Dla uczniów p. Doroty Zawady – lekcja nr 7
LEKCJA 7 CAŁOŚĆ 04 – 08 maja 2020
———————————————————————-
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
LEKCJA 7 KLASA IV cyklu sześcioletniego , 04 – 08 maja 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję za nadsyłanie zadań z kolejnych lekcji. Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Przypominam zasadę, którą wprowadziłam od zeszłego tygodnia :
Odpowiedzi na pytania do danej lekcji przysyłamy do końca tygodnia – najpóźniej do niedzieli. Za terminowe nadesłanie zadania stawiam PIĄTKĘ do dziennika. Za każdy tydzień opóźnienia obniżam ocenę – po tygodniu – czwórka, po 2 tygodniach trójka itd.
Przed nami kolejna lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać. ZAPISUJCIE W ZESZYCIE WSZYSTKIE SŁUCHANE UTWORY.
TEMAT: Polskie tańce narodowe – mazur, kujawiak.
Poznaliście już na wcześniejszych lekcjach poloneza i krakowiaka.
PYTANIE 1: Podaj 3 różnice między tymi tańcami.
——————————————————————————————————————————–
Na początek posłuchajcie mazura . Wybierzcie właściwe cechy :
tempo szybkie czy wolne
metrum 4/4 czy 3/4
akcenty mocne, nieregularne czy słabe, zawsze na mocną część taktu
(nieregularne to znaczy czasem na mocną część taktu czyli na RAZ, a czasem na słabą część taktu)
- https://youtu.be/AQ3jE65P1Vs
——————————————————————————————————————————–
Zapiszcie w zeszycie:
Cechy mazura:
– metrum 3/4 – charakter energiczny, zamaszysty, częste przytupywanie w tańcu – tempo szybkie – akcenty silne, nieregularne tzn. czasem na mocą, a czasem na słabą część taktu
Czy dobre cechy mazura wybraliście słuchając pierwszego utworu?
———————————————————————————————————————————-
A teraz posłuchajcie mazura z opery Halka
- https://youtu.be/GTIcC_hCgyM
PYTANIE 2: Kto skomponował operę Halka, co oznacza jej tytuł? Podaj tytuł drugiej sławnej opery tego kompozytora.
———————————————————————————————————————————
Kolejny przykład zawiera część odpowiedzi na poprzednie pytanie – mazur z opery Straszny dwór
- https://youtu.be/xUMKu3trW3E
PYTANIE 3: Wymień 2 instrumenty perkusyjne które mają bardzo ważną rolę w tym utworze.
Następne nagranie to ten sam utwór
- https://youtu.be/_mt7J9PmBbU
PYTANIE 4: Podaj 2 różnice w stosunku do poprzedniego wykonania tego samego mazura.
——————————————————————————————————————————
Czas na kujawiaka. Posłuchajcie i zapiszcie sobie jego cechy: metrum, tempo, charakter.
- https://youtu.be/GHrcB9Rg2fk
PYTANIE 5: Jakie są cechy kujawiaka? W jakiej jest zwykle tonacji? Jak go dawniej nazywano (podaj 2 nazwy)?
—————————————————————————————————————————-
Czasem w kujawiaku między fragmentami w wolnym tempie i o smutnym charakterze przeplatają się fragmenty szybkie i wesołe (jakby fragmenty oberka). Posłuchajcie na koniec Kujawiaka a-moll Henryka wieniawskiego. Gra młodziutka uczennica szkoły muzycznej.
- https://youtu.be/DcwSwC3h9LE
PYTANIE 6: Ile razy w tym kujawiaku wystąpiły fragmenty szybkie i ile razy wolne wesołe?
Słuchając zapisuj sobie : np. wolne – szybkie – wolne -…… a potem policz
——————————————————————————————————————————–
Odpowiedzi należy wysłać do mnie na whatsupie lub mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl PISZEMY: LEKCJA 7 i imię i nazwisko!
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami w zeszycie i przysłać jako załącznik.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
——————————————————————–
——————————————————————–
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
LEKCJA 7 KLASA V cyklu sześcioletniego , 04 – 08 MAJA 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję za nadsyłanie zadań z kolejnych lekcji. Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Przypominam zasadę obowiązującą od zeszłego tygodnia:
Odpowiedzi na pytania do danej lekcji przysyłamy do końca tygodnia – najpóźniej do niedzieli. Za terminowe nadesłanie zadania stawiam PIĄTKĘ do dziennika. Za każdy tydzień opóźnienia obniżam ocenę – po tygodniu – czwórka, po 2 tygodniach trójka itd.
