Lekcja 1 zbiorczo p.Dorota Zawada
MATERIAŁY dla uczniów – Dorota Zawada LEKCJA 1 (16-20 marca 20202)
KLASA II cyklu czteroletniego , środa 18 marca 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Już czas, żebyśmy zabrali się do pracy. Z oczywistych powodów nie widzimy się w szkole, ale spróbujemy popracować trochę inaczej. Poniżej podam temat lekcji audycji w tym tygodniu i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Wariacje.
Na początek przypomnijcie sobie jak nazywają się 2 sposoby budowania utworów muzycznych. Mówiliśmy o tym i rysowaliśmy (trochę żartobliwie) – utwory rozwijające się jak sprężynka czy łańcuszek i utwory , zbudowane z wyraźnych odcinków.
PYTANIE 1: Podaj nazwy tych dwóch sposobów budowania utworów.
Poznaliśmy także 2 przykłady form utworów złożonych z wyraźnych odcinków. Literami ich budowę zapisuje się następująco: ABA, ABACADA
PYTANIE 2: Jak nazywa się forma ABA? Jak nazywa się forma ABACADA?
Kolejnym przykładem budowania utworu o okresowej budowie są WARIACJE. Pomyśl, czy grasz/grałaś-eś utwór o takiej nazwie? A jeśli tak, to na czym polega jego budowa?
Otwórz podręcznik na stronie 52 i przeczytaj rozdział o wariacjach.
Zapamiętaj, że WARIACJE to utwór , w którym kompozytor na początku przedstawia jakąś prostą melodię czyli TEMAT, a potem ją opracowuje na różne sposoby.
Następnie w zeszycie zapisz temat lekcji i pod tematem pierwszy utwór, którego posłuchasz:
- L.van Beethoven – 6 wariacji na temat „Nel cor non piu” (poszukaj nagrania na You Tube)
(melodia , która jest tematem tych wariacji pochodzi ze sławnej w czasach Beethovena arii operowej, którą skomponował włoski kompozytor Paisiello) PYTANIE 3: Która wariacja jest smutniejsza w nastroju bo jest w molowej tonacji? (tematu pokazanego na początku nie liczymy).
A teraz wpisz do zeszytu następującą notatkę:
Wariacje to utwór muzyczny, w którym na początku pojawia się TEMAT, czyli prosta, łatwo wpadająca w ucho melodia. Następnie jest ona wielokrotnie, na różne sposoby opracowywana. Np:
1. rozdrobnienie wartości rytmicznych
2. dodanie ozdobników
3. zmiana tempa
4. zmiana tonacji, zwłaszcza z dur na moll albo odwrotnie
5. zmiana artykulacji, np legato-staccato
6. zmiana akompaniamentu
7. zmiana dynamiki
8. zmiana charakteru tematu np. charakter marszowy – charakter smutny, liryczny
Na koniec posłuchaj jeszcze jednych, znanych wariacji. Zapisz w zeszycie:
- W.A.Mozart – Wariacje na temat piosenki starofrancuskiej „Ah, vous dirai-je maman”
znajdź nagranie na You Tube
PYTANIE 4: Ile wariacji jest w tym utworze czyli na ile sposobów Mozart opracował temat:
Odpowiedzi na PYTANIA 1,2,3,4 należy wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami w zeszycie i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!
Dorota Zawada
———————————————————————————————————————————–
KLASA III cyklu czteroletniego , wtorek, 17 marca 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Już czas, żebyśmy zabrali się do pracy. Z oczywistych powodów nie widzimy się w szkole, ale spróbujemy popracować trochę inaczej. Poniżej podam temat lekcji audycji w tym tygodniu i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Instrumenty dęte- powtórzenie.
Chociaż już mówiliśmy o instrumentach, macie świetną okazję, by na swoich komputerach obejrzeć krótkie filmiki nagrane przez zawodowych muzyków.
www.muzykotekaszkolna.pl / multimedia / wybierz kategorię – filmy o instrumentach
Proszę poszukać i obejrzeć filmy o : flecie, klarnecie, saksofonie, oboju, fagocie, trąbce, waltorni, puzonie, tubie.
