Lekcja 3 zbiorczo p. Dorota Zawada
LEKCJA 3 na tydzień 30 marca – 03 kwietnia 2020
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
KLASA IV cyklu sześcioletniego , poniedziałek, 30 marca 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
LEKCJA 3
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję tym z Was, którzy pracują w domach i na bieżąco nadsyłają mi odpowiedzi z pytania z kolejnych lekcji. Pozostałych proszę – KOCHANI! Dołączcie do nas!
Poniżej podam temat trzeciej lekcji audycji i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Wariacje.
Na początek przypomnijcie sobie jak nazywają się 2 sposoby budowania utworów muzycznych. Mówiliśmy o tym i rysowaliśmy (trochę żartobliwie) – utwory rozwijające się jak sprężynka czy łańcuszek i utwory , zbudowane z wyraźnych odcinków.
PYTANIE 1: Podaj nazwy tych dwóch sposobów budowania utworów.
Ostatnio poznaliśmy przykłady utworów złożonych z wyraźnych odcinków. Literami ich budowę zapisuje się następująco ABACADA
PYTANIE 2: Jak nazywa się forma ABACADA?
Kolejnym przykładem budowania utworu o okresowej budowie są WARIACJE. Pomyśl, czy grasz/grałaś-eś utwór o takiej nazwie? A jeśli tak, to na czym polega jego budowa?
Otwórz podręcznik na stronie 52 i przeczytaj rozdział o wariacjach.
Zapamiętaj, że WARIACJE to utwór , w którym kompozytor na początku przedstawia jakąś prostą melodię czyli TEMAT, a potem ją opracowuje na różne sposoby.
Następnie w zeszycie zapisz temat lekcji i pod tematem pierwszy utwór, którego posłuchasz:
- L.van Beethoven – 6 wariacji na temat „Nel cor non piu”
https://youtu.be/aTvsrgsFux4
(melodia , która jest tematem tych wariacji pochodzi ze sławnej w czasach Beethovena arii operowej, którą skomponował włoski kompozytor Paisiello)
PYTANIE 3: Która wariacja jest smutniejsza w nastroju bo jest w molowej tonacji? (tematu pokazanego na początku nie liczymy).
A teraz wpisz do zeszytu następującą notatkę:
Wariacje to utwór muzyczny, w którym na początku pojawia się TEMAT, czyli prosta, łatwo wpadająca w ucho melodia. Następnie jest ona wielokrotnie, na różne sposoby opracowywana. Np:
1. rozdrobnienie wartości rytmicznych
2. dodanie ozdobników
3. zmiana tempa
4. zmiana tonacji, zwłaszcza z dur na moll albo odwrotnie
5. zmiana artykulacji, np legato-staccato
6. zmiana akompaniamentu
7. zmiana dynamiki
8. zmiana charakteru tematu np. charakter marszowy – charakter smutny, liryczny
Na koniec posłuchaj jeszcze jednych, znanych wariacji. Zapisz w zeszycie:
- W.A.Mozart – Wariacje na temat piosenki starofrancuskiej „Ah, vous dirai-je maman”
https://youtu.be/xyhxeo6zLAM
PYTANIE 4: Zatrzymaj nagranie po 1 wariacji i zanotuj sobie – jak zmienił sie temat? (popatrz na punkty w notatce w zeszycie)
Zatrzymaj nagranie po 2 wariacji i zanotuj – czy w drugiej wariacji zmieniła się melodia tematu czy akompaniament?
PYTANIE 5: Która wariacja Tobie najbardziej się spodobała?
Odpowiedzi na PYTANIA 1,2,3,4 i 5 należy wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami w zeszycie i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
—————————————————————————————————————
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
LEKCJA 3 KLASA V cyklu sześcioletniego , poniedziałek, 30 marca 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję tym z Was, którzy pracują w domach i na bieżąco nadsyłają mi odpowiedzi z pytania z kolejnych lekcji. Pozostałych proszę – KOCHANI! Dołączcie do nas!
Poniżej podam temat trzeciej lekcji audycji i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Podział historii muzyki na epoki. Charakterystyka muzyki w średniowieczu.
Zanotujcie w zeszycie:
średniowiecze – od V w. do polowy XV w.
renesans – II połowa XV w. i XVI w. ( 1450 – 1600)
barok – XVII w. i I polowa XVIII w. (1600 – 1750)
klasycyzm – II połowa XVIII w. (1750 – 1800)
romantyzm – XIX w. (1800 – 1900)
muzyka XX w. (i nadal …)
ŚREDNIOWIECZE:
Posłuchajcie teraz pierwszego przykładu utworu, który powstał w średniowieczu. Będzie to CHORAŁ GREGORIAŃSKI czyli religijny śpiew bardzo charakterystyczny dla tej epoki.
PYTANIA:
1.Czy to jest utwór wokalny czy instrumentalny?
2. Kto go wykonuje?
3. Czy słyszysz jakieś instrumenty?
4. W jakim języku jest tekst?
5. Zwróć uwagę na zapis nutowy, który widać w trakcie nagrania. Czy wygląda tak jak współczesne nuty?
6. Czy wszyscy śpiewają jedną melodię?
- https://youtu.be/cDhYGdK0KQg
Przeczytajcie teraz notatkę w podręczniku o muzyce średniowiecznej str. 148 – 151
Zanotujcie w zeszycie:
Średniowiecze trwało 1000 lat. Najważniejsza była wtedy wokalna muzyka religijna . Najbardziej typowym śpiewem był CHORAŁ GREGORIAŃSKI – śpiewali go tylko mężczyźni, po łacinie, bez żadnego akompaniamentu czyli a cappella.