Przed nami kolejna lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Mistrzowie baroku – Jan Sebastian Bach.
Na początek powtórzenie:
PYTANIE 1: Na jaki czas przypadała epoka baroku?
PYTANIE 2: Wymień trzech największych kompozytorów baroku.
PYTANIE 3: Jak nazywano bardzo charakterystyczny dla baroku rodzaj akordowego akompaniamentu i jaki instrument go najczęściej grał?
———————————————————————————————————————————
Celem dzisiejszej lekcji jest bliższe zapoznanie się z postacią Jana Sebastiana Bacha – jak często się mówi – największego GENIUSZA MUZYCZNEGO WSZECHCZASÓW.
Zastanówcie się – jakie utwory Bacha już znacie? Czy gracie/graliście już jakiś utwór tego kompozytora?
Zapewne każdy wymieni utwór , który proponuję wam w dwóch wersjach – wybierzcie sobie, której wolicie posłuchac:
- https://youtu.be/ipzR9bhei
- https://youtu.be/Nnuq9PXbywA
——————————————————————————————————————————-
A teraz przeczytajcie proszę z podręcznika notatkę o życiu J.S.Bacha ze str. 161
W zeszycie zanotujcie:
J.S.Bach był genialnym, niemieckim kompozytorem epoki baroku. Urodził sie w 1865 roku w Eisenach , a zmarł w 1750 w Lipsku. Pochodził z rodziny muzyków – muzyki uczył się od ojca, stryja i starszego brata. Rodziców stracił gdy miał zaledwie 10 lat. W dorosłym życiu często się przeprowadzał, bo zmieniał pracę. Najdłużej pracował w Lipsku . Był tam kantorem czyli kompozytorem, organistą i nauczycielem w kościele św. Tomasza. Za życia był znany w okolicach gdzie mieszkał jako świetny organista. Po śmierci o nim zapomniano. Dopiero w XIX w. jako pierwszy odkrył jego muzykę Feliks Mendelssohn – Bartholdy.
———————————————————————————————————————————–
Bach był mistrzem fugi – to znaczy, że komponował znakomite fugi. Czy pamiętacie na czym polega ten utwór? Przypomnę wam.
Fuga znaczy po łacinie „ucieczka”. Jest to polifoniczny utwór, w którym początkowa melodia określana jako TEMAT ucieka/ wędruje z głosu do głosu.
Posłuchajcie teraz jednej z fug Bacha.
- https://youtu.be/ddbxFi3-UO4
Każdy kolor oznacza inny głos, w którym pojawia się początkowa melodia czyli temat.
PYTANIE 4: Ile głosów jest w tej fudze?
————————————————————————————————————————————-
Sławnym utworem Bacha jest Aria zwana Arią na strunie g (pewien skrzypek opracował ją tak, ze w całości można ja zagrać na strunie g skrzypiec).
Wy posłuchacie tego w utworu w wersji na kwartet smyczkowy.
- https://youtu.be/6yRtWrqxtvQ
PYTANIE 5: Wymień instrumenty grające w kwartecie smyczkowym. Jak nazywa się sposób artykulacji jaki słyszymy w partii wiolonczeli?
————————————————————————————————————————————–
Odpowiedzi należy wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl lub na whatsupie w prywatnej wiadomości. PISZEMY: LEKCJA 7 i imię i nazwisko!
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami w zeszycie i przysłać jako załącznik.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
—————————————————————————————————————————————————-
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
LEKCJA 7 KLASA VI cyklu sześcioletniego , 04 – 08 maja 2020
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję za nadsyłanie zadań z kolejnych lekcji. Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Przypominam zasadę obowiązującą od zeszłego tygodnia:
Odpowiedzi na pytania do danej lekcji przysyłamy do końca tygodnia – najpóźniej do niedzieli. Za terminowe nadesłanie zadania stawiam PIĄTKĘ do dziennika. Za każdy tydzień opóźnienia obniżam ocenę – po tygodniu – czwórka, po 2 tygodniach trójka itd.
Przed nami kolejna lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Sławne opery XIX w.
Najpierw powtórzenie :
PYTANIE 1: Z jakiego kraju pochodził Piotr Czajkowski? W jakich miastach żył i pracował?(podaj2)
PYTANIE 2: Wymień 2 sławne balety Piotra Czajkowskiego.
——————————————————————————————————————————-
Celem dzisiejszej lekcji będzie poznanie kilku przykładów sławnych oper, które powstały w XIX w.