W zeszycie pod tematem proszę zapisać z jakiej strony korzystaliście: www.muzykotekaszkolna.pl
Następnie wpiszcie do zeszytu krótkie odpowiedzi na następujące pytania:
flet – Jakie efekty/ odgłosy przyrody często słyszymy w utworach na ten instrument?
obój – Co może być przyczyną tego, że mimo dobrego przygotowania oboisty dźwięki nie zabrzmią dobrze?
klarnet – Jakie dwie odmiany klarnetu (prócz tej podstawowej) zostały pokazane na filmie?
fagot – Ile fagotów gra zwykle w orkiestrze symfonicznej?
trąbka – Jaki pierwszy utwór ze słuchu zagrał trębacz, który występuje w filmie , kiedy był chłopcem?
tuba – Czy tubista często gra utwory Mozarta? Dlaczego?
Odpowiedzi należy też wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami w zeszycie i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!
Dorota Zawada
———————————————————————————
KLASA IV cyklu sześcioletniego , wtorek, 17 marca 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Już czas, żebyśmy zabrali się do pracy. Z oczywistych powodów nie widzimy się w szkole, ale spróbujemy popracować trochę inaczej. Poniżej podam temat lekcji audycji w tym tygodniu i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Utwory o okresowej budowie.
Najpierw zajrzyjcie do zeszytu i przeczytajcie sobie notatkę z ostatniej lekcji. Powiedzieliśmy sobie, że utwory mogą mieć budowę ewolucyjną albo okresową. Zapisaliśmy ich krótką charakterystykę. Pamiętacie rysunki symbolizujące takie utwory ?( sprężynka i odcinki). Przypomnieliście sobie?
Zanotujcie teraz w zeszycie to, co napisane jest kolorem czerwonym.
Utwory o kresowej budowie składają się z kilku wyraźnych odcinków. Każdy taki odcinek to tak zwany okres muzyczny . Ma zwykle 8 lub 16 taktów i można go podzielić na jeszcze mniejsze cząstki. Okres dzieli się na 2 zdania muzyczne (poprzednik i następnik), zdania dzielą się na frazy, a frazy na motywy.
OKRES MUZYCZNY |
|||||||
I zdanie muzyczne (poprzednik- jakby „pytanie”?) |
II zdanie muzyczne (następnik- jakby „odpowiedź”.) |
||||||
fraza |
fraza |
fraza |
fraza |
||||
motyw |
motyw |
motyw |
motyw |
motyw |
motyw |
motyw |
motyw |
A teraz otwórzcie podręczniki na str.27 i przeczytajcie uważnie tekst oraz zagrajcie sobie na instrumencie melodię pieśni „Ja Kujawiak, ty Kujawiak” Zwróćcie uwagę jak są one podzielone na zdania muzyczne. Na kolejnej 28 stronie zobaczcie schemat , który pokazuje jak z różnych motywów powstaje utwór o okresowej budowie.
Na koniec zapiszcie sobie jeszcze jakiego utworu o okresowej budowie posłuchacie. Poszukajcie nagrania na You Tube. Cały ten utwór to tylko JEDEN okres muzyczny. Spróbujcie policzyć ile fraz słyszycie w tym utworze?
- F. Chopin – Preludium A-dur op.28 nr 7
PYTANIE: Jaka ważna rocznica związana z F. Chopinem minęła 1 marca 2020 roku?
Odpowiedź należy też wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedzią w zeszycie i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!
Dorota Zawada
—————————————————————————————————————–
KLASA V cyklu sześcioletniego , wtorek, 17 marca 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Już czas, żebyśmy zabrali się do pracy. Z oczywistych powodów nie widzimy się w szkole, ale spróbujemy popracować trochę inaczej. Poniżej podam temat lekcji audycji w tym tygodniu i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Instrumenty dęte- powtórzenie.
Chociaż już mówiliśmy o instrumentach, macie świetną okazję, by na swoich komputerach obejrzeć krótkie filmiki nagrane przez zawodowych muzyków.
www.muzykotekaszkolna.pl / multimedia / wybierz kategorię – filmy o instrumentach
Proszę poszukać i obejrzeć filmy o : flecie, klarnecie, saksofonie, oboju, fagocie, trąbce, waltorni, puzonie, tubie.
