Dla uczniów p. Aleksandry Dudek – lekcja nr 15
Uczniowie Aleksandry Dudek – Kształcenie Słuchu, Czytanie nut
Zdalne nauczanie nr 15 – 18, 19 V
Czytanie nut.
Kl. I wok.
Temat: Synkopy rozmaite. Gama e-moll.
Ćwiczenia 99 – 108/III. Spośród tych ćwiczeń proszę sobie wybrać do zdawania dowolne z graniem lub dodatkowym rytmem.
W rozdziale Gama e-moll proszę zaśpiewać ćwiczenia do 111 literowo.
Kl. II wok.
Temat: Synkopy. Grupy niemiarowe.
Ćwiczenia 111 – 119/V sprawdzić gdzie znajdują się synkopy, prześpiewać solmizacją. Nauczyć się 115 lub 118 z graniem.
Następny rozdział to są grupy niemiarowe, czyli wszystkie te, które wprowadzają inny podział wartości rytmicznych. Łatwo je wyróżnić, gdyż zawsze mają u góry cyfrę oznaczającą na ile teraz dzielimy 2 – duola, 3 – triola, 4 – kwartola 5 – kwintola itd.. Wykonać te na str. 68, nauczyć się 122.
Kształcenie słuchu.
Dla wszystkich klas temat to: Interwały – ćwiczenia
Kl. I/4 i II/4
Ostatnio zajmowaliśmy się głównie dyktandami i śpiewaniem. Dziś przypomnijcie sobie o interwałach. Zobaczcie poniższe materiały. Są one na różnym poziomie (gdy wyda Wam się za łatwy, nie szkodzi, zawsze coś się utrwali, a przyjemnie też mieć świadomość, że już się coś umie), więc każdy coś tam dla siebie znajdzie.
Przede wszystkim starać się znaleźć swój sposób na rozróżnianie interwałów. Jeśli komuś spodoba się jakiś sposób, proszę go wpisać do zeszytu, podobnie jeśli ktoś ma swój własny sposób proszę go zapisać. Nie przejmować się, gdy w materiałach pojawią się inne niż stosowane przez nas symbole lub coś o czym jeszcze nie mówiliśmy. Najlepiej będzie, gdy każdego dnia posłuchacie sobie trochę.
https://www.youtube.com/watch?v=FWI3OseXZhM
https://www.youtube.com/watch?v=Rpo6yYthdkU
https://www.youtube.com/watch?v=ubp4vAQVUuM
https://www.youtube.com/watch?v=aVn4ohIacvA
https://www.youtube.com/watch?v=hDFFtaePxvM – zapisać
Kl. I – rozpoznać i podpisać interwały które znajdują się między głosami w górnym systemie (kluczu wiolinowym) w ćw. 287 str. 89. Pierwszy interwał w I volcie to 6>, resztę znacie.
Kl. II – rozpoznać i podpisać interwały, które znajdują się między głosami pierwszej linijki w ćwiczeniu 246 str. 77.
Kl. III/4 i V/6
Przypomnieć sobie: https://www.youtube.com/watch?v=FWI3OseXZhM
https://www.youtube.com/watch?v=hDFFtaePxvM – zapisać!
Kl. III/4 Rozpoznać i podpisać interwały między dźwiękami w pionie w ćw. 248, Solfeż str. 78.
Kl. V/6 Rozpoznać i podpisać interwały znajdujące się między głosami (w pionie) w piosence O zmierzchu podręcznik str. 54 od 9 taktu.
Proszę posłuchać sceny końcowej z opery Aida i zapisać interwały w melodii partii Aidy od min. 6,14, między kolejnymi 12 dźwiękami czyli 11 interwałów (2 takty) https://www.youtube.com/watch?v=9sjstf-B0S0
Kl. IV/4 i VI/6
Ostatnio mówiliśmy wiele o różnych skalach trochę zaniedbując interwały. Pora na powtórzenie.
Przypomnienie: https://www.youtube.com/watch?v=aVn4ohIacvA&t=974s
https://www.youtube.com/watch?v=hDFFtaePxvM – zapisać.
Proszę posłuchać sceny końcowej z opery Aida i zapisać interwały w melodii partii Aidy od min. 6,14, między kolejnymi 12 dźwiękami czyli 11 interwałów (2 takty)
https://www.youtube.com/watch?v=9sjstf-B0S0
Podręcznik str. 71 ćw. 10 – proszę oznaczyć interwały między głosami nie zapominając o znakach przykluczowych. Nauczyć się śpiewać górny głos grając dolny.