stylu  palestrinowskiego.
PYTANIE 3: Uporządkuj i wyjaśnij, jaki związek z Palestriną mają następujące pojęcia :
SCHOLA          MARCELLI
KAPLICA        CANTICORUM
CANTICUM    SYKSTYŃSKA
PAPA               ALLEGRI
GREGORIO     CANTICORUM
——————————————————————————————————————————–
 
Przypomnę Wam teraz utwory Orlanda di Lasso, które już poznaliśmy (było to w lekcji 2)
Drugi przykład włoskiej świeckiej pieśni to kompozycja innego mistrz renesansu Orlanda di Lasso. Utwór ma tytuł  „Matona mia cara” (panienko moja miła). W tekście kawaler zakochany w dziewczynie mówi, ze chce zaśpiewać dla niej pod jej oknem. Chwali się, że jest silny i sprawny. Nie zna sławnych poetów , ani mądrych , uczonych słów, ale będzie ją kochał z całych sił.
W drugim nagraniu widzicie partyturę.

  • https://youtu.be/cJ8PD6tM0BE
  • https://youtu.be/EPar5s0LsFw

Nasz ostatni przykład włoskiej, świeckiej pieśni to moreska. Tak nazywano popularne szczególnie  w Mediolanie pieśni, które pokazywały odgłosy mediolańskiej ulicy. Moreskę „Allala pia calia” skomponował Orlando di Lasso.

  • https://youtu.be/PehNgiMIz1Q

PYTANIE 4:  Czy te utwory to muzyka  religijna czy świecka? Służą rozrywce czy modlitwie?
————————————————————————————————————————————–
A teraz bardzo proszę o przeczytanie notatki o Orlandzie di Lasso. W opisie znajdują się pojęcia, które wypisałam poniżej.
PYTANIE 5: Wyjaśnij, co znaczą pojęcia:
obywatel świata,         erudyta,       humanista,        kosmopolita
PYTANIE 6: Jakie utwory tworzył Orlando di Lasso (religijną czy świecką, jakie formy i gatunki)
———————————————————————————————————————————–
Znamy już przykłady świeckich utworów Lassa, to teraz czas na utwór religijny. Jest to Stabat Mater

  • https://youtu.be/z6hEsD_DjMs                słuchajcie od początku do około 5:00

PYTANIE 7: Czy jest on podobny do słuchanych wcześniej utworów świeckich, czy raczej poważny i skupiony. W jakim języku ma tekst?
———————————————————————————————————————————–
ZAPAMIĘTAJCIE:
Orlando di Lasso to najbardziej wszechstronny kompozytor renesansu. Pisał  zarówno  doskonałą muzykę świecką , jak i religijną. Tworzył niemal wszystkie gatunki i formy , jakie wtedy istniały. W utworach religijnych teksty były zwykle po łacinie, w utworach świeckich w różnych językach narodowych.
————————————————————————————————————————————
 
 
A teraz posłuchamy motetu O.di Lasso pt „Echo”.  W tekście słyszymy namowę do tego, żeby pobawić się w naśladowanie efektów echa.
PYTANIE 8:
1. Jak muzyka w tym utworze naśladuje echo?  (posłuchaj 2 różnych wykonań tego utworu)

  • https://youtu.be/kPXZy_a39NA  

                                                                                                                             