W zeszycie pod tematem proszę zapisać z jakiej strony korzystaliście: www.muzykotekaszkolna.pl
Następnie wpiszcie do zeszytu krótkie odpowiedzi na następujące pytania:
flet – Jakie efekty/ odgłosy przyrody często słyszymy w utworach na ten instrument?
obój – Co może być przyczyną tego, że mimo dobrego przygotowania oboisty dźwięki nie zabrzmią dobrze?
klarnet – Jakie dwie odmiany klarnetu (prócz tej podstawowej) zostały pokazane na filmie?
fagot – Ile fagotów gra zwykle w orkiestrze symfonicznej?
trąbka – Jaki pierwszy utwór ze słuchu zagrał trębacz, który występuje w filmie , kiedy był chłopcem?
tuba – Czy tubista często gra utwory Mozarta? Dlaczego?
Odpowiedzi należy też wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami w zeszycie i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!
Dorota Zawada
——————————————————————————————————————————
KLASA VI cyklu sześcioletniego , czwartek, 19 marca 2020
AUDYCJE MUZYCZNE
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Już czas, żebyśmy zabrali się do pracy. Z oczywistych powodów nie widzimy się w szkole, ale spróbujemy popracować trochę inaczej. Nadzwyczajna sytuacja sprawiła, że nie będzie badania wyników nauczania, o którym Wam wcześniej mówiłam (uffff … ). Zatem powtórkę materiału przerywamy i robimy dalej materiał przewidziany w klasie VI. Wracamy do kompozytorów romantycznych. Poniżej podam temat lekcji audycji w tym tygodniu i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Stanisław Moniuszko.
Na początku przypomnijcie sobie co już wiemy o muzyce romantycznej.
PYTANIE 1: Na jaki czas przypada epoka romantyzmu? Co najczęściej wyrażają utwory z tej epoki? Jakich kompozytorów już omówiliśmy?
Proszę teraz otworzyć podręcznik na str.178 i przeczytać tekst o Moniuszce. Następnie na tej podstawie zróbcie notatkę w zeszycie. Do twórczości wpisujemy tylko:
Najważniejsze w twórczości Moniuszki są:
opery – najsławniejsze to Halka (tytułowa Halka to inaczej Halina – gł. bohaterka opery, góralka)
Straszny dwór
pieśni (ponad 300) – część wydana w tzw. Śpiewnikach domowych; np. Prząśniczka, Dziad i baba
Aby poznać lepiej postać St. Moniuszki otwórzcie stronę muzykotekaszkolna.pl /moniuszko
Proszę poczytać o kompozytorze i wysłuchać następujących utworów:
pieśń Prząśniczka Mazur z opery Halka pieśń Dziad i baba aria Skołuby z opery „Straszny dwór”- Ten zegar stary ( ten ostatni utwór znajdźcie na You Tube)
Skołuba jest klucznikiem na dworze w Kalinowie. W arii „Ten zegar stary” śpiewa o starym, zepsutym zegarze, który czasem zaczyna bić w nocy i to prawdopodobnie duchy przodków go uruchamiają .
PYTANIE 2: Jakie są cechy mazura? Jakie instrumenty perkusyjne słyszymy w mazurze z Halki? Czy w tym utworze gra tuba?
PYTANIE 3: O czym rozmawiają ze sobą dziad i baba w pieśni o tym tytule?
Odpowiedzi należy też wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami w zeszycie i przysłać jako załącznik.
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!
Dorota Zawada
———————————————————————————————————————————-
Materiały do wszystkich lekcji znajdziesz też na poczcie:
psmdorotazawada1@gmail.com hasło: chopin1810
LEKCJA 1 KLASA I instrumentalistyka PSM II st. , wtorek, 17 marca 2020
LITERATURA MUZYCZNA
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Już czas, żebyśmy zabrali się do pracy. Z oczywistych powodów nie widzimy się w szkole, ale spróbujemy popracować trochę inaczej. Poniżej podam temat lekcji audycji w tym tygodniu i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Instrumenty – powtórzenie.
Chociaż już mówiliśmy o instrumentach, macie świetną okazję, by na swoich komputerach obejrzeć krótkie filmiki nagrane przez zawodowych muzyków.
www.muzykotekaszkolna.pl / multimedia / wybierz kategorię – filmy o instrumentach
Proszę poszukać i obejrzeć filmy o : flecie, klarnecie, saksofonie, oboju, fagocie, trąbce, waltorni, puzonie, tubie, organach, klawesynie.