Najważniejszym polskim utworem z tamtej epoki jest anonimowa pieśń religijna „Bogurodzica”. Pełniła też rolę pierwszego polskiego hymnu.
W średniowieczu zaczęła rozwijać się również muzyka wielogłosowa czyli polifoniczna.
Świeckie pieśni zwykle o miłości do ukochanej śpiewali na dworach we Francji trubadurzy.
Rozwijała sie także muzyka ludowa.
Drugi utwór do wysłuchania to Bogurodzica:
PYTANIE 7: Jak nazywa się rodzaj rytmiki, jaki słyszymy w Bogurodzicy (jeśli nie pamiętasz – patrz podręcznik str.15 lub zeszyt temat Rytmika)
- https://youtu.be/0Xj6DATrJOc
Odpowiedzi należy wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami w zeszycie i przysłać jako załącznik. Można też wysłać na grupę kl. 5 na Whatsupie.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
W tym tygodniu to wszystko. Miłego słuchania 🙂
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!
Dorota Zawada
——————————————————————————————————————————–
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
LEKCJA 3 KLASA VI cyklu sześcioletniego , poniedziałek , 30 marca 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję tym, którzy pracują i nadsyłają odpowiedzi na pytania z kolejnych lekcji. Pozostałych proszę – dołączcie do nas! Zdalne nauczanie jest obowiązkowe i będę oceniała naszą współpracę. Przed nami trzecia lekcja audycji muzycznych. Uczymy się dalej o kompozytorach romantycznych. Poniżej podam temat lekcji audycji w tym tygodniu i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
W zeszycie notujemy temat, wysłuchane utwory, notatkę o Paganinim oraz odpowiedzi na moje pytania.
TEMAT: Romantyczni wirtuozi – Nicolo Paganini .
PYTANIE 1: Na początku przypomnijcie sobie i zapiszcie w zeszycie co znaczy określenie WIRTUOZ
PYTANIE 2: Poznaliśmy już dwóch polskich kompozytorów romantycznych , którzy byli wirtuozami. Podaj ich nazwiska i instrumenty, na których grali.
W dzisiejszej lekcji poznamy najpierw włoskiego wirtuoza skrzypiec – Nicolo Paganiniego. Przypomnijcie sobie na początek utwór, którego już słuchaliśmy:
- https://youtu.be/PZ307sM0t-0
PYTANIE 3: Co w wysłuchanym utworze zrobiło na Tobie największe wrażenie ?
A teraz wejdźcie na stronę: muzykotekaszkolna.pl / paganini i przeczytajcie wiadomości o Paganinim oraz ciekawostki o nim. Następnie w zeszycie proszę zrobić sobie notatkę o kompozytorze (w podręczniku nie ma omówienia Paganiniego).
Po sporządzeniu notatki odpowiedzcie jeszcze na moje pytania:
PYTANIE 4: W jaki sposób wiążą się z Paganinim kompozytorzy Karol Lipiński i Giacchino Rossini?
PYTANIE 5: Na jaki instrument (oprócz skrzypiec) komponował Paganini?
Na koniec posłuchajcie jeszcze jednego, bardzo sławnego utworu Paganiniego. Będzie to cz.III Rondo z Koncertu h-moll na skrzypce i orkiestrę. Mówi się , że to tzw. Rondo z dzwonkiem
- https://youtu.be/0OY2-83CT1g
PYTANIE 6: Dlaczego określa się tą część jako Rondo z dzwonkiem?
Odpowiedzi należy też wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami w zeszycie i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!
Dorota Zawada
———————————————————————————————————————————-
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
LEKCJA 3 KLASA II cyklu czteroletniego ,
wtorek 31 marca 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję tym z Was, którzy pracują i nadsyłają odpowiedzi na zadawane przeze mnie pytania. Pozostałych proszę – dołączcie do nas! Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Przed nami trzecia lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Polskie tańce narodowe.
Zapiszcie w zeszycie:
Najważniejsze cechy tańców to :
metrum
tempo (wolne, umiarkowane, szybkie, b.szybkie)
charakter (uroczysty, wesoły i skoczny, smutny, liryczny itp.)
akcenty (wyraźne lub nie, regularne czyli na „raz” lub nieregularne)
określone rytmy
Tańce dzielimy na:
– użytkowe (przeznaczone do tańczenia)
– stylizowane (przeznaczone do słuchania)
Czy potraficie wymienić (bez zaglądania do podręcznika) polskie tańce narodowe? Spróbujcie – jest ich pięć.
Otwórzcie teraz podręcznik na stronie 39 i przeczytajcie jakie tańce zaliczamy do polskich tańców narodowych. Wpiszcie je do zeszytu.
Pierwsze nagranie to sławny polonez Michała Kleofasa Ogińskiego „Pożegnanie ojczyzny”.
PYTANIE 1: Słuchając tego utworu zanotuj sobie cechy poloneza: metrum, tempo, charakter
- https://youtu.be/eWajYHs4goU
Po wysłuchaniu utworu przeczytajcie w podręczniku na stronie 40 jakie są cechy poloneza. Czy w czasie słuchanie dobrze je rozpoznałaś/-eś?