PYTANIE 3: Jak nazywa się orkiestrowy wstęp do opery? Jak nazywają się części w operze (zwykle 2-3)? Co to jest libretto? Jak nazywają się fragmenty śpiewane przez solistów zwykle o pięknej rozwiniętej melodii z towarzyszeniem orkiestry
PYTANIE 4: Jaki poznany na wcześniejszych zajęciach polski kompozytor tworzył opery w XIX w.? Wymień jego 2 najsławniejsze opery.
————————————————————————————————————————————-
Pierwszą operą , którą poznamy dzisiaj będzie „Cyrulik sewilski”, dzieło które stworzył włoski kompozytor Gioacchino (czytaj: dżoakino) Rossini. Jest to opera buffa czyli komiczna. Posłuchajcie arii tytułowego bohatera tej opery cyrulika Figara z I aktu.
- https://youtu.be/aJIpVj_YkNo
PYTANIE 4: Co znaczy słowo CYRULIK – kim był z zawodu tytułowy bohater? Co sprawia, ze ta aria jest wesoła, zabawna?
————————————————————————————————————————————–Kolejny bardzo sławny włoski kompozytor operowy to Giuseppe Verdi. Pierwszy przykład to sławna aria Księcia z opery „Rigoletto” – La donna e mobile (Kobieta zmienną jest)
- https://youtu.be/xCFEk6Y8TmM
PYTANIE 5: Jak nazywa się śpiewak , który w nagraniu wykonuje tą słynną arię? Poszukaj informacji – kiedy żył i z jakiego kraju pochodził? Jak nazywa sie rodzaj głosu, jakim spiewał
Inną sławną operą Verdiego jest opera pt. „Aida” . Posłuchajcie sławnego Marsza triumfalnego z tej opery.
- https://youtu.be/JXMdei-UTfw
PYTANIE 6: Jakie instrumenty orkiestry przyczyniają się do triumfalnego czyli zwycięskiego brzmienia tego marsza? Co oznacza tytuł opery Aida?
——————————————————————————————————————————-
Jeszcze jedną bardzo sławna operą , która powstała w XIX w. jest opera „Carmen”, którą skomponował George (żorż) Bizet. Z tej opery posłuchajcie arii, którą określa się często jako „Pieśń torreadora”
- https://youtu.be/-snRz5L3Ups
PYTANIE 7: Kom jest główna bohaterka tej opery i jak ma na imię?
——————————————————————————————————————————s
Odpowiedzi należy wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl . PISZEMY: LEKCJA 7 i imię i nazwisko!
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami w zeszycie i przysłać jako załącznik.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
——————————————————————————-
——————————————————————————-
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
LEKCJA 7 KLASA II cyklu czteroletniego , 04 – 08 maja 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję za nadsyłanie zadań z kolejnych lekcji. Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Przypominam zasadę, którą wprowadziłam w zeszłym tygodniu:
Odpowiedzi na pytania do danej lekcji przysyłamy do końca tygodnia – najpóźniej do niedzieli. Za terminowe nadesłanie zadania stawiam PIĄTKĘ do dziennika. Za każdy tydzień opóźnienia obniżam ocenę – po tygodniu – czwórka, po 2 tygodniach trójka itd.
Przed nami kolejna lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać. ZAPISUJCIE W ZESZYCIE WSZYSTKIE SŁUCHANE UTWORY.
TEMAT: Polskie tańce narodowe – oberek. Podsumowanie i utrwalenie wiadomości o polskich tańcach.
Poznaliście już na wcześniejszych lekcjach cztery polskie tańce narodowe.
PYTANIE 1: a) Które z nich mają takie samo metrum? b) Który jest smutny i wolny? c) Który jest uroczysty? d) Który jest jedynym w parzystym metrum? e) Który ma mocne i nieregularne akcenty? f) Który ma synkopy?
——————————————————————————————————————————–
W ramach dzisiejszej lekcji obejrzycie prezentację o polskich tańcach narodowych. Znajdziecie tam tańce, które już znamy oraz OBERKA, o którym dotąd nie mówiliśmy. Proszę obejrzeć filmiki, które pokazują wszystkie tańce, a następnie wykonaj ćwiczenia interaktywne.