W notatkach proszę zapisać z jakiej strony korzystaliście: www.muzykotekaszkolna.pl
Następnie wpiszcie w notatkach z literatury muz. krótkie odpowiedzi na następujące pytania:
flet – Jakie efekty/ odgłosy przyrody często słyszymy w utworach na ten instrument?
obój – Co może być przyczyną tego, że mimo dobrego przygotowania oboisty dźwięki nie zabrzmią dobrze?
klarnet – Jakie dwie odmiany klarnetu (prócz tej podstawowej) zostały pokazane na filmie?
saksofon – Z jakiego utworu pochodzi pierwszy fragment utworu zagranego w filmie?
fagot – Ile fagotów gra zwykle w orkiestrze symfonicznej?
trąbka – Jaki pierwszy utwór ze słuchu zagrał trębacz, który występuje w filmie , kiedy był chłopcem?
tuba – Czy tubista często gra utwory Mozarta? Dlaczego?
klawesyn – Jeśli orkiestra gra bez dyrygenta, to który z muzyków grając jednocześnie pełni jego rolę?
organy – Jaki utwór polskiego kompozytora, który był też świetnym organistą zagrał na filmie wykonawca?
Odpowiedzi należy też wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami i przysłać jako załącznik. Chcę, żeby to było odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!
Dorota Zawada
———————————————————————————————————————
KLASA II instrumentalistyka PSM II st. , środa , 18 marca 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Już czas, żebyśmy zabrali się do pracy. Z oczywistych powodów nie widzimy się w szkole, ale spróbujemy popracować trochę inaczej. Poniżej podam temat lekcji audycji w tym tygodniu i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
TEMAT: Szkoły lokalne – Francja.
Proszę o samodzielną pracę według poniższych wskazówek. WSZYSTKIE WYSŁUCHANE PRZYKŁADY MUZYCZNE WPISUJEMY DO SWOICH NOTATEK.
Na początek proszę o przypomnienie sobie w jakich 2 nurtach rozwijała się muzyka w renesansie?
– jak się nazywały
– jaką muzykę tworzono w każdym z nich – tematyka/teksty w języku …/ gatunki i formy
N a ostatnich lekcjach omówiliśmy muzykę pierwszego nurtu czyli szkół niderlandzkich. Teraz przechodzimy do drugiego nurtu.
Proszę otworzyć notatki i przeczytać uważnie notatkę „Szkoły lokalne – Francja”.
Po przeczytaniu zapamiętujemy, że ówczesną francuską świecką pieśń nazywamy CHANSON (wpisz do wyszukiwarki to słowo i sprawdź w słowniku francusko-polskim co znaczy i jak się je wymawia ). Chanson miała 2 odmiany co do faktury – przypomnij sobie jakie – przed wysłuchaniem pierwszego utworu.
1. PYTANIE: Który typ reprezentuje wysłuchany utwór? Czym się różni od słuchanych wcześniej na lekcjach utworów niderlandzkich?
- Jacob Arcadelt – chanson „Margot, labourez les vignes” https://youtu.be/D-A9YL2mdcE
Tytuł znaczy: Małgorzato idź pracować w winnicy / orać winnicę
Innym przykładem francuskiej chanson jest „La, la, la, je ne l’ose dire”, którą skomponował Pierre Certon. Przeczytaj tłumaczenie jej tekstu w artykule na stronie :
christianitas.org Krótki kurs historii muzyki (24): XVI-wieczna chanson francuska
i wysłuchajcie tego utworu
- · Pierre Certon „La, la, la, je ne l’ose dire”, https://youtu.be/Nmpl4mZQgAc
Najsławniejszym twórcą chanson był w tamtym czasie Clement Jannequin. Tworzył chansons, w których stosował wyrazy dźwiękonaśladowcze czyli onomatopeję. Następnie proszę czytać dalej w/w artykuł i słuchać przedstawionych tam chansons Jannequina.
Tekst chanson „Śpiew ptaków” w tłumaczeniu na j.polski:
Zbudźcie się ospałe serca
bożek Amor na was dzwoni
W ten majowy pierwszy dzień
ptaszki cuda czynić będą
iżby was zadziwić wielce.
Nadstawiajcie pilnie uszu (…)
PYTANIE 2: Jakie wyrazy dźwiękonaśladowcze (naśladujące śpiew ptaków) słyszysz w tym utworze? Tekst tego utworu jest bardzo prosty, a nawet banalny. Posłuchaj i odpowiedz, czy ten utwór jest również banalny pod względem muzycznym? czy jest łatwy do zaśpiewania? Czy ma fakturę polifoniczną czy homofoniczną
Artykuł czytamy i słuchamy przykładów muzycznych obowiązkowo do chanson „La chasse” – polowanie. Pozostała część artykułu – dla chętnych.
