Nauka zdalna nr 6. Materiały dla uczniów Aleksandry Dudek na okres 30 XI – 04 XII 2020

VI nauka zdalna

Materiały dla uczniów Aleksandry Dudek

30 XI – 4 XII 2020

 

Kształcenie słuchu
 
Klasa I/4
Tematy: Trójdźwięki na stopniach gamy C-dur i w dyktandzie.
Lekcja 1. Tak jak budowaliśmy sekundy i tercje na stopniach gamy C-dur (czyli na białych klawiszach) tak proszę zbudować trójdźwięki. Piszemy gamę, podpisujemy stopnie i do każdego dźwięku dodajemy dwie tercje. Są to takie „bałwanki”, 3 nuty na trzech sąsiednich polach lub liniach, czyli np. do mi sol.
Teraz proszę z klawiaturą sprawdzić i podpisać jakie to są trójdźwięki (durowy, molowy zmniejszony, zwiększony). Gotowe zadanie przysłać do sprawdzenia.
Lekcja 2. Proszę posłuchać znanej piosenki dziecięcej Była sobie żabka mała. https://www.youtube.com/watch?v=qNz8R1MSEY4
Jeśli piosenki nie znaliście proszę słuchać tak długo aż melodia będzie umiana. Próbujemy to zapisać. Zapisujemy pierwsze 8 taktów w takcie 2/4 zaczynając od do (c). Poza ostatnim taktem w którym jest ćwierćnuta i pauza, są same ósemki. W melodii są sekundy lub tercje, w dwóch pierwszych taktach wszystkie nuty utworzą trójdźwięk.
 
Klasa II/4
Tematy. Seksty w piosenkach.
Lekcja 1. Solfeż strona 80, ćwiczenie 250. Znane? To teraz śpiewamy solmizacją. Jest inna tonacja niż zapisywaliśmy dyktando. Jaka?
Lekcja 2. Solfeż strona 184. Proszę się nauczyć śpiewać ćwiczenie 580.
Na wszelki wypadek oto link https://www.youtube.com/watch?v=raRYzE29iK4 Nie podoba mi się ten akompaniament, ale cóż… Proszę zaznaczyć gdzie są seksty.
 
Klasa III/4, VI/6 i IV/4
Tematy: Seksty w dyktandzie.
Dla wszystkich będzie to trochę wyzwanie. Melodia będzie dłuższa zatem zostawiam Wam czas na dwie  lekcje. Proszę się najpierw dobrze osłuchać z piosenką. Pochodzi ona z dość dawnego filmu pt. Lili, do którego muzykę skomponował polski kompozytor filmowy Bronisław Kaper, o którym proszę sobie przeczytać tu https://pl.wikipedia.org/wiki/Bronis%C5%82aw_Kaper
Właśnie za muzykę do filmu Lili otrzymał Oskara.
Piszemy w F-dur w takcie na 3. Rytm jest bardzo prosty i nie powinniście mieć z nim problemu, zaczyna się ćwierćnutą c w przedtakcie. Wyzwaniem będą skoki melodii, no, ale temat lekcji Wam podpowie jakie przeważają. Miłej zabawy.
Oto piosenka. https://www.youtube.com/watch?v=eLIUzUnoomY
To, o co nam chodzi zaczyna się około 1.02 min. od słów: I song of love is a sad song… Kończy się dwiema nutami po fermacie mniej więcej w 1.41 minucie. Oczywiście proszę posłuchać do końca, bo melodia się powtarza.
Można sobie pracę podzielić na dwie części na dwie lekcje. Na koniec proszę posłuchać jeszcze jednego fragmentu z filmu i zastanowić się czym jest muzycznie w porównaniu do zapisanego tematu https://www.youtube.com/watch?v=8bCpT9B3n14
 
Audycje muzyczne
 
Klasa IVc/6
Temat: Rodzaje chórów.
Proszę przeczytać w podręcznik strony 80 – 81. Jest tam drobna nieścisłość, a mianowicie chóry dzieli się na jednorodne i mieszane. Jednorodne, to takie gdzie głosy są podobne, czyli męskie, dziecięce itd. Proszę sobie ołówkiem zrobić w podręczniku klamerkę zamykającą tych 5 wymienionych rodzajów w słowo jednorodne, bo takie właśnie one są.
Proszę posłuchać różnych rodzajów chórów i w wykropkowane miejsca wpisać rodzaj chóru.
Giuseppe Verdi – opera Trubadur, https://www.youtube.com/watch?v=zC2cmxEsFnY chór………………….
Stanisław Moniuszko – opera Straszny dwór https://www.youtube.com/watch?v=9VucyBUGbbg chór………………………………..
Georges Bizet – opera Carmen https://www.youtube.com/watch?v=JctVMYvH9KY
chór………………………..
Giuseppe Verd i– opera Nabucco https://www.youtube.com/watch?v=6982BsQS_6Q
chór ………………….
 
Klasa IV/4
Temat: Ludwig van Beethoven – twórczość.
Uwaga, proszę wykropkowane miejsca uzupełnić po wysłuchaniu danego utworu.
https://www.youtube.com/watch?v=h1hkOJYrZPoIII Proszę posłuchać od  minuty 24.11 Jest to ……… część Koncertu na……………………………………………….
Ma ona formę………. główna melodia to taniec polski…………………….
I część V Symfonii c-moll. https://www.youtube.com/watch?v=9aDEq3u5huA
I cz. symfonii to tzw…………………… Motyw główny tej symfonii składa się z (ilu)…nut w interwale… II temat I części pojawia się w ……minucie tego nagrania.
https://www.youtube.com/watch?v=hdWyYn0E4Ys To….Symfonia w tonacji… .. część….do tekstu (autor)………………………. Aktualnie powszechnie znana, gdyż……………………………………..
 
Czytanie nut
 
Klasa II wokalna
Temat: Tonacje: h-moll c. d. i B-dur
Proszę nauczyć się pieśni Moniuszki ćw. 50 – ewentualna podpowiedź w wykonaniu U . Krygier https://www.youtube.com/watch?v=-qAbgGjevjY
Ćwiczenia na stronie 44 proszę zaśpiewać literowo. Nauczyć się ćw. 51 solmizacją.
 

Copyright © 2020 PSM Gliwice. Wykonanie LINX

Skip to content