Dla uczniów p. Aleksandry Dudek – lekcja nr 11

Uczniowie Aleksandry Dudek

Kształcenie słuchu. Czytanie nut. Nauczanie zdalne nr 11, 4, 5 V

 
Czytanie nut.
 
Kl. I wok.
Temat: Takt sześcio-ósemkowy.
Ćwiczenia w tym metrum w zależności od tempa taktujemy na dwa sposoby: na 6 (proszę sobie przypomnieć schemat taktowania) wolne i umiarkowane lub na 2 tempa szybkie, gdzie każdy ruch oznacza 3 ósemki np. https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=FOz3EmnMqRE – ćw. 78
Zaśpiewać z taktowaniem ćwiczenia 74 do 84/M.W. S.e. III (bez 82 – nie ta pora roku ;-)). Nauczyć się z graniem do wyboru: 77, 79 lub 81.
 
Kl. II wok.
Temat: Takty złożone.
Na stronie 54 M.W. S.e. V zobaczymy ćwiczenia w takcie złożonym nieregularnie. Może on mieć układ 3+2, lub 2+3. Nie jest to wszystko jedno, gdyż wg tego schematu będzie się układał słabszy akcent. Proszę się zastanowić jaki układ będzie w ćwiczeniach od 90 do 93. Zaśpiewać z taktowaniem (sprawdzić schemat taktowania w Zasadach muzyki Wesołowskiego).
Ćw. 94 do 101 są już w taktach złożonych regularnie. W metrum 9 taktujemy na 3, gdzie każdy ruch oznacza 3 ósemki i odpowiednio 12 – na 4.
Proszę prześpiewać ćwiczenia od 90 do 101 i dowolne wybrać do zaprezentowania mi.
 
Kształcenie słuchu.
 
Kl. I/4
Temat: Gama d-moll
Mówiliśmy, że istnieje równoległe pokrewieństwo gam tzn., że dwie gamy mają tyle samo znaków przykluczowych, gdy leżą od siebie w odległości tercji małej 3> – gama durowa wyżej od molowej czyli np. C-dur – a-moll.
Tak więc gama d-moll jest równoległa do F-dur, czyli ma przy kluczu jeden bemol b. Przypomnijcie sobie (na podstawie a-moll) odmiany gamy molowej i spróbujcie zbudować wszystkie odmiany d-moll i jej triadę.
 
Ćw. 273 nauczyć się.
Dyktando – piękny temat z baletu Jezioro łabędzie Piotra Czajkowskiego https://www.youtube.com/watch?v=xQwYKNMu0mQ
Proszę zapisać początkowych 8 taktów. Tonacja d-moll, takt na 2/4 zaczynamy od półnuty a.
 
 
Kl. II/4
Temat: Gama e-moll i synkopy.
Proszę sobie przypomnieć definicję synkopy i fakt, że mogą one być różne – w tym zjawisku ważne jest to, że akcent znajdzie się na słabej części taktu, bo tam jest dłuższa wartość.
Solfeż strona 59.
Ćwiczenie 182. Rozpoznajemy melodię? Tak, to tę piosenkę mieliście ostatnio zapisać  jako dyktando. Sprawdźcie, czy zrobiliście to dobrze.
Patrzymy na ćwiczenia 184, 185 i 186. Proszę ołówkiem podkreślić gdzie znajdują się synkopy. Proszę się nauczyć jednego z nich.
I uwaga – zamiast dyktanda zadanie kompozytorskie.
Komponujemy dziś smutnego kujawiaka w tonacji e-moll z zastosowaniem choć jednej grupy szesnastkowej i jednej synkopy. Żeby było łatwiej podaję tekst. Włodzimierz Ścisłowski Wiklina:
 

Plecie wiatr wiklinie,

plecie wciąż z ochotą,

że gdy wiosna minie

koszyk z niej uplotą.

 

         Następujące uwagi do komponowania:

  1. piszemy dość szeroko, tak żeby odpowiednia sylaba znalazła się pod nutą,
  2. ma być 8 taktów podzielonych na dwie części,
  3. I cz. to jakby pytanie, kończymy dłuższą nutą, dźwiękiem h,
  4. II cz. to odpowiedź, więc musi zawierać jakieś elementy pytania (podobny rytm, czy zwrot melodyczny), kończymy toniką czyli e,
  5. można stosować powtórzenia lub progresje,
  6. pozostawiam dowolność w jakiej odmianie gamy molowej to napiszecie, ale pamiętać proszę o ewentualnym dopisaniu krzyżyka przy odpowiednim stopniu,
  7. jak kujawiak to w metrum na 3 i wolnym tempie.

 
Ponieważ to dość trudne zadanie pozostaniemy przy nim i następną lekcję.
 
Kl. III/4 i V/6
Temat: Gama g-moll i takty złożone.
Gama g-moll jest równoległa do B-dur zatem ma tyle samo co ona znaków przykluczowych. Proszę ją zapisać w zeszycie w odmianach i jej triadę oraz nauczyć się to śpiewać.
Kl. III/4 Solfeż ćw. 407 i 412.
Kl. V/6 Podręcznik str. 17 ćw. 45 i 46.
Jako dyktando proszę zapisać melodię ludową Czemu nie orzesz Jasieńku? https://www.youtube.com/watch?v=bR0ENg9NNts
Metrum na 3, zaczyna się od dźwięku a.
Dla ułatwienia, zresztą tak naprawdę jest w piosence ludowej, bo to forma a b a – pod ósmym taktem zapiszemy Da capo al Fine, a słowo Fine pod czwartym.
Fryderyk Chopin stylizował tę melodię w swoim mazurku. Posłuchajcie go, to lepiej zrozumiecie co to jest stylizacja. https://www.youtube.com/watch?v=V4BK61jxxgg
 
Kl. IV/4 i VI/6
Temat: Skale modalne.
Pamiętacie, gdy uczyliśmy się na Audycjach muzycznych przy Elementach dzieła muzycznego o rodzajach harmoniki to mówiliśmy, że istniała harmonika modalna oparta na 4 skalach. To właśnie one.
Podręcznik str. 86. Zamiast opisywać, gdzie która skala ma półtony łatwiej zapamiętać ich układ na białych klawiszach. Proszę rodzaje skal modalnych zapisać w zeszycie i je zapamiętać.
Zadane ćwiczenia do śpiewania: 1, 2 i 3 w tym rozdziale.
Dyktando: zapiszcie nutami 8 taktów tej piosenki żeglarskiej pt. Morskie opowieści
https://www.youtube.com/watch?v=09h6fMMK1lU zaczynając od dźwięku a w metrum na 2.
Po zapisaniu proszę się zastanowić jaka to skala.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Copyright © 2020 PSM Gliwice. Wykonanie LINX

Skip to content