Odpowiedzi na PYTANIE 1 i PYTANIE 2 należy wysłać do mnie mailem na adres: dorotazawada1@tlen.pl
Proszę zrobić zdjęcie notatki z odpowiedziami i przysłać jako załącznik. Chcę, żeby to było odręcznie napisane , a nie skopiowane od kolegów!
UWAGA – nie będę odpowiadała na maile każdemu z osobna , ale będę sobie notować kto wykonał zadanie.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!
Dorota Zawada
———————————————————————————————————————————-
KLASA III PSM II st. instrumentalistyka , wtorek, 17 marca 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Już czas, żebyśmy zabrali się do pracy. Z oczywistych powodów nie widzimy się w szkole, ale spróbujemy popracować trochę inaczej. Poniżej podam temat lekcji w tym tygodniu i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
Klasa III A jest o jeden temat „do przodu” – zatem ta grupa może odpowiedni fragment opuścić.
Temat: Oratoria i pasje J.S.Bacha
Na początek jeszcze raz proszę o przypomnienie sobie , jakie grupy utworów Bacha już poznaliśmy. Sprawdźcie też , ile/jakie konkretne utwory poznane na lekcjach potraficie wymienić.
Zanim poczytacie o oratoriach i pasjach Bacha przypomnijcie sobie proszę:
Co to jest oratorium? – od jakiego słowa pochodzi nazwa, jaka jest tematyka, w jakiej epoce powstało?
Co to jest pasja? – od jakiego słowa pochodzi nazwa, jaka jest tematyka, skąd pochodzą teksty, w jakiej epoce powstała?
Proszę teraz przeczytać jakie oratoria napisał Bach – tu w zasadzie trzeba znać tylko tytuły.
Następnie czytamy uważnie notatkę o pasjach Bacha. Tu trzeba znać już sporo szczegółów:
– kiedy powstały
– jakie mają teksty poetyckie (prócz cytatów z odpowiedniej Ewangelii)
– czym różnią sie jeśli chodzi o nastrój
– jakie rodzaje recytatywów występują
– jakie teksty występują (o czym śpiewa się ) w recytatywach, o czym w ariach, a o czym w partiach chóru
Posłuchajcie na YouTube ( https://youtu.be/WqMMDACUW5E ) Pasji wg Św. Mateusza z polskimi napisami .
1. fragment od 55 minuty do około 60 – najpierw liryczny duet sopranu i kontratenoru z wstawkami chóru (patrzymy na tekst!) , a następnie chór ze słowami „Czy błyskawice i grzmoty zniknęły w chmurach?…” Zwracam uwage na elementy RETORYKI MUZYCZNEJ- dynamiczne wejścia kolejnych głosów z opadającą melodia przypominają błyskawice, a następnie zatrzymanie i krótka pauza generalna – abruptio – (przypomnijcie sobie co oznacza) i znów powrót do dalszego toku muzycznej narracji.
2. fragment od 1:35:00 przedstawiający scenę, kiedy Chrystus staje przed Piłatem. Piłat pyta zebranych :Kogo chcecie żebym wam uwolnił, a oni wołają „Barabasza”. A co mam z uczynić z Jezusem? „Ukrzyżuj Go!”
3. przypomnijcie sobie też słuchaną już wcześnie arię św. Piotra „Erbarme dich” , którą śpiewa po tym, jak trzykrotnie wyparł się Chrystusa (to samo nagranie około 1:21:00)
Na koniec tej lekcji 😉 powtórzcie najważniejsze informacje o obu pasjach Bacha.
PYTANIE: Jak powiązać ze sobą Pasję wg św. Mateusza Bacha z twórca sławnego Marsza Weselnego?
Proszę o odpowiedź na : dorota zawada1@tlen.pl
Nie będę odpowiadała każdemu na maila, ale będę notować sobie od kogo otrzymałam odpowiedzi.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!
Dorota Zawada
—————————————————————————————————
KLASA IV PSM II st. instrumentalistyka , środa 18 marca 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Już czas, żebyśmy zabrali się do pracy. Z oczywistych powodów nie widzimy się w szkole, ale spróbujemy popracować trochę inaczej. Poniżej podam temat lekcji w tym tygodniu i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
Temat: Opery W.A. Mozarta.