Zanotuj w zeszycie cechy poloneza:
Polonez
– metrum 3 / 4 (zapisz prawidłowo bez tego ukośnika!) – tempo umiarkowane – charakter uroczysty, dostojny – akcenty wyraźne na „raz” – charakterystyczny rytm : (przepisz z podręcznika ze str 40) – jest tańcem korowodowym
PYTANIE 2: Co to znaczy, że taniec jest KOROWODOWY?
Drugi utwór, którego posłuchacie to Polonez A-dur Fryderyka Chopina
PYTANIE 3: Jak myślisz, czy polonezy Chopina to tańce użytkowe czy stylizowane? Ile polonezów napisał Chopin? Jak ważna rocznica związana z Chopinem przypada w tym roku?
- https://youtu.be/yj19OFNqh4I
Na koniec lekcja tańca 🙂 Otwórz stronę: muzykotekaszkolna.pl/polonez
Obejrzyj filmiki, które pokazują , jak się tańczy poloneza : lekcje 1-10 (trwają po pół minuty! ) JEŚLI MASZ Z KIM – PRZEĆWICZ KROKI POLONEZA
Odpowiedzi na PYTANIA 1,2,3 należy wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami w zeszycie i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
———————————————————————————————————————————-
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
LEKCJA 3 KLASA III cyklu czteroletniego , wtorek, 30 marca 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję tym z Was, którzy pracują w domach i na bieżąco nadsyłają mi odpowiedzi na pytania z kolejnych lekcji. Pozostałych proszę – KOCHANI! Dołączcie do nas!
Poniżej podam temat trzeciej lekcji audycji i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Podział historii muzyki na epoki. Charakterystyka muzyki w średniowieczu.
Zanotujcie w zeszycie:
średniowiecze – od V w. do polowy XV w.
renesans – II połowa XV w. i XVI w. ( 1450 – 1600)
barok – XVII w. i I polowa XVIII w. (1600 – 1750)
klasycyzm – II połowa XVIII w. (1750 – 1800)
romantyzm – XIX w. (1800 – 1900)
muzyka XX w. (i nadal …)
ŚREDNIOWIECZE:
Posłuchajcie teraz pierwszego przykładu utworu, który powstał w średniowieczu. Będzie to CHORAŁ GREGORIAŃSKI czyli religijny śpiew bardzo charakterystyczny dla tej epoki.
PYTANIA:
1.Czy to jest utwór wokalny czy instrumentalny?
2. Kto go wykonuje?
3. Czy słyszysz jakieś instrumenty?
4. W jakim języku jest tekst?
5. Zwróć uwagę na zapis nutowy, który widać w trakcie nagrania. Czy wygląda tak jak współczesne nuty?
6. Czy wszyscy śpiewają jedną melodię?
- https://youtu.be/cDhYGdK0KQg
- Przeczytajcie teraz notatkę w podręczniku o muzyce średniowiecznej str. 148 – 151
Zanotujcie w zeszycie:
Średniowiecze trwało 1000 lat. Najważniejsza była wtedy wokalna muzyka religijna . Najbardziej typowym śpiewem był CHORAŁ GREGORIAŃSKI – śpiewali go tylko mężczyźni, po łacinie, bez żadnego akompaniamentu czyli a cappella.
Najważniejszym polskim utworem z tamtej epoki jest anonimowa pieśń religijna „Bogurodzica”. Pełniła też rolę pierwszego polskiego hymnu.
W średniowieczu zaczęła rozwijać się również muzyka wielogłosowa czyli polifoniczna.
Świeckie pieśni zwykle o miłości do ukochanej śpiewali na dworach we Francji trubadurzy.
Rozwijała sie także muzyka ludowa.
Drugi utwór do wysłuchania to Bogurodzica:
PYTANIE 7: Jak nazywa się rodzaj rytmiki, jaki słyszymy w Bogurodzicy (jeśli nie pamiętasz – patrz podręcznik str.15 lub zeszyt temat Rytmika)
- https://youtu.be/0Xj6DATrJOc
PYTANIE 8: Zanotuj w zeszycie , co jeszcze wiesz o Bogurodzicy
Odpowiedzi należy wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami w zeszycie i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
W tym tygodniu to wszystko. Miłego słuchania 🙂
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!
Dorota Zawada
————————————————————————————————————-
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
LEKCJA 3 wtorek , 31 marca 2020
KLASA I instrumentalistyka PSM II st. ,
LITERATURA MUZYCZNA
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję tym, którzy pracują i nadsyłają odpowiedzi na pytania z kolejnych lekcji. Pozostałych proszę – dołączcie do nas! Zdalne nauczanie jest obowiązkowe i będę oceniała naszą współpracę.
Przed nami trzecia lekcja . Poniżej podam temat i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Forma sonatowa/allegro sonatowe.
Dzisiaj poznacie budowę kolejnej ważnej formy muzycznej. Określa się ją jako : forma sonatowa albo allegro sonatowe. (obie nazwy oznaczają to samo). Ponieważ forma sonatowa występuje zwykle w szybkim tempie (zwykle allegro) to stąd właśnie wzięła się jej zamienna nazwa – allegro sonatowe. Forma sonatowa jest NIEZWYKLE WAŻNĄ formą w muzyce – w niezliczonej ilości utworów spotkamy ten właśnie schemat budowy. Ale czy ktoś z was zna jakiś konkretny utwór o nazwie np. „Forma sonatowa G-dur” albo „Allegro sonatowe D-dur”? ………
Nie znacie takich przykładów, bo te nazwy NIGDY nie występują w tytule utworów. Przeczytajcie teraz BARDZO UWAŻNIE notatkę o formie sonatowej (str.22)
PYTANIE 1: Co to jest dualizm tematyczny?