- https://view.genial.ly/5d4e9be0f0a6500f5021360c/presentation-polskie-tance-narodowe
————————————————————————————————————————————-
PYTANIA:
2. Jak pierwotnie nazywano poloneza?
3. Na jakim instrumencie grał Jankiel z Pana Tadeusza ?
4. Kogo nazywano wodzirejem?
5. W jakich kolorach są stroje tancerzy w mazurze?
6. Jak nazywa się budynek na krakowskim rynku na tle którego zespół tańczy krakowiaka?
7. Popatrz na pary tańczące oberka – jaką figurę taneczną najczęściej wykonują ?- od niej pochodzi nazwa OBEREK.
——————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi należy wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl PISZEMY: LEKCJA 7 i imię i nazwisko!
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami w zeszycie i przysłać jako załącznik.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
———————————————————————————
———————————————————————————-
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
LEKCJA 7 KLASA III cyklu czteroletniego , 04 – 08 MAJA 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Dziękuję za nadsyłanie zadań z kolejnych lekcji. Przypominam, że zdalne nauczanie jest obowiązkowe – będę zatem oceniać to jak współpracowaliście za mną.
Przypominam zasadę obowiązującą od zeszłego tygodnia:
Odpowiedzi na pytania do danej lekcji przysyłamy do końca tygodnia – najpóźniej do niedzieli. Za terminowe nadesłanie zadania stawiam PIĄTKĘ do dziennika. Za każdy tydzień opóźnienia obniżam ocenę – po tygodniu – czwórka, po 2 tygodniach trójka itd.
Przed nami kolejna lekcja audycji muzycznych. Poniżej podam temat i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Mistrzowie baroku – Jan Sebastian Bach.
Na początek powtórzenie:
PYTANIE 1: Na jaki czas przypadała epoka baroku?
PYTANIE 2: Wymień trzech największych kompozytorów baroku.
PYTANIE 3: Jak nazywano bardzo charakterystyczny dla baroku rodzaj akordowego akompaniamentu i jaki instrument go najczęściej grał?
———————————————————————————————————————————
Celem dzisiejszej lekcji jest bliższe zapoznanie się z postacią Jana Sebastiana Bacha – jak często się mówi – największego GENIUSZA MUZYCZNEGO WSZECHCZASÓW.
Zastanówcie się – jakie utwory Bacha już znacie? Czy gracie/graliście już jakiś utwór tego kompozytora?
Zapewne każdy wymieni utwór , który proponuję wam w dwóch wersjach – wybierzcie sobie, której wolicie posłuchac:
- https://youtu.be/ipzR9bhei
- https://youtu.be/Nnuq9PXbywA
——————————————————————————————————————————-
A teraz przeczytajcie proszę z podręcznika notatkę o życiu J.S.Bacha ze str. 161
W zeszycie zanotujcie:
J.S.Bach był genialnym, niemieckim kompozytorem epoki baroku. Urodził sie w 1865 roku w Eisenach , a zmarł w 1750 w Lipsku. Pochodził z rodziny muzyków – muzyki uczył się od ojca, stryja i starszego brata. Rodziców stracił gdy miał zaledwie 10 lat. W dorosłym życiu często się przeprowadzał, bo zmieniał pracę. Najdłużej pracował w Lipsku . Był tam kantorem czyli kompozytorem, organistą i nauczycielem w kościele św. Tomasza. Za życia był znany w okolicach gdzie mieszkał jako świetny organista. Po śmierci o nim zapomniano. Dopiero w XIX w. jako pierwszy odkrył jego muzykę Feliks Mendelssohn – Bartholdy.
———————————————————————————————————————————–
Bach był mistrzem fugi – to znaczy, że komponował znakomite fugi. Czy pamiętacie na czym polega ten utwór? Przypomnę wam.
Fuga znaczy po łacinie „ucieczka”. Jest to polifoniczny utwór, w którym początkowa melodia określana jako TEMAT ucieka/ wędruje z głosu do głosu.
Posłuchajcie teraz jednej z fug Bacha.
- https://youtu.be/ddbxFi3-UO4
Każdy kolor oznacza inny głos, w którym pojawia się początkowa melodia czyli temat.
PYTANIE 4: Ile głosów jest w tej fudze?
————————————————————————————————————————————-
Sławnym utworem Bacha jest Aria zwana Arią na strunie g (pewien skrzypek opracował ją tak, ze w całości można ja zagrać na strunie g skrzypiec).
Wy posłuchacie tego w utworu w wersji na kwartet smyczkowy.
https://youtu.be/6yRtWrqxtvQ ARIA NA STRUNIE G W OPR NA KWARTET SMYCZK. VC PIZZ
PYTANIE 5: Wymień instrumenty grające w kwartecie smyczkowym. Jak nazywa się sposób artykulacji jaki słyszymy w partii wiolonczeli?