Na początek powtórzcie sobie wiadomości na temat najważniejszych faktów z życia Mozarta.
Sprawdź czy pamiętasz – w jaki sposób wymienione niżej osoby wiążą się z życiem Mozarta?
Leopold
Nannerl
Gregorio Allegri
Hieronim Colloredo
Konstancja Weber
Aloisia Weber
Johann Christian Bach
L. van Beethoven
L.von Köchel
Czy bez zaglądania do notatki potrafisz wymienić jakieś opery Mozarta? Jakie?
A teraz otwórz notatki i przeczytaj uważnie pierwszą stronę notatki o operach W.A.M.
Ile oper napisał M.?
Co miał na myśli M. kiedy mówił, ze opera to jego idee fix?
Jakie typy oper pisał?
Zapamiętaj tytuły oper zapisane pogrubioną czcionką.
Zapamiętaj nazwisko Lorenzo da Ponte – tak nazywał się ulubiony librecista Mozarta, sprawdź, do jakich oper napisał libretta.
Ważne są również CECHY OPER MOZARTA – mówią nam dlaczego te opery do dzisiaj są tak lubiane przez publiczność.
Przed wysłuchaniem wybranych fragmentów z opery „Wesele Figara” przeczytaj w notatce jakie postacie występują w tej operze i jej streszczenie.
Aria Figara „Non piu andrai” z I aktu
(nie będziesz juz latał kochliwy motylku z kwiatka na kwiatek) Hrabia niezadowolony z tego, że młody i uroczy paź Cherubin wzdycha do wszystkich pięknych pań na jego dworze wysyła go do wojska; Figaro pociesza Cherubina i trochę drwi z niego; w arii przedstawia mu „uroki” służby wojskowej; śpiewa o tym, że kończy sie urocza młodość i miłostki, a zaczyna twardy czas codziennych, żołnierskich trudów;
PYTANIE 1: Jakimi środkami muzycznymi Mozart sprawił, ze słyszymy wojskowy charakter w tej arii?
- https://youtu.be/bKBGRO-GYYo
Cavatina Cherubina „Voi che sapete” z II aktu
Cherubin jest młodym chłopcem (choć w operze tą rolę gra kobieta) zakochanym we wszystkich mieszkankach dworu hrabiego Almavivy. nieustannie wplątuje się w miłosne intrygi. Sam nie bardzo rozumie uczucia, które nim targają. Śpiewa do kobiet: Wy, które wiecie czym jest miłość, zobaczcie, czy mam ją w sercu.
PYTANIE 2:
Co to jest cavatina? Jakimi środkami muzycznymi Mozart charakteryzuje młodego, uczuciowego Cherubina?
- Voi che sapete https://youtu.be/xqXWEKpzYZO
Aria Figara ”Se vuol ballare” z I aktu
” Jeśli Pan Hrabia chce tańczyc, to ja go nauczę. Jeszcze zatańczy tak, jak ja mu zagram. Sztuką „szermierki”, sztuką działania wszystkie jego machinacje zniweczę.” Figaro ma poślubić Zuzannę, służącą Hrabiny. Ale Hrabia sam chciałby nawiązać z nią romans. Żeby pozbyć się Figara zamierza wysłać go z sekretną misja do Londynu. Figaro rozszyfrował jego spisek.
PYTANIE 3:
Jak muzyka pokazuje nam, że Figaro jest pewny siebie i zagniewany na Hrabiego?
- Se vuol ballare https://youtu.be/Z7NxN85AvHQ
Proszę o odpowiedzi na PYTANIA 1,2 i 3 na : dorota zawada1@tlen.pl
Nie będę odpisywała każdemu na maila, ale będę notować sobie od kogo otrzymałam odpowiedzi.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!
Dorota Zawada
—————————————————————————————————————
KLASA V PSM II st. instrumentalistyka ,
czwartek 19 marca 2020
HISTORIA MUZYKI
Witajcie kochani uczniowie 🙂
Już czas, żebyśmy zabrali się do pracy. Z oczywistych powodów nie widzimy się w szkole, ale spróbujemy popracować trochę inaczej. Poniżej podam temat lekcji w tym tygodniu i zadania, jakie macie w ramach tej lekcji wykonać.