PYTANIE 2: W jakiej epoce powstała forma sonatowa?
PYTANIE 3: Jak się nazywają trzy kolejne odcinki następujące po sobie w formie sonatowej?
PYTANIE 4: W jakich większych utworach występuje zwykle forma sonatowa?
PYTANIE 5: Czy się różnią od siebie temat 1 i temat 2?
A teraz wysłuchajcie trzech nagrań, w których występuje forma sonatowa.
Najpierw cz.1 sławnej Serenady G-dur „Eine Kleine Nachtmusik”
T 1 – określony tu jako Theme A T 2 – Theme B ekspozycja – Exposition Uwaga: cała ekspozycja ulega tu powtórce przetworzenie – Development repryza – Reexposition
PYTANIE 6: Od którego taktu lub minuty nagrania zaczyna się przetworzenie oraz repryza?
- https://youtu.be/CEdwkm1fqnc
————————————————————————————————————————-
Drugie nagranie to cz.I sonaty fortepianowej C-dur KV 545 Mozarta
T 1 – first theme in C-dur T 2 – second theme in G-dur codetta – zakończenie ekspozycji czyli epilog przetworzenie – development repryza – recapitulation
PYTANIE 7: Czy ekspozycja jest tu powtórzona (jak w Eine Kleine) czy nie?
PYTANIE 8: Od której minuty/sekundy nagrania zaczyna się przetworzenie?
PYTANIE 9: Od której minuty/sekundy nagrania zaczyna się przetworzenie?
- https://youtu.be/OUWPJp5vDMA
———————————————————————————————————————–
Ostatnie nagranie to I cz. Symfonii g-moll KV 550 Mozarta
- https://youtu.be/XxTIDg2xQBc
————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi należy też wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami i przysłać jako załącznik. Chcę, żeby to było odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!
Dorota Zawada
——————————————————————————————————————————-
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
LEKCJA 3 KLASA II instrumentalistyka PSM II st. ,
wtorek , 31 marca 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Przed nami trzecia lekcja. Poniżej podam temat lekcji historii w tym tygodniu i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Szkoły lokalne – Włochy cd. Rozwój madrygału
Proszę o samodzielną pracę według poniższych wskazówek. WSZYSTKIE WYSŁUCHANE PRZYKŁADY MUZYCZNE WPISUJEMY DO SWOICH NOTATEK.
Na początek proszę o przypomnienie sobie następujących informacji:
– dla jakich odbiorców komponowano we Włoszech świeckie pieśni – jakie (co do poziomu artystycznego) teksty wybierano do tych pieśni – jak nazywały się poznane na ostatnich zajęciach 4 rodzaje włoskich świeckich pieśni – o czym opowiadała w warstwie tekstowej moreska
Dzisiaj posłuchacie przykładów jeszcze jednego i to NAJWAŻNIEJSZEGO gatunku włoskich świeckich pieśni. Był nim MADRYGAŁ.
Przeczytajcie teraz fragment notatki Szkoły lokalne – Włochy, która mówi o madrygale. Jeśli chodzi o podział madrygału na 3 etapy zapamiętujemy w uproszczeniu (bez dat):
1. madrygał wczesny: – 4-głosowy – najczęściej faktura akordowa, bez polifonii – czasem jeszcze z towarzyszeniem instrumentu 2. madrygał klasyczny: – 5-głosowy a cappella – dominuje faktura polifoniczna, często polifonia kontrastowa 3. madrygał późny, ekspresyjny – 5-głosowy a cappella – bardzo trudny pod względem wykonawczym – polifonia kontrastowa – dużo dysonansów, chromatyki (w ten sposób wyrażano zawarty w treści ból, cierpienie) – by wyrażać zawarte w tekście uczucia używano pewnych gotowych, powtarzających się zwrotów muzycznych , które nazywano figurami retorycznymi; np. wznosząca się diatoniczna melodia lub konsonansowy akord był muzycznym symbolem radości, optymizmu; opadająca schromatyzowana melodia lub dysonansowy akord symbolizowały ból, cierpienie
Następnie odpowiedzcie na pytania:
PYTANIE 1: Jaką tematykę miały najczęściej madrygały?
PYTANIE 2: Czy teksty poetyckie były proste, np. ludowe czy też była to wysokiej klasy poezja?
PYTANIE 3: Jak myślisz – kto był odbiorcą madrygałów – prości, niewykształceni słuchacze czy ludzie wykształceni, arystokracja ?
Posłuchajcie pierwszego madrygału: Jacob Arcadelt- ” Il bianco dolce cigno”
Biały, słodki łabędź
śpiewa, gdy umiera, ja zaś
gorzko płacąc dożywam dni swoich.
Nasz los dziwnie odmienny:
gdy on kona w smutku,
ja ginę szczęśliwy.
Umieram umieraniem
z dawna wyglądanym i radującym serce.
Jeżeli w śmierci tyle jest tylko boleści,
gotów byłbym umierać tysiąc razy na dzień. PYTANIE 4: Z którego etapu rozwoju pochodzi ten madrygał? Dlaczego?