  • https://youtu.be/RmwMbG0PnGI

——————————————————————————————————————————-
A teraz  przeczytajcie jeszcze o kompozytorze na stronie :muzykotekaszkolna.pl/orlando di lasso
——————————————————————————————————————————–
Na koniec posłuchamy jeszcze fragmentu kompozycji Łzy św. Piotra – jest to zbiór , który  zawiera  MADRYGAŁY RELIGIJNE ( zwykle madrygał był świeckim utworem)
Tekst  przedstawia apostoła Piotra, który po trzykrotnym wyparciu się Jezusa, „wyszedł na zewnątrz i gorzko zapłakał” (Mt.26,75). Piotr stoi pod drzewem, jego dłonie złożone są do modlitwy a głowa skierowana ku niebu. Modląc się prosi Boga o wybaczenie. Na jego twarzy rysuje się żal za popełniony grzech, a oczy przepełnione są łzami.  .Utwór  powstał w 1595 roku – trzy tygodnie przed śmiercią kompozytora. Utwór należy do utworów inspirowanych liturgią Wielkiego Czwartku, a w szczególności słowami Ewangelii według św. Mateusza (26, 69–75): „Piotr zaś siedział zewnątrz na dziedzińcu. Podeszła do niego jedna służąca i rzekła: I ty byłeś z Galilejczykiem Jezusem. Lecz on zaprzeczył temu wobec wszystkich i rzekł: Nie wiem, co mówisz. A gdy wyszedł ku bramie, zauważyła go inna i rzekła do tych, co tam byli: Ten był z Jezusem Nazarejczykiem. I znowu zaprzeczył pod przysięgą: Nie znam tego człowieka. Po chwili ci, którzy tam stali, zbliżyli się i rzekli do Piotra: Na pewno i ty jesteś jednym z nich, bo i twoja mowa cię zdradza. Wtedy począł się zaklinać i przysięgać: Nie znam tego Człowieka. I w tej chwili kogut zapiał. Wspomniał Piotr na słowo Jezusa, który mu powiedział: Zanim kogut zapieje, trzy razy się Mnie wyprzesz. Wyszedł na zewnątrz i gorzko zapłakał”.
Wykonanie, które zobaczycie jest wyjątkowe.

  • https://youtu.be/1c18Uctt3fU

PYTANIE 9: Co wyjątkowego  widzisz w wykonaniu tego utworu:
———————————————————————————————————————————–
Odpowiedzi należy  wysłać do mnie mailem   DO KOŃCA TYGODNIA na adres: dorotazawada1@tlen.pl  Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami    i przysłać jako załącznik.  Chcę, żeby to było  odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!     UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 6       KLASA III instrumentalistyka PSM II st.  ,

27 – 30 kwietnia 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie  🙂   Dziękuję tym, którzy pracują i nadsyłają  odpowiedzi na pytania  z  kolejnych lekcji. Pozostałych  proszę – dołączcie do nas! Zdalne nauczanie jest obowiązkowe i będę oceniała naszą współpracę. Uczniowie, którzy przysyłają odpowiedzi z opóźnieniem lub przysyłają dopiero po mojej interwencji będą oceniani  na niższą ocenę.
Przed nami kolejna  lekcja . Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.  Proszę , JAK ZWYKLE, o zapisywanie w waszych notatkach do historii  wszystkich dodatkowych informacji i wysłuchanych utworów.
————————————————————————————————————————————-
TEMAT: A. Vivaldi – podsumowanie.
Dzisiejsza lekcja będzie trochę nietypowa.  Na początek proszę o przeczytanie ostatniego fragmentu notatek o Vivaldim.
PYTANIE 1:
 – kiedy odkryto muzykę  Vivaldiego
– jak była/jest oceniana,         
–  kto  i kiedy stworzył katalog (spis) utworów Vivaldiego.
ZADANIE 2:
Poszukaj dodatkowych informacji o Vivaldim.
– podaj 5 dodatkowych informacji o życiu, karierze V.
– podaj 5 dodatkowych informacji o twórczości/konkretnych utworach V.
ZADANIE 3:
Poszukaj ciekawych nagrań Vivaldiego (poza tymi, które już poznaliśmy).  Prześlij link do nagrania, które ci się szczególnie spodobało i opisz krótko  ten utwór.————————————————————————————————————————————–
Odpowiedzi należy  wysłać do mnie mailem   DO KOŃCA TYGODNIA na adres: dorotazawada1@tlen.pl  .W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 6

KLASA IV instrumentalistyka PSM II st.  ,

 27 – 30 kwietnia 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie  🙂   Dziękuję tym, którzy pracują i nadsyłają  odpowiedzi na pytania  z  kolejnych lekcji.
Pozostałych  proszę – dołączcie do nas! Zdalne nauczanie jest obowiązkowe i będę oceniała naszą współpracę. Uczniowie, którzy przysyłają odpowiedzi z opóźnieniem lub przysyłają dopiero po mojej interwencji będą oceniani  na niższą ocenę.
Przed nami kolejna  lekcja . Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.  Proszę , JAK ZWYKLE, o zapisywanie w waszych notatkach do historii  wszystkich dodatkowych informacji i wysłuchanych utworów.
TEMAT:  Symfonie W.A.Mozarta.
Na początek przypomnienie wiadomości o symfoniach w twórczości pierwszego klasyka wiedeńskiego –  Józefa Haydna.
PYTANIE 1: – ile symfonii napisał H                                                                                                                                 – na ile etapów sie je dzieli                                                                                                                                                – ile symfonii napisał  H. w ostatnim etapie twórczości i jak się tą grupę nazywa                                                     – jakie są najwieksze osiągnięcia H. na tym polu  (wymień 3)
——————————————————————————————————————————-
Jedną z symfonii Mozarta doskonale znacie – słuchaliśmy jej już na literaturze muzycznej w kl. I, kiedy omawialiśmy budowę pewnej formy