————————————————————————————————————————————–
Odpowiedzi należy wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl
PISZEMY: LEKCJA 7 i imię i nazwisko!
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami w zeszycie i przysłać jako załącznik.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
————————————————————————
————————————————————————–
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
LEKCJA 7 KLASA I instrumentalistyka PSM II st. ,
04 – 08 maja 2020
LITERATURA MUZYCZNA
Witajcie 🙂 Dziękuję tym, którzy pracują i nadsyłają odpowiedzi na pytania z kolejnych lekcji. Pozostałych proszę – dołączcie do nas! Zdalne nauczanie jest obowiązkowe i będę oceniała naszą współpracę. Uczniowie, którzy przysyłają odpowiedzi z opóźnieniem lub przysyłają dopiero po mojej interwencji będą oceniani na niższą ocenę.
Przed nami kolejna lekcja . Poniżej podam temat i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać. Proszę , JAK ZWYKLE, o zapisywanie w waszych notatkach do literatury wszystkich dodatkowych informacji i wysłuchanych utworów.
————————————————————————————————————————————-
TEMAT: WOKALNE formy cykliczne – cd. Kantata.
Zacznijmy od powtórzenia:
PYTANIE 1: Podaj 3 przykłady poznanych suit z twórczości różnych romantycznych kompozytorów. W każdym podaj z jakiego wcześniejszego utworu dana suita powstała.
PYTANIE 2: Jeszcze raz przypomnij co to jest forma CYKLICZNA i jakie konkretnie formy cykliczne dotąd poznaliśmy.
——————————————————————————————————————————
Po omówieniu kilku przykładów INSTRUMENTALNYCH form cyklicznych, czas żebyśmy omówili i posłuchali kilku WOKALNYCH form cyklicznych. Sprawdź w notatkach jakie to formy:
PYTANIE 3: Wymień nazwy 5 WOKALNYCH form cyklicznych.
DOPISZ W SWOICH NOTATKACH:
Wszystkie wymienione wyżej wokalne formy cykliczne składają się z takich samych drobniejszych elementów. Są to: ARIE, RECYTATYWY, ZESPOŁY zwane inaczej ensamble (czyli wokalne duety, tercety, kwartety itd.) oraz CHÓRY (czyli po prostu fragmenty śpiewane przez chór). We wszystkich śpiewakom towarzyszy orkiestra.
———————————————————————————————————————————-
Poniższe linki to przykłady w/w elementów.
————————————————————————————————
ARIA – Kantata ” Jauchzet Gott in allem Landen” J.S. Bach
- https://youtu.be/BFDtRn396WY
PYTANIE 4:
a) Jaki głos solowy śpiewa tę arię (bas, tenor ….)?
b) Czy melodia głosu wokalnego jest bogata i rozwinięta czy prosta , skromna? Czy można powiedzieć ze partia głosu jest popisowa?
c) Jaki jest akompaniament? Bogaty i rozwinięty czy prosty , skromny?
d) Czy łatwo zrozumieć poszczególne słowa w tekście jaki jest spiewany?
e) Ta aria to przykład arii z koncertującym instrumentem. To znaczy, ze jakiś instrument z orkiestry wybija się na I plan i koncertuje razem z głosem. Jaki to jest instrument w tej arii?
—————————————————————————————————————————-
RECYTATYW – Kantata Wachet auf, ruft uns die Stimme J.S. Bach
- https://youtu.be/DqZE54i-muE słuchaj od 7:50 do 8:50
PYTANIE 4:
a) Jaki głos solowy śpiewa ten recytatyw (bas, tenor ….)? Śpiewa czy recytuje?
b) Czy melodia głosu wokalnego jest bogata i rozwinięta czy prosta , skromna? Czy można powiedzieć ze partia głosu jest popisowa?
c) Czy łatwo zrozumieć poszczególne słowa w tekście jaki jest śpiewany?
d) Jaki jest akompaniament? Bogaty i rozwinięty czy prosty , skromny?
————————————————————————————————————————–
Zespół z Kantaty Ein Feste Burg ist unser Gott J.S.Bach
- https://youtu.be/l6dPv7W80yk słuchaj od 5:04 do 9:00
PYTANIE 5:
a) Jakie i ile głosów śpiewa ? Czy to jest duet/tercet/kwartet/…….?
b) Czy melodia i akompaniament są rozwinięte czy skromne? Czy ten fragment przypomina raczej arię czy recytatyw?