- https://youtu.be/XITlmDJ9-Hk
—————————————————————————————————–
Drugi przykład to madrygał, który skomponował Cipriano de Rore „Anchor che col partire”
„Ilekroć ode mnie odchodzisz, czuję, że umieram (w domyśle: z tęsknoty). Ale to nic – przetrwam to cierpienie, bo wiem jak cudowne będą chwile, kiedy do mnie powrócisz”
PYTANIE 5: Jakie cechy muzyczne potwierdzają, że jest to madrygał klasyczny
- https://youtu.be/qdypcIKChWM
Na koniec posłuchajcie dwóch przykładów madrygałów skomponowanych do tekstu sonetu znakomitego włoskiego poety XIV w. Francesca Petrarki. Przeczytajcie najpierw tłumaczenie tekstu sonetu „Zefiro torna” PYTANIE 6: O czym jest ten sonet?
Znów Wiosna wraca z jasnych dni pogodą
Wśród łąk, na smugach igra rój motyli
śmiga jaskółka, słowik w gaju kwili
Pierwiosnki z sobą orszak wonny wiodą
Powraca Zefir, a wraz z nim piękna pogoda,
i kwiaty, i zioła, jej słodka familia;
łkania Prokne*, i płacz Filomeli*,
i wiosna w bieli i czerwieni.
Śmieją się łąki, a niebo się wypogadza,
Jowisz raduje się, patrząc na swą córę; (Wenus)
powietrze, woda i ziemia są miłości pełne,
a każde zwierzę znów pragnie kochania.
Lecz do mnie, nieszczęsnego, znów najsmutniejsze wracają
westchnienia, co z głębi serca wydobywa ta,
która klucze doń zabrała ze sobą do nieba,
a śpiew ptaków, łąki kwieciste,
uroczych i skromnych kobiet wdzięczne zachowania
to dziś pustynia, dzikie i okrutne stwory.
(tłum. Piotr Salwa)
W zakończeniu sonetu Poeta wspomina swoją ukochaną Laurę, która zmarła w czasie epidemii dżumy.
Posłuchajcie teraz dwóch madrygałów do tego samego tekstu. Pierwszy skomponował Luca Marenzio:
- https://youtu.be/HPcJsrxt4LU
Drugi to kompozycja Claudio Monteverdiego, którego twórczości znajduje się na przełomie renesansu i baroku
- https://youtu.be/zq49rymjvNg
PYTANIE 7: Czy w muzyce obu madrygałów słychać różnicę w nastroju we fragmencie opisującym uroki wiosny i we fragmencie, gdy poeta wspomina ukochaną, którą utracił?
PYTANIE 8: dotyczy ostatniego przykładu: Jak się nazywa instrument strunowy szarpany o bardzo długim gryfie, który widać w nagraniu? Jak się nazywa bardzo wysoki męski głos , który słyszymy?
Odpowiedzi na PYTANIA 1 – 8 należy wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami i przysłać jako załącznik. Chcę, żeby to było odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
———————————————————————————————————–
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
LEKCJA 3 KLASA III PSM II st. instrumentalistyka ,
wtorek , 31 marca 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję za Wasze odpowiedzi na pytania z drugiej lekcji. Nadal nie wszyscy się odezwali – czekam jeszcze na pozostałych. Zdalne nauczanie jest obowiązkowe, a moim obowiązkiem jest ocenić jak uczniowie ze mną współpracują.
Poniżej podam temat lekcji w tym tygodniu i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
Temat: Powtórzenie wiadomości o życiu i twórczości J.S.Bacha.
Zgodnie z tym, o czym pisałam poprzednio powtarzamy sobie wszystkie wiadomości o Bachu. Na PIERWSZEJ lekcji po powrocie do szkoły (oby to było jak najwcześniej !) napiszecie sprawdzian z tego materiału. Prócz wiadomości trzeba również znać przykłady muzyczne. Za ich rozpoznanie będzie osobna ocena. Znajdziecie je na poczcie : romantyzmpsm@gmail.com hasło :chopinliszt
Na początek proszę UWAŻNIE przeczytać jeszcze raz wszystkie notatki o Bachu, powtórzyć sobie najważniejsze rzeczy, a następnie proszę zrobić następujące zadania ( proszę je wydrukować, wypełnić i przysłać mi jako dowód waszej pracy):
Uzupełnij informacje o życiu J.S.Bacha:
…………………………………… – J.S.B. rodzi się w roku ……………..
…………………………………….– B.przebywa u ……………………….; uczy się w liceum
Lünnenburg – B.śpiewa w chórze kościelnym
Weimar – B.zostaje muzykiem dworskim u księcia Wilhelma
……………………………………. – B. jest organistą
……………………………………. – B. jest ………………………….. u księcia Leopolda
……………………………………. – B. jest ………………………….. w kościele św……………………
tutaj kompozytor umiera w …………………. roku
Wyjaśnij krótko jaki związek z życiem lub twórczością J.S.Bacha miały następujące osoby:
W. Schmieder – …………………………………………………………………………………………………………………..
D. Buxtehude – ……………………………………………………………………………………………………………………
Margrabia Christian Ludwig – ………………………………………………………………………………………………..
H.Brockes – ………………………………………………………………………………………………………………………….
Anna Magdalena B. – ……………………………………………………………………………………………………………
J.T.Goldberg – ……………………………………………………………………………………………………………………..
F.Mendelssohn – Bartholdy – …………………………………………………………………………………………………
F.Pickander – ……………………………………………………………………………………………………………………….
August III Sas – …………………………………………………………………………………………………………………….
Wymień 4 zbiory SUIT Bacha podając ich obsadę.
1…………………………………………………… 2. …………………………………………………….
3. …………………………………………………. 4. …………………………………………………….
Podaj następujące informacje na temat KANTAT J.S,Bacha:
- ilość – napisanych …………………………….. zachowanych …………………………………………..