  • https://youtu.be/XxTIDg2xQBc

PYTANIE 2: Co to za symfonia?  Jaka  to forma i z jakich elementów  się składa?
——————————————————————————————————————————-
Proszę teraz o przeczytanie notatki o symfoniach Mozarta.
PYTANIE 3:                                                                                                                                                                                 – ile symfonii napisał M.                                                                                                                                                       – wymień 3 ostatnie z numerami KV i tonacją (tytułem)                                                                                               – jaką ciekawą i nowatorską budowę ma ostatnia część ostatniej symfonii M.                                                                                            – wymień 3  symfonie związane z miastami
—————————————————————————————————————————–
Posłuchajcie teraz ostatniej części Symfonii Jowiszowej. Jak czytaliście – mamy tu połączenie /skrzyzowanie ze sobą dwóch form – allegra

  • https://youtu.be/toDaiLTlWbI

PYTANIE 4: Jaka jest podstawowa cecha allegra sonatowego?  jaka jest podstawowa cecha fugi?
—————————————————————————————————————————-
Na koniec posłuchajcie I części Symfonii koncertującej Es-dur  na skrzypce i altówkę
https://youtu.be/uAv48Ne5axA
PYTANIE 5 :                                                                                                                                                                         -Co to jest symfonia koncertująca, czy ma coś wspólnego z symfonią i koncertem?                                    – Czy któryś z instrumentów solowych  – skrzypce, altówka – jest „ważniejszy” niż ten drugi?                             – W wykonaniu, którego słuchacie nie widać dyrygenta – kto prowadzi to wykonanie?
————————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi należy  wysłać do mnie mailem   DO KOŃCA TYGODNIA na adres: dorotazawada1@tlen.pl  Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami    i przysłać jako załącznik.  Chcę, żeby to było  odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!     UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:

 psmdorotazawada1@gmail.com   hasło: chopin1810

LEKCJA 6

KLASA V instrumentalistyka PSM II st.  , 27 – 30 kwietnia 2020

HISTORIA MUZYKI

Witajcie  🙂   Dziękuję tym, którzy pracują i nadsyłają  odpowiedzi na pytania  z  kolejnych lekcji. Pozostałych  proszę – dołączcie do nas! Zdalne nauczanie jest obowiązkowe i będę oceniała naszą współpracę. Uczniowie, którzy przysyłają odpowiedzi z opóźnieniem lub przysyłają dopiero po mojej interwencji będą oceniani  na niższą ocenę.
Przed nami kolejna  lekcja . Poniżej podam temat   i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.  Proszę , JAK ZWYKLE, o zapisywanie w waszych notatkach do historii  wszystkich dodatkowych informacji i wysłuchanych utworów.
TEMAT:  Szkoły narodowe – Czechy. Antonin Dvořak.
PYTANIE 1: W ramach powtórzenia wiadomości o B.Smetanie wymień jego 3 sławne  kompozycje: utwór symfoniczny, kameralny i operę.
Dzisiaj poznacie bliżej postać drugiego czeskiego kompozytora , był nim  Antonin Dvořak.  Jestem pewna, że WSZYSCY pamiętają jego „przebój”:

PYTANIE 2: Czy IX symfonia napisana w czasie pobytu w USA zawiera jakieś narodowe czeskie elementy? Odpowiedz  szerzej niż krótkim TAK lub NIE 🙂
PYTANIE 3: Jaki sławny dyrygent prowadzi wykonanie , które słyszycie w powyższym linku? Podaj krótką notkę o nim – dosłownie 2-3 zdania.
————————————————————————————————————————–
Przeczytajcie notatkę o Dvořaku na stronie muzykotekaszkolna.pl/Dvorak.
PYTANIE 4:
a) na jakich instrumentach grał D.                                                                                                                                      b) w jakich okolicznościach zawodowych poznał B.Smetanę                                                                                                 c) w biografii jakich 2 innych kompozytorów znajdujemy podobną sytuację z życia prywatnego – kompozytor odrzucony przez swoją wielką miłość poślubia siostrę pierwotnej ukochanej                                      –  jak łączy się zawodowe życie D. z postacią Brahmsa                                                                                                – po jakich osobistych przeżyciach D. napisał Stabat Mater?                                                                                     d) czy D. był również dyrygentem                                                                                                                                   e) jaki utwór wykonano na pogrzebie kompozytora
——————————————————————————————————————————
Posłuchajcie teraz jednego z Tańców słowiańskich D. Jest on stylizacją czeskiego tańca o nazwie SKOCZNA

  • https://youtu.be/IFV6nahTJ4U  Taniec słowiański c-moll op.46 nr 7

PYTANIE 5: Jakie są cechy tego tańca?
————————————————————————————————————————–
A teraz  jeszcze trochę informacji o D. Poczytajcie o nim na stronie: historiamuzyki.pl/dvorak                 i obejrzyjcie film, który tam znajdziecie -” 10 faktów 0 Antoninie  Dvořaku”
PYTANIE 6: Podaj jeszcze 3 krótkie informacje o D.
————————————————————————————————————————–
Poniżej kilka informacji o Tańcach słowiańskich:
 Tańce słowiańskie – seria 16 utworów  napisanych pierwotnie na fortepian na 4 ręce (było to wtedy popularna forma domowego muzykowania). Później D. opracował je także na orkiestrę.   Powstały na zamówienie wydawcy, któremu mało znanego, czeskiego kompozytora zaprotegował Johannes Brahms.  Poznał on utwory Dvoraka kiedy pracował w komisji przyznającej stypendia początkującym kompozytorom.  . D. miał wtedy 40 lat i  wciąż bardzo  słabo mu się wiodło. D.  skomponował je w roku 1878 (op. 46 – 8 tańców)  i 1886 (op.72 – także 8 tańców).  Druga seria powstała po tym, jak pierwsza znakomicie się sprzedawała, podobno wydawca zbił na nich fortunę.  Źródłem inspiracji przy powstawaniu Tańców słowiańskich były Tańce węgierskie Johannesa Brahmsa.  Z kolei Brahmsa do napisania tańców węgierskich (przecież nie był Węgrem) zainspirował  węgierski skrzypek Edward Remenyi). Zbiór został przepisany na orkiestrę niedługo po skomponowaniu na żądanie wydawcy. Żywe, narodowo nacechowane Tańce zostały dobrze przyjęte przez odbiorców, do dzisiaj zalicza się je do najwybitniejszych dzieł tego kompozytora.
W pierwszej serii stylizowane są głownie tańce czeskie (polka, furiant, skoczna, sousedska), w drugiej  także słowackie, ukraińskie, serbskie.

  • https://youtu.be/mLIEzogowTQ      op. 46 nr 1  furiant,  orkiestra
  • https://youtu.be/1JsTPb_jw3c       op. 46 nr 2 dumka, piano
  • https://youtu.be/IFV6nahTJ4U       op.46 nr 7   skoczna, orkiestra

PYTANIE 7: Co to jest dumka oraz skoczna?
————————————————————————————————————————————–
Kompozycją  D. o narodowym charakterze  są także Duety morawskie

  • https://youtu.be/52jtPe90pIE 

PYTANIE 8:  Jak zmieniona została obsada w stosunku do oryginału?   Znajdź informacje na temat tych utworów – kiedy powstały, na jaką obsadę, jakie wykorzystują teksty itp.
————————————————————————————————————————————Odpowiedzi należy  wysłać do mnie mailem   DO KOŃCA TYGODNIA na adres: dorotazawada1@tlen.pl  Proszę zrobić zdjęcie notatki  z odpowiedziami    i przysłać jako załącznik.  Chcę, żeby to było  odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!     UWAGA – nie będę odpowiadała na maile  każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.

W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂

Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!     Dorota Zawada

 

Copyright © 2020 PSM Gliwice. Wykonanie LINX

Skip to content