ZAPAMIĘTAJ: określenia ARIA używamy tylko gdy śpiewa JEDEN głos, gdy jest więcej głosów mówimy: duet, tercet itd.
————————————————————————————————————————
Chór z kantaty Kantaty Ein Feste Burg ist unser Gott J.S.Bach
- https://youtu.be/l6dPv7W80yk słuchaj od 9:18 do 13:00
PYTANIE 6:
Czy we fragmencie kantaty, który określamy jako CHÓR spiewakom towarzyszy orkiestra czy spiewaja oni a cappella?
—————————————————————————————————————————-
A teraz proszę przeczytać z notatek fragment , który opisuje KANTATĘ.
PYTANIE 7: Jakie mamy odmiany kantat
a) pod względem tematyki?
b) pod wzgledem obsady?
————————————————————————————————————————-
Na koniec posłuchajcie w całości jednej z kantat Bacha – Kantata Gott, man lobet dich in der Stille
- https://youtu.be/wUVwYQCwYKc
PYTANIE 8:
a) wypisz kolejne części np. chór, aria sopranu, duet basu i tenoru, chór, recytatyw sopraniu itd
b) Jaka to jest kantata co do tematyki i co do obsady
c) wypisz kogo potrzebujemy, zeby wykonać tą kantatę: orkiesta, …………….
—————————————————————————————————————————-
Odpowiedzi należy wysłać do mnie mailem DO KOŃCA TYGODNIA na adres: dorotazawada1@tlen.pl Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami i przysłać jako załącznik. Chcę, żeby to było odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
———————————————————————–
———————————————————————–
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
LEKCJA 7
KLASA II instrumentalistyka PSM II st. , 04 – 08 maja 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie 🙂 Dziękuję tym, którzy pracują i nadsyłają odpowiedzi na pytania z kolejnych lekcji. Pozostałych proszę – dołączcie do nas! Zdalne nauczanie jest obowiązkowe i będę oceniała naszą współpracę. Uczniowie, którzy przysyłają odpowiedzi z opóźnieniem lub przysyłają dopiero po mojej interwencji będą oceniani na niższą ocenę.
Przed nami kolejna lekcja . Poniżej podam temat i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać. Proszę , JAK ZWYKLE, o zapisywanie w waszych notatkach do historii wszystkich dodatkowych informacji i wysłuchanych utworów.
————————————————————————————————————————————-
TEMAT: Szkoła wenecka – technika polichóralna.
Szkoła wenecka to jedna ze szkół kompozytorskich , jakie działały w muzyce renesansu. Szkoła kompozytorska to grupa kompozytorów działających w określonym czasie na określonym terenie i tworzących muzykę o podobnych cechach.
PYTANIE 1: Jakie szkoły kompozytorskie dotąd poznaliśmy (w średniowieczu i renesansie)? Wymień 3 z nich podając nazwę i najważniejsze osiągnięcie danej szkoły.
———————————————————————————————————————————–
Poznając twórczość O. di Lasso poznaliśmy motet „Echo” . Co charakterystycznego zauważamy w obsadzie tego motetu?
- https://youtu.be/pYppBzPaEOI
- https://youtu.be/alMRE4GvTK4
PYTANIE 2: Co charakterystycznego zauważyliście jeśli chodzi o miejsce, w jakim znajdują się chóry? Czy obydwa znajdują sie na estradzie na wprost dyrygenta?
——————————————————————————————————————————–Przeczytajcie teraz notatkę o szkole weneckiej i technice polichóralnej.
Istotą tej techniki było podzielenie chóru na 2-3 chóry i rozmieszczenie ich w różnych punktach koscioła. WAŻNE: poczatkowo były to chóry a cappella, z czasem do chórów dołączano instrumenty. Zdarzały się później także utwory wyłacznie instrumentalne.
Nie znalazłam nagrania utworu polichóralnego z Bazyliki św Marka w Wenecji. Posłuchajcie zatem przykładu z Bazyliki w Muri. Widać spiewaków i instrumentalistów u góry w nawach bocznych i dyrygenta który stoi na dole w centralnej części koscioła
- https://youtu.be/WcupDIav11I
——————————————————————————————————————————–
G.Gabrieli – Magnificat (na 14 głosow czyli 3 chóry). Kamera nie jest w stanie tego pokazać w jednym ujęciu, ale przyjrzyjcie sie uważnie – jeden zespół jest na wprost dyrygenta, drugi po jego prawej stronie (widac jak w czasie dyrygowania zwraca się w tamta stronę) , a trzeci po jego lewej stronie.