- tematyka …………………………………………………………………………………………………………………..
- sposoby wykorzystania chorału protestanckiego (2)……………………………………………………………………………………………………………………………
4. skąd pochodziły teksty (3) ………………………………………………………………………………………………………………………………
Które utwory Bacha nazywane są inaczej:
– uwertury – ……………………………………………………………………………………………………
– sinfonie – ……………………………………………………………………………………………………
– koncerty na różne instrumenty – ……………………………………………………………………
– aria z różnymi opracowaniami – …………………………………………………………………….
Wymień 2 synów J.S.Bacha, którzy zostali znanymi kompozytorami.
1………………………………………………………………………………………………………………………………….. 2…………………………………………………………………………………………………………………………………..
Podaj wymienione niżej informacje na temat najważniejszego cyklu utw. J.S.Bacha na klawesyn:.
tytuł w j. niemieckim ………………………………………………………………………………………………………………………….
zawartość (ile, czego)………………………………………………………………………………………………………………………..
układ (kolejność) – ……………………………………………………………………………………………………………………………
rok wydania – ………………………………………………………………………………………………………………………………….
znaczenie – 1……………………………………………………………………………………………………………………………………
2. ………………………………………………………………………………………………………………………………………..…
3. …………………………………………………………………………………………………………………………………..
Wymień 3 różnice między Pasją wg św. Jana a Pasją wg św. Mateusza.
1………………………………………………………………………………………………………………………………………….
2…………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Jakie utwory Bach napisał na skrzypce solo oraz na wiolonczelę solo?
Podaj 2 argumenty, które wyjaśnią dlaczego są one wyjątkowe.
na skrzypce solo -…………………………………. wiolonczelę solo -………………………………….
argumenty: 1. …………………………………………………………………………………………………………………
2. …………………………………………………………………………………………………………………….
Podaj następujące cechy koncertów brandenburskich:
– ilość – ………………………………………………………………………………………………………………………………..
– jaki rodzaj barokowego koncertu reprezentują – …………………………………………………………………….
– komu były dedykowane – …………………………………………………………………………………………………….
– jaki jest skład grupy concertino (ogólne) – ……………………………………………………………………….…………
– dlaczego V koncert jest wyjątkowy – ………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Podaj tytuły 2 ostatnich zbiorów kompozycji J.S.Bacha.
- ……………………………………………………. 2. ………………………………………………………….
Wymień ich 2 wspólne cechy:
1……………………………………………………………………………………………………………………………….………..
- …………………………………………………………………………………………
Przy każdej poniższej informacji na temat Wielkiej Mszy h-moll napisz, czy jest ona prawdziwa czy fałszywa:
Msza h-moll powstała w 1733 r. PRAWDA / FAŁSZ
Msza h-moll pełniła za czasów Bacha rolę utworu użytkowego PRAWDA / FAŁSZ
Msza h-moll to jedyna msza , jaka napisał Bach PRAWDA / FAŁSZ
Podaj tytuły utworów Bacha, które charakteryzują następujące słowa:
ostinatowe wariacje – …………………………………………………………………………………………………………..
zbiór 45 przygrywek chorałowych – ……………………………………………………………………………………….
rozpoczyna się od słów „Chwal duszo moja Pana”- …………………………………………………………………..
B. uczynił w tym utworze klawesyn instrumentem koncertującym – ……………………………………………
Wyjaśnij pojęcie RETORYKA MUZYKI. Podaj 2 z poznanych na zajęciach przykładów zastosowania tego zjawiska w Magnificat i 1 w Pasji J.S.Bacha.
Retoryka muzyki – ………………………………………………………………………………………………………………………. Magnificat – 1. ……………………………………………………………………………………………………………………………
2 ……………………………………………………………………………………………………………………….……
Pasja wg św. Mateusza – …………………………………………………………………………………………………………….
Proszę wysłanie powtórki z uzupełnionymi zadaniami na : dorota zawada1@tlen.pl
Nie będę odpowiadała każdemu na maila, ale będę notować sobie od kogo otrzymałam odpowiedzi. Od tego tygodnia mam obowiązek oceniać Waszą pracę.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
—————————————————————————————————————————
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie: psmdorotazawada1@gmail.com
hasło: chopin1810
LEKCJA 3 KLASA IV PSM II st. instrumentalistyka ,
wtorek 31 marca 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję tym z Was, którzy nawiązali za mną kontakt i nadesłali odpowiedzi na zadane pytania do pierwszej i drugiej lekcji. Czekam na pozostałych.
Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe i moim obowiązkiem jest oceniać to, jak ze mną współpracujecie.
Poniżej podam temat lekcji w tym tygodniu i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać. Pamiętajcie – wszystkie dodatkowe informacje o utworach oraz wysłuchane fragmenty i odpowiedzi ZAPISUJECIE W NASZYCH NOTATKACH do historii muzyki
Temat: Opery W.A. Mozarta – cd.
Na początek proszę przypomnieć sobie wiadomości z poprzedniej lekcji:
Ile oper napisał M.?
Co miał na myśli M. kiedy mówił, ze opera to jego idee fix?
Jakie typy oper pisał?
Wymień po 1 operze z każdego typu.
Kim był Lorenzo da Ponte?
Wymień 4 cechy oper Mozarta.
Jakie postacie występują w operze Don Giovanni?
Co znaczą słowa „La ci darem la mano” i kto śpiewa ten fragment?