Temat: Szkoły narodowe w muzyce XIX w. – wprowadzenie, szkoła rosyjska
Wszystkie spostrzeżenia, odpowiedzi na pytania ZAPISUJEMY W SWOICH NOTATKACH do historii muzyki !
Na początek zastanówcie się/ przypomnijcie sobie co oznacza określenie „muzyka o narodowym charakterze”. Czy przypominacie sobie jakieś poznane dotąd utwory o narodowym charakterze?
PYTANIE1: Które utwory Chopina mają narodowy charakter? Wszystkie?
Proszę przeczytać notatkę o szkołach narodowych- wstęp i opis szkoły rosyjskiej, ale na razie tylko do Potężnej Gromadki.
Aby poczuć ducha tej muzyki wysłuchajcie :
- M.Glinka – Kamarinskaja (znajdźcie nagranie w sieci)
Glinka oparł ten utwór na 2 ludowych rosyjskich melodiach: pieśni weselnej (początek) i tradycyjnej melodii rosyjskiego tańca powtarzanej ostinato.
PYTANIE 2: Co oznacza termin „kamarinskaja”?
Jaką rolę w historii muzyki odegrała Kamarinskaja Glinki?
Jakie jest tempo tego utworu?
Po wysłuchaniu utworu proszę o przeczytanie informacji o muzyce szkół narodowych na stronie ; muzykotekaszkolna.pl /szkoły narodowe
Wracamy do naszych notatek. Czytamy o składzie grupy kompozytorów zwanej Potężną Gromadką. W opisie czytamy, że właściwie wszyscy z tej grupy pierwotnie mieli inne wykształcenie, początkowo (albo całe życie) wykonywali inny zawód, a muzyka była ich dodatkową pasją.
Mili Bałakiriew- ukończył studia matematyczne
Cezar Cui (czyt. kui)- inżynier (projektował fortyfikacje czyli budowle przeznaczone do prowadzenia działań wojennych, np. mury obronne , był b. ceniony w w/w specjalności, jego ojciec był Francuzem, a matka Polką; uczył się jakiś czas u Moniuszki)
Aleksander Borodin – był chemikiem/inne źródła piszą, że lekarzem (jako chemik/ lekarz
pracował naukowo)
Mikołaj Rimski-Korsakow – oficer marynarki
Modest Musorgski – oficer
Przeczytajcie fragment, który wyjaśnia jaką rolę w Pot Grom odegrał Bałakiriew oraz Borodin.
Drugim utworem do wysłuchania w tym tygodniu będą Tańce połowiecki Borodina (fragment z opery Kniaź Igor).
Akcja tej opery toczy się na Rusi w XII wieku. Kniaź Igor przygotowuje wojenną wyprawę przeciwko koczowniczym plemionom Połowców. W akcie II kniaź Igor znalazł się jako jeniec w obozie Połowców. Groźny i okrutny chan Połowców ceniąc jego męstwo nie traktuje go jak wroga i niewolnika, lecz jak gościa. Ofiarowuje mu różne dary, które jednak kniaź odrzuca. W końcu, chcąc go pocieszyć i umilić mu czas zaprasza go na barwne taneczne widowisko. Ta scena to sławne Tańce Połowieckie.
Posłuchajcie krótszej wersji z fragmentem sceny baletowej:
- https://youtu.be/t8C8frqCKKg
PYTANIE 3 NAJWAŻNIEJSZE w całej lekcji :)) : Jakie nakrycie głowy ma Kniaź Igor? Jakiego koloru jest jego szata pod narzuconą na ramiona złotą peleryną?
oraz dłuższej wersji symfonicznej, np:
- https://youtu.be/wjhBUZ3vsmE
PYTANIE 4: Opisz krótko tempo i charakter utworu. Jakie instrumenty mają prowadzącą i istotną rolę na początku odcinka pierwszego, drugiego i trzeciego? W jakim tempie utwór się kończy?
O Borodinie i Tańcach połowieckich przeczytasz także na stronie www.rmfclassic.pl/ encyklopedia muzyki rmf classic
Proszę o odpowiedzi na PYTANIA 1,2, 3 i 4 na : dorota zawada1@tlen.pl
Nie będę odpisywała każdemu na maila, ale będę notować sobie od kogo otrzymałam odpowiedzi.
W przyszłym tygodniu kolejna lekcja 🙂
Serdecznie Was wszystkich pozdrawiam!
Dorota Zawada