- https://youtu.be/mSc03CyyoPg
——————————————————————————————————————————
A teraz przykład czysto instrumentalnego utworu polichóralnego.
Giovanni Gabrieli Canzona na podwójne echo. Bardzo słaba jakość obrazu – ale można zauważyć zespół po prawej, po lewej i na wprost. Dyrygent centralnie na dole
https://youtu.be/F0Ro2pC9pD4
———————————————————————————————————————————
Technika polichóralna dała poczatek technice koncertującej, która rozkwitła w baroku. Polegała ona na tym, ze w utworze dialogowały ze sobą 2-3 grupki instrumentów lub głosów. Nie były one jednak już rozmieszczone przestrzennie.
Przykład techniki koncertującej w III koncercie brandenburskim J.S.Bacha. Koncertują tu ze sobą 3 grupy instrumentów:
- https://youtu.be/pdsyNwUoON0 słuchaj od 5:40 do końca
PYTANIE 3:
Jakie 3 grupy instrumentów koncertują ze sobą (” dialogują”, „rozmawiają”, „konkurują”).
Ile koncertów brandenburskich napisał Bach? Dlaczego nazywają się Brandenburskie?
————————————————————————————————————————————
Jeśli ktoś w Was znajdzie jakieś nagranie dobrze pokazujące polichóralny utwór (zespoły rozmieszczone przestrzennie) to proszę przysłać mi link.
Odpowiedzi należy wysłać do mnie mailem DO KOŃCA TYGODNIA na adres: dorotazawada1@tlen.pl Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami i przysłać jako załącznik. Chcę, żeby to było odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
————————————————————————–
————————————————————————-
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
LEKCJA 7
KLASA III instrumentalistyka PSM II st. , 04 – 08 maja 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie 🙂 Dziękuję tym, którzy pracują i nadsyłają odpowiedzi na pytania z kolejnych lekcji. Zdalne nauczanie jest obowiązkowe i będę oceniała naszą współpracę. Uczniowie, którzy przysyłają odpowiedzi z opóźnieniem lub przysyłają dopiero po mojej interwencji będą oceniani na niższą ocenę.
Przed nami kolejna lekcja . Poniżej podam temat i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać. Proszę , JAK ZWYKLE, o zapisywanie w waszych notatkach do historii wszystkich dodatkowych informacji i wysłuchanych utworów.
————————————————————————————————————————————-
TEMAT: Jerzy Fryderyk Haendel – najważniejsze fakty z biografii.
Muzycznym symbolem tego kompozytora jest oczywiście ten fragment:
- https://youtu.be/IUZEtVbJT5c
PYTANIE 1: Z jakiego utworu pochodzi sławny chór Alleluja? Jaka tradycja (zwiazana z publicznością) łączy się z tym fragmentem podczas koncertów? (kiedy dobrze sie przyjrzycie – widać to na nagraniu)
————————————————————————————————————————————–
Proszę przeczytać teraz notatkę o życiu Haendla.
PYTANIE 2:
a) porównaj daty urodzin i śmierci Haendla i Bacha
b) jakiej narodowości był H.
c) jaki zawód miał pierwotnie wykonywać
d)kiedy po raz pierwszy wyjechał do Anglii, a kiedy pozostał tam na stałe
e) jakie stanowisko tam zajmował
f) dlaczego jego nazwisko ma dwojaką pisownię
g) czy zdobył sławę za życia
h) czy poznał osobiście J.S.Bacha
i) czy jego dzieci zajmowały sie muzyką
——————————————————————————————————————–
A teraz posłuchajcie utworu Haendla „Zadok the Priest”” (Kapłan zadok)
- https://youtu.be/lW9Uudkx42g
PYTANIE 3: Kim był tytułowy kapłan Zadok?
———————————————————————————————————————
Ostatnie zadanie na dzisiaj:
Znajdź 8 istotnych różnic między życiem J.S. Bacha i J.F. Haendla
Przedstaw je w tabelce:
BACH |
HAENDEL |
1. | |
2. | |
3. | |
4. | |
5. | |
6. | |
7. | |
8. |
————————————————————————————————————————————
Odpowiedzi należy wysłać do mnie mailem DO KOŃCA TYGODNIA na adres: dorotazawada1@tlen.pl Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami i przysłać jako załącznik. Chcę, żeby to było odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
————————————————————————–
————————————————————————–
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
LEKCJA 7
KLASA IV instrumentalistyka PSM II st. , 04 – 08 maja 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie 🙂 Dziękuję tym, którzy pracują i nadsyłają odpowiedzi na pytania z kolejnych lekcji. Pozostałych proszę – dołączcie do nas! Zdalne nauczanie jest obowiązkowe i będę oceniała naszą współpracę. Uczniowie, którzy przysyłają odpowiedzi z opóźnieniem lub przysyłają dopiero po mojej interwencji będą oceniani na niższą ocenę.