Jaki kompozytor XIX w. i w jakim utworze wykorzystał melodię „La ci darem la mano”
Kto śpiewa w operze Don Giovanni tzw. arię rejestrową i o jaki rejestr chodzi?
Ostatnią z oper Mozarta, której posłuchamy na zajęciach jest Czarodziejski flet . Jest to singspiel
PYTANIE 1: Co to jest singspiel?
Przed wysłuchaniem wybranych fragmentów z opery ” Czarodziejski flet” przeczytaj w notatce jakie postacie występują w tej operze i jej streszczenie.
arietta Papagena „Vogelfänder bin ich ja”
Książe Tamino zgubił się w trakcie łowów i znalazł się na terytorium państwa Królowej Nocy. Kiedy ocknął się z omdlenia zobaczył Papagena – ptasznika królowej.
Łapaczem ptaków jestem ja,
zawsze śmieszny, heissa hopsasa!
Ja, łapacz ptaków jestem znany
u starszych i młodych w całym kraju.
Wiem, jak obchodzić się z lokami,
i jak porozumiewać się gwizdaniem.
Tak więc mogę być wesoły i śmieszny,
gdyż wszystkie ptaki są moje.
Łapaczem ptaków jestem ja,
zawsze śmieszny, heissa hopsasa!
Ja, łapacz ptaków jestem znany
u starszych i młodych w całym kraju.
Chciałbym siatkę na dziewczyny,
złapałbym je dziesiątkami dla siebie!
Wtedy zamknąłbym je u siebie,
i wszystkie dziewczyny byłyby moje,
Wymieniłbym dzielnie cukier.
Tej, która spodobałaby mi się najbardziej,
dałbym zaraz cukier.
Ona pocałowałaby mnie delikatnie,
byłaby moją kobietą, a ja jej mężem.
Zasypiałaby po mojej stronie;
kołysałbym ją jak dziecko.
- https://youtu.be/ku-BGOTAlx0
PYTANIE 2: Co to jest arietta?
—————————————————————————————————————
duet Papagena i Pamin Schnelle fuse, rascher Mut
Do gaju, w którym ukrył się książe Tamino przybywają Pamina z Papagenem. Po chwili wpada tam także ścigający ich Monostatos. Papageno puszcza w ruch swoje czarodziejskie dzwonki – ich dźwięk zmusza Monostatosa do nieprzerwanego tańca.
OBOJE (PAMINA i PAPAGENO)
Szybkie nogi, trochę odwagi,
To sposób na podstęp i złość wroga;
Ale szukajmy Tamina,
Inaczej złapią nas jeszcze!
PAMINA
Zacny młodzieńcze!
PAPAGENO
Cicho, cicho! Tak będzie lepiej!
OBOJE (PAMINA i PAPAGENO)
Chwila radości niedaleka!
Przyjaciel Tamino słyszy nas już;
Dochodzi tu dźwięk fletu!
Jakie to będzie szczęście, kiedy go znajdziemy!
Tylko szybko, tylko szybko, tylko szybko! itd.
MONOSTATOS
Tylko szybko, tylko szybko, tylko szybko!
Ha, ja też was znalazłem!
Dawać tu stal i żelazo;
Czekajcie, dam wam nauczkę!
PAMINA i PAPAGENO
Ach, teraz wszystko dla nas skończone!
PAPAGENO
Kto ryzykuje wiele, często dużo wygrywa.
Zagrajcie piękne dzwonki!
Niech małe dzwonki dzwonią, dzwonią,
Tak, że w uszach zaczną śpiewać.
- https://youtu.be/AZ9Et3VzHVA
PYTANIE 3: Jaki rodzaj melodyki dominuje w tym duecie?
———————————————————————————————————–
aria Królowej Nocy Der Hölle Rache
Królowa Nocy okazuje się być przedstawicielką złych, ciemnych mocy. Żądna zemsty, chce zniweczyć swojego wroga Sarastra. Podaje swojej córce Paminie sztylet i grozi, że przeklnie ją , jeśli Pamina nie przebije tym sztyletem Sarastra.
Piekielna zemsta kipi w moim sercu,
Śmierć i rozpacz płonie wokół mnie!
Sarastro nie doznał z twojej ręki śmiertelnego bólu,
Więc już nie jesteś moją córką.
Bądź wyklęta na wieczność,
Bądź opuszczona na wieczność,
Zdruzgotaną bądź na wieczość,
Przez wszystkie watahy natury
Skoro Sarastro nie zginął z twojej ręki!
Słuchajcie, bogowie zemsty, słuchajcie matczynej przysięgi!
PYTANIE 4: Jaka odmiana sopranu śpiewa tę arię i co ją charakteryzuje?
- https://youtu.be/JzFi-7H9TKs (aria zaczyna sie od 2:00)
—————————————————————————————————————
duet Papagena i Papageny „Papagena”
Papageno i Papagena oddają się słodkim marzeniom o szczęściu małżeńskimi licznym potomstwie.
PAPAGENO
Pa-pa-pa, pa-pa-pa, Papagena!
PAPAGENA
Pa-pa-pa, pa-pa-pa, Papageno!
PAPAGENO
Czy jesteś teraz całkiem moja?
PAPAGENA
Jestem teraz całkiem twoja.
PAPAGENO
Zostań moją kochaną żoneczką!
PAPAGENA
Zostań gołąbkiem mojego serca!
Moim serdecznym gołąbkiem!
PAPAGENO
Moją kochaną żoneczką!
Moim serdecznym gołąbkiem!