Przed nami kolejna lekcja . Poniżej podam temat i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać. Proszę , JAK ZWYKLE, o zapisywanie w waszych notatkach do historii wszystkich dodatkowych informacji i wysłuchanych utworów.
TEMAT: Koncerty W.A.Mozarta.
PYTANIE 1:
a) W jakiej epoce powstał koncert?
b) Jaką budowę ma klasyczny koncert – ile części, jakie tempo, jaka budowa poszczególnych części?
c) Na czym polega podwójna ekspozycja i w której części występuje?
————————————————————————————————————————————-
Słuchając wolnej części Koncertu fortepianowego d-moll KV 466 przeczytajcie notatkę o koncertach Mozarta.
- https://youtu.be/XtSsMjfCRpY
PYTANIE 2:
a) na jakie instrumenty Mozart pisał koncerty? ile? dla jakich solistów?
b) co mają wspólnego z koncertami Mozarta I. Leutgeb, A Stadler, hrabia Guiness oraz Nanerl?
————————————————————————————————————————————–
Wybierz któryś z koncertów Mozarta, znajdź nagranie w sieci i wysłuchaj go w całości. Znajdź jakieś informacje na jego temat (2-3 zdania). Podaj jego budowę i napisz, czy jest ona typowa dla klasycznego koncertu.
————————————————————————————————————————————
Odpowiedzi należy wysłać do mnie mailem DO KOŃCA TYGODNIA na adres: dorotazawada1@tlen.pl Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami i przysłać jako załącznik. Chcę, żeby to było odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
————————————————————————-
————————————————————————–
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
LEKCJA 7
KLASA V instrumentalistyka PSM II st. , 04 – 08 maja 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie 🙂 Dziękuję tym, którzy pracują i nadsyłają odpowiedzi na pytania z kolejnych lekcji. Zdalne nauczanie jest obowiązkowe i będę oceniała naszą współpracę. Uczniowie, którzy przysyłają odpowiedzi z opóźnieniem lub przysyłają dopiero po mojej interwencji będą oceniani na niższą ocenę.
Przed nami kolejna lekcja . Poniżej podam temat i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać. Proszę , JAK ZWYKLE, o zapisywanie w waszych notatkach do historii wszystkich dodatkowych informacji i wysłuchanych utworów.
TEMAT: Szkoły narodowe – Norwegia i Finlandia.
PYTANIE 1: W ramach powtórzenia wiadomości o A. Dvořaku wymień jego 3 sławne kompozycje o narodowym charakterze: utwór symfoniczny, fortepianowy i wokalny.
W bieżącym tygodniu chciałabym, żebyście poznali bliżej sylwetki kompozytorów skandynawskich i posłuchali ich muzyki. Tym razem proponuję inny sposób zdobywania wiedzy – samodzielność.
ZADANIE DO WYKONANIA:
Proszę korzystając z dowolnych źródeł ( na początek nasze notatki, a potem inne) poszerzyć swoją wiedzę o E. Griegu i J. Sibeliusie i wysłuchać wybranych utworów. Jako informację zwrotną chcę od Was otrzymać:
1. Po trzy ciekawe, istotne fakty z życia/ dziełalności artystycznej obu kompozytorów
2. Po trzy tytuły utworów, których nie ma w notatkach (tytuł, gatunek, obsada)
3. Bliższy opis jednego wybranego utworu Griega i Sibeliusa, link do nagrania i wrażenia po wysłuchaniu.
4. Źródła z których korzystaliście
Nie chcę Was zanadto obciążać pracą, zatem – PRZYGOTUJCIE TYLE, ŻEBY PRACA ZAJĘŁA WAM 90 minut, czyli tyle ile nasze tygodniowe 2 lekcje. Jeśli ktoś ma ochotę na szerszą prace – proszę bardzo! Proszę o samodzielną pracę, żebym nie czytała takich samych opisów od kilku uczniów.
————————————————————————————————————————————Odpowiedzi należy wysłać do mnie mailem DO KOŃCA TYGODNIA na adres: dorotazawada1@tlen.pl
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂 Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam! Dorota Zawada
——————————————————————————
———————————————————————————–