PAPAGENO I PAPAGENA
Cóż to będzie za radość,
Kiedy Bóg nas pobłogosławi
I da nam dzieci naszej miłości,
I da nam dzieci naszej miłości.
Kochane, małe dzieciątka!
Dzieciątka, dzieciątka,
Kochane, małe dzieciątka!
Najpierw mały Papageno,
Potem mała Papagena,
Potem znowu Papageno,
Potem znowu Papagena,
Papageno, Papagena, Papageno, etc.
To będzie najwspanialsze uczucie,
Kiedy wiele Papageniąt
Będzie błogosławieństwem rodziców.
PYTANIE 5: Jaki rodzaj melodyki dominuje w tym duecie?
- https://youtu.be/87UE2GC5db0
————————————————————————————————————-
Proszę o odpowiedzi na PYTANIA na : dorota zawada1@tlen.pl
Nie będę odpisywała każdemu na maila, ale będę notować sobie od kogo otrzymałam odpowiedzi. Od tego tygodnia mam obowiązek Was oceniać.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!
Dorota Zawada
————————————————————————————————————–
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie: psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
LEKCJA 3 KLASA V PSM II st. instrumentalistyka ,
wtorek 31 marca 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję wszystkim, którzy nawiązali ze mną kontakt i odpowiedzieli na zadane w ostatniej lekcji pytania. Poniżej podam temat lekcji w tym tygodniu i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
Temat: Szkoły narodowe w muzyce XIX w. – szkoła rosyjska – Modest Musorgski.
Wszystkie spostrzeżenia, wysłuchane utwory, odpowiedzi na pytania ZAPISUJEMY
W SWOICH NOTATKACH do historii muzyki !
Po dwóch poprzednich lekcjach powinniście bez żadnych trudności umieć opisać muzykę o narodowym charakterze i wymienić kompozytorów Potężnej Gromadki. Przypomnijcie sobie jeszcze wysłuchany ostatnio (mam nadzieję:) ) symfoniczny utwór Rimskiego -Korsakowa. Na jakim programie pozamuzycznym oparty jest ten utwór i jak nazywają się jego główni bohaterowie?
————————————————————————————————————–
Kolejnego kompozytora przedstawię poprzez jedną z jego sławnych miniatur:
- https://youtu.be/e2ziz9Z6G84
Przypomnijcie sobie ( a kto zapomniał to proszę spojrzeć na koniec notatki albo znaleźć w sieci informacje:
PYTANIE 1: – pełny tytuł całego cyklu
– w jakich okolicznościach powstał
– na jaką obsadę napisał go Musorgski
– kto jako pierwszy opracował wersję orkiestrową
PYTANIE 2: jaką rolę w utworze pełni pierwsza miniatura o nazwie Promenada
- https://youtu.be/Sq7Qd9PSmR0 (proszę wysłuchać co najmniej fragmentu 10 min)
—————————————————————————————————————–
Teraz proszę o przeczytanie informacji o Musorgskim z naszych notatek, a następnie ze strony www.muzykotekaszkolna.pl/musorgski
PYTANIE 3: gdzie Musorgski po raz pierwszy spotkał A. Borodina?
Jaki utwór Musorgskiego zrobił szczególne wrażenie na C.Debussy`m?
Jako przykładu wokalnej kompozycji Musorgskiego wysłuchajcie początkowego fragmentu z opery „Borys Godunow”
PYTANIE 3: Przypomnij sobie/ znajdź informacje kim był Borys Godunow.
PYTANIE 4: Jakie cechy opery wymienione w notatce słychać w przedstawionym fragmencie?
Prolog – Akcja toczy się na przełomie XVI /XVII w. Na dziedzińcu klasztoru pod Moskwą zebrał się tłum zanosząc błagalne modły, by niebiosa natchnęły Borysa Godunowa do przyjęcia ofiarowanej mu korony cara Rosji. .Wreszcie uroczyste dźwięki dzwonów zwiastują, że Borys uległ błaganiom ludu i zgodził się wziąć na swe barki ciężar władzy nad Rosją.
- https://youtu.be/70RIWenSlns
—————————————————————————————————————–
Prócz oper ważną częścią wokalnej twórczości Musorgskiego były pieśni. Wstrząsającym przykładem jego pieśni jest cykl „Pieśni i tańce śmierci”, w których znajdziemy 4 dramatyczne i realistyczne obrazy śmierci – dziecka, młodej dziewczyny, chłopa i żołnierza. Ale ze względu na trudne czasy, w jakich żyjemy proponuję wysłuchanie pieśni „Ballada o pchle”
NAJWAŻNIEJSZE PYTANIE 5 w tej lekcji: Jakie życie pędziła tytułowa pchła?
- https://youtu.be/20YgqFuMpqc
————————————————————————————————————
Przykładem wyraźnych wpływów rosyjskich w instrumentalnej muzyce Musorgskiego jest kolejny utwór pt „Hopak”
PYTANIE 6 : Co to jest hopak?
- https://youtu.be/jzQ_GA4ZU_E hopak
—————————————————————————————————-
Dla chętnych jeszcze jedna propozycja – symfoniczny utwór Musorgskiego „Noc na Łysej Górze”
- https://youtu.be/GW8KD1U0MSY
—————————————————————————————————–
Proszę o odpowiedzi na PYTANIA na : dorota zawada1@tlen.pl
Nie będę odpisywała każdemu na maila, ale będę notować sobie od kogo otrzymałam odpowiedzi. Od tego tygodnia mam obowiązek Was oceniać.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!
Dorota Zawada